Kehäradan liikennöinti

Jossain puhuttiin ellen väärin muista että tuota uutta rataa tullaan liikennöimään jopa 3 sm5 -yksikön voimin. Varmaankin juuri ruuhka-ajoilla noin.

Mahdollistahan tuokin lienee, siinä on sitten kyllä jo melkoinen pötkö kapasiteettia. Vastaa yli neljää Sm1/2 tai 4-runkoa.

Pidän todennäköisempänä, että Sm5:t tulee liikkumaan max.kahden rungon nippuina. Liikkuuhan nykyisinkin aamuruuhkassa kaksi runkoa junassa, joka ennen ajettiin 3x Sm1/2
 
Tarkennetaan vielä kun unohtui mainita yllä, että kehärata ei ole ongelmallinen ainoastaan siksi että se on ympyrä vaan sitä pahentaa se, että se on yhdestä kohdasta yhteen puristettu ympyrä. Puristuskohta on Pasila, ja siellä ne suurimmat hahmotusongelmat ovat. Jos Pisara rakennetaan, Pasila jää ainoaksi ongelmaksi, mutta jos ei rakenneta, niin ongelmia on myös päärautatieasemalla.
Pisara ei auta tai tee asiasta vaikeampaakaan. Päärautatieasemalla ei ole mitään ongelmaa: kaksi suuntaa, Tikkurila ja Myyrmäki. Sama tilanne kuin vaikkapa Ilmalassa: kaksi suuntaa, Helsinki ja Myyrmäki. Iso Pisara korjaisi Pasilan ongelman, mutten usko, että Pasilassakaan olisi mitään suurempia ongelmia, kun yleensä Helsingin suunnan junat ovat asia erikseen, eri näytöillä jne. Lisäksi junat lähtisivät nykyisiltä M- ja I-junien laitureilta ja isot kyltit että tästä kulkee Kehäradan junat sitä kautta ja sinne. Nykyisten asemakuulutuksien väliin mahtuisi kyllä brändätyn kehäradan kuulutukset.
 
Lentokentälle matkaavalle on kai aivan sama meneekö Tikkurilan vai Myyrmäen kautta, matka-aika taitaa olla melko sama, n.30min. Pasilassa on jo nykyisinkin vaikea hahmottaa miltä raiteelta lähtee M -ja I-junat mihinkin suuntaan, sen verran sokkeloinen asema on. Entä sitten kun samalla tunnuksella kulkeva juna käyttäisi Pasilassa neljää eri raidetta, yksi Myyrmäen kautta, yksi Tikkurilan kautta kentälle ja kahdelta eri raiteelta Helsinkiin, kyllä voisi moni mennä kiireessä sekaisin! Helsingissä tilanne on helpompi kun pääradan suunnan junat lähtevät Kaisaniemen puiston kupeesta ja Rantaradan suuntaan lähdetään Elielinaukion päädystä.

Selkein systeemi olisi säilyttää erilliset tunnukset kummallekin suunnalle, M Martinlaakson kautta ja I tai P Tikkurilan kautta. Tunnuksen vaihtuminen kentällä ei pitäisi olla mikään ongelma, toiseen suuntaan aseman opasteissa lukisi esim. "M Myyrmäki Helsinki" ja toiseen "I Tikkurila Helsinki". Lentokentältä lähdettäessä ei junassa tarvittaisi lainkaan erillistä määränpääkuulutusta, ainoa kuulutusinfo tulisi Helsingissä, esim. "tämä on M-juna Myyrmäen kautta lentoasemalle, pysähdymme kaikilla asemilla" sama ruotsiksi ja englanniksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuosta informaation ymmäryksestä tavalliselle kansalle... Olen kuvitellut, että uudet isot "siniset" laiturinäytöt, mitä on esim Helsingin päärautatieasemalla, ratkaisisi informaatio-ongelmat. Niihin saa vaikka mitä tietoa näkyville, juoksevalla tekstilläkin.

Kuitenkin tässä taannoin olin kyseisellä asemalla odottamassa H-junaa, ja huomasin, että näytön alalaidassa kulki juokseva teksti. Siinä luki suunnilleen näin "Vain Pasilan pään yksikkö lähtee H-junana". Sen lisäksi asemalla kuulutettiin kahteen kertaan, selventäen vielä, että laiturille tulee kohta 2 junayksikköä, joista Pasilan pään yksikkö lähtee H-junana. Silti noin 100 ihmistä vain sinnikkäästi odotti päätepuskimen tuntumassa, osa korvakuuloimet korvillaan, osa kännykkää näpytellen, aivot narikassa. Noin 10-15 ihmistä siirtyi valmiiksi "oikeaan paikkaan". Junan saavuttua, 100 ihmistä ensinnäkin tietenkin tukki junasta ulos pyrkivät, ja änkesivät tietysti siihen yksikköön, mikä ei lähtenyt H-junana (kuten informaatiossa kerrottiin). Sen jälkeen tietenkin henkilökunnalla näytti olevan suuri operaatio saada ihmiset pois väärästä yksiköstä. Tämän jälkeen ihmiset sadattelivat tietenkin huonosta informaatiosta ja juoksuttamisesta. Yksittäiset ihmiset taisivat vaatia vielä selityksiä, miksi pitää siirtyä. Ymmärrettävästi kyllä, lähtevä H-juna jäi "hieman" myöhään, ja osalle ihmisistä paha mieli "huonosta informaatiosta".

Kun informaationäytöt ei tehoa, kuulutukset ei tehoa, niin en ainakaan keksi, mikä olisi sellainen viestin tms, joka tavoittaisi aivot narikassa olevat ihmiset? Miten informaatiota voisi parantaa, siten että se hyppäisi ihmisten silmille ja aiheuttaisi jonkinlaisen herätyksen?
 
Kun informaationäytöt ei tehoa, kuulutukset ei tehoa, niin en ainakaan keksi, mikä olisi sellainen viestin tms, joka tavoittaisi aivot narikassa olevat ihmiset? Miten informaatiota voisi parantaa, siten että se hyppäisi ihmisten silmille ja aiheuttaisi jonkinlaisen herätyksen?

Maailmalla tuollainen erityistilanne hoidettaisiin niin, että siellä laiturilla olisi elävä ihminen tai pari ohjaamassa matkustajia.
 
Ainakin I-junien tapauksessa tuonmoinen järjestely on normaalia - tosin yleensä 1. Yksikkö on ehtiny lukita ovensa ennen poispäin lähteviä matkustajia

Tuossa yllämainitussa tilanteessa H-junan kanssa VR teki kyllä ihan oikein. Outoa, etteivät matkustajat varmista edes junan kyljestä määränpäätä.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

1.7.

Kehäradan junat on myöhästellyt koko päivän. Pahimmst myöhästymiset on Leinelä-Aviapolis-Leinelä välillä, kun Lentoasemalla on sn20. Lisäksi P-junat näyttäisivät ajavan seis-opastetta vasten Aviapolikselta lähtiessään joka aiheuttaa enemmän myöhästymisiä.

Päivittyvää Kehärata-kuvastoa löytyy täältä: https://drive.google.com/folder/d/0B2tFh2YCywDaZkFtMFpTVW84MzA/edit
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Junahavaintoja 2015

Kävin itsekin testaamassa uuden rataosuuden ja myöhästymisiä oli osalla junista 5-10 minuuttia. Osa junista kuitenkin kulki aikataulussa tai n. Minuutin jäljessä joka selittyisi Lentoaseman kohdan nopeusrajoituksella. Mistä nuo 5-10 min. Myöhästymiset sitten johtuvat? Lentoaseman kohdan hidastelu ei voi noin paljoa vaikuttaa koska osa junista siis ajoi lähes aikataulussa. Junien infojärjestelmät toimivat vähän miten sattuu. Esim. I-juna Leinelän jälkeen alkoi näyttämään jo Kivistöä vaikkei Lentoasemaa ja Aviapolista oltu vielä ohitettu. Sitten yhden I-junan ikkunanäytössä luki Vantaankosken kohdalla "I Lentoasemaa Hel". Kivistössä kuulutettiin Vehkalaa vaikka juna seisoi vielä asemalla ovet auki. Junahenkilökunnan kuulutukset Lentoaseman ohituksesta ja bussiin vaihdosta Aviapoliksessa olivat melko epäselviä. Kuulutettiin Suomeksi, Ruotsiksi ja Englanniksi mutta henkilökunnan kielitaidosta riippuen näistä sai selvää hyvin vaihtelevasti. Ainakin Aviapoliksen asema oli kolkon ja kalsan tuntuinen. Kaikki pinnat pelkkää betonia ja lasia ei ainakaan itsestäni tuntunut kovin houkuttelevalta. Metron tunneliasemien sisustus on huomattavasti pehmeämpi ja miellyttää omaa silmääni enemmän. Sitten se ihme taustajumputus joka alkoi tympimään jo matkalla asemalta ulos kävellessä. Oliko näitä "äänimaailmoja" tehty asemille ihan tarkoituksella? Vehkalan asema on ainakin vielä keskellä ei mitään, eikä lähistölle taida vielä vähään aikaan valmistua mitään joten aika turha pysähdys autiolle asemalle. Pohjois-Haagan aseman lippuhallin aikataulunäytön informaatio oli aika epäselkeä. P Lentoasema ja alla vaihtui vuorotellen Kannelmäki/Malminkartano. I Helsinki ja alla Huopalahti. Näitä kun oli vuorotellen taulussa niin tarkkaan piti katsoa mihin mikäkin juna menee. Voisi olla selkeämpää kun olisi vain määränpää ilman seuraavaa asemaa. Seuraavat asemat näkee kuitenkin junan sisänäytöiltä.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Oon nyt itse seuraillut LiVin kulkutiedoista Leinelän ohituksia ja jopa Tikkurilan suunnalta Lentoasemalle menevät I-junatkin on ollut myöhässä... Pikaisen laskun perusteella yli 85% Kehäradan junista tähän mennessä on ollut myöhässä. Yleisimmiten 2-5 minuuttia, joillakin ollut jopa 17 minuuttia. Kuusi peruutettuakin vuoroa jo löytyy.

Jokainen epäilijä voi itse vilkaista vaikka tänne: http://junat.dy.fi/liikenne/asema/LNÄ/2015-07-01
Surulliselta näyttää, todella surulliselta.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Tällä hetkellä on 24:sta junavuorosta kahen tunnin sisään ollut 6 peruttuina. Sen lisäksi kun tutkiskelin kulkutietoja Leinelän ja Aviapoliksen osalta niin 100% junista on ollut myöhässä. Osa ollut vain muutamaa minuuttia ja johtunut Lentoaseman työmaasta, mutta silti yli 50% junista on ollut myöhässä myös muista syistä kuin Lentoaseman sn20:stä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Junahavaintoja 2015

Oon nyt itse seuraillut LiVin kulkutiedoista Leinelän ohituksia ja jopa Tikkurilan suunnalta Lentoasemalle menevät I-junatkin on ollut myöhässä... Pikaisen laskun perusteella yli 85% Kehäradan junista tähän mennessä on ollut myöhässä. Yleisimmiten 2-5 minuuttia, joillakin ollut jopa 17 minuuttia. Kuusi peruutettuakin vuoroa jo löytyy.

Kuitenkin HSL on viitsinyt laittaa poikkeusinfoon vain yhden tiedotteen koskien I/P-junia: "Lähijunat I ja P mahdollisesti myöhässä, syy: tekninen vika radassa. Arvioitu kesto: 12.26 - 13.30". Perutuista vuoroista ja jatkuvista myöhästelyistä ei yhtäkään tiedotetta.
Olisiko niin ettei haluta antaa negatiivistä kuvaa heti ensimmäisenä liikennöintipäivänä. Kaipa nämä voi ekan päivän piikkiin laittaa kunhan kuitenkin jo huomenna junat kulkisivat paremmin aikatauluissa.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Kuitenkin HSL on viitsinyt laittaa poikkeusinfoon vain yhden tiedotteen koskien I/P-junia: "Lähijunat I ja P mahdollisesti myöhässä, syy: tekninen vika radassa. Arvioitu kesto: 12.26 - 13.30". Perutuista vuoroista ja jatkuvista myöhästelyistä ei yhtäkään tiedotetta.
Olisiko niin ettei haluta antaa negatiivistä kuvaa heti ensimmäisenä liikennöintipäivänä. Kaipa nämä voi ekan päivän piikkiin laittaa kunhan kuitenkin jo huomenna junat kulkisivat paremmin aikatauluissa.

Istahdin junaan noin klo 17:20 Tikkurilan asemalla. Junan lähtö viivästyi noin viisi minuuttia koska rata meni jännitteettömäksi. Koko asema ns. seisoi.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Olisiko niin ettei haluta antaa negatiivistä kuvaa heti ensimmäisenä liikennöintipäivänä. Kaipa nämä voi ekan päivän piikkiin laittaa kunhan kuitenkin jo huomenna junat kulkisivat paremmin aikatauluissa.

Lentoasema aiheuttaa junille viivästymisiä siihen asti kunnes se on valmis ja otetaan käyttöön, eli näillä näkymin 10.7. asti. Siitä ollut mm. radiossakin maininta ja se juuri yksi myöhästymisien aiheuttajista, radion mukaan HSL:ltä saadun tiedon mukaan aiheuttaa 1-10 minuutin myöhästymisiä. Ihmetyttää juuri miksei siitä voisi antaa tiedotetta. Varmaan juuri huonon PR:n takia, pitää näyttää et ekana päivänä liikenne toimii. Tokana päivänä voi sitten jo ilmottaa viivästymisistä, jotka kestää viikon ajan.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Ainakin Aviapoliksen asema oli kolkon ja kalsan tuntuinen. Kaikki pinnat pelkkää betonia ja lasia ei ainakaan itsestäni tuntunut kovin houkuttelevalta.
Myös Aviapoliksen aseman ulkopuoli on hieman luotaantyöntävä viimeistelemättömine katukiveyksineen ja tietöineen. Siinäpä maahan saapuvalle turistille mieleenpainuva ensivaikutelma.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Lentoasema aiheuttaa junille viivästymisiä siihen asti kunnes se on valmis ja otetaan käyttöön, eli näillä näkymin 10.7. asti. Siitä ollut mm. radiossakin maininta ja se juuri yksi myöhästymisien aiheuttajista, radion mukaan HSL:ltä saadun tiedon mukaan aiheuttaa 1-10 minuutin myöhästymisiä.

Edelleenkään en ymmärrä miten se lentoaseman ohittaminen aiheuttaa osalle vuoroista 10 minuutin myöhästymisen kun osa junista selviää vain 1-2 minuutin myöhästymisellä? Vai onko niin että nämä pienet Myöhästymiset kehäradalla alkavat kertautumaan vasta Huopalahdesta ja Tikkurilasta Helsinkiin päin jolloin seassa on jo muuta liikennettä hidastamassa kulkua lisää? Kai Helsingissä kuitenkin on sen verran varattu kääntöaikaa että takaisinpäin pitäisi ehtiä lähtemään aikataulussa vaikka Helsinkiin saavuttaisiinkiin myöhässä? 10 minuutin myöhästyminenhän tarkoittaa jo käytännössä peruttua vuoroa.
 
Takaisin
Ylös