Kehäradan liikennöinti

Lentoaseman 20 km/h rajoitus ei oikein voi selittää myöhästymisiä, sillä sen korvaa pysähdys Lentoasemalla, johon on vieläpä laskettu aikataulussa minuutti pelivaraa. Itse asiassa veikkaan, että Lentoaseman pysähdys _lisää_ myöhässäkulkua, se kun taatusti lisää matkustajamääriä ja siten myös pysähdysaikoja muillakin asemilla.

Joka tapauksessa aikatauluun on laadittu vähemmän pelivaraa kuin muille vastaaville linjoille tähän mennessä. Aika näyttää, rittääkö pelivara sitten kun alkukankeudet on selätetty. Pahoin pelkään, että pelivara osoittautuu olemattomaksi, eikä Kehäradan liikennöinti kokonaisuudessaan tule tuolla aikataululla toimimaan luotettavasti.

Toivottavasti olen väärässä.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Kai Helsingissä kuitenkin on sen verran varattu kääntöaikaa että takaisinpäin pitäisi ehtiä lähtemään aikataulussa vaikka Helsinkiin saavuttaisiinkiin myöhässä? 10 minuutin myöhästyminenhän tarkoittaa jo käytännössä peruttua vuoroa.

10 minuuttia Helsingissä on kaluston kääntöaika (ainakin ruuhka-aikaan) ja osalla junahenkilökunnasta. Juna tulee vaikkapa 6 minuuttia myöhässä Helsinkiin. Jos henkilökunta vaihtuu, ehtii se lähteä omalla ajallaan takaisin, mutta jos on sama henkilökunta, niin todennäköisesti ei ehdi.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:06 ----------

Lentoaseman 20 km/h rajoitus ei oikein voi selittää myöhästymisiä, sillä sen korvaa pysähdys Lentoasemalla, johon on vieläpä laskettu aikataulussa minuutti pelivaraa. Itse asiassa veikkaan, että Lentoaseman pysähdys _lisää_ myöhässäkulkua, se kun taatusti lisää matkustajamääriä ja siten myös pysähdysaikoja muillakin asemilla.

Joka tapauksessa aikatauluun on laadittu vähemmän pelivaraa kuin muille vastaaville linjoille tähän mennessä. Aika näyttää, rittääkö pelivara sitten kun alkukankeudet on selätetty. Pahoin pelkään, että pelivara osoittautuu olemattomaksi, eikä Kehäradan liikennöinti kokonaisuudessaan tule tuolla aikataululla toimimaan luotettavasti.

Toivottavasti olen väärässä.

Itse en saa millään tuosta tiukkaan vaikka kuinka yritän verrata N ja M-junien aikatauluihin. Tietenkään "aikaisempaa" dataa ei ole saatavilla Hiekkaharju-Vantaankoski väliltä, mutta aikatauluja katsellessa ei vaan tunnu mitenkään kovin tiukalta. Mutta tottakai tlajunen, jos vain viitsit, voisit avata vähän enemmän tuota tiukkoja aikoja. Kovat on ainakin luulot (ei siis sinulla vaan myös monilla muilla) pidemmistä pysähtymisajoista Lentoaseman matkustajamäärien vuoksi, vaikka niistä ei ole vielä mitään dataa, sattuneista syistä. Pysähtymisaikoihin myös auttaisi jos matkustajat tietäisivät missä kohtaa juna pysähtyy. Ennen keltaiset lipunmyyntikyltit auttoivat siinä jo vähäsen, nythän se on vain arpapeliä jossei ole entuudestaan tuttu asema tai ei ole entinen rautatieläinen, joka osaa kuljettajille varattuja keltaisia merkkejä tulkita. Lipunmyyntikylttien poistumisen jälkeen on saanut nähä kuinka porukka juoksee jopa toisesta päästä asemaa.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

10 minuuttia Helsingissä on kaluston kääntöaika (ainakin ruuhka-aikaan) ja osalla junahenkilökunnasta. Juna tulee vaikkapa 6 minuuttia myöhässä Helsinkiin. Jos henkilökunta vaihtuu, ehtii se lähteä omalla ajallaan takaisin, mutta jos on sama henkilökunta, niin todennäköisesti ei ehdi.

Junan tekniikkaa ja toimintoja en tunne, mutta tuntuu oudolta, että junan seuraava lähtö voi myöhästyä enemmän, jos junassa on jo henkilökunta valmiina?
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Pysähtymisaikoihin myös auttaisi jos matkustajat tietäisivät missä kohtaa juna pysähtyy. Ennen keltaiset lipunmyyntikyltit auttoivat siinä jo vähäsen, nythän se on vain arpapeliä jossei ole entuudestaan tuttu asema tai ei ole entinen rautatieläinen, joka osaa kuljettajille varattuja keltaisia merkkejä tulkita. Lipunmyyntikylttien poistumisen jälkeen on saanut nähä kuinka porukka juoksee jopa toisesta päästä asemaa.

Ainakin Kivistössä seistiin tänään alkuiltapäivästä reilu minuutti kun osa matkustajista odotti lyhyttä junaa väärässä päässä asemaa ja kävelivät sitten pitkän matkan junalle. Lyhyiden junien pysähdyspaikoista pitäisi kyllä ehdottomasti lisätä infoa asemille. Vanhoilla osuuksilla tämä ei ollut ongelma koska matkustajat olivat jo oppineet tietämään missä kohtaa lyhyt juna pysähtyy. Tämä on varmasti yksi syy myöhästymisiin ja kannattaisi todella hoitaa kuntoon nyt ennen kuin Lentoasema otetaan käyttöön. Tullaanko muuten talviliikenteen alkaessakin jatkamaan lyhyillä junilla ajoa päivällä ja illalla? Voi olla että silloin alkaa junissa olemaan jo aika tiivis tunnelma kun jo edesmenneen M-junan alkuiltojen lyhyet junat oli melkoisen täysiä.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Junan tekniikkaa ja toimintoja en tunne, mutta tuntuu oudolta, että junan seuraava lähtö voi myöhästyä enemmän, jos junassa on jo henkilökunta valmiina?

Tiettyjä toimintoja voi tehdä jo lähtöpäässä kun edellinen vielä kerää kamppeita toisessa päässä. Lisäksi etenkin Helsingissä voi kestää tovi ennen kuin pääsee matkustajien takaa junasta edes ulos. Lisäksi sitten tietysti kävely junan toiseen päähän, 150 metriä. Kaikenlaisista jutuista se ero syntyy.
 
Keharadan lenkin jälkeen muutama asia jäi mieleen:

- Itse junien määränpääteksinä oli mitä sattuu. Esim Huopalahdessa meni P-juna Lentoasemaa kohti siten, että päädyissä ja sivuissa luki Helsinki. Tämä oli tosin yksi havainto. Lisäksi asemasta riippuen junan sivuissa luki mitä sattuu. Esim Pasila-Huopalahti-Malminkartano välillä sivutekstit olivat hyvin sekalaisia: joskus sivuissa luki "väliasema+pääteasema" kohdassa "Myyrmäki-Lentoasema" ja joskus "Huopalahti-Lentoasema" ja muutenkin tämä väliasema tuntui vaihtuvan vähä väliä riippuen sijainnista. Ehkä hieman häiritsevää? Voisi olla vain "Lentoasema" ja sinne saapuessaan vaihtuisi "Helsinki". Turisteillekin ehkä kivempi kun junassa lukee vain Helsinki tai Lentoasema/Airport.

- Junat myöhästelivät paljon: ei ajallisesti, mutta määrällisesti. Tuntui että jokainen, Varsinkin I-juna on myöhässä muutaman minuutin, jotkut jopa kymmenen. Tietty Lentoaseman alennettu nopeus vaikuttaa mutta ei kai se yksinään tuota kaikkea myöhästymistä selitä. Pahimmillaan oli noin vartin myöhässä.

- Ensivaikutelma oli se, että Pääradalla on päiväsaikaan ehkä turhan tiuha vuoroväli junissa välillä Helsinki-Hiekkaharju. Esim 9-10 välillä ajeli tuplaflirtit aika tyhjinä Tikkurilasta Helsinkiin ja päinvastoin. Tarvitseeko K-junaa ajattaa päivälläkin 10 min välein?

- Tunneliosuus oli mahtava!



PS. Onko rantaradan flirtit kierrossa P/I-junien kanssa vai onko molemmilla ns. päivän omat kalustot?
 
Keharadan lenkin jälkeen muutama asia jäi mieleen:

- Itse junien määränpääteksinä oli mitä sattuu. Esim Huopalahdessa meni P-juna Lentoasemaa kohti siten, että päädyissä ja sivuissa luki Helsinki. Tämä oli tosin yksi havainto. Lisäksi asemasta riippuen junan sivuissa luki mitä sattuu. Esim Pasila-Huopalahti-Malminkartano välillä sivutekstit olivat hyvin sekalaisia: joskus sivuissa luki "väliasema+pääteasema" kohdassa "Myyrmäki-Lentoasema" ja joskus "Huopalahti-Lentoasema" ja muutenkin tämä väliasema tuntui vaihtuvan vähä väliä riippuen sijainnista. Ehkä hieman häiritsevää? Voisi olla vain "Lentoasema" ja sinne saapuessaan vaihtuisi "Helsinki". Turisteillekin ehkä kivempi kun junassa lukee vain Helsinki tai Lentoasema/Airport.

- Junat myöhästelivät paljon: ei ajallisesti, mutta määrällisesti. Tuntui että jokainen, Varsinkin I-juna on myöhässä muutaman minuutin, jotkut jopa kymmenen. Tietty Lentoaseman alennettu nopeus vaikuttaa mutta ei kai se yksinään tuota kaikkea myöhästymistä selitä. Pahimmillaan oli noin vartin myöhässä.

Infokilvet on päin mäntyä suurimmassa osassa P-junista. Kaikki I-junat mitä näin, näytti oikein, tosin jotkut ovat sanoneet että niissäkin näkynyt väärin. Toisaalta näitä kilpijuttuja on ollut useamminkin. Oikeasti junassa pitäisi näkyä I:llä Helsingistä lähdettäessä edessä I *lentokonesymboli* Lentoasema ja sivukilvissä Tikkurila-Lentoasema ja sen jälkeen Huopalahti-Helsinki ja etukilvissä Lentoasemalta eteenpäin I Helsinki. Samaten sitten P-junalla mutta tietenkin toisinpäin.

Missä vertasit tuota myöhässäoloa? Leinelässä taas näytti et kaikki P-junat olivat myöhässä kun tulivat juuri Lentoasemalta, mutta kaikki I-junat olivat ajoissa. Jos tähystit Lentoaseman länsipuolella niin tottakai näit päinvastoin, se myöhästyminen kun juuri tapahtui Lentoaseman kohdalla. Lisäksi keskipäivän aikoihin oli Ruskeasannassa turvalaitevika ja viiden aikaan oli Tikkurilasta lähtenyt jännitteet pariksi minuutiksi. Sen lisäksi muu junaliikenne (K/A-junat), mahdolliset pitkittyneet käännöt Hki päässä jne. niin kertautuuhan se. Siihen päälle vielä normaalista poikkeavat matkustajamäärät, aseman toisesta päästä juoksut junalle kun eihän uudella asemalla edes tulevilla vakiokäyttäjillä oli ekana päivänä hajuakaan mihin kohtaan se juna pysähtyy.

Sivukilvet näyttivät tähän tyyliin: https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDaUm9DaFpBMXplRm8 ja noin sen siis pitäisi näkyä, tietenkin vähän eri järjestyksessä jne. riippuen missä se juna sillä hetkellä menee. Tuo kuva otettu Aviapoliksella P-junasta Tikkurilaan päin.
Lentoasema näkyy lentokonesymbolilla junan sisänäytöissä: https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDaUm9DaFpBMXplRm8
Ja tiedote joka alko näkymään Leinelä-Lentoasema välillä: suomeksi https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDaQlRBN3ZpRDhkTzQ ruotsiksi https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDacDN2ZXJsZGxSZDg ja enkuksi https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDaUmRQdDNSZlpYNUU
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Junahavaintoja 2015

Myös Aviapoliksen aseman ulkopuoli on hieman luotaantyöntävä viimeistelemättömine katukiveyksineen ja tietöineen. Siinäpä maahan saapuvalle turistille mieleenpainuva ensivaikutelma.

Maahan tulevat turistit ottavat sen nopea Finnair-bussin. vain 25 min ytimeen ja laukut tavaratilassa.
 
Missä vertasit tuota myöhässäoloa? Leinelässä taas näytti et kaikki P-junat olivat myöhässä kun tulivat juuri Lentoasemalta, mutta kaikki I-junat olivat ajoissa. Jos tähystit Lentoaseman länsipuolella niin tottakai näit päinvastoin, se myöhästyminen kun juuri tapahtui Lentoaseman kohdalla. Lisäksi keskipäivän aikoihin oli Ruskeasannassa turvalaitevika ja viiden aikaan oli Tikkurilasta lähtenyt jännitteet pariksi minuutiksi. Sen lisäksi muu junaliikenne (K/A-junat), mahdolliset pitkittyneet käännöt Hki päässä jne. niin kertautuuhan se. Siihen päälle vielä normaalista poikkeavat matkustajamäärät, aseman toisesta päästä juoksut junalle kun eihän uudella asemalla edes tulevilla vakiokäyttäjillä oli ekana päivänä hajuakaan mihin kohtaan se juna pysähtyy.


Itse havaitsin, että Huopalahdesta Helsinkiin lähdettiin useasti muutama minuutti myöhässä. Tosiaan myös P-junat myöhästelivät, mutta Lentoaseman toisella puolen, kuten sanoit. Itselleni tuli mieleen myös, että kuinka myöhästymisherkkiä nämä kehäradan junat ovat. Jos Huopalahdessa A-juna tulee Helsingistä Leppävaaraan myöhässä, niin myöhästyy myös P-juna Myyrmäen suuntaan. Lisäksi tämä P-juna saattaa joutua odottamaan Leinelän jälkeen vielä K-junaakin, koska tämä kulkee nopeammin reitillään. Tämä kun kertaantuu tarpeeksi niin mitäköhän seuraa. Rikkoutunut A-juna Helsinki-Huopalahti välillä voisi pahimmillaan pistää lähes koko Lähiliikenteen sekaisin, sillä se tukkisi kehäradan junien kulun ja tämän jälkeen myöhässä kulkevat kehäratajunat hidastaisivat myös K-junia.
 
Katselin Harakkasaaren kohdalla iltapäivällä hetken aikaa kaupunkiin mennyttä liikennettä. Myöhässäkulkeneet P-junat seisottivat K-junia Havukosken punaisella pääopastimella. Ajojärjestystä näytettiin Finraililla suosittavan, eli K:tkin saatiin tällä tavoin myöhästymään Helsingin suuntaan.

Aviapoliin seisakkeella näyttää nyt junien ja raiteiden kilvitys epäloogiselta, kun "turisti" valikoi kulkuvälinettään. P-junat menevät "Lentoasemalle" (josta turisti on juurikin saapunut) ja I-junat ovat ainoat jotka menevät "Helsinkiin".
 
Kehäradan aikataulussa ei ole edes yhtäkään löysää kohtaa, jossa olisi mahdollisuus kuroa aikataulua kiinni.
 
Tänään näyttää liikenne sujuneen selvästi mallikkaammin. Lähes kaikki junat ovat olleet alle kahden minuutin sisällä aikataulusta, kolme 4-6 minuutin myöhästymistä ja yksi peruttu vuoro näkyy olleen tähän mennessä.
 
Sain vastauksen HSL:lle jo kauan sitten lähettämääni kysymykseen. Eli jos matkustan vaikka Malminkartanosta Puistolaan Kehärataa pitkin joudun käyttämään seutulippua, selitys: kuntarajan ylitys. Mutta jos ajan Jakomäestä bussilla Mellunmäkeen pääsen Helsingin lipulla. Tällaista epäjohdonmukaisuutta en ymmärrä.
Ilmeisesti kysymässäni esimerkissä olisi kulkeminen liian yksinkertaista. Kehotettiin menemään Pasilan kautta. Muodissahan tuntuu olevan nykyään, että aina jossain pitäisi vaihtaa kulkuneuvosta toiseen.
 
Sain vastauksen HSL:lle jo kauan sitten lähettämääni kysymykseen. Eli jos matkustan vaikka Malminkartanosta Puistolaan Kehärataa pitkin joudun käyttämään seutulippua, selitys: kuntarajan ylitys. Mutta jos ajan Jakomäestä bussilla Mellunmäkeen pääsen Helsingin lipulla. Tällaista epäjohdonmukaisuutta en ymmärrä.
Ilmeisesti kysymässäni esimerkissä olisi kulkeminen liian yksinkertaista. Kehotettiin menemään Pasilan kautta. Muodissahan tuntuu olevan nykyään, että aina jossain pitäisi vaihtaa kulkuneuvosta toiseen.

Kurjaa sille, joka tällaisen Malminkartano–Puistola-matkan tekee, mutta nykyisessä lippujärjestelmässä ainoa vaihtoehto. Ei olisi mitenkään mahdollista lipuntarkastajan selvittää jossain Vehkalassa, ketkä matkustavat mistä minnekin ja millaisella lipulla. Tuo johtaisi siihen, että kehäradalla pitäisi hyväksyä Helsingin sisäiset liput, oli matka millainen hyvänsä.

Check-in-check-out-järjestelmässä ei vastaavaa ongelmaa olisi. Esimerkiksi Lontoossa tai Singaporessa ratkaisevaa ovat vain lähtö- ja määräasema.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Ainakin Kivistössä seistiin tänään alkuiltapäivästä reilu minuutti kun osa matkustajista odotti lyhyttä junaa väärässä päässä asemaa ja kävelivät sitten pitkän matkan junalle. Lyhyiden junien pysähdyspaikoista pitäisi kyllä ehdottomasti lisätä infoa asemille.

Näin on. Lisäksi lentokenttäyhteyttä hoitavalla radalla pitäisi olla riittävä opastus lipunmyyntikäytännöistä. Kehäradan asemillahan ei ole yhtäkään lipunmyyntiautomaattia, joten lippuja saa ainoastaan junasta. Junassa turistin tulee tietenkin osata mennä lipunmyyntivaunuun, jonka pysähtymispaikkaa ei enää laitureille merkitä. Kun muualla mailmassa uusien ratojen ensimmäisenä päivänä matkat ovat usein ilmaisia, Kehäradalla näytti eilen olevan käynnissä tarkastajien tehopartiointi.

VR tosin näytti eilen puolen päivän aikaan pystyttävän väliaikaista lipunmyyntipistettä Aviapoliksen aseman sisäänkäynnille. Se saattaa hiukan helpottaa tilannetta.
 
Takaisin
Ylös