Kehäradan liikennöinti

Kurjaa sille, joka tällaisen Malminkartano–Puistola-matkan tekee, mutta nykyisessä lippujärjestelmässä ainoa vaihtoehto. Ei olisi mitenkään mahdollista lipuntarkastajan selvittää jossain Vehkalassa, ketkä matkustavat mistä minnekin ja millaisella lipulla. Tuo johtaisi siihen, että kehäradalla pitäisi hyväksyä Helsingin sisäiset liput, oli matka millainen hyvänsä.

Eikä täytyisi, eihän Vantaalta ulospäin suuntautuvassa liikenteessä tarvisi Vantaan sisäistä hyväksyä. Kyllähän v56 ja v62 Jakomäki-Mellunmäki-Jakomäki välillä toimii Hki sisäinen lippu, vaikka linja ajaa Vantaan kautta eikä sitäkään pystytä kontrolloida ettei joku mene Helsingin puolelta Mellunmäestä tai Jakomäestä vaikka Tikkurilaan, Vaaralaan, Hakunilaan, Rajakylään, Länsimäkeen jne. Kaiken kukkuraksi tästä et Kehäradalla ei toimi sama systeemi mikä useilla bussilinjoilla toimiikin, ei ole mitään infoa missään. Myöskäään ei yhtään auta se ettei junassa ole enään karttaa josta näkyisi maksuvyöhykkeet.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:03 ----------

Pysähtymispaikkojen ilmoittamiseen on tulossa vihdoin parannus. Lainaus HSL:n uusimmasta tiedotteesta: "HSL teettää lisäksi asemalaitureille ensi viikolla liimattavat lattiatarrat, jotka kertovat matkustajille tarkasti, mihin kohtaan juna pysähtyy."
 
Eikä täytyisi, eihän Vantaalta ulospäin suuntautuvassa liikenteessä tarvisi Vantaan sisäistä hyväksyä. Kyllähän v56 ja v62 Jakomäki-Mellunmäki-Jakomäki välillä toimii Hki sisäinen lippu, vaikka linja ajaa Vantaan kautta eikä sitäkään pystytä kontrolloida ettei joku mene Helsingin puolelta Mellunmäestä tai Jakomäestä vaikka Tikkurilaan, Vaaralaan, Hakunilaan, Rajakylään, Länsimäkeen jne. Kaiken kukkuraksi tästä et Kehäradalla ei toimi sama systeemi mikä useilla bussilinjoilla toimiikin, ei ole mitään infoa missään. Myöskäään ei yhtään auta se ettei junassa ole enään karttaa josta näkyisi maksuvyöhykkeet.

eiköhän nuo bussilinjapoikkeukset koske vain muutamia rajapysäkkejä sekä pari hassua Mellunmäen linjaa. Kuljettajan asia on pitää huolta lippujen voimassaolosta. Sitä varten on se maksulaite kuljattajan vieressä. ei Otaniemeenkään pääse Helsingin sisäisellä lipulla, vaikka moni "teekkari" sitä yrittääkin Toisin on junissa, joissa konnarin tapaaminen on harvinaista myös lipunmaksuvaunussa.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Luin varmasti juuri väärin.

Niin, harmi kyllä asia on näin johtuen lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistuksesta. Vanhoja lippuautomaatteja ei ole enää saatavilla eikä niitä olisi järkeä asentaakaan, kun uudet lippuautomaatit otetaan käyttöön pian. Pian ei kuitenkaan ole tarpeeksi pian, kun se tarkoittanee noin vuotta.
 
Muutamien bussilinjojen käytäntöä voidaan pitää järjestelmässä poikkeuksena, koska pääsääntöisesti HSL-alueella on oltava lippu kaikille niille vyöhykkeille, joiden sisällä matkustaa. Näin on esimerkiksi vaihdollisten yhteyksien kanssa, Leppävaarasta ei voi matkustaa junalla Keravalle lähiseutu 2 -lipulla, vaan on ostettava lippu koko HSL-alueelle. Osa bussilinjoista käväisee toisen kaupungin puolella käytännön syistä, esimerkiksi v53 kulkiessaan Kehä III:lle Ala-Tikkurilan kautta. Näissä tilanteissa ei ole mielekästä vaatia seutulippua Tikkurilasta Myyrmäkeen kulkevilta, vaikka linjalla on pysäkkejä myös Helsingin puolella. Kehärata on avorahastuksellisuuden lisäksi myös siinä mielessä eri asia, että sen reitti kulkee selkeästi Vantaan puolella toisin kuin bussilinjoilla, joiden poukkoilu eri kaupungin puolella on hetkellistä.

Toki HSL:llä olisi petrattavaa tiedotuksessa, mutta luulen kuitenkin, että melko harva olettaa pääsevänsä Kehäradan kautta Helsingin sisäisellä lipulla. Reittioppaassa on kuitenkin sellainen bugi, että jos valitsee lippuvyöhykkeeksi Helsingin sisäisen lipun Malminkartanon ja Puistolan välisellä matkalla, ehdottaa Reittiopas silti yhteyttä P-junalla. Mitäköhän tarkastaja sanoisi, jos perustelisi matkustamistaan Helsingin sisäisellä HSL:n reittioppaasta löytyvällä tiedolla?

Matka Malminkartanosta Puistolaan on muuten ainakin päiväsaikaan pari minuuttia nopeampi Pasilan kautta I + K -kombolla.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Niin, harmi kyllä asia on näin johtuen lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistuksesta. Vanhoja lippuautomaatteja ei ole enää saatavilla eikä niitä olisi järkeä asentaakaan, kun uudet lippuautomaatit otetaan käyttöön pian.

Tästä oli joskus puhetta, mutta mikä estäisi mitä tahansa kuittia tulostavaa ja rahaa hyväksyvää laitetta tulostamasta lentokentän junalaiturilla seutulippua satunnaismatkustajalle? Kaikenlaista palvelua on jarruteltu jo pitkään lippujärjestelmäuudistuksen varjolla.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Niin, harmi kyllä asia on näin johtuen lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistuksesta. Vanhoja lippuautomaatteja ei ole enää saatavilla eikä niitä olisi järkeä asentaakaan, kun uudet lippuautomaatit otetaan käyttöön pian. Pian ei kuitenkaan ole tarpeeksi pian, kun se tarkoittanee noin vuotta.

No johan on selitys!

Mistä muuten ulkomainen voi ostaa junalipun Lentoasemalta esim Tampereelle? Tuleeko Lentoaseman kehärata-asemalle tai peräti lentoaseman terminaaleihin VR:n lipunmyymtiautomaatteja? Älkää vastatko että koneella saapuvat ostavat netistä, koska kone voi myöhästyä niin että etukäteen ostettua lippua ei voi enää käyttää.

t. Rainer
 
Vs: Junahavaintoja 2015

No johan on selitys!

Mistä muuten ulkomainen voi ostaa junalipun Lentoasemalta esim Tampereelle? Tuleeko Lentoaseman kehärata-asemalle tai peräti lentoaseman terminaaleihin VR:n lipunmyymtiautomaatteja? Älkää vastatko että koneella saapuvat ostavat netistä, koska kone voi myöhästyä niin että etukäteen ostettua lippua ei voi enää käyttää.

t. Rainer

VR:n sivujen mukaan Lentoasemalla on kaksi kappaletta VR:n automaatteja, joista saa toki myös HSL-alueen lippuja. Lipunmyyntiautomaatittomuus koskee muita asemia ja HSL:n omia lipunmyyntiautomaatteja.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Näin on. Lisäksi lentokenttäyhteyttä hoitavalla radalla pitäisi olla riittävä opastus lipunmyyntikäytännöistä. Kehäradan asemillahan ei ole yhtäkään lipunmyyntiautomaattia, joten lippuja saa ainoastaan junasta. Junassa turistin tulee tietenkin osata mennä lipunmyyntivaunuun, jonka pysähtymispaikkaa ei enää laitureille merkitä. Kun muualla mailmassa uusien ratojen ensimmäisenä päivänä matkat ovat usein ilmaisia, Kehäradalla näytti eilen olevan käynnissä tarkastajien tehopartiointi.

VR tosin näytti eilen puolen päivän aikaan pystyttävän väliaikaista lipunmyyntipistettä Aviapoliksen aseman sisäänkäynnille. Se saattaa hiukan helpottaa tilannetta.

Toivottavasti tulee ja pian lippuautomaatteja asemalle, kun myynti junissa lakkaa.
 
Toki HSL:llä olisi petrattavaa tiedotuksessa, mutta luulen kuitenkin, että melko harva olettaa pääsevänsä Kehäradan kautta Helsingin sisäisellä lipulla. Reittioppaassa on kuitenkin sellainen bugi, että jos valitsee lippuvyöhykkeeksi Helsingin sisäisen lipun Malminkartanon ja Puistolan välisellä matkalla, ehdottaa Reittiopas silti yhteyttä P-junalla. Mitäköhän tarkastaja sanoisi, jos perustelisi matkustamistaan Helsingin sisäisellä HSL:n reittioppaasta löytyvällä tiedolla?
Minä katson asiaa kuluttajansuojan kannalta ja totean, että on luvattu yhtä mutta tarjotaankin toista. Normaalissa kaupankäynnissä on sanktiot siitä, että luvattua tuotetta on oltava kaupan ja luvattuun hintaan, mutta ei taaskaan koske julkista palvelua.

Kehärataa on perusteltu erinomaisena poikittaisyhteytenä, joka nyt melkein tyhjentää kehätiet, kun niin kätevästi pääsee idästä länteen ja päinvastoin. Tällä perusteella hankkeeseen laitetaan liki 800 miljoonaa kansalaisten rahaa. Mutta sitten kun on aika lunastaa lupauksia, niin eipäs.

Jos ja kun kerran Helsingin sisäiset matkat maksavat jotain, ja hinnoittelu perustuu matkan alku- ja lähtöpisteiden sijaintiin, ei reittiin ja sen pituuteen, niin silloin on palvelun tuottajan eikä asiakkaan ongelma, jos juna kulkee toisen tariffialueen kautta. Lisäksi asiakkaiden kierrättäminen Pasilan kautta Puistolan ja Malminkartanon välillä on palveluntarjoajan kannalta typerää. Näiden asemien pohjoispuolella on tarjolla mittavaa ylikapasiteettia kun taas Pasila on reitin ruuhkaisin asema. Ei ole järkeä kierrättää ihmisiä Pasilaan lisäämään ruuhkautumista.

Eikä mikään estä kehäradalle vaikka erityishinnoittelua. Onhan ratikkalippukin eri hintainen kuin rinnalla kulkevan bussin lippu samalle matkalle. Siten voidaan päättää, että kehäradalla saa kulkea Helsingistä Helsinkiin Helsingin lipulla. Väärinkäyttöä voidaan valvoa aivan samalla tavalla kuin muutakin avorahastettua joukkoliikennettä.

Matka Malminkartanosta Puistolaan on muuten ainakin päiväsaikaan pari minuuttia nopeampi Pasilan kautta I + K -kombolla.
Ehkä, mutta näiden hankkeiden arvioinnissa käytetty koettu matka-aika ei ole nopeampi. Jos nämä koetun matka-ajan kertoimet jätetään pois, Kehäradan tapaisten hankkeiden perustelu käy todella hankalaksi. Tosin eipä näillä perusteluilla ole suurhankkeiden kanssa ollut juuri väliksi.

Toivottavasti tulee ja pian lippuautomaatteja asemalle, kun myynti junissa lakkaa.
Onko automaattien puute todellinen ongelma? Varsin tavallinen käytäntö on, että junassa on henkilö, joka myy lippuja. Se on toiminut hyvin jo 1800-luvulta lähtien. Onhan lipuntarkastajakin yhdenlainen lippukauppias. Mutta jos järjestelmä rakennetaan niin, että (hyvästä syystä) ei ole lippuautomaatteja, mutta ei myöskään lipunmyyntiä kioskeista eikä lipunmyyjältä junasta, niin silloin on reilua pitää myös tarkastajat poissa junasta. Muutenhan asia on niin, että Kehäradan junalippu maksaa noin satasen – jos onnistuu kohtaamaan ”lipunmyyjän”.

Helsinki on täynnä lippuautomaatteja, jotka myyvät lippuja autoilijoille. Laite lienee kansainvälisesti yleinen aparaatti, joka osaa myydä eri kaupungeissa eri hintaisia ja erilaisia lippuja. Näitä laitteita ei olla hävittämässä tai uusimassa autoilijoiden pysäköitilippujärjestelmän muutoksen vuoksi, joten jos on halua, niin näitä saa aivan varmasti käyttöön kehäradalle. Olen aivan varma, että laitteen saa pränttäämään kuittirullapaperilleen myös sen näköisiä lippuja, että ihminen ymmärtää ne HSL:n joukkoliikennelipuiksi.

Ei nämä nyt niin vaikeita asiota ole. :)

Antero
 
Tuskin lipunmyynti junissa lakkaa ennen kuin asemille saadaan automaatit. Pysäköintiautomaatin muuttaminen yksinkertaiseksi lipunmyyntiautomaatiksi ei tosiaan vaatisi muuta kuin sen, että kuittipaperina käytettäisiin samaa tai tarvittaessa oikean kokoista HSL:n kuittipaperia kuin muissakin jakelukanavissa.
 
Pysäköintiautomaatin muuttaminen yksinkertaiseksi lipunmyyntiautomaatiksi ei tosiaan vaatisi muuta kuin sen, että kuittipaperina käytettäisiin samaa tai tarvittaessa oikean kokoista HSL:n kuittipaperia kuin muissakin jakelukanavissa.

Miksi? Eiköhän riitä, että kuitissa lukee HSL ja siihen tulostuu lipputuotteen nimi, hinta, alv % ja voimassaolo. Väärennysten estämikseksi on tietysti hyvä, jos HSL:n logo on painettu kuittipaperiin, mutta pakollista se ei ole. (Saksassa näkee lipuissa hologrammiraitaa, joka estää väärennökset kohtuullisen tehokkaasti.)

Anekdoottina voisi mainita, että eivät VR:nkään liput ole samanlaisia kaikissa kanavissa. R-Kioskista ostettu lippu tulostetaan ihan erilaisella laitteella erilaiselle paperille. Lienee sama paperi kuin missä tahansa ärrältä ostetuissa lipuissa (konsertti- tms.?).
 
Miksi? Eiköhän riitä, että kuitissa lukee HSL ja siihen tulostuu lipputuotteen nimi, hinta, alv % ja voimassaolo. Väärennysten estämikseksi on tietysti hyvä, jos HSL:n logo on painettu kuittipaperiin, mutta pakollista se ei ole. (Saksassa näkee lipuissa hologrammiraitaa, joka estää väärennökset kohtuullisen tehokkaasti.)
Minimalistisuudessaan tuokin riittää, mutta mikäli kuittipaperi esimerkiksi on valmiiksi saman kokoista kuin HSL-automaateissa, ei ole mitään syytä olla käyttämättä sitä. Lippujen väärentäminen tuskin on mikään laajamittainen ongelma, mutta onhan siihenkin hyvä varautua muulla kuin blankolla paperilla. Sinänsä lippujen ulkoasun eroavaisuus ei ole ongelma, konduktööriltä ostettu lippuhan on tälläkin hetkellä erilainen kuin bussikuskilta ostettu.
 
Lippujen väärentäminen tuskin on mikään laajamittainen ongelma, mutta onhan siihenkin hyvä varautua muulla kuin blankolla paperilla.
Eiköhän lippupaperi ole etupäässä imagojuttu. Kännykkä- ja nettiliput toimivat kaikenlaisessa maksamisessa ilman mitään paperia. Väärentämisen este on lippuun printattava tai muuten sisällytettävä muutaman merkin koodi. Eihän esimerkiksi lentolippuja ole enää olemassakaan, vaan kuuden merkin koodi on ”lentolippu”. Kohta näytän junassa konduktöörille ”junalipun”, joka on lentolippukoodin tapaan 7-merkkinen merkkijono tyyliin ESM3APY=, joka on kännyn näytöllä tai tulostinpaperille printattuna myös QR-koodina, jotta lippu on koneellisesti luettavissa.

Ja onhan HSL-järjestelmässä ollut jo vuosikausia vielä yksinkertaisempi juttu, tekstiviestilippu. Se toimi jo älyttömienkin kännyköiden pikkuisilla tekstinäytöillä.

Ratkaisuja siis on vaikka kuinka.

Antero
 
Väärentämisen este on lippuun printattava tai muuten sisällytettävä muutaman merkin koodi. Eihän esimerkiksi lentolippuja ole enää olemassakaan, vaan kuuden merkin koodi on ”lentolippu”. Kohta näytän junassa konduktöörille ”junalipun”, joka on lentolippukoodin tapaan 7-merkkinen merkkijono tyyliin ESM3APY=, joka on kännyn näytöllä tai tulostinpaperille printattuna myös QR-koodina, jotta lippu on koneellisesti luettavissa.

Totta. Olennainen aspekti on varmennettavuus. Silloin kun online-varmentaminen ei ollut vielä mahdollista, kaikenmaailman hologrammit palvelivat tarkoitusta varmentaa että itse lippupaperi on laillisesta lähteestä, joka pystyy kontrolloimaan miten sitä paperia käytetään. Mutta nyt kun itse matkustusoikeus pystytään varmentamaan reaaliaikaisesti, mikä tahansa paperinpala (tai ei paperia ollenkaan) ajaa saman asian.

Onnibussilla tämä oli alunperin viety ääripäähän: lippu(varmenne) oli vain lyhyt merkkijono. Nyttemmin siellä tosin on siirrytty käyttämään pidempää, osittain "älykästä" koodia, johon on koodattu mukaan pvm- ja vuorotietoja. Hassua sinänsä kylläkin että varmennekäytössä mahdollisimman "tyhmä" koodi on fiksu, koska ei ole mitään logiikkaa jonka väärentäjä voi selvittää ja sitä käyttäen luoda itse valekoodeja. (Toki Onnibussillakin osa koodista näyttäisi olevan "tyhmää", mikä riittää kyllä.)
 
Takaisin
Ylös