Kehäradan liikennöinti

Niin, uusi lippulaji eli HSL-junalippu, joka olisi kuten ratikkalippu. Sillä saisi kulkea yhden vaihdottoman matkan HSL-junalla, riippumatta maksuvyöhykkeistä. Esimerkiksi juurikin Malminkartanosta kehärataa Puistolaan. Tai minne vain.

Mutta, yksi ongelma kuitenkin: suuri osa matkustajista matkaa kausilipulla (kunnan sisäinen tai seutulippu). Miten tämä ratkaistaisiin tässä tapauksessa? Josession matka kehäradan kautta Helsingistä Helsinkiin on päivittäinen työmatka, voisi joka päivä ostettu "HSL-junalippu" kuitenkin tulla kalliiksi.
 
Mutta ratkaisuhan on jo olemassa tähän ongelmaan, eli että asiakas ostaa seutulipun, jos on työmatka niin kausilippu varmaankin paras. Onhan se kalliimpi, mutta jos aikaa säästyy paljon, niin voihan se olla sen arvoistakin. Tulevaisuudessa toki pitää keksiä jotain muuta, mutta näin väliaikaisesti tämä voi olla hyvä ratkaisu, ja uskon että monet näin tekevätkin.
 
Tai sitten todella niin, että Kehäradalla voisi matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla, jos matka alkaa Helsingin puolelta, mutta sillä ei kuitenkaan voisi vaihtaa muuhun HSL-liikenteen linjaan Vantaan puolella. Helsingin puolella vaihto-oikeus toki toimisi jälleen.

Kuinka muuten tuleva lippu-uudistus, maksuvyöhykkeineen, muuttaa tätä?

---------- Viestit yhdistetty klo 11:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:29 ----------

Mutta ratkaisuhan on jo olemassa tähän ongelmaan, eli että asiakas ostaa seutulipun, jos on työmatka niin kausilippu varmaankin paras. Onhan se kalliimpi, mutta jos aikaa säästyy paljon, niin voihan se olla sen arvoistakin. Tulevaisuudessa toki pitää keksiä jotain muuta, mutta näin väliaikaisesti tämä voi olla hyvä ratkaisu, ja uskon että monet näin tekevätkin.
Tämä on kieltämättä varsin validi vaihtoehto.
 
Lippujen väärentäminen tuskin on mikään laajamittainen ongelma, mutta onhan siihenkin hyvä varautua muulla kuin blankolla paperilla.

Lippujen väärentämisestä saa helposti laajamittaisen ongelman. Pahvisten lippujen loppuaikoina ennen matkakortin käyttöönottoa kymmenen matkan kortteja oli joidenkin lähteiden mukaan saatavilla aika mukavasti Tallinnasta.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:58 ----------

Mutta nyt kun itse matkustusoikeus pystytään varmentamaan reaaliaikaisesti, mikä tahansa paperinpala (tai ei paperia ollenkaan) ajaa saman asian.

Mahtaisikohan HSL:llä olla tähän liittyen käynnissä jokin projekti, jonka valmistumista ei kuitenkaan kehäpäätelmän hengessä tarvitse odottaa ennen moderniin lippujärjestelmään siirtymistä?
 
Lippujen väärentämisestä saa helposti laajamittaisen ongelman. Pahvisten lippujen loppuaikoina ennen matkakortin käyttöönottoa kymmenen matkan kortteja oli joidenkin lähteiden mukaan saatavilla aika mukavasti Tallinnasta.

OT:ksi menee mutta... Muistan lapsuudesta kun tuttu pölli Ärrältä sellaisen leimasimen ja tehtaili sitten uusia leimoja kortteihin, vessapaperimassalla entinen leima piiloon ja uusi päälle... Jäi nopiasti kiinni kun opettaja näki vehkeen koulussa....
 
OT:ksi menee mutta... Muistan lapsuudesta kun tuttu pölli Ärrältä sellaisen leimasimen ja tehtaili sitten uusia leimoja kortteihin, vessapaperimassalla entinen leima piiloon ja uusi päälle... Jäi nopiasti kiinni kun opettaja näki vehkeen koulussa....
Mäkin näin niitä ammatissani ja tukkivat Almexit.
 
Kuinka muuten tuleva lippu-uudistus, maksuvyöhykkeineen, muuttaa tätä?

Vyöhykkeiden osalta ei mitenkään. Esimerkiksi mainittu Puistola kuuluu Beehen, mutta vaikkapa Leinelä, Lentoasema ja Aviapolis ainakin kuuluu Ceehen, tod.näköisesti myös Kivistö, Vehkala voi olla juuri Been puolella. Tokihan taisi olla niin että uudessa lippusysteemissa kausilipussa on aina väh. 2 vyöhykettä, mutta todennäköisesti AB on yleisin Helsingin puolen pääradan/Kehäradan asemista.
 
Vyöhykkeiden osalta ei mitenkään. Esimerkiksi mainittu Puistola kuuluu Beehen, mutta vaikkapa Leinelä, Lentoasema ja Aviapolis ainakin kuuluu Ceehen, tod.näköisesti myös Kivistö, Vehkala voi olla juuri Been puolella. Tokihan taisi olla niin että uudessa lippusysteemissa kausilipussa on aina väh. 2 vyöhykettä, mutta todennäköisesti AB on yleisin Helsingin puolen pääradan/Kehäradan asemista.

Kaikki liput ovat tosiaankin vähintään kahden vyöhykkeen lippuja, mikä vähentää huomattavasti vyöhykerajoihin liittyviä ongelmia. Tämä Kehäradan keissi on oikeastaan aika hyvä esimerkki: voi tosiaan ostaa joko AB tai BC -lipun riippuen siitä, kumpaa kautta haluaa mennä. Kausilipun ostajille tosin tulee hankala valinnanpaikka, kumman lipun ostavat, joskin tämä dilemma koskee enemmän tai vähemmän kaikkia b-vyöhykkeellä asuvia.
 
Näistä lipuista tuli mieleen. Olen miettinyt, että jos nousee Helsingistä I-junaan siten, että lipussa (matkakortti) on jäljellä yksi minuutti vaihtoaikaa ja kierrettyä kehäratalenkin tulee vaikkapa Ilmalasta tarkastajat niin kuinka matkustaja pystyy ikinä todistamaan melkein tunnin kuluttua ja tunti vaihtoajan päättymisen jälkeen, että hänellä oli lippu voimassa kun nousi junaan? käytännössä siis sillä lipulla sen matkan saa mennä loppuun, eli vaikka Helsingistä Helsinkiin kehärataa pitkin.
 
Näistä lipuista tuli mieleen. Olen miettinyt, että jos nousee Helsingistä I-junaan siten, että lipussa (matkakortti) on jäljellä yksi minuutti vaihtoaikaa ja kierrettyä kehäratalenkin tulee vaikkapa Ilmalasta tarkastajat niin kuinka matkustaja pystyy ikinä todistamaan melkein tunnin kuluttua ja tunti vaihtoajan päättymisen jälkeen, että hänellä oli lippu voimassa kun nousi junaan? käytännössä siis sillä lipulla sen matkan saa mennä loppuun, eli vaikka Helsingistä Helsinkiin kehärataa pitkin.

Paitsi ettet saa, kun se kerran käy Vantaalla.
 
Paitsi ettet saa, kun se kerran käy Vantaalla.

Ei kai sillä kuntarajan ylityksellä ole tässä tapauksessa merkitystä lipun kelpoisuuteen olettaen, että matkustajalla on seutulippu. Samaan tapaanhan on sallittua matkustaa vaikkapa K-junalla Helsingistä Korsoon, mikäli lippu on voimassa juuri ja juuri junaan astuessa. Tällöinkin saa ylittää kuntarajan lipun ollessa jo vanhentunut.
 
Ei kai sillä kuntarajan ylityksellä ole tässä tapauksessa merkitystä lipun kelpoisuuteen olettaen, että matkustajalla on seutulippu. Samaan tapaanhan on sallittua matkustaa vaikkapa K-junalla Helsingistä Korsoon, mikäli lippu on voimassa juuri ja juuri junaan astuessa. Tällöinkin saa ylittää kuntarajan lipun ollessa jo vanhentunut.

Joo eihän sillä kuntarajan ylityksellä väliä, kunhan siihen sopiva lippu on voimassa kun nousee junaan. On se sitten hyvä selitellä kehäradan kierrettyä vaikka Ilmalassa, että lippu oli juuri ja juuri voimassa. Melkein tunti sitten.. Näkevätkö tarkastajat laitteestaan, miltä asemalta on leimattu?
 
Näistä lipuista tuli mieleen. Olen miettinyt, että jos nousee Helsingistä I-junaan siten, että lipussa (matkakortti) on jäljellä yksi minuutti vaihtoaikaa ja kierrettyä kehäratalenkin tulee vaikkapa Ilmalasta tarkastajat niin kuinka matkustaja pystyy ikinä todistamaan melkein tunnin kuluttua ja tunti vaihtoajan päättymisen jälkeen, että hänellä oli lippu voimassa kun nousi junaan? käytännössä siis sillä lipulla sen matkan saa mennä loppuun, eli vaikka Helsingistä Helsinkiin kehärataa pitkin.
Joo eihän sillä kuntarajan ylityksellä väliä, kunhan siihen sopiva lippu on voimassa kun nousee junaan. On se sitten hyvä selitellä kehäradan kierrettyä vaikka Ilmalassa, että lippu oli juuri ja juuri voimassa. Melkein tunti sitten.. Näkevätkö tarkastajat laitteestaan, miltä asemalta on leimattu?

Näkee milloin se on viimeksi leimattu. Eli jos leimautat arvolipun vaihdon junaan noustessa, jää lippuun merkintä leimauksen kellonaika ja junannumero. Toteat sitten vaan et oot ajanu tän radan melkein ympäri ja astuit kyytiin kun lippu oli voimassa. Tuossa on vain se ettei arvolipun vaihtoa käytettäessä ole pakko korttiaan kortinlukijalle näyttöö avorahastus-kulkuneuvoissa, mutta sitten taas jos miettii niin kuinka moni on laittanut pään syövereihin tarkan ajan minuutilleen milloin lippu lakkaa voimasta? Todennäköisemmin tarkastaa junaan noustessa onko lippu vielä voimassa.
 
Ajoin viikonlopun aikana viisi kertaa 623:lla Helsinkiin päin ja kertaakaan ei noussut matkustajia kyytiin neljältä Leinelän asemaa lähinnä olevalta pysäkiltä. Juna kyyti siis maistuu
 
Ajoin viikonlopun aikana viisi kertaa 623:lla Helsinkiin päin ja kertaakaan ei noussut matkustajia kyytiin neljältä Leinelän asemaa lähinnä olevalta pysäkiltä. Juna kyyti siis maistuu��

Ihmekkään tuo kun 623:lla menee mitä tahansa 35-55 minuutin välillä keskustaan ja junalla 24 minuuttia ;) Noh kohtahan 623 pätkästään Hakikseen. 633N:lle on riittäny Leineläläisiä, etenkin iltasin kun menee vaan P-junia niin 633N on 29 minuutin matka-ajallaan nopeampi.
 
Takaisin
Ylös