Sivu 8 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678910111218 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/290

Viestiketju: Kehäradan liikennöinti

  1. #106

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Jos Reittioppaaseen laittaa 23.50 Kannelmäen asemalta Malmin asemalle, Reittiopas ehdottaa pelkästään P-junia riippumatta siitä mitä on laittanut lippuehdoksi. Minusta tämä ei ole ollenkaan marginaalinen ongelma, sillä matkustajia asemilta Huopalahti - Malminkartano asemille Puistola - Käpylä on varmasti ihan kohtuullisesti ja nyt saa sen käsityksen että Helsingin sisäinen kelpaa.

    Koska HSL:n oman tiedotuksen mukaan välin pääsee Helsingin sisäisellä lipulla mahdollisen tarkastusmaksun on melkeinpä pakko kaatua hallinto-oikeudessa. Ikävä vaan sille, joka saa tarkastusmaksun eikä ymmärrä viedä sitä hallinto-oikeuteen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:48 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    633N:lle on riittäny Leineläläisiä, etenkin iltasin kun menee vaan P-junia niin 633N on 29 minuutin matka-ajallaan nopeampi.
    HSL-alueella on varmastikin ensimmäistä kertaa tilanne, jossa bussi on selvästi nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys ja molemmat lähtevät samaan aikaan. Kun keskustasta lähtee P-juna ja 633N kello 0.14, miten matkustajat jakaantuu? Osaako joku sanoa?

  2. #107

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    HSL-alueella on varmastikin ensimmäistä kertaa tilanne, jossa bussi on selvästi nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys ja molemmat lähtevät samaan aikaan. Kun keskustasta lähtee P-juna ja 633N kello 0.14, miten matkustajat jakaantuu? Osaako joku sanoa?
    Jaa'a, toisaalta ei tuossa kovin paljon jakaumaa ole kun yhteistä palvelualuetta ei oikeastaan Leinelän lisäksi ole ja Leinelässä ei ole kuin reilu 1000 asukasta vasta. Toki myös osa Simonkalliota on aseman vieressä ja nyt kun ylikulkusilta on auki niin pääsee 633N:n pysäkiltä helposti sinne.

    Mutta tosiaan ei ainakaan itselläni tule mieleen muita, jossa bussi on nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys... Harmi vaan et 633N menee ainoastaan vklp öisin keskusta-Leinelä.

  3. #108

    Liittynyt
    06.04.2014
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    170

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Jaa'a, toisaalta ei tuossa kovin paljon jakaumaa ole kun yhteistä palvelualuetta ei oikeastaan Leinelän lisäksi ole ja Leinelässä ei ole kuin reilu 1000 asukasta vasta. Toki myös osa Simonkalliota on aseman vieressä ja nyt kun ylikulkusilta on auki niin pääsee 633N:n pysäkiltä helposti sinne.

    Mutta tosiaan ei ainakaan itselläni tule mieleen muita, jossa bussi on nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys... Harmi vaan et 633N menee ainoastaan vklp öisin keskusta-Leinelä.
    Enemmin Simonkalliosta kävelee Hiekkaharjun asemalle on vain 2km kun Leinelänasemalle 2,9km

  4. #109

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Minkäköhän takia pääradan iltamyöhän/alkuyön liikennettä on vähennetty? Ennen pääsi pitkälle yöhön N/T junilla 30 min. välein aina Keravalle asti. Nykyään viimeinen I lähtee Helsingistä jo 22.59, mikä on mielestäni aivan liian aikaisin. Varsinkin kun P-juna suhaa vielä yhden maissa. Lisäksi alkuyöstä pääradalla kulkee vain T-juna tunnin välein. Arkisin siis. Tilanne on nyt päinvastainen kuin ennen, sillä ennen M-reitillä lopeteltiin jo ennen puoltayötä kun pääradalla meni N/T muistaakseni vielä kolmen maissa. Nyt Vantaankosken suuntaan pääsee melkein yhteen asti junalla. Muutenkin kun siihen aikaan kysyntää on huomattavasti enemmän Helsingistä poispäin, niin hyötyväthän Länsi-Vantaalaiset tästä paljon enemmän.

  5. #110

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    Minkäköhän takia pääradan iltamyöhän/alkuyön liikennettä on vähennetty? Ennen pääsi pitkälle yöhön N/T junilla 30 min. välein aina Keravalle asti. Nykyään viimeinen I lähtee Helsingistä jo 22.59, mikä on mielestäni aivan liian aikaisin. Varsinkin kun P-juna suhaa vielä yhden maissa. Lisäksi alkuyöstä pääradalla kulkee vain T-juna tunnin välein. Arkisin siis. Tilanne on nyt päinvastainen kuin ennen, sillä ennen M-reitillä lopeteltiin jo ennen puoltayötä kun pääradalla meni N/T muistaakseni vielä kolmen maissa.
    Siis ihan sama palvelutasohan pääradalla on kuin aikaisemmin? Puolen tunnin välein arkiöisin 23.44 asti ja vkl-öisin 3.14 asti. Aiemmin vuoroväli oli puoli tuntia 23.31 ja 3.01 asti.

  6. #111

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Siis ihan sama palvelutasohan pääradalla on kuin aikaisemmin? Puolen tunnin välein arkiöisin 23.44 asti ja vkl-öisin 3.14 asti. Aiemmin vuoroväli oli puoli tuntia 23.31 ja 3.01 asti.
    Taisin laskea vähän väärin. Onko muuten kellään kokemusta tuosta viimeisestä P-junasta 0.44 kuinka paljon matkustajia? Luulisi, että ainakin Länsi-Vantaalaiset ovat ihan mielissään myöhemmästä junaliikenteestä.

  7. #112

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tenava Näytä viesti
    Enemmin Simonkalliosta kävelee Hiekkaharjun asemalle on vain 2km kun Leinelänasemalle 2,9km
    Jaa, menny vähän paikat sekasin... Meinasin Simonkylän pohjois-puolen alueita.

  8. #113
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti

    Jos ja kun kerran Helsingin sisäiset matkat maksavat jotain, ja hinnoittelu perustuu matkan alku- ja lähtöpisteiden sijaintiin, ei reittiin ja sen pituuteen, niin silloin on palvelun tuottajan eikä asiakkaan ongelma, jos juna kulkee toisen tariffialueen kautta.
    Kas kun ei perustu.

    HSL:n järjestelmä on suunnilleen puhdas vyöhykejärjestelmä, jossa lipun pitää olla voimassa kaikilla niillä vyöhykkeillä, joiden alueella kuljetaan. Tällainen vyöhykejärjestelmä on maailmalla varsin yleinen. Vyöhykerajan epäkäytännöllisen mutkittelun takia on koillis-Helsingin bussilinjoilla voimassa eräitä poikkeussääntöjä, mutta nämä todellakin ovat poikkeuksia.

  9. #114

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Kas kun ei perustu.

    HSL:n järjestelmä on suunnilleen puhdas vyöhykejärjestelmä, jossa lipun pitää olla voimassa kaikilla niillä vyöhykkeillä, joiden alueella kuljetaan. Tällainen vyöhykejärjestelmä on maailmalla varsin yleinen. Vyöhykerajan epäkäytännöllisen mutkittelun takia on koillis-Helsingin bussilinjoilla voimassa eräitä poikkeussääntöjä, mutta nämä todellakin ovat poikkeuksia.
    Niitä poikkeuksia on enemmän, kuin vain sinun "koillis-Helsingin bussilinjat". Kuvat otettu vuoden 2015 alussa julkaistusta HSL:n myynti- ja palveluohjeesta. Oikeastaan tuossa taitaa olla kaikki vastaavanlaiset linjat mainittu. Kehärata on ainoastaan tällänen outo lapsi, joka myös sekoittaa monia ihmisiä ja mm. FB:ssä kysellään jatkuvasti et voiko noin mennä ja miksei voi kun muillakin linjoilla voi.

    kuva 1
    kuva 2
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.07.2015 kello 14:19. Syy: isot kuvat linkeiksi

  10. #115
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Hyvä nimimerkki "zige94": bussilinjoilla maksuvyöhykkeiden väärinkäytöksiä on paljon helpompaa valvoa, sillä bussikuljettajan tehtäviin kuuluu yhä matkustajan maksaneisuuden valvonta kun he tulevat kyytiin. Jää nimittäin yllättävän hyvin kuljettajan mieleen kuka tuli milläkin lipulla kyytiin ja kuka osti minkä maksualueen lipun.Ja kyseessähän ei ole kuin muutama pysäkkipari kaikenkaikkiaan.

    Kehäradalla, jossa on lukuisia asemia Vantaan puolella ja on avorahastus käytössä, tällainen olisi aivan mahdotonta valvoa, koska millään ei voi todeta, mistä matkustaja nousi kyytiin. Myös matkalipuntarkastuksessa ei ole sellaisia resursseja, jolla asiaa pystyttäisiin valvomaan. Jos ehdottamasi käytäntö olisi mahdollista, se johtaisi käytännössä siihen, että Kehäradalla matkustettaisiin etupäässä Helsingin sisäisellä lipulla.

    Muuten: aikaisemminhan noita poikkeuspysäkkejä oli enemmänkin (mm. Mäkkylän asema ja useita pysäkkejä Turuntiellä), mutta ex-YTV:n talousvaikeuksien aikana niitä supistettiin huomattavasti.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:33 ----------

    Hah! Olen juuri ajelemassa Kehäradalla ja johan kävi juttu: P-junan konduktööri "unohtui" Aviapoliksen asemalla ja juna jouduttiin tyhjentämään Leinelän asemalla.

    Aviapoliksen asema kun on kaarteessa niin, että ovia valvova konduktööri joutuu tulemaan ulos junasta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:45 ----------

    Muutakin hassua: tuo P-juna pysähtyi Lentoaseman asemalle, mutta todennäköisesti se johtui siitä, että kuljettaja tajusi virheen.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 07.07.2015 kello 18:38.

  11. #116
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Niitä poikkeuksia on enemmän, kuin vain sinun "koillis-Helsingin bussilinjat". Kuvat otettu vuoden 2015 alussa julkaistusta HSL:n myynti- ja palveluohjeesta. Oikeastaan tuossa taitaa olla kaikki vastaavanlaiset linjat mainittu. Kehärata on ainoastaan tällänen outo lapsi, joka myös sekoittaa monia ihmisiä ja mm. FB:ssä kysellään jatkuvasti et voiko noin mennä ja miksei voi kun muillakin linjoilla voi.

    kuva 1
    kuva 2
    Niin, siis muutama hassu tapaus, jotka kaikki johtuvat hassusti mutkittelevien kunnanrajojen käyttämisestä vyöhykerajoina. Kun uusi järjestelmä tulee käyttöön, nämäkin hassut viritykset kadonnevat tyystin.

    Asiaan palataksemme, on aivan turhaa jauhaa siitä, voiko kehärataa ajaa Helsingistä Vantaan kautta Helsinkiin Helsingin sisäisellä lipulla. Ei voi, vyöhykejärjestelmän perusta on täysin selvä.

  12. #117

    Liittynyt
    30.04.2010
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Niitä poikkeuksia on enemmän, kuin vain sinun "koillis-Helsingin bussilinjat". Kuvat otettu vuoden 2015 alussa julkaistusta HSL:n myynti- ja palveluohjeesta. Oikeastaan tuossa taitaa olla kaikki vastaavanlaiset linjat mainittu. Kehärata on ainoastaan tällänen outo lapsi, joka myös sekoittaa monia ihmisiä ja mm. FB:ssä kysellään jatkuvasti et voiko noin mennä ja miksei voi kun muillakin linjoilla voi.
    Johan tuosta myyntiohjeesta käy ilmi, että nimenomaan kyseiset bussilinjat ovat poikkeuksia. Toisin sanoen pääsääntö on, ettei sisäisellä lipulla voi matkustaa kuntarajan yli, vaikka matkan päätepiste olisi lähtöpisteen kanssa samassa kaupungissa.

    HSL-liikenne perustuu suurelta osin vaihtoihin, joten käytännössä lippulajin valintaan ei vaikuta ainoastaan lähtö- ja päätepiste, vaan myös reitti. Esimerkiksi tällä hetkellä (kello 1:11) Reittiopas ehdottaa Tikkurilan ja Myyrmäen väliselle matkalle yhdistelmää P + 39N. Lähtö- ja päätepiste ovat saman kaupungin alueella, mutta niin vain teoreettinen matkustaja joutuisi ostamaan seutulipun.
    Viimeisin muokkaaja Koge; 08.07.2015 kello 01:34.

  13. #118

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Jos muuttaisi lähijunien laiturialueet metroasemien tapaan sellaisiksi, että voimassaoleva lippu vaaditaan siellä oleskeluun ja keskitettäisiin tarkastukset näille laiturialueille eikä juniin, ratkeaisi ongelma. Edellyttää toki lippuautomaatteja asemille.

  14. #119

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Edellyttää toki lippuautomaatteja asemille.
    Ja tämä on toteutumassa jo lähivuosien aikana, viimeistään kun lipunmyynti HSL-alueen lähijunissa lakkaa uuden lippusysteemin käyttöönotossa.

  15. #120
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Hyvä nimimerkki "zige94": bussilinjoilla maksuvyöhykkeiden väärinkäytöksiä on paljon helpompaa valvoa, sillä bussikuljettajan tehtäviin kuuluu yhä matkustajan maksaneisuuden valvonta kun he tulevat kyytiin. Jää nimittäin yllättävän hyvin kuljettajan mieleen kuka tuli milläkin lipulla kyytiin ja kuka osti minkä maksualueen lipun.Ja kyseessähän ei ole kuin muutama pysäkkipari kaikenkaikkiaan.
    Toimii ehkä Länsiväylän seutulinjoilla joilla Kampista lähtiessä on vain kaksi pysäkkiä Helsingin puolella mutta esimerkiksi Vihdintien seutulinjoilla kuljettajan on täysin mahdotonta kontrolloida ketkä matkustavat Elieliltä Malminkartanon/Konalan risteykseen vai jatkaako Vantaan/Espoon puolelle. Lisäksi helbillä on usein kuljettajan vaihdot Ruhan kohdalla joten uusi kuski ei voi mitenkään tietää millä lipulla kukakin matkustaa. Myös linjoilla 510 ja 530 on pitkät osuudet kummankin kaupungin puolella eikä kuljettaja pysty millään muistamaan millä lipulla kukakin matkustaa ja missä jää pois kun matkustajia tulee ja menee jatkuvasti. Käytännössä ainoa keino kontrolloida tätä on lipuntarkastajat joita näkee busseissa melko harvoin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan rakentaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 25.02.2016, 17:29
  2. Ikean liikennöinti
    kirjoittanut Napander foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 41
    Viimeisin viesti: 06.06.2010, 16:37
  3. Juhannuspäivän olematon liikennöinti
    kirjoittanut antti foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 25.06.2008, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •