Kehäradan liikennöinti

Onko mahdollista että kehäradalla liikennöitäisiin myös Sm4-kalustolla?

Eilen Helsingin päärautatieasemalla luki raiteen 4 infonäytöllä "I Lentoasema Flygplatsen Airport klo 1859". Raiteelle tuli n klo 1845 R-juna Riihimäeltä, kalustona 2 kpl Sm4 runkoa. Istuin Aseman Wurstin ulkopöydällä joten näin siis junan, mutta minun piti sen jälkeen kiiruhtaa omalle rantaradan junalleni, joten en tiedä siirrettiinkö Sm4 pois vai lähtikö se todella I-junana kehäradalle?

t. Rainer
 
Onko mahdollista että kehäradalla liikennöitäisiin myös Sm4-kalustolla?

Eilen Helsingin päärautatieasemalla luki raiteen 4 infonäytöllä "I Lentoasema Flygplatsen Airport klo 1859". Raiteelle tuli n klo 1845 R-juna Riihimäeltä, kalustona 2 kpl Sm4 runkoa. Istuin Aseman Wurstin ulkopöydällä joten näin siis junan, mutta minun piti sen jälkeen kiiruhtaa omalle rantaradan junalleni, joten en tiedä siirrettiinkö Sm4 pois vai lähtikö se todella I-junana kehäradalle?

t. Rainer

Muistelen, että kehäradan kaltevuuden vuoksi siellä voidaan ajaa vain flirteillä. Harmi, kun liikenneviraston sivulta ei näy enää eilisiä junia ja niiden kulkua. Noh, kuitenkin eilenhän kehäradan junat myöhästelivät taas vaihteeksi joten Helsingissä on saatettu tehdä myös raidemuutoksia. En usko, että sm4-junalla oltaisiin tuota I:tä ajettu. Ehkä Riihimäeltä saapunut R-juna on otettu ennen Lentoasemalta myöhässä saapuvaa P-junaa raiteelle 4, jonka jälkeen tämä P on ajettu tämän sm4-junan perään. Sitten tämä saapunut P olisi lähtenyt miltein samantien takaisin kohti Lentoasemaa ja tämä tupla sm4 klo 19.19 R-junalle.
 
Muistelen, että kehäradan kaltevuuden vuoksi siellä voidaan ajaa vain flirteillä.

Voidaan siellä ajaa melkeinpä millä tahansa vehkeellä, mutta aikataulu on suunniteltu siten, että muulla kalustolla ei pysy aikataulussa (eikä se onnistu Flirtilläkään, mikäli aivan kaikki ei mene nappiin).

Nimenomaan Sm4 on se kalusto, jolla ensisijaisesti korvataan Kehäradan junia, mikäli syystä tai toisesta Flirttejä ei ole saatavilla. Sitä en tiedä, mitä havainnon tapauksessa lopulta kävi.
 
Taisin laskea vähän väärin. Onko muuten kellään kokemusta tuosta viimeisestä P-junasta 0.44 kuinka paljon matkustajia? Luulisi, että ainakin Länsi-Vantaalaiset ovat ihan mielissään myöhemmästä junaliikenteestä.

Aluetta Kehäradan eteläpuolella kutsutaan Koivukyläksi, Simonkylä alkaa vasta Malminiitystä.
 
http://junat.dy.fi/liikenne/asema

Valitse haluamasi liikennepaikka ja päivämäärä, niin näet kaikki sen päivän junat ja niiden myöhästymiset.


Tuohan on kätevä. Liikenneviraston juna-aikataulupalvelu näyttää myös hyvin. Häiritsee kun välillä siellä lukee, että I- tai P-juna olisi kulkenut jopa 1h 30min myöhässä. Joka päivä jokunen vuoro kulkee muka yli tunnin myöhässä. Eipä kai sentään.
 
Hah! Olen juuri ajelemassa Kehäradalla ja johan kävi juttu: P-junan konduktööri "unohtui" Aviapoliksen asemalla ja juna jouduttiin tyhjentämään Leinelän asemalla.

Aviapoliksen asema kun on kaarteessa niin, että ovia valvova konduktööri joutuu tulemaan ulos junasta.

Jääneeköhän ainoaksi kerraksi, kun konnari jää jälkeen? Sattuu näitä muuallakin. Norjassa näin pääsi käymään peräti kahtena peräkkäisenä päivänä viime maaliskuussa, kun

1) Taajamajuna Bodø - Mosjøen lähestyi Fausken asemaa tunnin myöhässä. Konnari astui junasta auttaaksen vanhempaa matkustajaa ulos junasta. Junan kuljettaja pamautti ovet kiinni kesken kaiken ja jatkoi matkaa. Konnari jäi siis seisomaan Fausken laiturille. Neuvokas konnari hyppäsi taksiin ja matkasi seuraavalle asemalle 26 km:n päähän Rognaniin. Taksin paluukyydissä Fauskeen matkasi junaan jäänyt autettava matkustaja.

2) Seuraavana päivänä konnarin jääminen laiturille toistui taajamajunassa Ski - Oslo. Norjan VR, NSB, selitti, että oli pimeää ja juna pitkä, ja kuljettaja huomasi siksi konnarin puuttumisen liian myöhään. Suurin osa matkustajista otti tapauksen huumorilla, kun Ljanin asemalla kuulutettiin "Pahoittelemme myöhästymistä, mutta vaikuttaa siltä, että olemme jatkaneet matkaa ilman konduktööriä. Joudumme odottamaan hetkisen. Yritämme saada konduktöörin paikalle taksikyydillä."

Ei olisi Aviapolikseen unohtunut konnari tainnut ehtiä taksilla ajoissa Leinelään, päästäkseen junaan. Mites muuten on, kun juna tyhjennettiin Leinelässä, niin saako tyhjävuoron ajaa ilman konnaria ettepäi? Vai blokkaako konnariton juna perässä tulevan liikenteen, kunnes konnari on taas junassa?

Kerta vielä kiellon päälle:

3) Ehkäpä hauskin tapaus sattui vuonna 2006, sekin Norjassa. Konnari lähti juoksemaan laituria pitkin ja puhalsi samalla pilliin. Tarina ei kerro, kuuliko paikalta pakenevan junan kuljettaja vihellyksiä. :)
 
Mites muuten on, kun juna tyhjennettiin Leinelässä, niin saako tyhjävuoron ajaa ilman konnaria ettepäi? Vai blokkaako konnariton juna perässä tulevan liikenteen, kunnes konnari on taas junassa?

Saa ajaa tyhjänä. Ainoastaan jos on matkustajia niin tarvitaan konduktööri, tai no kaukoliikenteessähän on konduktöörittömiä junia (kiskobussit), mutta lähiliikenteessä on vielä reilun vuoden ajan "joka junassa konnari sääntö voimassa".

Mutta sinänsä tuossa tapahtuneessa ei ole mitään ihmeellistä. FB:ssä kommentoin jo eräässä ryhmässä et noita sattuu sillöintällöin, huonommillaan kerran pari viikossa, mutta yleensä ainakin kerran kuukaudessa. Osa on ainakin semmosia mitkä on joku matkustaja painanu soittokelloa, joko vahingossa tietämättään mikä se on (esim. yrittänyt ovea avata) tai sitten ilkivaltasesti. Kaarreasemilla ja pitkissä junissa kun kuljettaja ei näe onko konduktööri kyydissä vai ei, joten tottakai lähtee kun kuulee soittokellon "valmis lähtöön" tai edes jotain sitä muistuttavan.
 
Mutta sinänsä tuossa tapahtuneessa ei ole mitään ihmeellistä. FB:ssä kommentoin jo eräässä ryhmässä et noita sattuu sillöintällöin, huonommillaan kerran pari viikossa, mutta yleensä ainakin kerran kuukaudessa.

Uskallan väittää, että näitä tapahtuu ehkä luokkaa yksi vuodessa. Uskoisin kuulleeni huomattavasti useammasta tapauksesta, jos niitä tapahtuisi mainitsemasi määrä.

Ja mitä tulee konduktööripakkoon matkustajajunissa, se ei ole enää pitkähköön aikaan tullut viranomaismääräyksistä, vaan on käsittääkseni sopimustekninen juttu.
 
Uskallan väittää, että näitä tapahtuu ehkä luokkaa yksi vuodessa. Uskoisin kuulleeni huomattavasti useammasta tapauksesta, jos niitä tapahtuisi mainitsemasi määrä.

Ja mitä tulee konduktööripakkoon matkustajajunissa, se ei ole enää pitkähköön aikaan tullut viranomaismääräyksistä, vaan on käsittääkseni sopimustekninen juttu.

Konnaripakosta sen vuoksi mainintakin "tai no kaukoliikenteessähän on konduktöörittömiä junia (kiskobussit), mutta lähiliikenteessä on vielä reilun vuoden ajan "joka junassa konnari sääntö voimassa". Lähiksestähän ne on kanssa poistumassa Kehäradan junia lukuunottamatta.

Ja kyllä ainakin sen vajaan kahen vuoden uran aikana mitä VR:llä olin ja juha-viestejä luin, niin noita konnarin jäämisiä matkasta tapahtui vähintään sen kerran kuukaudessa.
 
Voidaan siellä ajaa melkeinpä millä tahansa vehkeellä, mutta aikataulu on suunniteltu siten, että muulla kalustolla ei pysy aikataulussa (eikä se onnistu Flirtilläkään, mikäli aivan kaikki ei mene nappiin).

Nimenomaan Sm4 on se kalusto, jolla ensisijaisesti korvataan Kehäradan junia, mikäli syystä tai toisesta Flirttejä ei ole saatavilla. Sitä en tiedä, mitä havainnon tapauksessa lopulta kävi.

Tilanne taitaa nyt kuitenkin olla se, että Sm4:llä ei ole lainkaan koeajettu kehärataa eikä niillä ainakaan toistaiseksi ole sinne mitään asiaa edes varakalustona, vaikka niin joskus suunniteltiinkin.
 
Ainakin Kehäradan asemille on lisätty "Juna pysähtyy laiturin keskiosassa" kuulutukset, vain yhdellä kielellä. Lisäksi ainakin Lentoasemalle on ilmestynyt allaolevat tarrat, joita pitäisi ainakin Aviapolikselle ja ilmeisesti myös muille HSL-asemille ilmestyä. Sinänsä nuo kuulutukset ei paljoa auta, koska esimerkiksi Leinelässä ainoastaan yhen yksikön junissa junan keula on suurinpiirtein laiturin keskiosassa ja loput aseman länsipäätä kohti (sama toisen suunnan junissa), mutta pikkuista kehitystä sentään havaittavissa.

kuva
Kuvan lähde: Junia siellä ja täällä-käyttäjän sivu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tilanne taitaa nyt kuitenkin olla se, että Sm4:llä ei ole lainkaan koeajettu kehärataa eikä niillä ainakaan toistaiseksi ole sinne mitään asiaa edes varakalustona, vaikka niin joskus suunniteltiinkin.

Ei monella muullakaan kalustolla ole erityisesti koeajettu kaikkia rataosia, joilla ne ovat sittemmin ajelleet. Voi olla, että olet oikeassa, mutta minun korviin ei ole vastaavaa kieltoa osunut, tosin en ole Kehäradan kanssa ollut käytännössä missään tekemisissä. Sen kuitenkin tiedän, että siellä on ajettu esimerkiksi Dv12-veturilla, toki ei-kaupallisesti.
 
Tilanne taitaa nyt kuitenkin olla se, että Sm4:llä ei ole lainkaan koeajettu kehärataa eikä niillä ainakaan toistaiseksi ole sinne mitään asiaa edes varakalustona, vaikka niin joskus suunniteltiinkin.

Joo en minäkään usko, että kehäradalla tullaan kaupallisessa liikenteessä näkemään mitään muita kuin Flirtejä. Jos yksi Flirt puuttuisi niin eiköhän siitä selviä niin että se vuoro perutaan ainakin yhdestä tai kahdesta kierrosta. Eiköhän parin kierron jälkeen ole jostain se Flirt saatu, esim. Kirkkonummen junista, jos sitä yhtä runkoa nyt edes muilta linjoilta lähdetään hakemaan.

PS. Olen huomannut, että kehäradan junissa kalustonkäyttö on hieman epätasaista. Esim P-junat Helsingistä klo 14.09 ja 14.19 ajetaan tuplaflirtillä, mutta muutama seuraava vuoro yhdellä. Mielestäni myös I-junissa näkee tätä. Esimerkiksi näillä uusilla asemilla olen pari kertaa nähnyt, että joku on juuri myöhästynyt junasta, joka on ajettu tuplana. Matkustaja olettanut, että myös seuraava on pitkä juna ja menee pidemmälle odottamaan, mutta junan saapuessa huomaakin, että sieltä tulee lyhyt juna ja joutuu kiristämään tahtia jotta ehtii junaan.
,
 
Tuon faceryhmän kuvien perusteella Lentoaseman nimi on ruotsiksi Flygplats. Saavat korjata sen määräiseen muotoon, ei se ole tuolla lailla mitenkään toimiva. Te jotka olette tuolla käyneet, lukeeko se tosiaan kaikissa opasteissa tuossa muodossa eikä Flygplatsen? Ainakin asemien sähköisissä näytöissä näkyy oikea muoto.
 
Takaisin
Ylös