Junamatkustajille turvatarkastukset?

Liittynyt
7 Elokuu 2009
Viestit
2,290
Iltasanomat uutisoi amerikkalaisten kaavailevan lentomatkustamisen tyyppisiä turvatarkastuksia junamatkustajille. Osama bin Ladenin huusholliin hyökkäämisen yhteydessä kuulemma paljastui suunnitelmia hyökätä juniin. Liekö tuo nyt mikään uutinen Madridin ja Lontoon pommitusten jälkeen.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/...et-kuin-lentokoneisiin/art-1288387727134.html

Yhdysvalloissa en ole junalla matkustanut lentokenttien people movereita lukuunottamatta, joten omasta puolestani saavat siellä viritellä turvateatteria rauhassa, mutta toivottavasti homma ei leviä laajemmalle.
 
Yhdysvalloissa en ole junalla matkustanut lentokenttien people movereita lukuunottamatta, joten omasta puolestani saavat siellä viritellä turvateatteria rauhassa, mutta toivottavasti homma ei leviä laajemmalle.

Eikö Eurostarissa ole jokin turvatarkastus, ja sen muistan että jo 1980-luvulla oli Espanjassa isoilla rautatieasemilla vartijat metallinpaljastimien kanssa mm matkatavarasäilytyksen ovella.

Iso-Britaniassa taas oli koko 1970-80 luvulla jatkuva vartiointi asemilla terrori-uhan vuoksi jne.

t. Rainer
 
Iltasanomat uutisoi amerikkalaisten kaavailevan lentomatkustamisen tyyppisiä turvatarkastuksia junamatkustajille. Osama bin Ladenin huusholliin hyökkäämisen yhteydessä kuulemma paljastui suunnitelmia hyökätä juniin.

Niin, junamatkustajille tehdyt turvatarkastuksethan tunnetusti ehkäisevät junien raiteiltasyöksemisyrityksiä ja kiskojen tuhoamisia...
 
Vierailin Moskovassa pääsiäisen 2011 ja Tolstoi käytti molempiin suuntiin Leningradin asemalla raidetta, jonka päässä oli valmius turvatarkastuksien tekemiseen. Lisäksi asemalla oli metallinpaljastimet, joiden läpi saapuvien ja lähtevien matkustajien täytyi kulkea. Turvatarkastuksiin joutui asiakkaita satunnaisesti. Samanlaisia havaintoja on myös viime viikonlopulta Pietarin Suomen asemalta kahdelta eri työmatkalta. Venäjällä on selkeästi turvallisuuden vartijointiin panostettu. Matkustajien joukossa laiturialueella liikkui huomattavan suurin määrä turvallisuusalan henkilökuntaa.

...samaan aikaan Suomessa tunnutaan keskittyvän taskuvarkaisiin ja alkoholin nauttimiseen liikennevälineissä sekä asemilla.
 
Venäjällä on selkeästi turvallisuuden vartijointiin panostettu. Matkustajien joukossa laiturialueella liikkui huomattavan suurin määrä turvallisuusalan henkilökuntaa.
Vielä kun saataisiin laiturit suljetuiksi junan poistumissuunnassa. Ei ole paljon virkaa hienoilla lipuntarkastusporteilla ja metallinpaljastimilla, jos saapuvasta lähijunasta purkautuvasta väenpaljoudesta välillä vaikuttaa suurempi osa poistuvan raiteiden kautta asemalta. Mutta onneksi terroristit ovat sentään sen verran kilttejä, että ymmärtävät saapua asemarakennuksen ja metallinpaljastimien kautta.
 
Muistaakseni myös espanjalaisiin luotijuniin on turvatarkastuksia. Mikäli en aivan väärin muista, niin kuusi vuotta sitten ainakin Madrid - Sevilla -junaan joutui kulkemaan metallinpaljastimen läpi.
 
Vielä kun saataisiin laiturit suljetuiksi junan poistumissuunnassa. Ei ole paljon virkaa hienoilla lipuntarkastusporteilla ja metallinpaljastimilla, jos saapuvasta lähijunasta purkautuvasta väenpaljoudesta välillä vaikuttaa suurempi osa poistuvan raiteiden kautta asemalta. Mutta onneksi terroristit ovat sentään sen verran kilttejä, että ymmärtävät saapua asemarakennuksen ja metallinpaljastimien kautta.

Tämä on ollut eräs ihmettelyn aihe Venäjän matkoilla, mutta ainakin Pietarin Suomen asemalla vartiointia oli havaittavissa myös mainitussa päädyssä jopa koirapartion kera. Asia on selkeästi tiedostettu ja siihen reagoitu. Myös tasoristeyksien vartiointiin on panostettu. Udelnajan erittäin vaarallisessa tasoristeyksessä on nykyisin jokaisella havaintokerralla ollut vartijoita vähintään neljän hengen verran vahtimassa jalankulkijoita, jonka lisäksi autoilijoiden kulkeminen on estetty perinteisillä venäläisillä keinoilla (puomit, ajoesteet).

Udelnajassahan tapahtui valitettava kahden hengen vaatinut allejäänti Allegrolle, jota en ihmetellyt yhtään siitä kuullessani. Ko. tasoristeyksessä jalankulkijat eivät piitanneet tippaakaan Sibeliuksen aikaan lähestyvästä junasta, vaan edestä mentiin vielä sekunteja ennen junan järäämistä...
 
Toivottavasti ei leviä tarkastukset rajan tälle puolen - junamatkustamisen parhaita puolia on nimenomaan helppous; ei jonoja, asemalle voi tulla 5min ennen junan lähtöä. Ja mihinkä ainakaan Helsingin asemalle saisi laitettua tarpeeksi tarkastuskapasiteettia, asema kiinni ja junat pasilasta? Pitää kuitenkin muistaa minkälainen härdelli nämä tarkastukset ovat lentoasemilla, jotka sentään on suunniteltu tarkastuksia silmällä pitäen. 10 milj vuosittaista matkustajaa lentoasemalla, päärautatieasemalla 60 milj. Tilaa kuitenkin lentoasemalla käytettävissä huomattavasti enemmän.

Kaikista käsittämättömintä pelleilyä näiden tarkastusten kanssa oli kuitenkin kun joku yritti räjäyttää muoviräjähteen amerikkaan suuntautuvalla lennolla. Miten reagoitiin, laitettiin kaikki kulkemaan kahden turvatarkastuksen läpi, jotka eivät MITENKÄÄN PALJASTA MUOVIRÄJÄHTEITÄ. Toki heikkohermoisempi terroristi saattaisi hermoilla, jonka takia hänet voitaisiin ottaa tarkempaan syyniin..

Ja tuosta "turvallisuushenkilökunnasta", toivottavasti heitäkään ei ainakaan päivällä näkyisi nykyistä enempää, päivällä ihmiset osaa pitää toisistaan huolta ts kuri toimii. Ainakaan ulkomailla tuollaiset rynnäkkökiväärein varustetut vartijat joka paikassa eivät lisää, vaan heikentävät turvallisuuden tunnetta. Viikonloppuöisin tosin vartijointia tarvittaneen - monet valitettavasti käyttäytyvät agressiivisesti humalassa, ja muita matkustajia ei oikein ole synnyttämässä turvallisuuden tunnetta.
 
Turvallisuussirkus on vain turvallisuusvirastojen ja -yritysten omaa olemassaolon perustelemista ja siten keinotekoista työllistämistä. Siinä sivussa loukataan kansalaisten perusoikeuksia.

Junan sisällä ei turvatarkastuksilla ole niin väliä. Jos joku katsoo parhaaksi räjäyttää matkustamossa pommin, vahinko rajoittuu junaan ja raiteisiin. Tapahtumia on niin harvoin ja vaikutuspiiri niin vähäinen, että pienikin turvatarkastuksen viive tuhoaa ihmisiltä vapaa-aikaa moninkertaisesti mahdollisten kuolonuhrien tai loukkaantumisten verran, tapahtui pommi-iskuja tai ei.

Jos terrorismin haluaisi ratkaista, tulisi muuttaa politiikkaa niin, ettei tyytymättömyyttä voi perustella ja kohdistaa fanaattisuuksiin asti. Mutta kuten vanha mantra menee, terroristeille ei myönnytetä senttiäkään ja kieltäytyminen mistä tahansa vastatoimesta terrorismia vastaan on terroristien puolella olemista. Varsinkin terroristien elinympäristön tutkiminen ja ymmärtäminen on halua ruveta terroristiksi.
 
Miten reagoitiin, laitettiin kaikki kulkemaan kahden turvatarkastuksen läpi, jotka eivät MITENKÄÄN PALJASTA MUOVIRÄJÄHTEITÄ.

Jossain netissä luin taannoin juttua amerikkalaisista turvatyöntekijöistä, jotka syynäävät läpivalaisulaitteiden ruutuja lentokentillä. Heidät on koulutettu tunnistamaan tietyn näköiset objektit matkatavaroista, eikä setti ole mitenkään erityisen kattava. Työ ei ole järin hyvin palkattua tai muuten mielekästä. Turvafirma/lentokenttäoperaattori testaa hommaa silloin tällöin matkustajaa teeskentelevän tarkastajan avulla, joka yrittää päästä läpi kielletyn muotoisia kappaleita laukussaan. Tarkastuksen läpäisy onnistuu kuulemma hämmentävän usein. Ylipäätään esim. nestemäisten räjähteiden tunnistaminen luotettavasti läpivalaisukuvasta on perin haasteellista.
 
Tarkastuksen läpäisy onnistuu kuulemma hämmentävän usein. Ylipäätään esim. nestemäisten räjähteiden tunnistaminen luotettavasti läpivalaisukuvasta on perin haasteellista.

Ei vaikea uskoa, ja mitä luultavammin jos joku räjähdettä haluaa viedä, se ei edes päädy läpivalaisuun vaan esimerkiksi kenkään tai housujen lahkeisiin. Näennäistä turvallisuutta siis?
 
Miten reagoitiin, laitettiin kaikki kulkemaan kahden turvatarkastuksen läpi, jotka eivät MITENKÄÄN PALJASTA MUOVIRÄJÄHTEITÄ.

Sen verran voinen kertoa vaitiolovelvollisuuden estämättä, että: kyllä paljastaa (läpivalaisulaitteen ollessa kyseessä).

---------- Viesti lisätty kello 18:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:07 ----------

Ei vaikea uskoa, ja mitä luultavammin jos joku räjähdettä haluaa viedä, se ei edes päädy läpivalaisuun vaan esimerkiksi kenkään tai housujen lahkeisiin. Näennäistä turvallisuutta siis?

Tämä taasen pitää täysin paikkansa.
 
ei edes päädy läpivalaisuun vaan esimerkiksi kenkään

Osuin itse Heathrow:n kentälle 2006 kun siellä oli pikapikaa otettu käyttöön 'tiukemmat' tarkastukset silloin paljastuneen pommitusyrityksen jälkeen. Kenkien kanssa temppuilu oli kyllä älyttömyyden huippu, ne kuin läpivalaistiin käsimatkatavarasta erikseen. Ruuhkautuneella kentällä oli jonoissa semmoiset laumat ihmisiä, että kenkätarkastuksen ja laukkutarkastuksen välissä olisi voinut vaihtaa kapsäkistään jalkaan vaikka mitkä kenkäpuhelinkengät ennen laukun läpivalaisua.
 
Vierailin Moskovassa pääsiäisen 2011 ja Tolstoi käytti molempiin suuntiin Leningradin asemalla raidetta, jonka päässä oli valmius turvatarkastuksien tekemiseen. Lisäksi asemalla oli metallinpaljastimet, joiden läpi saapuvien ja lähtevien matkustajien täytyi kulkea. Turvatarkastuksiin joutui asiakkaita satunnaisesti. Samanlaisia havaintoja on myös viime viikonlopulta Pietarin Suomen asemalta kahdelta eri työmatkalta. Venäjällä on selkeästi turvallisuuden vartijointiin panostettu. Matkustajien joukossa laiturialueella liikkui huomattavan suurin määrä turvallisuusalan henkilökuntaa.

Luin petroskoilaisen Karjalan Sanomat lehden viime numerosta että Petroskoin rautatieaseman odotussaliin on asennettu metallinpaljastimet.

t. Rainer
 
Luin petroskoilaisen Karjalan Sanomat lehden viime numerosta että Petroskoin rautatieaseman odotussaliin on asennettu metallinpaljastimet.
Viipurissa on myös, tosin Viipurin aseman status on noussut huikeasti Allegro-liikenteen käynnistymisen myötä.
 
Takaisin
Ylös