Lopetettavia asemia

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Etsin aikatauluista asemia, joilla pysähtyy vain yksi tai muutamia junia. Näitä taitaa uhata lakkautus, kun matkustajamäärät vähenevät, vähennetään pysähdyksiä, tämä ruokkii edelleen matkustajakatoa ja lopulta asema voidaan lakkauttaa täysin. Edelleen näyttää jatkuvan tämä karsimisen politiikka, sen sijaan, että tarjottaisiin hyviä taajamajunayhteyksiä ja kaavoitettaisiin asemanseuduille, vähennetään vuoroja ja useissa kunnissa painopiste on siirtynyt asemilta pois (Isokyrö, Ylistaro, Inkoo, Kitee, Orivesi, Parkano). Mielestäni olisi järkevää kaavoittaa asemille, sillä kävelymatkan päässä oleva junayhteys edistäisi junatarjonnan saatavuutta kuntaan jatkossakin ja olisi eduksi, kun öljyn hinta nousee.

Asiaan siis, näitä supistetun tarjonnan asemia ovat ainakin Lapua, Härmä, Ruukki, Ii ja Kuivaniemi. Karjalan radalla oli kolme tällaista asemaa Saari, Onkamo ja Hammaslahti jotka lakkautettiin, neljäs eli Taavetti sinnittelee vielä parin junan voimin. Mutta miten Jalasjärvi on hengissä, vaikka sinne menee vain yksi juna viikossa?
 
Ainakin se on muistettava, että Karjalan ja Pohjanmaan oikoradat rakennettiin nimenomaan oikoradoiksi, eli niillä ei koskaan ole yritettykään palvella aluetta, jonka halki kulkevat. Tämä osaltaan selittää ainakin Saaren ja Onkamon pysähdyspaikkojen vaikeudet. Ratojen rakennusajankohta myös osoittaa ettei Parkanon tai Kiteen painopiste ole siirtynyt, rataa kun ei koskaan niiden halki ole rakennettukaan.
 
Takaisin
Ylös