Aikataulut 6.6.-30.10.2011

Liittynyt
8 Marraskuu 2005
Viestit
399
Uusi taskuaikataulu ilmestyi hämmästyttävän aikaisin. Jo 24. toukokuuta 2011 pääsi silmäilemään ensimmäisen kerran uusia aikatauluja... Tässä ensimmäisiä huomioita.

1 Helsinki-Turku-Helsinki (6.6.-14.8.)
Lähdöt Helsingistä aikaistuvat minuutilla oli entinen lähtöaika minuutilla -03 siirtyy minuutille -02.
Karjaalla pysähdysaika on entisen 2 minuutin sijasta 3 minuuttia.
InterCity 135/146 vaihtuu InterCity2-junaksi.
Perjantai-illan IC2-158 Turku 23:58-Helsinki 01:57 jatkaa kulkuaan.

1A Helsinki-Turku-Helsinki (15.8.-30.10.)
Aamujunien numerot 121 ja 123 muuttuvat = 121 -> 941, 123 -> 943.
Pendolino S943 lähtee Helsingistä jo 07:00 (ennen 07:38).
Uusi IC2 979 lähtee Helsingistä 08:02, Turussa 10:00.

2A Karjaa-Hanko-Karjaa 15.8.-30.10.)
Maanantaista lauantaihin H396 Karjaalta 08:10, Hangossa 08:50.
Sunnuntaisin H380 Karjaalta 07:33, Hangossa 08:13.

4 Tampere-Pori-Tampere
Sm4-liikenne vaihtuu sinisiin taajamajuniin.

7 Helsinki-Kemijärvi-Helsinki (14.8. asti)
Perjantaisin yöpikajuna 275 Helsingistä 23:52, Rovaniemellä 12:18.
Lauantaisin Pendolino S250 Rovaniemeltä 06:35, Oulussa 09:00!!!

7A Helsinki-Kemijärvi-Helsinki (15.8. alkaen)
Maanantaista torstaihin Pendolino S854 Rovaniemeltä 09:32, Oulussa 12:00!!!

14 Helsinki-Joensuu-Helsinki
Pendolino S1 ajoaika lyhenee Helsingistä 07:12 Parikkalaan 10:17, jossa sitten seistään 12 minuuttia. Perillä Joensuussa 11:40. Näin päästään Helsingistä esim. Lappeenrantaan 1 tunnissa 58 minuutissa.

A Helsinki-Pietari-Moskova-Pietari-Helsinki
Tunnetusti Allegro-vuorojen määrä nousee kahdesta neljään edestakaiseen päivittäiseen vuoroon.
Vainikkalassa junakohtauksia 11:55-12:06 (AE35 ja AE34), 20:47-21:12 (P31, AE38, AE39)!!!
Lisätietoja http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110523094225.html.

Lisää huomioita vain tähän ketjuun... Tuossa omat ensimmäiset silmiin osuneet tässä vaiheessa...

Aikatauluja katsottavissa nyt myös osoitteessa:
http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/tulostettavat_aikataulut.html
 
Rovaniemeläistaustaisena olen erittäin tyytyväinen uusiin entistä nopeampiin päiväjunayhteyksiin. Mutta tuota isojen numeroiden käyttöä en ymmärrä, eikö riittänyt tilaa vanhassa systeemissä kaikille vuoroille?

---------- Viesti lisätty kello 19:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:43 ----------

Nyt kun itse katsoin VR:n sivuja, näin vain kesällä kulkevan Roi-Ol -tynkäpendovuoron. Meneekö se syksyllä alkava S854 ihan Helsinkiin asti? Netistä en sitä näe.
 
Mutta tuota isojen numeroiden käyttöä en ymmärrä, eikö riittänyt tilaa vanhassa systeemissä kaikille vuoroille?

Samalla aikataulukaudella ei voi samannumeroisilla junilla olla eri aikataulua, joten jos tulee jotain muutoksia junan kulkuun kesken aikataulukauden, niin toinen versio saa "poikkeusnumeron", joka on usein tuolta 800-sarjasta.
 
Näyttäisi siltä, että matalalattiakalustolla (Sm4, Sm5) hoidettavat lähdöt lisääntyvät aika lailla varsinkin A- ja M-reiteillä. Viikonvaihteessa ko. reiteillä Sm1-2-lähtöjä näyttäisi olevan enää marginaalisesti, nekin pääosin liikennöintiajan ääripäissä. Lauantaisin M:llä on toki päivälläkin suunniteltuja korkeita lähtöjä parin junan verran (matalia olisi samaan aikaan viisi).

Arkisinkin A- ja M-liikenteessä näyttäisi 6.6. lähtien kulkevan entistä selkeästi enemmän matalaa kalustoa. Iltapäivisin ja iltaisin A:t hoidettaisiin lähes kokonaan Sm4- tai Sm5-junilla. Myöhemmin illalla lähes koko M-liikennekin menisi muulla kuin Sm1-2 -kalustolla - yöt toki omana poikkeuksenaan.

Todettakoon, että sunnuntaina 29.5. en havainnut A-/M-liikenteessä lainkaan Sm4-kalustoa (Sm5:iä siellä ei kuulukaan olla, ne ovat N:issä vielä nykyisien aikataulujen aikana). Bongauslista kuvallisessa muodossa (sisältää paljon muutakin kuin A- ja M-junia).
 
Näyttäisi siltä, että matalalattiakalustolla (Sm4, Sm5) hoidettavat lähdöt lisääntyvät aika lailla varsinkin A- ja M-reiteillä.

Todettakoon, että sunnuntaina 29.5. en havainnut A-/M-liikenteessä lainkaan Sm4-kalustoa

Itsekin matkustin Sunnuntaina M-junalla kaupunkiin ja minäkään en havainnut yhtään Sm4-junaa, Sm1-junia sen sijaan oli kulussa M-linjalla ainakin kolme. M-linjalla saisi Sunnuntaisin olla kaikki junat Sm5:a jotta kaikki mahtuisivat kunnolla kyytiin, yhden yksikön Sm1/2-junat ovat Sunnuntaisin todella täysiä kun vuoroväli on päivällä 15min.
 
Asustelen tässä Peipohjassa eli noin 500metriä Kokemäen asemalta ja en minä ainakaan kovinkaan usen näe tässä T:re-Pori välillä noita Sm4-junia, vaikka niitä näkyykin tuolla Porin asemalla yötauolla...

Lari:Onko jokin erityinen syy, että Sm4-junat piti vaihtaa sinisiin tästäväliltä, vai onko väki vaan lisääntynyt?
 
Muutoksia Karjalan radalla:

Imatralta lähtevät / Imatralle päättyvät IC (100, 104, 113)- ja pikajunat (103,118) muutetaan IC2-juniksi.

Matka-ajat lyhenevät, esim. keväällä kuudelta lähtenyt juna lähteekin vasta klo 6.12, jne.
 
Muutoksia Karjalan radalla:

Imatralta lähtevät / Imatralle päättyvät IC (100, 104, 113)- ja pikajunat (103,118) muutetaan IC2-juniksi.

Matka-ajat lyhenevät, esim. keväällä kuudelta lähtenyt juna lähteekin vasta klo 6.12, jne.

Ei tota P103/118 saa muuttaa tyhmäksi IC2-junaksi :( oli tarkoitus matkustaavtuolla vuorolla kunhan saisin jostain rahat mutta en taidakkaan ehtiä...
 
S 1:n aikataulu nopeutuu Parikkalaan asti, jonne juna saapuu noin 10 minuuttia aikaisemmin odottelemaan vastaantulijaa, jonka jälkeen matka jatkuu vanhalla aikataululla eteenpäin.
 
Huomasinpa että sunnuntaisin ajetaan N-junat 30min välein ja I-junat 30min välein niin että Helsinki-Tikkurila on 15min vuoroväli. Eikö tämä johtukut siitä Hiekkaharjut ja Koivukylän välillä jostain pääradan siirrosta tms? Ainakin siinä nyt rakennetaan "nelos"raiteen viereen uutta raidetta.
 
Kehärata erkanee pääradan kaupunkiradasta Hiekkaharjun ja Koivukylän välillä.
Hieman koomisen näköistä, kun ainakin itäisemmällä uudella ratapohjalla on jo pylväät sekä ajolangat valmiima. Vain rata puuttuu siitä alta. :D

Mutta ainakin tänään - tuon ilkivaltaisen Rekolan tapahtuman takia - junaliikenne takkuaa sen verran, että N-junien 30 min vuoroväli Tikkurila-Kerava -osuudella on jopa ihan hyvä asia.
 
Huomasinpa että sunnuntaisin ajetaan N-junat 30min välein ja I-junat 30min välein niin että Helsinki-Tikkurila on 15min vuoroväli.
Niin huomasimme mekin ja hämmästys tuosta 30 min vuorovälistä oli melkoinen, kun on tottunut siihen, ettei Hiekkaharjuun matkustaessa tarvitse aikatauluja katsella. Kaipa tämä on sitten valmistautumista kehärata-aikaan, jolloin käsittääkseni juna tulee Helsingistä Hiekkaharjuun pääsääntöisesti 5 minuutin välein...
 
Takaisin
Ylös