Onpas huonoja uutisia, etenkin vapaan rautatieliikenteen kannattajalle. Kuvaus myötäilee sitä, mitä VR Oy on arvioinut ja mikä on ollut VR Oy:n strategia: kokojunat kiinnostavat, muulla rahdilla ei ole väliä.
Huolestuttavaa on myös siinä, että DB on vahvasti tulossa Suomeenkin. Mutta tuskin VR Cargon ostajana, vaan kilpailijana. Ja siinä on merkittävä ero. Tanskassa ja Norjassa näyttää olevan niin, että entinen monopoli on päätynyt uudelle omistajalle, jolla ei ole kiinnostusta kuin parhaaseen businekseen, siis "kerman kuorintaan".
Yleisin talouskäsittein sanottuna Tanskan ongelma on vääristyneessä markkinatilanteessa. Se on vääristynyt siten, että tarjonta on keskittynyt yhteen suureen toimijaan. Vaikka sillä ei ole muodollista monopolia, sillä on määräävä markkina-asema, joka on hyvin lähellä tai käytännössä täysin monopoli. Monopoli mikä monopoli, sellainen ei toimi.
Antero