Tanskan valtionrautateiden DSB:n entinen tavaraliikennepuoli, nykyinen Railion Denmark A/S, suunnittelee lakkauttavansa kaiken toimintansa kokojunakuljetuksia ja ulkomaanliikennettä lukuun ottamatta. Railion Denmark AS on Saksan valtiollisen DB-konsernin tytäryhtiö, ja sen ostoa konserniin pidettiin alkujaan lähtölaukauksena DB:n laajemmallekin ekspansiolle pohjoismaihin. Tavaraliikenteen vapautumisen kilpailulle oli tarkoitus avata DB-konsernille uusia mahdollisuuksia, mutta taloudelliset realiteetit tulivat vastaan.
Keskeinen ongelma Railionin kannalta lienee ollut monen radan melko hajanaiset tavaravirrat. DSB:n kauteen verrattuna osansa ongelmasta lienee muodostanut myös synergiaetujen menetys: tavaraliikenne tarvitsi syrjäisimmillekin radoille oman vetokaluston. Tapahtuvat muutokset tulevat mitä ilmeisimmin aiheuttamaan Railionin kaluston myyntiö tai siirtymistä Tanskasta pois. Tanskassa ei toimi yhtäkään toista tavaraliikenneyhtiötä, jolla olisi riittävästi investointikykyä ottaa Railionin hoitama liikenne vastuulle, joten rautateiden tavaraliikenne tulee kärsimään monessa suhteessa vakavan kolauksen. Kokojunien ja ulkomaanliikenteen ohella toimintaa jäänee muutamalle pienikokoiselle yksityiselle yhtiölle.
Vaikka Railionin ongelmille ei Ruotsista löydy vastinetta, sielläkin monet pienemmät toimijat ovat ajautuneet konkurssiin tai kohdanneet muita vaikeuksia. Norjan valtionrautateiden NSB:n entinen tavarapuoli, nykyisin osittain ruotsalaisten omistama Cargo Net AS puolestaan politiikallaan lopetti käytännössä kaiken rautateiden tavarakuljetuksen Norjasta kokojunia ja konttikuljetuksia lukuun ottamatta. Suomessa lieneekin parasta huolehtia siitä, että tavaraliikenteen toimijoilla, niin suurilla kuin pienilläkin, on vuoden 2007 jälkeisessä tilanteessa riittävät edellytykset toimia kestävällä pohjalla.
Railion Denmarkin tiedote muutoksista (tanskaksi)
Railion Denmark (tanskaksi)
Deutsche Bahn AG (saksaksi)
Edit: otsikkoa selkeytetty
Keskeinen ongelma Railionin kannalta lienee ollut monen radan melko hajanaiset tavaravirrat. DSB:n kauteen verrattuna osansa ongelmasta lienee muodostanut myös synergiaetujen menetys: tavaraliikenne tarvitsi syrjäisimmillekin radoille oman vetokaluston. Tapahtuvat muutokset tulevat mitä ilmeisimmin aiheuttamaan Railionin kaluston myyntiö tai siirtymistä Tanskasta pois. Tanskassa ei toimi yhtäkään toista tavaraliikenneyhtiötä, jolla olisi riittävästi investointikykyä ottaa Railionin hoitama liikenne vastuulle, joten rautateiden tavaraliikenne tulee kärsimään monessa suhteessa vakavan kolauksen. Kokojunien ja ulkomaanliikenteen ohella toimintaa jäänee muutamalle pienikokoiselle yksityiselle yhtiölle.
Vaikka Railionin ongelmille ei Ruotsista löydy vastinetta, sielläkin monet pienemmät toimijat ovat ajautuneet konkurssiin tai kohdanneet muita vaikeuksia. Norjan valtionrautateiden NSB:n entinen tavarapuoli, nykyisin osittain ruotsalaisten omistama Cargo Net AS puolestaan politiikallaan lopetti käytännössä kaiken rautateiden tavarakuljetuksen Norjasta kokojunia ja konttikuljetuksia lukuun ottamatta. Suomessa lieneekin parasta huolehtia siitä, että tavaraliikenteen toimijoilla, niin suurilla kuin pienilläkin, on vuoden 2007 jälkeisessä tilanteessa riittävät edellytykset toimia kestävällä pohjalla.
Railion Denmarkin tiedote muutoksista (tanskaksi)
Railion Denmark (tanskaksi)
Deutsche Bahn AG (saksaksi)
Edit: otsikkoa selkeytetty