Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

  1. #1

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Seuraavat muutokset huomasin katsellessani 15.8.2011 voimaan astuvaa aikataulua.

    • G-juna lakkautetaan, minkä jälkeen Kyrölän ja Saunakallion seisakkeilla on tunnin vuoroväli
    • I- ja K-junia ajetaan vain ruuhka-aikaan, muulloin ajetaan N-junia. Vuoroväli arkipäivisin aamupäivällä on 10 minuuttia, lisäksi välissä kulkee muutama I-juna.
    • Viikonloppuisin lähtee Helsingistä N-juna kello 3.01 ja T-juna kello 4.01 sekä Keravalta N-juna kello 3.45. Muutoksen jälkeen viikonloppuöinä suurin vuoroväli rataosalla Helsinki-Kerava on kaksi tuntia Keravan suuntaan ja vain yksi tunti Helsingin suuntaan.
    • Helsingistä kello 16.36 Riihimäelle lähtevää tunnuksetonta junaa ei 4.11.2011 alkaen ajeta perjantaisin


    Miksi 16.36 lähtevää junaa ei ajeta perjantaisin, ja minneköhän matkustajat ajateltiin tunkea? Sekä 16.19 lähtevä R-juna että 16.48 lähtevä H-juna ajetaan yleensä kahdeksan vaunun pituisena, ja nekin ovat jo valmiiksi täpötäynnä.
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 11.07.2011 kello 16:41.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    A-juna on kulkenut jo joitakin vuosia lauantaisin 30 minuutin välein. Kaupunkiradan ollessa uusi lauantain vuoroväli oli muutaman vuoden ajan 20 minuuttia päivällä.

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    G-juna lakkautetaan, minkä jälkeen Kyrölän ja Saunakallion seisakkeilla on tunnin vuoroväli
    G-junat ajavat ehkä yhtä iltapäivän pohjoissuunnan vuoroa lukuunottamatta tyhjinä. Ja muutoinkin niitä on kulkenut vain muutama suuntaansa, joten Kyrölässä ja Saunakalliossa on ollut tunnin vuoroväli käytännössä jo nyt.

    Vuorojen lakkauttaminen ja harventaminen on aina huono juttu, mutta jos jostain on pakko harventaa, niin sitten juurikin G-junat. Sehän oli alunperinkin vain sellainen Järvenpäälle annettu turha myönnytys, kun Kerava sai Z-junan.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    G-junat ajavat ehkä yhtä iltapäivän pohjoissuunnan vuoroa lukuunottamatta tyhjinä. Ja muutoinkin niitä on kulkenut vain muutama suuntaansa, joten Kyrölässä ja Saunakalliossa on ollut tunnin vuoroväli käytännössä jo nyt.

    Vuorojen lakkauttaminen ja harventaminen on aina huono juttu, mutta jos jostain on pakko harventaa, niin sitten juurikin G-junat. Sehän oli alunperinkin vain sellainen Järvenpäälle annettu turha myönnytys, kun Kerava sai Z-junan.
    Mä ihmettelen että miksi R ei vois alkaa pysähtyä niissä seisakkeissa joilla G pysähtyi? Käytännössä R ja H voitaisiin yhdistää samaksi junaksi. Tulisi muutama minuutti lisää ajoaikaa, mutta kiireisiä riihimäkeläisiä, hyvinkääläisiä ja järvenpääläisiä palvelevat myös tunnuksettomat nopeat lähijunat ja riihimäkeläisiä myös kaukojunat.

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Kyllähän tuo Järvenpään isojen lähiöiden/kaupunginosien raideliikennepalvelu on suhteellisesti huonointa koko lähiliikennealueella. Mutta sinänsä on ymmärrettävää että millään silloin tällöin kulkevalla järjettömällä pysäkkikäytännöllä varustetulla G-junahassuttelulla sitä ei pystytty petraamaan, ja linja päätettiin lakkauttaa. Ratakapasiteetti ei vaan mahdollista järkevää liikennöintiä Saunakallioon ja Kyrölään.

  6. #6

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mä ihmettelen että miksi R ei vois alkaa pysähtyä niissä seisakkeissa joilla G pysähtyi?
    Riippuu paljon myös siitä, miten kiire R:illä on pendolinojen alta pois. Männävuosina R päästi Purolan kohdalla pendolinon jopa ohi, mutta nykyisen 160 km/h-liikenteen aikaan siihen ei liene tarvetta. R-junan lähtöäkin pitäisi siis aikaistaa hidastuksen määrällä, mutta en tiedä onnistuukoo se.

  7. #7

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mä ihmettelen että miksi R ei vois alkaa pysähtyä niissä seisakkeissa joilla G pysähtyi? Käytännössä R ja H voitaisiin yhdistää samaksi junaksi. Tulisi muutama minuutti lisää ajoaikaa, mutta kiireisiä riihimäkeläisiä, hyvinkääläisiä ja järvenpääläisiä palvelevat myös tunnuksettomat nopeat lähijunat ja riihimäkeläisiä myös kaukojunat.
    Ja kiireisiä Tamperelaisia palvelevat Pendolinot? R-juna ajaa hieman pidemmällekin kuin Riihimäelle. Ja aina on väliasemia, joilla ei pysähdy muut kuin R-junat. Tämä nyt ei tietenkään mikään hyvä perustelu ollut, sillä H-junakin matkaa Riihimäkeä pidemmälle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    R-junan lähtöäkin pitäisi siis aikaistaa hidastuksen määrällä, mutta en tiedä onnistuukoo se.
    Tampereella R-junilla on kääntöaikaa reilu tunti. Mutta muistaakseni jollakin R-junalla on kääntöaikaa Tampereella vain muutamia minuutteja!
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  8. #8
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Kyllähän tuo Järvenpään isojen lähiöiden/kaupunginosien raideliikennepalvelu on suhteellisesti huonointa koko lähiliikennealueella.
    Hyvinkään radanvarsikaupunginosista (esim. Martti ja Paavola) löytyy vielä huonompaa palvelua, kun junat eivät siellä pysähdy milloinkaan...

  9. #9
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Ja kiireisiä Tamperelaisia palvelevat Pendolinot? R-juna ajaa hieman pidemmällekin kuin Riihimäelle. Ja aina on väliasemia, joilla ei pysähdy muut kuin R-junat. Tämä nyt ei tietenkään mikään hyvä perustelu ollut, sillä H-junakin matkaa Riihimäkeä pidemmälle.


    Tampereella R-junilla on kääntöaikaa reilu tunti. Mutta muistaakseni jollakin R-junalla on kääntöaikaa Tampereella vain muutamia minuutteja!
    Aivan totta. Ja mitä nyt yhtäkkiä pitää alkaa valittamaan, oma vikannehan se on, että G lopetetaan! Ja R-junat palvelevat todellakin kiireisiä, tampereen suunnalta tulevia, etenkin opiskelijoita, koska hintataso on siedettävä ja aikataulu vain aavistuksen IC:tä hitaampi.

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PepeB Näytä viesti
    Aivan totta. Ja mitä nyt yhtäkkiä pitää alkaa valittamaan, oma vikannehan se on, että G lopetetaan! Ja R-junat palvelevat todellakin kiireisiä, tampereen suunnalta tulevia, etenkin opiskelijoita, koska hintataso on siedettävä ja aikataulu vain aavistuksen IC:tä hitaampi.
    Silloinpa opiskelijoiden suosima R-juna muuttuisi vain muutama minuutti hitaammaksi H-junaksi. Opiskelijoilla kiire, mihin?

    t. Rainer

  11. #11
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Silloinpa opiskelijoiden suosima R-juna muuttuisi vain muutama minuutti hitaammaksi H-junaksi. Opiskelijoilla kiire, mihin?
    Ja joutuisi todennäköisemmin odottelemaan ohittavia juniakin.... niin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 25.08.2011 kello 20:28. Syy: lainausta siivottu

  12. #12

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Riippuu paljon myös siitä, miten kiire R:illä on pendolinojen alta pois. Männävuosina R päästi Purolan kohdalla pendolinon jopa ohi, mutta nykyisen 160 km/h-liikenteen aikaan siihen ei liene tarvetta. R-junan lähtöäkin pitäisi siis aikaistaa hidastuksen määrällä, mutta en tiedä onnistuukoo se.
    Nykyään Tampereelle jatkava R päästää Riihimäellä pendolinon ohi. R:n lähtöaikaa ei voi juurikaan aikaistaa, koska 7 minuuttia aikaisemmin lähtee Helsingistä Kouvolan suunnan IC.

    Pääradan kaukojunaraiteen lähtöminuutit Helsingistä noudattavat kutakuinkin seuraavaa rytmitystä (Joka tunti ei tosin lähde jokaisena ajankohtana junaa, ja ruuhka-aikaan taas Eil-lähijunat "sotkevat" pakkaa):

    - :00 Allegro, myös yksittäisiä muita kaukojunia
    - :06 Tampereen suunnan IC/IC²
    - :12 Kouvolan suunnan Pendo/IC/IC²
    - :19 R
    - :30 Tampereen suunnan Pendo
    - :41 Z
    - :48 H

    Tästä voimme tulkita erinäisiä riippuvuussuhteita:

    - 06-IC ei voi lähteä aikaisemmin, koska se saavuttaisi 48-H:n. Se itse asiassa saavuttaa sen jo nyt, eikä voi käyttää Riihimäelle täyttä nopeutta. Myöhemminkään ei oikein voi lähteä, kun itäsuunnan kaukojuna puskee niskaan.
    - R taas lähtee niin aikaisin kuin voi, itäsuunnan kaukojuna pyörii jo nyt usein jaloissa Keravalle asti (Välillä Helsinki-Kerava R ja Z ovat kaukojunia nopeampia nopempien pysähdysten ja paremman kiihtyvyyden vuoksi). Myöhemminkään ei pysty, kun tulee pendo niskaan.
    - 30-pendo lähtee heti kun on järkevää R:n perään. Myöhemminkään ei juuri voi, kun alkaa Z hönkimään niskaan ennen Keravaa.
    - H voisi lähteä vähän aikaisemmin, mutta tällöin Z:n ja H:n keskinäinen vuoroväli olisi vielä nykyistäkin älyttömämpi. Myöhemmin ei voi lähteä, 06-IC tulee niskaan.

    Kuten huomaatte yhtälö on vähän tällainen. Suunnitelmissahan on kolmannen raiteen rakentaminen Purolasta pohjoiseen, mikä mahdollistaisi sujuvammat ohitukset. Ilmeisesti on suunniteltu, että tällöin vähintään H-junat alkaisivat kulkemaan kahdesti tunnissa.

  13. #13
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Keravan kaupunkiradan jatkoa on suunniteltu Riihimäelle asti. Taitaa Keravan kaupunkiradan jatko olla kuitenkin Pisaraan sidottu tai toisinpäin. Pasilan asema, Helsingin asema ja näiden välinen ratapiha, tarvitsee Keravan kaupunkiradan pidennystä ja Pisaraa jotta esim. taajamajunien Z, H ja R monipuolistaminen voisi onnistua.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    Keravan kaupunkiradan jatkoa on suunniteltu Riihimäelle asti. Taitaa Keravan kaupunkiradan jatko olla kuitenkin Pisaraan sidottu tai toisinpäin. Pasilan asema, Helsingin asema ja näiden välinen ratapiha, tarvitsee Keravan kaupunkiradan pidennystä ja Pisaraa jotta esim. taajamajunien Z, H ja R monipuolistaminen voisi onnistua.
    Onkohan kahdelle ylimääräiselle raiteelle tarvetta, kun junia kulkee suuntaansa 4 kpl/tunti - ainakin tällä hetkellä? Ainakin Japanissa tuntui toimivan kaksiraiteisella rataosuudella sellainen toiminta, että hitaammat junat pysähtyivät joillekin asemille muutamaksi minuutiksi. Noilla asemilla hitaampi juna päästi nopeamman ohitseen - ja luonnollisesti hitaamman ja nopeamman junan välillä oli vaihtoyhteys, jota myös käytettiin. Toisaalta neljä raidetta poistaisi hieman häiriöherkkyyttä välillä Kerava-Riihimäki.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #15

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Helsingin seudun lähiliikenteen muutokset syksyllä 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    Keravan kaupunkiradan jatkoa on suunniteltu Riihimäelle asti.
    Onko tälle lähdettä? Olen nimittäin ymmärtänyt, että neljää raidetta on suunniteltu jossain suunnitelmassa vain Purolaan asti. Ja monessa muussa puhutaan vain kolmannesta raiteesta (koko välille, eikä niitäkään kaikkia kerralla).

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Luoteis-Helsingin bussilinjat uudistuvat syksyllä 2011
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 11:20
  2. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma-HLJ 2011
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.08.2009, 06:25
  3. Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 29.12.2008, 09:51
  4. Helsingin palvelulinjojen muutokset
    kirjoittanut TSH foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 00:34
  5. Sm-junien käyttö pk-seudun lähiliikenteen ulkopuolella
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 30.03.2006, 18:11

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •