Ajatuksia junaliikenteen kehittämisestä

Mites jos Helsinki-Oulu-junat pysähtyisivät Seinäjoen eteläpuolella kuin Pendolino nykyään ja Helsinki-Vaasa-junat kuin IC nyt. Synkronointi olisi niin, että Tampereelta lähtisi tasan täydeltä tunnilta koko päivän junia Seinäjoelle, joka toinen Vaasaan / Ouluun. Vastakkaisten suuntien synkronointi niin, että Seinäjoella olisi (suunnilleen) yhtä aikaa (A) Helsinki-Oulu- ja Vaasa-Helsinki-junat sekä (B) Oulu-Helsinki- ja Helsinki-Vaasa-junat, jolloin olisi lyhyen vaihtoajan yhteydet Oulu-Vaasa-Oulu ilman, että tarvittaisiin erityisiä jatkoyhteysjunia.

Helsinki-Jyväskylä-junat ajettaisiin Oulun junien puolessa välissä ja Helsinki-Pori-junat Vaasan junien puolessa välissä. Jos Turku-Pieksämäki-Turku-junat kulkisivat 2h välein ja Tampereella olisi yhtä aikaa (A) Helsinki-Oulu- ja Turku-Pieksämäki-junat sekä (B) Oulu-Helsinki- ja Pieksämäki-Turku-junat, niin Tampereelta olisi joka tunti lähdössä juna Jyväskylään ja saapumassa sieltä.

Länsi-Suomessa kaksituntirytmin perusratkaisu olisi:
0530 0610 0630 0710 Hki 2250 2330 2350 0030
Tku x
0648 0657 0752 0757 0852 Tpe 2108 2203 2208 2303 2312
0705 0700 0800 0805 0905 Tpe 2055 2155 2200 2300 2255
Pm 0730 Hpk 0830 Jy Pri Pko Pri Jy 2131 Hpk 2231 Pm
0801 0756 0901 Sk 2059 2204 2159
0804 0805 0905 Sk 2055 2155 2156
Vs Vs x Vs Vs
1055 Ol 1905
1100 Ol 1900
1202 Kem 1800
x
1315 Roi 1645

Helsingin ja Tampereen sekä Seinäjoen ja Rovaniemen pienempiä väliasemia ei ole näytetty.
Periaatteessa olisi selkeämpää, jos sekä Vaasan että Oulun junat kulkisivat Helsingistä alkaen tasaisin välein, mutta tällöin Hki – Jyväskylä junat olisivat turhan hitaita. Vaasan ja Oulun junat kohtaavat toisensa Parkanossa.
Tällä hetkellä tämä ei taida käytännössä toimia, sillä Tampereelta sekä Seinäjoelle että Jyväskylään pitäisi voida liikennöidä tunnin välein. Henkilöjunien puolesta tämä voisi onnistua, mutta sopiiko sekaan tavarajunia? Koko osuuksien kaksiraiteistaminen tuskin onnistuu aivan lähitulevaisuudessa, mutta lyhyehköt kaksoisraideosuudet junakohtauspaikkojen kohdille voisi olla mahdollista. Näitä ovat ainakin Parkano ja Jämsä, ehkä myös Lielahdesta Ylöjärvelle ja orivedeltä Jämsään päin.
Pohjanmaanradalla tasaisella vauhdilla junakohtaukset osuisivat Kokkolan eteläpuolelle sekä Ylivieskan ja Oulaisten välille eli valitettavasti lykkääntyneen Kokkola – Ylivieska kaksoisraiteen ulkopuolelle. Sitä pitäisikin jatkaa molemmista päistä.
Kaikki Oulun junat pitäisi ajaa IC-kalustolla, jonka huippunopeus on 200 km/h. Ne voivat käyttää tätä jo nyt Parkanon-radalla; Pääradalla tähän pitäisi päästä ainakin osittain, jotta aikataulu olisi mahdollinen. Pohjanmaanradalla riittää nopeus 160 km/h.
Juha
 
Takaisin
Ylös