Mikä on junamyyjä?

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,129
Viime sunnuntain Hesarissa VR hakee palvelukseen junamyyjiä. Tehtävänkuvaukseen kuuluu matkustajien neuvominen, opastaminen sekä lippujen myynti ja tarkastaminen junassa sekä turvallisuudesta ja viihtyisyydestä huolehtiminen.

En näe tässä mitään eroa konduktööriin. Merkitseekö ilmoitus sitä, että konduktööri on nykyään VR-kielessä junamyyjä?

Vai onko tässä kyse jonkinlaisesta TES:n kiertämisestä, jolloin kussakin junassa on yksi konduktööri ja mahdolliset muut samoja tehtäviä hoitavat henkilöt ovat junamyyjän tittelillä ja pienemmällä palkalla?
 
Junaturvallisuustehtäväthän tuosta puuttuvat. Eli junamyyjä myy ja tarkistaa lippuja sekä opastaa asiakkaita, mutta ei sekaannu mitenkään junaliikenteen hoitamiseen. Ennen puhuttiin rahastajista, mutta oliko vanhoilla rahastajilla myös junaturvallisuustehtäviä? Esimerkiksi Jyväskylä-Äänekoski-lättähatuissa oli muistaakseni ma-la rahastaja, mutta sunnuntaisin konduktööri.
 
Sitä minäkin jäin miettimään, että junaliikenteen hoitoon kuuluvat tehtävät tuosta puuttuvat. "Turvallisuuskin" näyttäisi tarkoittavan sitä, että suojellaan matkustajia lähinnä muilta matkustajilta, ei junaliikenteeseen liittyviä asioita.

Onko VR:llä tällä hetkellä jo kahden kastin konnareita, eli varsinaisia ja sitten näitä halvempia, jotka eivät tee kaikkia tehtäviä? Minulle tuo nimittäin tuli yllätyksenä, kun jälkimmäisistä ei koskaan kuule puhuttavan.
 
Viime sunnuntain Hesarissa VR hakee palvelukseen junamyyjiä. Tehtävänkuvaukseen kuuluu matkustajien neuvominen, opastaminen sekä lippujen myynti ja tarkastaminen junassa sekä turvallisuudesta ja viihtyisyydestä huolehtiminen.

En näe tässä mitään eroa konduktööriin. Merkitseekö ilmoitus sitä, että konduktööri on nykyään VR-kielessä junamyyjä?

Nuohan on niitä konduktöörin tehtäviä, jotka näkyvät asiakkaille. Konnarillahan toki on sitten muitakin tehtäviä, mm.junaturvallisuuteen liittyviä. Aiemminhan matkustajajunissa oli konduktöörien lisänä / apuna rahastajia. Asetelma käsittääkseni on melkolailla siis sama kuin rahastajien / konnarien yhteistyö aikanaan.
 
Vai onko tässä kyse jonkinlaisesta TES:n kiertämisestä, jolloin kussakin junassa on yksi konduktööri ja mahdolliset muut samoja tehtäviä hoitavat henkilöt ovat junamyyjän tittelillä ja pienemmällä palkalla?

Juuri tästä. Lisäksi junamyyjät ovat osa-aikaisia ja töissä vain junien ruuhka-aikoina. VR on omassa viestinnässään kyllä kertonut näistä ja onpa jossakin lehdessä haastateltukin junamyyjiä.
 
Jos jostain henkilöstä puhutaan, että hän on automyyjä, niin kaikki olettaa hänen myyvän autoja, joten samalla johdonmukaisuudella junamyyjä myy junia. Itse muistan joskus 50-ja 60- luvulla junissa olleen kauppiaita jotka möivät jätskiä tai aikakauslehtiä, näitä kutsuisin junamyyjiksi. Mitä VR nyt kutsuu junamyyjiksi, niin oikeampi titteli olisi vaikkapa rahastaja, sellaisia tiedän jo olleen aikaisemminkin tai jos nimike ei kelpaa, niin kutsuttaisiin vaikka apukonduktööreiksi.
 
Mitä VR nyt kutsuu junamyyjiksi, niin oikeampi titteli olisi vaikkapa rahastaja, sellaisia tiedän jo olleen aikaisemminkin tai jos nimike ei kelpaa, niin kutsuttaisiin vaikka apukonduktööreiksi.

Ymmärtääkseni rahastajia on vielä jokunen - henkilöitä, jotka eivät syystä tai toisesta kouluttautuneet konduktööreiksi. Näin ollen tuo nimike löytyy alan työehtosopimuksista, eikä näin ollen olisi voitu dumpata junamyyjien palkkaa alas.

Apukonduktööreiksi tai apulaiskonduktööreiksi kutsutaan jo nyt konduktöörejä, jotka eivät ole junan johtavia konduktöörejä. Sana on jo siis käytössä toisessa merkityksessä.

Samaa mieltä kyllä olen siitä, että junamyyjä on huono nimike.
 
Jos jostain henkilöstä puhutaan, että hän on automyyjä, niin kaikki olettaa hänen myyvän autoja, joten samalla johdonmukaisuudella junamyyjä myy junia.

Kioskimyyjä myy kioskeja? Katukauppias myy katuja? Torimyyjä myy toreja? Kyläkaupassa myydään kyliä?
 
No ei kaikki pysty tai halua kokopäivätöihin. Eikä tää systeemi oo aiheuttanu vielä sitä että varsinaisia konnareita on pistetty pihalle.
 
Eikö junaemäntiä/-isäntiä(vai miksikä niitä kutsutaan) saada hoitamaan samaa hommaa? Taitaa olla Espanjassa normaali käytäntö, että varsinaisia konduktööreja ei ole niinkään kyydissä, vaan jotain muunlaista junahenkilökuntaa, jonka tehtäviin kuuluu juurikin nuo neuvomiset, opastamiset, lippujen tarkastamiset junassa sekä viihtyisyydestä huolehtimiset. Samat naamat ne siellä tarkastaa laiturilla liput ennen junaan menoa, neuvoo lähimmät ovet ja paikkojen sijainnit, jakaa kuulokkeet alkumatkasta ja taitaapa olla siellä ravitsemispuolellakin. Voihan se olla, että lentoemäntien ja stuerttejen tapaan espanjalaisella junahenkilökunnalla on myös turvallisuuspuolta hallussa. Mutta tuntuu kuitenkin turhemmalta, että VR:llä pitää olla kahden eri firman porukkaa hoitelemassa eri asioita, jos sama porukka voisi käytännössä pyörittää koko matkustamon tarpeet. Byrokratiaa ja muita kustannuksia ajatellen voisi ajatella kannattavan?
 
No ei kaikki pysty tai halua kokopäivätöihin. Eikä tää systeemi oo aiheuttanu vielä sitä että varsinaisia konnareita on pistetty pihalle.

Kyllä varmasti sekin päivä tulee, että konnareita laitetaan ulos. Miksei samantien kouluteta konnareiksi? Toki se kestää pidempään, mutta pitkällä tähtäimellä voisi jopa olla edullisempi.
 
Kyllä varmasti sekin päivä tulee, että konnareita laitetaan ulos. Miksei samantien kouluteta konnareiksi? Toki se kestää pidempään, mutta pitkällä tähtäimellä voisi jopa olla edullisempi.
Esim. siksi, että kesätyöntekijänä tai muuten tilapäisesti junamyyjiksi ryhtyvän kouluttaminen konnariksi olisi koulutusresurssien haaskaamista. Täydennyskoulutettakoon pysyvästi taloon jäävät junamyyjät konnareiksi.
 
Takaisin
Ylös