Lähijunien peruutukset kesällä 2011

Vs: Lähijunien peruutukset heinäkuun 2011 lopussa

Lumen aiheuttamat sekasotkut ja myöhästymiset lisäävät ylityön tarvetta runsaalla kädellä. Veikkaan että nämä peruutukset olivat vasta alkusoittoa. ?

Talvi ei välttämättä ole yhtä luminen kuin kaksi edellistä, ja VR on päättänyt muuttaa liikennöintikäytäntöjä ja hommannut jääneston. Saapi nähdä miten nuo toimivat. Minulla ei ole ylityökiintiösäännöistä mitään käsitystä. Onko kyseessä joku VR:n budjetointiasia vai työlainsäädännön rajoitus? Monta kuukautta sitten tehdyillä ylitöillä ei luulisi olevan kovin suurta vaikutusta ainakaan turvallisuuteen. Eri asia sitten, jos VR ei halua maksaa enemmistä ylitunneista tai palkata lisää porukkaa.
 
Vs: Lähijunien peruutukset heinäkuun 2011 lopussa

Minulla ei ole ylityökiintiösäännöistä mitään käsitystä. Onko kyseessä joku VR:n budjetointiasia vai työlainsäädännön rajoitus?

Ylitöiden maksimimäärän sanelee laki.
 
Vs: Lähijunien peruutukset heinäkuun 2011 lopussa

Ylitöiden maksimimäärän sanelee laki.

Ja laissa on erikseen raja neljälle kuukaudelle (138 tuntia) ja vuodelle (250 tuntia, jota voidaan paikallisesti sopimalla nostaa 80 tunnilla). Nähtävästi konnareilla on tuo vuoden katto tullut nyt vastaan.
 
Vs: Lähijunaliikenteessä paljon peruttuja junia 16.8.

Ja lähiliikenteen ongelmat senkun jatkuvat, HS uutisoi että lähes 40 lähijunavuoroa jouduttiin Keskiviikkona 23.8 perumaan konduktööripulan ja ohjelmistohäiriön vuoksi, Torstaikin näyttää vr:n kuljetuspäällikön mukaan haasteelliselta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/tuhannet_matkustajat_jaivat_tanaan_junasta/ Onko todellakin niin ettei esim. lyhyen matkan A,I -ja M-junia voida ajaa ilman kondaria edes ruuhka-aikaan jolloin matkustajia on eniten? Lipunmyynti täysissä ruuhka-junissa on muutenkin hankalaa joten kondarin ainoa tehtävä taitaa olla merkinanto kuljettajalle milloin asemalta voidaan lähteä, eikö kuljettaja muka näe peilistä milloin ovien välissä ei enää ole ihmisiä, tarvitaanko tähän toimenpiteeseen välttämättä konduktööriä? Minusta on käsittämätöntä että tuhansien matkustajien liikkumista vaikeutetaan tällaisen seikan takia, ettei vain kyse olisi siitä, että ammattiliitto ei katsoisi hyvällä jos junia alettaisiin ajamaan ilman konduktöörejä, tällöinhän voitaisiin huomata että junat kulkevat oikeasti ilman kondariakin!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Lähijunaliikenteessä paljon peruttuja junia 16.8.

Vanhoissa junissa ei ole oviautomatiikkaa eikä näkyvyys kaikille oville ohjaamosta ole taattu. Sm4 ja Sm5-junissa ovet ovat automaattisia ja valvontakameratkin taitavat löytyä, joten niitä pitäisi yksinäinen kuljettaja voida ajaa linjalla.
 
Vs: Lähijunaliikenteessä paljon peruttuja junia 16.8.

Eikös tuohon ovimies-rahastaja hommaan voisi pikakouluttaa porukkaa? Ainakaan kaupunkijunissa homma ei vaikuttaisi vaativan tuuraajalta muutamaa päivää pitempää perehdytystä. Osaa myydä lippuja ja käydä sulkemassa ovet. SM5:ssä ei tarvitse edes sulkea ovia, vielä helpompi homma.

Mikä mättää kun tuollaisessa yksinkertaisessa hommassa on työvoimapulaa?
 
Vs: Lähijunaliikenteessä paljon peruttuja junia 16.8.

Mikä mättää kun tuollaisessa yksinkertaisessa hommassa on työvoimapulaa?

Itselleni on epäselvää mikä on syy ja mikä seuraus. En pitäisi mahdottomana, että nämä häiriöt ovat suoraan seurausta juuri uuden väen palkkaamisesta. Vanhan kaartin väki on etsinyt ja löytänyt tapoja protestoida pahaa mieltään. Jos näin on, hulinaa voi jatkua yllättävän pitkään.

Voi toki olla, että syy on esim. poikkeuksellinen sairasaalto konnareiden joukossa, mutta Occamin partaveitsi kädessä tuota on vaikea nähdä.
 
Vs: Lähijunaliikenteessä paljon peruttuja junia 16.8.

Sm4 ja Sm5-junissa ovet ovat automaattisia ja valvontakameratkin taitavat löytyä, joten niitä pitäisi yksinäinen kuljettaja voida ajaa linjalla.

Mikäli antaa ovien sulkeutua automaattisesti, siihen kuluu reiluhkosti aikaa, ja lisäksi jokainen viime tinkaan juoksija viivästyttäisi lähtöä taas uuden sulkeutumisajan verran. Tietyillä vilkkailla asemilla tämä tarkoittaisi, että juna ei pääse lähtemään about ikinä. Todellisuudessa Sm4- ja Sm5-junillakin kuljettaja sulkee ovet, jolloin ovet lähtevät sulkeutumaan nopeammin ja valokenno lakkaa reagoimasta.

Valvontakameratkaan eivät tuo ratkaisua ainakaan tähän hätään, sillä niihin saa vain rajoitetun määrän kamerakuvia kerrallaan näkyville. Kaikkien kameroiden läpiselaamiseen menee aikaa, ja tällä välin on sitten jo tarkastettujen ovien väliin ehtinyt porukkaa. Sm4-junassa lisäksi kameroiden näyttö ei ole välittömästi kuljettajan ulottuvilla. Molemmissa kalustotyypeissä kameroiden merkitys onkin ensisijaisesti videokuvan tallentuvuus. Kaupan päälle on sitten rajoitettu ominaisuus seurata tapahtumia matkustamossa livenä, mutta ovien vapaanaolon valvontaan sitä ei voi käyttää.
 
Nythän ovat jo syysflunssatkin liikenteessä, ja kun ylityökapasiteetti on käytetty jo talven vaikeuksiin ja kesälomien sijaistuksiin, niin ei työvoimapula ole mitenkään outoa. Sama kuvio on pyörinyt omassakin työpaikassa vuosikaudet. Tietysti taustalla on se, ettei uutta työvoimaa ole saatu sitoutettua töihin ja henkilöstömäärä on siksi alakanttiin.

Automatiikan varassa ajamiseen on pakko sanoa, että ymmärrän kyllä että hidastuksia tulee, mutta jos ajamattomia junia on tulossa tätä luokkaa, niin niihin aukkoihinhan mahtuu helposti vähän takkuilevastikin kulkevia junia, ilman että ne edes häiritsisivät muuta liikennettä. Vai onko ajamaton parempi kuin myöhästyminen?
 
Automatiikan varassa ajamiseen on pakko sanoa, että ymmärrän kyllä että hidastuksia tulee, mutta jos ajamattomia junia on tulossa tätä luokkaa, niin niihin aukkoihinhan mahtuu helposti vähän takkuilevastikin kulkevia junia, ilman että ne edes häiritsisivät muuta liikennettä. Vai onko ajamaton parempi kuin myöhästyminen?

Ikävä kyllä VR:llä taitaa olla vielä voimassa jotain antiikkisia määräyksiä, joiden mukaan edes uutta kaupunkijunaa ei voi liikennöidä ilman rahastajaa .. öööh . tarkoitan siis konduktööriä. Busseista ja ratikoista rahastajat poistettiin jo vuosikymmeniä sitten eikä metrossa niitä koskaan ole ollutkaan. Miksi sitten Sm5 kaupunkijunaa ei edes väliaikaisesti ajaa ilman lipunmyyjää?
 
25.8

Tänään neljän ruuhkassa ajettiin M-linjalla yhden yksikön Sm2-junalla, oli siinä matkustajilla hermoissa pitelemistä kun Vantaankosken suuntaan mentäessä juna oli täpötäysi jo Pasilassa ja Huopalahdessa sisään pyrki vielä lisää porukkaa, eteiset ja käytävät oli aivan täynnä, osa seisoi ovisyvennyksissä, ei noin täydessä junassa kondarilla ole käytännössä mahdollisuutta mennä edes eteiseen lähtömerkkiä antamaan puhumattakaan lipunmyynnistä!
 
On aika isoja peruutuksia. Aamulla oli 2 peräkkäistä I-junaa peruttu:

HSL Poikkeusliikennetiedotus sanoi:
Lähijuna I Helsingistä klo 07:15 ja 07:25 sekä Tikkurilasta klo 07:43 ja 07:53 peruttu. Syy: henkilöstövaje. Arvioitu kesto: 06:58 - 08:20.

Iltapäivällä olikin sitten melkein heti kun N-junat vaihtuivat I- ja K-juniksi niin 3 peräkkäistä I-junaa peruttu:

HSL Poikkeusliikennetiedotus sanoi:
Lähijuna I Helsingistä klo 14.45, klo 14.55 ja klo 15.05, ja Tikkurilasta klo 15.13, klo 15.23 ja klo 15.33 peruttu. Arvioitu kesto: 14:52 - 15:55.

On kyllä ikäviä matkustajille, etenkin nuo useamman kun yhden vuoron peräkkäiset peruutukset. En tehnyt havaintoja tuosta, kun en edes asiasta tiennyt, kun vasta nyt, mutta onko jollain tietoa että korvattiiko nuo peruutetut I-junat, K-junille, jotka pysähtyvät kaikilla asemilla? (juu, kutsutaan N-juniksi, mutta yleensä noissa tilanteissa ajaa kuitenkin K-tunnuksilla). En kyllä ihmettelisi, vaikka ei olisi korvattu, ei olisi ensimmäinen kerta...
 
Aika pahasti tuntuu tulehtuneen työntekijöiden ja johdon välit http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/08/konduktoorit_vr_ajanut_henkiloston_loppuun_2825674.html Tuosta jutusta saa sen käsityksen että ylityökiintiöiden täyttyminen ei ole ollut varsinainen syy lähijunien peruutuksiin vaan henkilökunta on yksinkertaisesti kieltäytynyt ylitöistä vastalauseena VR:n henkilöstöpolitiikalle. VR on myös perustellut työtahdin kiristymistä tulevalla kilpailutuksella jolloin liikenteenhoidon pitää olla nykyistä tehokkaampaa, eikös tosiasia kuitenkin ole se ettei kilpailutusta ole tulossa vielä moneen vuoteen joten aika kummaa että VR käyttää tätä syytä henkilöstöpolitiikan kiristämisessä? Se nyt vain on tosiasiassa että kaikessa toiminnassa pitää tänäpäivänä olla mahdollisimman tehokas ja kaikki "löysät" otetaan pois, tähän pitää myös VR:n työntekijöiden tottua! Luottamusmies arvostelee nykyistä työaikakäytäntöä, työntekijät eivät pidä nykyisestä 3-vuorotyö mallista jossa tehdään 6h päiviä ja vapaapäiviä on vähemmän kuin ennen, mieluummin tehtäisiin pitkiä, jopa 12h päiviä ja pidettäisiin pidempiä vapaita, miten muka ylipitkä 12h työvuoro jossa joudutaan kävelemään paljon, lisäisi henkilökunnan jaksamista?
 
Luottamusmies arvostelee nykyistä työaikakäytäntöä, työntekijät eivät pidä nykyisestä 3-vuorotyö mallista jossa tehdään 6h päiviä ja vapaapäiviä on vähemmän kuin ennen, mieluummin tehtäisiin pitkiä, jopa 12h päiviä ja pidettäisiin pidempiä vapaita, miten muka ylipitkä 12h työvuoro jossa joudutaan kävelemään paljon, lisäisi henkilökunnan jaksamista?

Siten, että tulee enemmän niitä vapaapäiviä, jotka ovat välttämättömiä epäsäännöllisestä vuorotyöstä palautumiseen. Jos tekee 6-tuntista työvuoroa, on viikossa keskimäärin 6 työvuoroa, eli yksi vapaapäivä. Lisäksi verrattuna 12-tuntiseen vuoroon, kuluu tuplamäärä aikaa työmatkoihin.

3-vuorotyö ei ole kuvaava nimitys, päivän aikana kun ei ole käytännössä yhtäkään työvuoroa, joka alkaisi ja päättyisi samaan aikaan kuin jokin toinen vuoro.
 
Siten, että tulee enemmän niitä vapaapäiviä, jotka ovat välttämättömiä epäsäännöllisestä vuorotyöstä palautumiseen. Jos tekee 6-tuntista työvuoroa, on viikossa keskimäärin 6 työvuoroa, eli yksi vapaapäivä. Lisäksi verrattuna 12-tuntiseen vuoroon, kuluu tuplamäärä aikaa työmatkoihin.

6-tuntinen työpäivä on kyllä kieltämättä turhan lyhyt vakinaista työtä tekevälle, jotta täydet viikkotunnit täyttyvät niin töitä pitää todellakin tehdä 6 päivän työputkea ja sillä yhdellä vapaalla nyt ei tee käytännössä mitään. Tiedän firmoja joissa tehdään vuorotyötä seuraavalla rytmityksellä, 4 päivää työtä ja 2 vapaata, työpäivän pituus normi 7,5h, tuollaisessa rytmityksessä on se hyvä puoli että vapaita osuu niin arkipäiville kuin viikonlopuillekin eikä 4-päivän työputki ole liian pitkä. Ehkäpä VR:n johdon kannattaisi jatkossa keskustella ja miettiä enemmän yhdessä henkilöstön kanssa mikä olisi toimiva malli että jatkossa tällaisilta tilanteilta vältyttäisiin. Itse olen kyllä sitä mieltä että Konduktöörien tarpeellisuutta lyhyillä metromaisilla lähiliikenteen linjoilla tulisi miettiä uusiksi, ei voida ajatella niin ettei kondareita voida poistaa kun ne ovat aikojen alusta junissa olleet! Tosiasia on että varmasti paikallisjunaliikennettäkin jossain vaiheessa aletaan kilpailuttamaan ja silloin VR:n pitää miettiä mistä kustannussäästöjä voidaan saada.
 
Takaisin
Ylös