Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Turkuun matkakeskus?

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Turkuun matkakeskus?

    Tiedättekö enemmän tällaisesta hankkkeesta?

    http://www.hbl.fi/pagespeed/url/News/story/2232874

    Sen mukaan siis Turun nykyinen päärautatieasema ja kaukolinja-autoasema korvataan uudella matkakeskuksella joka sijoitetaan ratapihan päälle betonikannelle, nykyisen linja-autoaseman kohdalle, n 1 km nykyisestä rautatieasemasta itään. Aseman lisäksi betonikannelle tulee kauppoja ja liiketilaa. Arvioitu valmistuminen n 10 vuoden päästä.

    Tietävätkö foorumin turkulaiset, Mikko ja kumppanit enemmän, esim montako raidetta asemalle tulee, jääkö Turun satama -asema matkustajakäyttöön jne, ja onko matkakeskus laajennettavissa lähiliikenneasemaksi?

    t. Rainer

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Aiheesta on ollut keskustelua myös viestiketjussa: http://jlf.fi/f14/528-turun-matkakes...uus-torstaina/

    HBL esittää kyllä asian hieman turhan valmiina.

    Alueella on käynnissä vasta mm. Matkakeskuksen mahdollistava osayleiskaava, jonka kiireellisin kysymys on Turun konepajan alueen uusiokäyttö lähinnä asumiseen ja konepajarakennuksen muuttaminen mahdollisesti palloilu- ja näyttelyhalliksi.

    Matkakeskuksen toteuttamisesta ei vielä ole päätöksiä, ja hanke on niin suuri, että se ei toteutu mitenkään ykskaks. Hankehan on kustannuksiltaan samaa mittaluokkaa (115 Me matkakeskus + 16 Me rauteet) kuin Turun pikaraitiotie.

    Matkakeskuksen suunnitelmat ovat vasta alkuvaiheessa. Yksi asia, joka on vielä puutteellisesti tutkittu, on paikallisliikenteen bussien johtaminen Matkakeskuksen kautta. Matkakeskuksen kautta tulisi johtaa mm. bussit 18, 11/110, 28, 1 ja 6/61 jotta se toimisi kunnolla. Samoin ei ole tutkittu pikaraitiotien johtamista Matkakeskuksen kautta.

    Toinen ongelmallinen asia on pysäköinti. Matkakeskukseen on kaavailtu 1300 pysäköintipaikkaa, joiden kustannus on noin 26 - 39 miljoonaa euroa (sisältyy siihen 115 Me hintaan). Hyvä kysymys on, voitaisiinko kunnollisella joukkoliikenneväyläratkaisulla olennaisesti pudottaa pysäköintipaikkatarvetta. Todennäköisesti esim. busseja / pikaraitiotietä varten rakennettu silta yli ratapihan Matkakeskuksen kautta maksaisi vähemmän kuin sen korvaamat pysäköintijärjestelyt.

    Lopulliset raidejärjestelyt eivät ole vielä tiedossa. Tarkoitus on rakentaa I vaiheessa kaksi kaksiraiteista matkustajalaituria ja II vaiheessa kolmas paikallisjunia varten. Mikäli EU:n palveluasetusesitys astuu voimaan suunnitellusti, paikallisjunaliikenne alkanee ennen matkakeskusta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 18:35.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Riihimäen linja-autoasemasta matkakeskus
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 20.01.2011, 15:36
  2. HSL: Kirkkonummen Matkakeskus avataan vuoden vaihteessa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.12.2010, 09:10
  3. Oulu - Matkakeskus uusiksi?
    kirjoittanut kaakkuri foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 27.02.2009, 09:28
  4. Tampereen hajautettu matkakeskus
    kirjoittanut killerpop foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 11.03.2008, 12:57
  5. Mikkelin matkakeskus 12.11.2007
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 11.12.2007, 17:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •