Aiheesta on ollut keskustelua myös viestiketjussa: http://jlf.fi/f14/528-turun-matkakes...uus-torstaina/
HBL esittää kyllä asian hieman turhan valmiina.
Alueella on käynnissä vasta mm. Matkakeskuksen mahdollistava osayleiskaava, jonka kiireellisin kysymys on Turun konepajan alueen uusiokäyttö lähinnä asumiseen ja konepajarakennuksen muuttaminen mahdollisesti palloilu- ja näyttelyhalliksi.
Matkakeskuksen toteuttamisesta ei vielä ole päätöksiä, ja hanke on niin suuri, että se ei toteutu mitenkään ykskaks. Hankehan on kustannuksiltaan samaa mittaluokkaa (115 Me matkakeskus + 16 Me rauteet) kuin Turun pikaraitiotie.
Matkakeskuksen suunnitelmat ovat vasta alkuvaiheessa. Yksi asia, joka on vielä puutteellisesti tutkittu, on paikallisliikenteen bussien johtaminen Matkakeskuksen kautta. Matkakeskuksen kautta tulisi johtaa mm. bussit 18, 11/110, 28, 1 ja 6/61 jotta se toimisi kunnolla. Samoin ei ole tutkittu pikaraitiotien johtamista Matkakeskuksen kautta.
Toinen ongelmallinen asia on pysäköinti. Matkakeskukseen on kaavailtu 1300 pysäköintipaikkaa, joiden kustannus on noin 26 - 39 miljoonaa euroa (sisältyy siihen 115 Me hintaan). Hyvä kysymys on, voitaisiinko kunnollisella joukkoliikenneväyläratkaisulla olennaisesti pudottaa pysäköintipaikkatarvetta. Todennäköisesti esim. busseja / pikaraitiotietä varten rakennettu silta yli ratapihan Matkakeskuksen kautta maksaisi vähemmän kuin sen korvaamat pysäköintijärjestelyt.
Lopulliset raidejärjestelyt eivät ole vielä tiedossa. Tarkoitus on rakentaa I vaiheessa kaksi kaksiraiteista matkustajalaituria ja II vaiheessa kolmas paikallisjunia varten. Mikäli EU:n palveluasetusesitys astuu voimaan suunnitellusti, paikallisjunaliikenne alkanee ennen matkakeskusta.