Turkuun matkakeskus?

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Tiedättekö enemmän tällaisesta hankkkeesta?

http://www.hbl.fi/pagespeed/url/News/story/2232874

Sen mukaan siis Turun nykyinen päärautatieasema ja kaukolinja-autoasema korvataan uudella matkakeskuksella joka sijoitetaan ratapihan päälle betonikannelle, nykyisen linja-autoaseman kohdalle, n 1 km nykyisestä rautatieasemasta itään. Aseman lisäksi betonikannelle tulee kauppoja ja liiketilaa. Arvioitu valmistuminen n 10 vuoden päästä.

Tietävätkö foorumin turkulaiset, Mikko ja kumppanit enemmän, esim montako raidetta asemalle tulee, jääkö Turun satama -asema matkustajakäyttöön jne, ja onko matkakeskus laajennettavissa lähiliikenneasemaksi?

t. Rainer
 
Aiheesta on ollut keskustelua myös viestiketjussa: http://jlf.fi/f14/528-turun-matkakeskuksesta-yleisotilaisuus-torstaina/

HBL esittää kyllä asian hieman turhan valmiina.

Alueella on käynnissä vasta mm. Matkakeskuksen mahdollistava osayleiskaava, jonka kiireellisin kysymys on Turun konepajan alueen uusiokäyttö lähinnä asumiseen ja konepajarakennuksen muuttaminen mahdollisesti palloilu- ja näyttelyhalliksi.

Matkakeskuksen toteuttamisesta ei vielä ole päätöksiä, ja hanke on niin suuri, että se ei toteutu mitenkään ykskaks. Hankehan on kustannuksiltaan samaa mittaluokkaa (115 Me matkakeskus + 16 Me rauteet) kuin Turun pikaraitiotie.

Matkakeskuksen suunnitelmat ovat vasta alkuvaiheessa. Yksi asia, joka on vielä puutteellisesti tutkittu, on paikallisliikenteen bussien johtaminen Matkakeskuksen kautta. Matkakeskuksen kautta tulisi johtaa mm. bussit 18, 11/110, 28, 1 ja 6/61 jotta se toimisi kunnolla. Samoin ei ole tutkittu pikaraitiotien johtamista Matkakeskuksen kautta.

Toinen ongelmallinen asia on pysäköinti. Matkakeskukseen on kaavailtu 1300 pysäköintipaikkaa, joiden kustannus on noin 26 - 39 miljoonaa euroa (sisältyy siihen 115 Me hintaan). Hyvä kysymys on, voitaisiinko kunnollisella joukkoliikenneväyläratkaisulla olennaisesti pudottaa pysäköintipaikkatarvetta. Todennäköisesti esim. busseja / pikaraitiotietä varten rakennettu silta yli ratapihan Matkakeskuksen kautta maksaisi vähemmän kuin sen korvaamat pysäköintijärjestelyt.

Lopulliset raidejärjestelyt eivät ole vielä tiedossa. Tarkoitus on rakentaa I vaiheessa kaksi kaksiraiteista matkustajalaituria ja II vaiheessa kolmas paikallisjunia varten. Mikäli EU:n palveluasetusesitys astuu voimaan suunnitellusti, paikallisjunaliikenne alkanee ennen matkakeskusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös