JE sanoi:
Lähiliikenne Lahteen kannattamatontako? Ensinnäkin, tuo väite on peräisin VR:n suusta, ja heidän mielestäänhän kaikki lähiliikenne on kannattamatonta. Joten jos tällä perusteella oikorataa pitäisi turhana, turha olisi mikä hyvänsä lähiliikenteeseen liittyvä investointi. Oikoradan lähiliikenne on ehkä kannattamatonta, mutta se silti parantaa kannattavuutta esimerkiksi lähiliikenteessä Lahti-Kouvola-Kotka. Ahne VR epäilemättä ottaa osansa, mutta se osa päätyy VR:n osinkojen muodossa tavalla tai toisella kuitenkin valtiolle.
Älä puhu VR:stä vaan VR Oy:stä.
Tässähän on nyt nimenomaan kyse tilanteesta, jossa VR Oy:llä on monopoli ja se voi sen perusteella nyhtää tukia.
Lähiliikenne Lahteen on VR Oy:n mukaan kannattamatonta ja silloin se on sitä mm. liikenneministerin mielestä. Sillä, mikä todellinen kannattavuus on, ei ole nykyisessä liikennepolitiikassa mitään merkitystä.
Nykyinen raideliikennehenkilöpolitiikkahan on vain kysymys siitä, miten VR Oy:n tappiot katetaan "kannattamattoman" henkilöliikenteen varjolla. Sillä, miten kannattavaa tuettu henkilöliikenne on, ei ole tuen kannalta mitään merkitystä. VR Oy:hän määrittelee yksipuolisesti, mikä on tuettavien junien kustannustaso ja tulot eli miten kustannukset ja tulot niille jyvitetään.
Sillä, parantaako joku ratkaisu jonkin yhteyden kannattavuutta, ei ole mitään merkitystä. Ei Lahti - Kouvola - Kotka - yhteyteen vaadittava valtion tuki vähene, jos reitin matkustajamäärät ja lipputulot nousevat. Päin vastoin, jos vuoroja lisätään, tukivaatimus lisääntyy.
VR:lle annettu tuki ei välttämättä lisää VR:n valtiolle tuloutettavia voittoja. Tuloutuksiahan on viime vuosina pyritty vähentämään.
JE sanoi:
Minun nähdäkseni yöjunien lakkautuksella ja oikoradalla ei ole yhtään mitään tekemistä keskenään. 40 minuuttia matkaa nopeuttava oikorata ei toki mitenkään voi olla syy jättää puoli Suomea ilman yöjunia. Uskaltaisinkin väittää, että oikorata on VR:lle vain kauan odotettu tekosyy päästä liikenteestä eroon.
Yöjunien lakkautusta on nimenomaan perusteltu kaikissa virallisissa dokumenteissa ja myös eduskunnalle Lahden oikoradalla.
Olet varmasti oikeassa siinä, että oikorata on vain tekosyy yöjunista luopumiseksi.
Silti se on VIRALLINEN syy yöjunien lopettamiseen.
Riippumatta siitä, mikä on Kerava - Lahti - oikoradan todellinen hyöty tai haitta, siitä on tullut Suomen täysin väärän rautatiepolitiikan suurin keppihevonen, jolla perustellaan sekä tarpeellisten henkilöjunavuorojen lakkauttaminen sekä VR Oy:n monopolin perusteella ajaman liikenteen tukeminen.
Pidän ylipäätään hyvin kyseenalaisena, tarvitsisiko VR Oy:n nykyisin ajama henkilöliikenne senttiäkään yhteiskunnan tukea, mikäli se olisi organisoitu asiallisesti:
- Luotettava kalusto
- Soveltuva kalusto eri vuoroissa (esim. ei pienikapasiteettisia Pendolinoja Rantaradalla tai Tampere - Helsinki - välillä)
- Turku - Tampere - Helsinki - kolmion junissa ohjausvaunut tai moottorivaunukalusto, Tampereella ja Kouvolassa suuntaa vaihtavilla junilla ohjausvaunut.
- Taajamajunaliikenteen hoito rationaalisesti eli kaluston optimaalinen käyttö esim. tasatuntitahdilla.
- Pysähdysten lisääminen matkustajamäärän lisäämiseksi.
- Voitto käytetään tappion kattamiseen.
Ongelmana Kerava - Lahti - oikoradassa on, että se ei juurikaan palvele rationalisointia, muuten kuin nopeuttamalla Kouvolan, Joensuun ja Kuopion suunnan kaukojunia.