
Alunperin kirjoittanut
Tiedote
JUNAYHTEYDET NOPEUTUVAT ENSI SYKSYNÄ
Junamatkat nopeutuvat tuntuvasti eri puolilla Suomea ensi syyskuussa, kun Keravan ja Lahden välinen oikorata valmistuu. Eniten nopeutuvat yhteydet itäisestä Suomesta Helsinkiin. Lisäksi yhteydet Helsingin ja Tampereen sekä Helsingin ja Jyväskylän välillä paranevat merkittävästi. Kyseessä on vuosikymmenien merkittävin uudistus Suomen junaliikenteessä.
Matka-ajat Itä-Suomeen lyhenevät kerralla puolesta tunnista tuntiin. Eri puolille maata tulee uusia nopeita Pendolino- ja InterCity-vuoroja varsinkin aamun ja iltapäivän parhaisiin lähtöaikoihin. Junavuorojen määrä kaukoliikenteessä kasvaa noin 5 prosenttia. Yhteydet Helsinki-Vantaan lentokentälle paranevat selvästi.
Ensi syksyyn mennessä myös kaikki VR:n viime vuosien aikana hankkima uusi junakalusto saadaan liikenteeseen. Tämän jälkeen Etelä-Suomen kaukoliikenteessä kulkee lähes pelkästään InterCity- ja Pendolino-junia. Samalla pikajunien määrä vähenee.
Matkustajamäärät VR:n kaukojunissa ovat kehittyneet hyvin tänä vuonna. Lokakuun loppuun mennessä kaukojunissa tehtiin noin 314 000 matkaa enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, mikä tarkoittaa yli 3 prosentin kasvua.
Itä-Suomen reiteillä suurimmat aikasäästöt
Matka-ajat Itä-Suomesta lyhenevät eniten. Pendolino-matkat Kuopiosta ja Kajaanista Helsinkiin lyhenevät noin tunnin sekä Mikkelistä ja Joensuusta noin 45 minuuttia. Matka Lahdesta, Kouvolasta, Imatralta, Lappeenrannasta ja Savonlinnasta nopeutuu noin puoli tuntia. Myös Venäjän-junat nopeutuvat noin 20 minuuttia.
Matka Kajaanista Helsinkiin nopeutuu edelleen noin 15 minuuttia tammikuussa 2007, kun radan sähköistys valmistuu ja Pendolino-liikenne laajenee Kajaaniin.
Nopeutukset tekee mahdolliseksi Lahden oikorata ja uusi nopea junakalusto. Oikorata säästää matka-aikaa noin puoli tuntia. Lisäksi suurin sallittu nopeus Tikkurilan ja Keravan välillä nousee 200 kilometriin tunnissa eli Kerava–Tampere-välin tasolle. Nopeudet nousevat myös muutamilla osuuksilla Savon radalla, Karjalan radalla sekä Tampereen ja Pieksämäen välillä.
Pendolino- ja InterCity-vuorojen määrää lisätään
Eri puolille maata tulee lisää nopeita junayhteyksiä hyviin lähtöaikoihin. Pendolino-liikenne lisääntyy voimakkaimmin Tampereelta, Jyväskylästä ja Lahdesta Helsinkiin. Näillä väleillä vuorojen määrä kasvaa noin kaksinkertaiseksi.
Esimerkiksi Jyväskylän ja Helsingin välillä on syyskuusta lähtien 13 päivittäistä Pendolino-vuoroa, kun niitä on nykyisin viisi. Matka Helsinkiin nopeutuu Jyväskylästä noin kymmenen minuuttia ja Tampereelta muutaman minuutin.
InterCity-junien määrä kasvaa erityisesti Tampereelta ja Kouvolasta Helsinkiin. Tampereen ja Helsingin välillä kulkee ensi syksystä alkaen 36 IC- ja IC2-vuoroa päivittäin eli neljä vuoroa enemmän kuin nykyisin. Kouvolan-reitillä InterCity-junien määrä kasvaa 25 vuoroon, kun se on nykyisin 17. Reitille tulee myös IC2-junia.
Liityntäyhteydet sujuvammiksi
Liityntäyhteyksiä Pendolino-juniin parannetaan, mikä lyhentää kokonaismatka-aikaa. Esimerkiksi lähes jokaiselta Porista lähtevältä junalta on Tampereella sujuva vaihtoyhteys Pendolino-junaan. Vaihtoyhteydet toimivat myös paluusuunnassa.
Vaasan suosittu aamuyhteys Helsinkiin ja vastaavasti iltapäivän paluumatka nopeutuvat yli puoli tuntia. Suoran InterCity-yhteyden tilalle tulee vaihto Pendolinoon Seinäjoella. Vaasaan on lisäksi yksi suora IC-yhteys päivittäin.
Yhteydet lentokentälle nopeutuvat
Junamatkat Helsinki-Vantaan lentokentälle sekä pääradan yritys- ja asutuskeskittymiin nopeutuvat, kun kaikki Pendolino-junat alkavat pysähtyä Tikkurilassa. Myös Venäjän-junat pysähtyvät Tikkurilassa.
Tikkurilasta on bussiyhteys lentokentälle arkisin 10-15 minuutin välein. Bussipysäkki ja taksiasema ovat laiturialueen vieressä. Tampereelta pääsee lentokentälle noin puolessatoista tunnissa. Mikkelistä matka lentokentälle kestää noin kaksi ja puoli tuntia ja Lappeenrannasta vähän yli kaksi tuntia.
Asiakasmäärät Tikkurilan asemalla ovat kasvaneet voimakkaasti. Viime vuonna matkustajien määrä lisääntyi noin 15 prosenttia. Tikkurilasta tulee nyt vaihtoasema myös niille matkustajille, jotka käyttävät nopeita junia pohjoisen suunnasta itään päin.
Kaikki uusi kalusto käytössä
Ensi syksynä VR:llä on käytössään kaikki viime vuosina tilattu junakalusto. Henkilöliikenteen kalustoinvestointeihin on käytetty 2000-luvulla yhteensä lähes 530 miljoonaa euroa. Ensi vuonna liikenteeseen saadaan vielä yksi uusi Pendolino-juna sekä kiskobusseja ja kaksikerroksisia makuuvaunuja.
Uuden kaluston myötä matkustusmukavuus ja junien palvelutaso paranevat. Junat ovat ilmastoituja ja hiljaisia, ja niissä on esimerkiksi sähköpistokkeita kannettaville tietokoneille. Junissa on monipuoliset palvelut eri asiakasryhmille, mm. perheille ja liikuntarajoitteisille.
Vähäliikenteisiä rataosuuksia palveleva kiskobussiliikenne laajenee vielä 7.12.2005 Iisalmen ja Ylivieskan välille sekä alkuvuonna 2006 väleille Savonlinna–Parikkala, Tampere–Haapamäki ja Karjaa–Hanko. Lisäksi osa Jyväskylän ja Seinäjoen välisistä junavuoroista korvataan kiskobusseilla 3.9. alkaen. Silloin myös Savonlinnan kiskobussivuorojen määrä kasvaa yli kaksinkertaiseksi, kymmeneen päivittäiseen vuoroon.
Rovaniemen reitillä alkaa syksyllä kulkea yöjuna, joka koostuu lähinnä uusista kaksikerroksista makuuvaunuista ja autovaunuista. Toisessa yöjunavuorossa on sinistä vaunukalustoa.
Muutoksia pysähdyspaikoissa ja reiteissä
Pendolino-junat eivät vastaisuudessa enää pysähdy Hämeenlinnassa. Syynä tähän ovat Pendolino-liikenteen painottuminen pidemmille väleille, itä-länsi-suuntaisen nopean liikenteen vaihtoyhteyksien luominen Tikkurilaan sekä Pendolinon matkustajamäärien kehitys Hämeenlinnassa viime vuosina.
Hämeenlinnasta pääsee Helsinkiin kerran tunnissa InterCity-junalla, jonka matka-aika on alle kymmenen minuuttia pidempi kuin Pendolinolla. Lisäksi etenkin ruuhka-aikoina on IC-liikennettä täydentäviä taajamajunia.
Viisi pysähdyspaikkaa lopetetaan ensi syksynä pienten matkustajamäärien vuoksi. Nämä paikat ovat Taavetti, Jalasjärvi, Härmä, Kuivaniemi ja Ii.
VR:llä on liikenne- ja viestintäministeriön kanssa sopimus yöjunaliikenteestä Turusta Joensuuhun ja Helsingistä Pieksämäen kautta Ouluun 2.9.2006 asti. Liikenteen jatko riippuu ostomäärärahoista.
Suora yöjunaliikenne Kemijärvelle loppuu 3.9.2006. Uutta kalustoa ei voi käyttää sähköistämättömällä osuudella, mutta yhteydet Rovaniemeltä Kemijärvelle on tarkoitus hoitaa jatkoyhteysjunalla.