Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/37

Viestiketju: Tulevat muutokset VR:n aikatauluissa 2006

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    258

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikatauluissa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tiedote
    Junamatkat Helsinki-Vantaan lentokentälle sekä pääradan yritys- ja asutuskeskittymiin nopeutuvat, kun kaikki Pendolino-junat alkavat pysähtyä Tikkurilassa. Tampereelta pääsee lentokentälle noin puolessatoista tunnissa.
    Ei taida VR:n lupauksista huolimatta ihan puoleentoista tuntiin päästä junalla Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Joka tapauksessa tämän voisi kuvitella vaikuttavan Paunun matkustajamääriin Tampereen ja Lentoaseman välillä. Paunu tarjoaa saman matkan noin aikaan 2h 15min.

  2. #17

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus VR.n talviliikenne 2006-2007

    Hyviä uudistuksia kaikki tyynni !

    Tampere-Helsinki-välin yhteydet paranevat sekä määrällisesti että laadullisesti huomattavasti. Pendoja tulee lisää, ja matka-aika Hki-Tre supistuu tunti 20 minuuttiin. Lisäksi turha pysähdys H:linnassa jää vihdoin pois.

    Syyskuusta alkaen kaikki junat (myös Pendot ja Venäjän-junat) pysähtyvät myös Tikkurilassa. Moni Tampereelta lentokentälle tai Kehä kolmosen yrityksiin menevä voi nyt siirtyä junaan (matka-aika Tikkurilaan 1.05 h). Enää ei tarvitse miettiä mikä juna pysähtyy missäkin.
    Tässä on suuri mahdollisuus saada uusia junankäyttäjiä, paljon suurempi kuin mikä taaveteissa tai muissa pikkuseisakkeissa menetetään.

  3. #18

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    olisin ollut iloisempi nähdessäni VR:ltä aloitteellisuutta liikennepaikkatarjonnan lisäämisessä
    Nythän aivan näin ei tapahtunut, mutta esimerkiksi Savonlinnan radan liikennemäärän nousu näytti todella positiiviselta. Ratahan on eräs Suomen kauneimmista, ellei jopa kaunein, maisemiltaan.

  4. #19

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikatauluissa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori
    Ei taida VR:n lupauksista huolimatta ihan puoleentoista tuntiin päästä junalla Tampereelta Helsinki-Vantaalle.
    Morjens Henri,
    Kyllä se aika tarkasti 1,5h menee, mutta vaihtojen on osuttava kohdalle. Jos ajoaika Tpe-Hki on 1h20min, niin Tpe-Tkl on 1h07min. Nopealla vaihdolla bussiin (ajoaika n.25min) tai taksiin (ajoaika n.15min), niin mennään mahdollisesti jopa alle sen.

  5. #20

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Tikkurilasta on nyt bussiyhteys 10-12 min välein lentoasemalle. Vuorot koukkaavat Jumbon ja Kehä kolmosen Stockmannin kautta, mutta kyllä tuo 1,5 tuntia Treelta on mahdollinen (joka tapauksessa yhteys on Paunuun verrattuna nopea).

    Mielenkiintoista myös nähdä, miten Riihimäen pysähdyksille käy. Omien havaintojeni mukaan Riksussa on pohjoisen pikajuniin hyvin vähän sellaisia matkustajia jotka eivät vaihda. Jos vaihto siirtyy Tikkurilaan, miksi IC_junatkaan pysähtysivät Riihimäellä.

  6. #21
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus

    YLEn uutisissa peloteltiin myös taksojen kallistumisella. Ei kai taas, VR?
    Sakari Kestinen

  7. #22

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika
    Mielenkiintoista myös nähdä, miten Riihimäen pysähdyksille käy.
    Riihimäki pysyy jatkossakin InterCity-junien pysähdyspaikkana, koska yhteys idän suuntaan järjestetään Riihimäki-Lahti taajamajunilla Helsingistä lähteneisiin Savon ja Joensuun suunnan juniin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    YLEn uutisissa peloteltiin myös taksojen kallistumisella. Ei kai taas, VR?
    Niin, kuka pelotteli. Mäntsälän kunnanjohtaja, joka tuskin päättää junalippujen hinnoista. Itse en ole kuullut missään puhuttavan tuollaisesta, enkä siihen usko.

  8. #23

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
    Riihimäki pysyy jatkossakin InterCity-junien pysähdyspaikkana, koska yhteys idän suuntaan järjestetään Riihimäki-Lahti taajamajunilla Helsingistä lähteneisiin Savon ja Joensuun suunnan juniin.
    Riihimäki - Lahti väli taajamajunalla kestää 8-12 minuuttia kauemmin kuin IC-junalla. Ja VR:n tyyliin vaihtoon varataan aikaa noin 15 minuuttia. Näin saadaan matkaan Tampereelta "itään" kaksi vaihtoa ja matka-aika nykyiseen verrattuna hidastuu puolella tunnilla. Pendolinoilla ei tässäkään saavutetaan juuri mitään etua (vain vähemmän vaihtoja), koska niillä pitää ajaa pitkä matka Tikkurilaan asti voidakseen vaihtaa idän junaan.

    Varmaan nämä Riihimäeltä Lahteen menevät taajamajunat ovat Lahdessa niin aikaisin, että ehtii vaihtamaan Pendolinoon. Hitaampi IC tulee tietysti Lahteen myöhemmin kuin Pendolino, joten IC:n odottelussa ehtii juomaan kolmannenkin kahvin Lahden asemalla. Tasatahtiaikataululla ei tällaista ongelmaa olisi.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    + Vaasaan säilyy vaihdoton IC-yhteys(?) VR aikoi senkin lopettaa, mutta nythän tuo antaa ymmärtää että se jopa saattaisi säilyä.
    Mutta ei IC 41/42. Tuollahan sanotaan, että aamun yhteys muuttuu vaihdolliseksi. Mutta joku muu suora IC-yhteys Vaasaan tulee. 43/44 tuskin ainakaan nykyisellä aikataululla IC:ksi muuttuu, eli tarvitaan vielä lisää tiedonmuruja ennenkuin tämä aukeaa. Joka tapauksessa sinistä 43/44:ta Helsinkiin asti ei uudessa aikataulussa enää ole. Ehkä Vaasaan menee suora IC jatkossa aivan eri aikaan kuin nykyiset suorat junat. Tarjontahan lisääntyy kokonaisuudessa yhdellä junaparilla.

    Savonlinnan liikenteestä minulla on se käsitys, että mistään kesälisäliikenteestä ei todella ole kyse, vaan kaikki bussivuorot Parikkalan ja Savonlinnan väliltä korvataan kiskobussilla. Tämä on hieno muutos, jonka toivoisi säteilevän positiivista energiaa muillekin kiskobussiradoille.

  10. #25

    Liittynyt
    24.07.2005
    Viestejä
    22

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    YLEn uutisissa peloteltiin myös taksojen kallistumisella. Ei kai taas, VR?
    Niin, kuka pelotteli. Mäntsälän kunnanjohtaja, joka tuskin päättää junalippujen hinnoista. Itse en ole kuullut missään puhuttavan tuollaisesta, enkä siihen usko.
    HS: VR lupaa nopeampia junia itään. HS sen sanoi: "Ruuhka-aikojen intercity- ja pendolinovuoroja lisätään niin, että Etelä-Suomessa kulkee tulevaisuudessa melkein pelkästään niitä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että myös junamatkojen hinnat nousevat, jos hintaerot eri junatyyppien välillä säilyvät nykyisen kaltaisina."
    Etelä-Suomen Sanomissa (uutinen Oiko RY:n sivuilla) on uutisoitu oikoradan investointivero, jolla voi olla vaikutusta myös lippujen hintaan.

    Savonlinnan kiskobussivuorojen lisäys on positiivinen asia, mutta ikävyytensä siinäkin: luultavasti se aikanaan tekee nyt Savonlinjan liikennöimät bussivuorot tappiollisiksi. Juna korvaa ne kyllä suurimmilta osin, muttei kiertele aivan kaikkia paikkoja joissa bussi nyt on käynyt.

    Siitä ainakin voi VR:ää kehua, että muutoksesta on tiedotettu näinkin varhain. Nopeutuvat junat toki ovat hyvä asia, mutta näin minimibudjetilla matkustamaan pyrkivän opiskelijan näkökulmasta ei juuri ilahduta viimeisten edullisempien pikajunavuorojen muutos IC-vuoroiksi. Esimerkki useimmiten kulkemaltani Mikkeli-Helsinki -väliltä. Expressbus-lippu maksaa opiskelijalle 15.10 euroa, normaalihinta 30.20 euroa. IC-junassa meno maksaa 17.50/34.90 euroa, Pendolinossa 20.20/40.40 euroa. Pikajunamatka on maksanut suunnilleen saman verran kuin bussi. (en takaa junamatkan hinnan oikeellisuutta sentilleen, jostain syystä VR:n matkahaku ei nyt suostunut näyttämään hintoja joten katsoin paperiaikataulusta.) Aikuisen menopaluu Mikkelistä Helsinkiin on bussilla jopa 25 euroa halvempaa kuin Pendolinolla. Junan matka-aika lyhenee noin 45 minuuttia, jolloin IC kulkisi Mikkelistä Helsinkiin 2 tunnissa 45 minuutissa (nyt 3 h 30 min), muutaman minuutin nopeammin kuin nopeimmat bussivuorot. Ei erityisen suuri kehitys. Näin yhtenä esimerkkinä aikataulumuutoksen vaikutuksesta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Jos kotiasemalta joku tärkeä vuoro katoaa, moni perhe siirtyy henkilöauton käyttäjiksi. Ja ajaa sen jälkeen autolla niissäkin tapauksissa, kuin junavuoroakin voisi hyödyntää.
    Uskoisin, että meidän kylällä tai muillakaan neljällä paikkakunnalla, joista pysähdykset loppuvat, kukaan on autokauppaan tämän vuoksi menossa. Pysähdystenmäärä 1-4 junaa/päivässä (tai Jalasjärven 1 juna/viikossa), tuskin on kenellekään ollut se ainoa oljenkorsi maailmalle.
    Näinhän se on, pienillä paikkakunnilla tuskin kukaan on enää vuosiin voinut liikkua vain minimaalisiksi vähennetyillä junavuoroilla. Arvelisin pysähdysten lakkautuksen haittaavan toisessa päässä. Suurin osa autottomista ihmisistä asuu isoissa kaupungeissa, ja he ovat voineet hyödyntää näitä yhteyksiä toisinaan, luultavasti erityisesti kesäaikaan. Jatkossa matka pitää taittaa autolla, bussilla tai muuten järjestellen.

    Taavetin pysähdyksen poistuminen harmittaa, kuten jossain määrin noiden muidenkin. Tämä erityisesti siksi, että Luumäen kunnassa asukkaita on reilut 5000, Taavetissa joka on kunnan keskus, on asukkaita arviolta muutama tuhat. Saman verran kuin koko Kesälahden kunnassa, jossa pysähtyvät kaikki Karjalan radan IC-vuorot. Näin ajatellen matkustajapotentiaalia luulisi Taavetissakin riittävän.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Riihimäki - Lahti väli taajamajunalla kestää 8-12 minuuttia kauemmin kuin IC-junalla. Ja VR:n tyyliin vaihtoon varataan aikaa noin 15 minuuttia. Näin saadaan matkaan Tampereelta "itään" kaksi vaihtoa ja matka-aika nykyiseen verrattuna hidastuu puolella tunnilla.
    Miksei vaihto voisi mennä näin:
    • Pohjoisen juna Riihimäellä -07
    • Taajamajuna lähtee kohti Lahtea -12
    • Taajamajuna saapuu Lahteen n. -50
    • Jatkojuna Lahdessa -55/57 viereisellä raiteella
    Tällöin ei tietysti pysähdytä Hikiällä, Mommilassa ja Lappilassa, vai onnistuisikohan sekin Sm4-kalustolla? Noissa VR:n tiedotuskalvoissahan on piirretty Sm4-alueeksi myös Riihimäki-Lahti.

    Vaasan osalta mieleen nousi todella villi veikkaus. Jospa P 51/54:stä ei tulekaan IC-junaa samalla aikataululla, vaan Rovaniemen yhteydet hoidetaan vaihdolla Pendoparista 59/46? Näin 51/54 voisikin olla suora IC-pari Vaasaan Yksi runko ehtisi tuon reissun ajaa, mutta 51/54:n suora muuttaminen Oulun IC-pariksi olisi kalustokierron kannalta tehottomampaa. En tähän hätään keksi järkevämpää paikkaa Vaasan suoralle IC-parille. Täytyy jatkaa miettimistä.

    Jyväskylän Pendolinojen osalta pitkävetoni on:
    • 89:lle tulee vastinpari eli se lähtee Jyväskylästä takaisin Helsinkiin melko pian
    • 91 muuttuu Pendolinoksi ja katkaistaan Tampereella 59:stä. Juna jatkaa Pieksämäelle.
    • 94 on 91:n paluujuna Pieksämäeltä asti
    • 99 jatkaa illalla Pieksämäelle
    • 92 lähtee aamulla Pieksämäeltä ja tarjoaa Pendolino-vaihtoyhteyden Savon suunnalta 72:sta. 92 liitetään 48:aan Tampereella.
    • 96 muuttuu Pendolinoksi ja sille tulee uusi vastinpari Helsinki-Jyväskylä. 96 liitetään 46:een Tampereella.
    Tässä on kyllä arveluttavan monta liittoa ja katkaisua.

    Joku nykyinen sininen junapari Tampere-Pieksämäki-radalla poistunee kokonaan. Lisääntynyt Pendolino-tarjonta korvannee sen. Muuttuisikohan laivajuna 811/826 IC:ksi? Tämä selittäisi sinisten vähennyksen.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Vaasan osalta mieleen nousi todella villi veikkaus. Jospa P 51/54:stä ei tulekaan IC-junaa samalla aikataululla, vaan Rovaniemen yhteydet hoidetaan vaihdolla Pendoparista 59/46? Näin 51/54 voisikin olla suora IC-pari Vaasaan Yksi runko ehtisi tuon reissun ajaa, mutta 51/54:n suora muuttaminen Oulun IC-pariksi olisi kalustokierron kannalta tehottomampaa. En tähän hätään keksi järkevämpää paikkaa Vaasan suoralle IC-parille. Täytyy jatkaa miettimistä.
    Ehkä tuo oli vähän liian villi veikkaus. Jospa Vaasan IC menisi kuitenkin nykyisen Porin IC:n paikalla eli Hki 17.04, Tpe 18.52/19.00, Sk 20.15/35, Vaasa 21.30 ja takaisin hieman nykyistä myöhemmin eli Vaasa 7.25, Sk 8.20/40, Tpe 9.58/10.07, Hki 11.56.

  13. #28

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika
    Mielenkiintoista myös nähdä, miten Riihimäen pysähdyksille käy.
    Riihimäki pysyy jatkossakin InterCity-junien pysähdyspaikkana, koska yhteys idän suuntaan järjestetään Riihimäki-Lahti taajamajunilla Helsingistä lähteneisiin Savon ja Joensuun suunnan juniin.
    Näin varmaan tapahtuukin, mutta eri asia on, kuka tuollaista jatkuvaa vaihtotramppaamista jaksaa, kun bussilla pääsee ovelta ovelle -halvemmalla. Sama pätee Tampereen ja Helsinki-Vantaan väliseen kuvioon: Kuinkahan moni raskaiden pakaasien roudaaja viitsii ruveta maksamaan VR:n ylihintaa Pendolinolipusta Tampereelta Tixiin ja siitä hankkiutumaan paikallisbussiin tai taksiin, kun Paunu kuskaa, hitaammin, mutta halvemmalla, suoraan kentälle ja kuskit hoitelevat laukkujen vaihdot Keimolanportilla..?

  14. #29

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Tulevta muutokset VR:n 2006-2007 aikataulussa

    Mihin perustuu se, että Riihimäki tosiasiassa säilyy vaihtopaikkana ?

    VR itse ilmoittaa, että vaihtopaikaksi tulee Tikkurila. Itsekin pidän todennäköisenä, että ainakin aikaa myöten 90 prosenttia vaihtaa junaa Tikkurilassa.

    Perustelut:
    • kaikki junat pysähtyy Tikkurilassa
    • välttyy kahdelta vaihdolta (Riihimäki ja Lahti)
    • Tikkurilan asema ei ole aivan niin ankea kuin Riihimäki (vaikka hyvä kilpailija onkin tässä suhteessa)
    Ja miksi seisottaa IC-junia Riihimäellä, jos kerran matkustajia ei ole.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Re: Tulevta muutokset VR:n 2006-2007 aikataulussa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika
    Mihin perustuu se, että Riihimäki tosiasiassa säilyy vaihtopaikkana ?

    VR itse ilmoittaa, että vaihtopaikaksi tulee Tikkurila. Itsekin pidän todennäköisenä, että ainakin aikaa myöten 90 prosenttia vaihtaa junaa Tikkurilassa.
    Voihan Riihimäellä vaihtaa muihinkin kuin Lahden suunnan juniin! Riihimäen eteläpuolella radanvarressa on useita varsin merkittäviä taajamia, joihin on huomattavasti nopeampi päästä vaihtamalla Riihimäellä kuin Tikkurilassa. Ja toki on hyvä palvella niitäkin matkustajia, jotka ovat menossa Riihimäen ja Lahden välisille asemille.

    Ja tokihan riihimäkeläisetkin IC-junia käyttävät matkoillaan Helsinkiin ja Pohjoisen suuntaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen tulevat rollikkalinjat
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 07.09.2010, 01:13
  2. HSL: Virheellisiä merkintöjä raitiovaunujen aikatauluissa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.04.2010, 10:40
  3. HKL: Kaupunkipyörät tulevat taas
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 15:00
  4. Tulevat varikkoratkaisut
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 12.10.2008, 19:41
  5. Matalalattiajunat aikatauluissa?
    kirjoittanut Max foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 29.09.2008, 11:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •