Tulevat muutokset VR:n aikatauluissa 2006

Tiedote sanoi:
Junamatkat Helsinki-Vantaan lentokentälle sekä pääradan yritys- ja asutuskeskittymiin nopeutuvat, kun kaikki Pendolino-junat alkavat pysähtyä Tikkurilassa. Tampereelta pääsee lentokentälle noin puolessatoista tunnissa.
Ei taida VR:n lupauksista huolimatta ihan puoleentoista tuntiin päästä junalla Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Joka tapauksessa tämän voisi kuvitella vaikuttavan Paunun matkustajamääriin Tampereen ja Lentoaseman välillä. Paunu tarjoaa saman matkan noin aikaan 2h 15min.
 
VR.n talviliikenne 2006-2007

Hyviä uudistuksia kaikki tyynni !

Tampere-Helsinki-välin yhteydet paranevat sekä määrällisesti että laadullisesti huomattavasti. Pendoja tulee lisää, ja matka-aika Hki-Tre supistuu tunti 20 minuuttiin. Lisäksi turha pysähdys H:linnassa jää vihdoin pois.

Syyskuusta alkaen kaikki junat (myös Pendot ja Venäjän-junat) pysähtyvät myös Tikkurilassa. Moni Tampereelta lentokentälle tai Kehä kolmosen yrityksiin menevä voi nyt siirtyä junaan (matka-aika Tikkurilaan 1.05 h). Enää ei tarvitse miettiä mikä juna pysähtyy missäkin.
Tässä on suuri mahdollisuus saada uusia junankäyttäjiä, paljon suurempi kuin mikä taaveteissa tai muissa pikkuseisakkeissa menetetään.
 
JE sanoi:
olisin ollut iloisempi nähdessäni VR:ltä aloitteellisuutta liikennepaikkatarjonnan lisäämisessä
Nythän aivan näin ei tapahtunut, mutta esimerkiksi Savonlinnan radan liikennemäärän nousu näytti todella positiiviselta. Ratahan on eräs Suomen kauneimmista, ellei jopa kaunein, maisemiltaan.
 
Rehtori sanoi:
Ei taida VR:n lupauksista huolimatta ihan puoleentoista tuntiin päästä junalla Tampereelta Helsinki-Vantaalle.
Morjens Henri,
Kyllä se aika tarkasti 1,5h menee, mutta vaihtojen on osuttava kohdalle. Jos ajoaika Tpe-Hki on 1h20min, niin Tpe-Tkl on 1h07min. Nopealla vaihdolla bussiin (ajoaika n.25min) tai taksiin (ajoaika n.15min), niin mennään mahdollisesti jopa alle sen.
 
Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

Tikkurilasta on nyt bussiyhteys 10-12 min välein lentoasemalle. Vuorot koukkaavat Jumbon ja Kehä kolmosen Stockmannin kautta, mutta kyllä tuo 1,5 tuntia Treelta on mahdollinen (joka tapauksessa yhteys on Paunuun verrattuna nopea).

Mielenkiintoista myös nähdä, miten Riihimäen pysähdyksille käy. Omien havaintojeni mukaan Riksussa on pohjoisen pikajuniin hyvin vähän sellaisia matkustajia jotka eivät vaihda. Jos vaihto siirtyy Tikkurilaan, miksi IC_junatkaan pysähtysivät Riihimäellä.
 
Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

Multsun poika sanoi:
Mielenkiintoista myös nähdä, miten Riihimäen pysähdyksille käy.
Riihimäki pysyy jatkossakin InterCity-junien pysähdyspaikkana, koska yhteys idän suuntaan järjestetään Riihimäki-Lahti taajamajunilla Helsingistä lähteneisiin Savon ja Joensuun suunnan juniin.

ultrix sanoi:
YLEn uutisissa peloteltiin myös taksojen kallistumisella. Ei kai taas, VR?
Niin, kuka pelotteli. Mäntsälän kunnanjohtaja, joka tuskin päättää junalippujen hinnoista. Itse en ole kuullut missään puhuttavan tuollaisesta, enkä siihen usko.
 
Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

Lari Nylund sanoi:
Riihimäki pysyy jatkossakin InterCity-junien pysähdyspaikkana, koska yhteys idän suuntaan järjestetään Riihimäki-Lahti taajamajunilla Helsingistä lähteneisiin Savon ja Joensuun suunnan juniin.
Riihimäki - Lahti väli taajamajunalla kestää 8-12 minuuttia kauemmin kuin IC-junalla. Ja VR:n tyyliin vaihtoon varataan aikaa noin 15 minuuttia. Näin saadaan matkaan Tampereelta "itään" kaksi vaihtoa ja matka-aika nykyiseen verrattuna hidastuu puolella tunnilla. Pendolinoilla ei tässäkään saavutetaan juuri mitään etua (vain vähemmän vaihtoja), koska niillä pitää ajaa pitkä matka Tikkurilaan asti voidakseen vaihtaa idän junaan.

Varmaan nämä Riihimäeltä Lahteen menevät taajamajunat ovat Lahdessa niin aikaisin, että ehtii vaihtamaan Pendolinoon. Hitaampi IC tulee tietysti Lahteen myöhemmin kuin Pendolino, joten IC:n odottelussa ehtii juomaan kolmannenkin kahvin Lahden asemalla. Tasatahtiaikataululla ei tällaista ongelmaa olisi.
 
JE sanoi:
+ Vaasaan säilyy vaihdoton IC-yhteys(?) VR aikoi senkin lopettaa, mutta nythän tuo antaa ymmärtää että se jopa saattaisi säilyä.
Mutta ei IC 41/42. Tuollahan sanotaan, että aamun yhteys muuttuu vaihdolliseksi. Mutta joku muu suora IC-yhteys Vaasaan tulee. 43/44 tuskin ainakaan nykyisellä aikataululla IC:ksi muuttuu, eli tarvitaan vielä lisää tiedonmuruja ennenkuin tämä aukeaa. Joka tapauksessa sinistä 43/44:ta Helsinkiin asti ei uudessa aikataulussa enää ole. Ehkä Vaasaan menee suora IC jatkossa aivan eri aikaan kuin nykyiset suorat junat. Tarjontahan lisääntyy kokonaisuudessa yhdellä junaparilla.

Savonlinnan liikenteestä minulla on se käsitys, että mistään kesälisäliikenteestä ei todella ole kyse, vaan kaikki bussivuorot Parikkalan ja Savonlinnan väliltä korvataan kiskobussilla. Tämä on hieno muutos, jonka toivoisi säteilevän positiivista energiaa muillekin kiskobussiradoille. :)
 
Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

Lari Nylund sanoi:
ultrix sanoi:
YLEn uutisissa peloteltiin myös taksojen kallistumisella. Ei kai taas, VR?
Niin, kuka pelotteli. Mäntsälän kunnanjohtaja, joka tuskin päättää junalippujen hinnoista. Itse en ole kuullut missään puhuttavan tuollaisesta, enkä siihen usko.
HS: VR lupaa nopeampia junia itään. HS sen sanoi: "Ruuhka-aikojen intercity- ja pendolinovuoroja lisätään niin, että Etelä-Suomessa kulkee tulevaisuudessa melkein pelkästään niitä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että myös junamatkojen hinnat nousevat, jos hintaerot eri junatyyppien välillä säilyvät nykyisen kaltaisina."
Etelä-Suomen Sanomissa (uutinen Oiko RY:n sivuilla) on uutisoitu oikoradan investointivero, jolla voi olla vaikutusta myös lippujen hintaan.

Savonlinnan kiskobussivuorojen lisäys on positiivinen asia, mutta ikävyytensä siinäkin: luultavasti se aikanaan tekee nyt Savonlinjan liikennöimät bussivuorot tappiollisiksi. Juna korvaa ne kyllä suurimmilta osin, muttei kiertele aivan kaikkia paikkoja joissa bussi nyt on käynyt.

Siitä ainakin voi VR:ää kehua, että muutoksesta on tiedotettu näinkin varhain. Nopeutuvat junat toki ovat hyvä asia, mutta näin minimibudjetilla matkustamaan pyrkivän opiskelijan näkökulmasta ei juuri ilahduta viimeisten edullisempien pikajunavuorojen muutos IC-vuoroiksi. Esimerkki useimmiten kulkemaltani Mikkeli-Helsinki -väliltä. Expressbus-lippu maksaa opiskelijalle 15.10 euroa, normaalihinta 30.20 euroa. IC-junassa meno maksaa 17.50/34.90 euroa, Pendolinossa 20.20/40.40 euroa. Pikajunamatka on maksanut suunnilleen saman verran kuin bussi. (en takaa junamatkan hinnan oikeellisuutta sentilleen, jostain syystä VR:n matkahaku ei nyt suostunut näyttämään hintoja joten katsoin paperiaikataulusta.) Aikuisen menopaluu Mikkelistä Helsinkiin on bussilla jopa 25 euroa halvempaa kuin Pendolinolla. Junan matka-aika lyhenee noin 45 minuuttia, jolloin IC kulkisi Mikkelistä Helsinkiin 2 tunnissa 45 minuutissa (nyt 3 h 30 min), muutaman minuutin nopeammin kuin nopeimmat bussivuorot. Ei erityisen suuri kehitys. Näin yhtenä esimerkkinä aikataulumuutoksen vaikutuksesta.

Lari Nylund sanoi:
JE sanoi:
Jos kotiasemalta joku tärkeä vuoro katoaa, moni perhe siirtyy henkilöauton käyttäjiksi. Ja ajaa sen jälkeen autolla niissäkin tapauksissa, kuin junavuoroakin voisi hyödyntää.
Uskoisin, että meidän kylällä tai muillakaan neljällä paikkakunnalla, joista pysähdykset loppuvat, kukaan on autokauppaan tämän vuoksi menossa. Pysähdystenmäärä 1-4 junaa/päivässä (tai Jalasjärven 1 juna/viikossa), tuskin on kenellekään ollut se ainoa oljenkorsi maailmalle.
Näinhän se on, pienillä paikkakunnilla tuskin kukaan on enää vuosiin voinut liikkua vain minimaalisiksi vähennetyillä junavuoroilla. Arvelisin pysähdysten lakkautuksen haittaavan toisessa päässä. Suurin osa autottomista ihmisistä asuu isoissa kaupungeissa, ja he ovat voineet hyödyntää näitä yhteyksiä toisinaan, luultavasti erityisesti kesäaikaan. Jatkossa matka pitää taittaa autolla, bussilla tai muuten järjestellen.

Taavetin pysähdyksen poistuminen harmittaa, kuten jossain määrin noiden muidenkin. Tämä erityisesti siksi, että Luumäen kunnassa asukkaita on reilut 5000, Taavetissa joka on kunnan keskus, on asukkaita arviolta muutama tuhat. Saman verran kuin koko Kesälahden kunnassa, jossa pysähtyvät kaikki Karjalan radan IC-vuorot. Näin ajatellen matkustajapotentiaalia luulisi Taavetissakin riittävän.
 
Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

vompatti sanoi:
Riihimäki - Lahti väli taajamajunalla kestää 8-12 minuuttia kauemmin kuin IC-junalla. Ja VR:n tyyliin vaihtoon varataan aikaa noin 15 minuuttia. Näin saadaan matkaan Tampereelta "itään" kaksi vaihtoa ja matka-aika nykyiseen verrattuna hidastuu puolella tunnilla.
Miksei vaihto voisi mennä näin:
  • Pohjoisen juna Riihimäellä -07
  • Taajamajuna lähtee kohti Lahtea -12
  • Taajamajuna saapuu Lahteen n. -50
  • Jatkojuna Lahdessa -55/57 viereisellä raiteella
Tällöin ei tietysti pysähdytä Hikiällä, Mommilassa ja Lappilassa, vai onnistuisikohan sekin Sm4-kalustolla? Noissa VR:n tiedotuskalvoissahan on piirretty Sm4-alueeksi myös Riihimäki-Lahti.

Vaasan osalta mieleen nousi todella villi veikkaus. :D Jospa P 51/54:stä ei tulekaan IC-junaa samalla aikataululla, vaan Rovaniemen yhteydet hoidetaan vaihdolla Pendoparista 59/46? Näin 51/54 voisikin olla suora IC-pari Vaasaan :!: Yksi runko ehtisi tuon reissun ajaa, mutta 51/54:n suora muuttaminen Oulun IC-pariksi olisi kalustokierron kannalta tehottomampaa. En tähän hätään keksi järkevämpää paikkaa Vaasan suoralle IC-parille. Täytyy jatkaa miettimistä. :D

Jyväskylän Pendolinojen osalta pitkävetoni on:
  • 89:lle tulee vastinpari eli se lähtee Jyväskylästä takaisin Helsinkiin melko pian
  • 91 muuttuu Pendolinoksi ja katkaistaan Tampereella 59:stä. Juna jatkaa Pieksämäelle.
  • 94 on 91:n paluujuna Pieksämäeltä asti
  • 99 jatkaa illalla Pieksämäelle
  • 92 lähtee aamulla Pieksämäeltä ja tarjoaa Pendolino-vaihtoyhteyden Savon suunnalta 72:sta. 92 liitetään 48:aan Tampereella.
  • 96 muuttuu Pendolinoksi ja sille tulee uusi vastinpari Helsinki-Jyväskylä. 96 liitetään 46:een Tampereella.
Tässä on kyllä arveluttavan monta liittoa ja katkaisua. :roll:

Joku nykyinen sininen junapari Tampere-Pieksämäki-radalla poistunee kokonaan. Lisääntynyt Pendolino-tarjonta korvannee sen. Muuttuisikohan laivajuna 811/826 IC:ksi? Tämä selittäisi sinisten vähennyksen.
 
Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

TEP70 sanoi:
Vaasan osalta mieleen nousi todella villi veikkaus. :D Jospa P 51/54:stä ei tulekaan IC-junaa samalla aikataululla, vaan Rovaniemen yhteydet hoidetaan vaihdolla Pendoparista 59/46? Näin 51/54 voisikin olla suora IC-pari Vaasaan :!: Yksi runko ehtisi tuon reissun ajaa, mutta 51/54:n suora muuttaminen Oulun IC-pariksi olisi kalustokierron kannalta tehottomampaa. En tähän hätään keksi järkevämpää paikkaa Vaasan suoralle IC-parille. Täytyy jatkaa miettimistä. :D
Ehkä tuo oli vähän liian villi veikkaus. :lol: Jospa Vaasan IC menisi kuitenkin nykyisen Porin IC:n paikalla eli Hki 17.04, Tpe 18.52/19.00, Sk 20.15/35, Vaasa 21.30 ja takaisin hieman nykyistä myöhemmin eli Vaasa 7.25, Sk 8.20/40, Tpe 9.58/10.07, Hki 11.56.
 
Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006

Lari Nylund sanoi:
Multsun poika sanoi:
Mielenkiintoista myös nähdä, miten Riihimäen pysähdyksille käy.
Riihimäki pysyy jatkossakin InterCity-junien pysähdyspaikkana, koska yhteys idän suuntaan järjestetään Riihimäki-Lahti taajamajunilla Helsingistä lähteneisiin Savon ja Joensuun suunnan juniin.
Näin varmaan tapahtuukin, mutta eri asia on, kuka tuollaista jatkuvaa vaihtotramppaamista jaksaa, kun bussilla pääsee ovelta ovelle -halvemmalla. Sama pätee Tampereen ja Helsinki-Vantaan väliseen kuvioon: Kuinkahan moni raskaiden pakaasien roudaaja viitsii ruveta maksamaan VR:n ylihintaa Pendolinolipusta Tampereelta Tixiin ja siitä hankkiutumaan paikallisbussiin tai taksiin, kun Paunu kuskaa, hitaammin, mutta halvemmalla, suoraan kentälle ja kuskit hoitelevat laukkujen vaihdot Keimolanportilla..?
 
Tulevta muutokset VR:n 2006-2007 aikataulussa

Mihin perustuu se, että Riihimäki tosiasiassa säilyy vaihtopaikkana ?

VR itse ilmoittaa, että vaihtopaikaksi tulee Tikkurila. Itsekin pidän todennäköisenä, että ainakin aikaa myöten 90 prosenttia vaihtaa junaa Tikkurilassa.

Perustelut:
  • kaikki junat pysähtyy Tikkurilassa
  • välttyy kahdelta vaihdolta (Riihimäki ja Lahti)
  • Tikkurilan asema ei ole aivan niin ankea kuin Riihimäki (vaikka hyvä kilpailija onkin tässä suhteessa)
Ja miksi seisottaa IC-junia Riihimäellä, jos kerran matkustajia ei ole.
 
Re: Tulevta muutokset VR:n 2006-2007 aikataulussa

Multsun poika sanoi:
Mihin perustuu se, että Riihimäki tosiasiassa säilyy vaihtopaikkana ?

VR itse ilmoittaa, että vaihtopaikaksi tulee Tikkurila. Itsekin pidän todennäköisenä, että ainakin aikaa myöten 90 prosenttia vaihtaa junaa Tikkurilassa.
Voihan Riihimäellä vaihtaa muihinkin kuin Lahden suunnan juniin! Riihimäen eteläpuolella radanvarressa on useita varsin merkittäviä taajamia, joihin on huomattavasti nopeampi päästä vaihtamalla Riihimäellä kuin Tikkurilassa. Ja toki on hyvä palvella niitäkin matkustajia, jotka ovat menossa Riihimäen ja Lahden välisille asemille.

Ja tokihan riihimäkeläisetkin IC-junia käyttävät matkoillaan Helsinkiin ja Pohjoisen suuntaan.
 
Takaisin
Ylös