Tulevat muutokset VR:n aikatauluissa 2006

KMT sanoi:
Eikä Helsinki-Seinäjoki, Seinäjoki-Tampere viikonloppu taajamajunassa mitään Sm:ää ole vaan Eil-runko. Ei kai tuota koko vuoroa lakkauteta...
Kyllä vaan.
 
Re: Tulevta muutokset VR:n 2006-2007 aikataulussa

Miska sanoi:
Ja tokihan riihimäkeläisetkin IC-junia käyttävät matkoillaan Helsinkiin ja Pohjoisen suuntaan.
Rixusta tuskin kukaan täysjärkinen matkustaa nykyäänkään IC:llä Stadiin. On sen verran kallista lystiä nimittäin.
Pari vuotta sitten kuulin eräältä VR-Lähiliikenteessä työskennelleeltä kaveriltani, että lähijunia olisi tarkoitus jatkaa Rixusta sekä Hämikseen että Lahteen. Tällöin pohjoisen suunnasta tulevat, Hämiksen ja Tixin välisille asemille matkaavat asiakkaat (jotka eivät sangen runsaslukuisia ole) vaihtaisivatkin paikalliseen jo Hämiksessä ja IC saisi paahtaa kaikessa rauhassa Rixunkin ohi.
Toteutuuko tämä malli, jää nähtäväksi. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon noita Rixun ja Lahden välisiä lähijunia olisi tarkoitus olla. Kerran tunnissa? Kerran kahdessa tunnissa? Muutaman kerran päivässä? Ja jos vyöhykelippujärjestelmä ulotetaan Hämikseen ja Lahteen asti, olisiko Stadista edullisempaa matkustaa Lahteen Rixun kautta menevällä heittopussilla kuin oikorataa paahtavalla IC:llä?
 
Yksi selvä heikennys mistä VR ei puhu uusien aikataulujen julkistamisessa on Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki eli 422 ja 427 taajamajunien lopetuksesta.

Toki taajamajuna 422 kulkee huonoon aikaan varsinkin Seinäjoelta lähdettäessä kun lähtöaika on 4.35, mutta aikataulumuutoksella muutaman vuoden takaiseen aikaan jolloin matkustajia liikkui enemmän, toisi se huomattavasti enemmän matkustajia ja kiskobussilla varmasti olisi sitä mielekäs liikennöidä.
 
Dr16 sanoi:
Yksi selvä heikennys mistä VR ei puhu uusien aikataulujen julkistamisessa on Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki eli 422 ja 427 taajamajunien lopetuksesta.

Toki taajamajuna 422 kulkee huonoon aikaan varsinkin Seinäjoelta lähdettäessä kun lähtöaika on 4.35, mutta aikataulumuutoksella muutaman vuoden takaiseen aikaan jolloin matkustajia liikkui enemmän, toisi se huomattavasti enemmän matkustajia ja kiskobussilla varmasti olisi sitä mielekäs liikennöidä.
No, 4.40 lähtee bussi
 
Dr16 sanoi:
Yksi selvä heikennys mistä VR ei puhu uusien aikataulujen julkistamisessa on Seinäjoki-Tampere ja Tampere-Seinäjoki eli 422 ja 427 taajamajunien lopetuksesta.
Eihän tuo pari kokonaan ole loppumassa, se näkyy kalvoissa vielä Tampereen ja Vilppulan välillä. Heikennys tietysti sekin.
 
R.Silfverberg sanoi:
Savonlinnan kohdalla on kai kyse kesäliikenteestä, eli oopperajuhlien aikaan ajettavista lisävuoroista, johon tiheään sahaava kiskobussi soveltuu parhaiten. Kun oikorata valmistuu, nopeutuu junamatka Helsingistä Savonlinnaan kokonaisuudessaan sen verran että se tulee kilpailukykyisemmäksi lentoliikenteen ja autolla ajamisen suhteen.
Oopperajuhlilla kävijät ovat hyvin rajattu ryhmä ihan lippuhintojen takia, eivätkä välttämättä kovinkaan suuresti ole vaikuttaneet junaliikenteen matkustajamääriin positiivisesti. Erään toisen nähtävyyden (Retretti) ansiosta seutu on kuitenkin houkutellut monia muitakin matkaajia kuin oopperavieraita, ja samainen nähtävyys on myös luonut kesäaikaan selvän kuljetustarpeen välille Sl-Retretti. Eli jos taidekeskus nyt lakkautetaan, vaikutus taajamajunien matkustajamääriin kesäaikana lienee erittäin ikävä.
 
Täytyy nyt toivoa, että VR järkipäistyy ja laittaa aamuIC:n Helsinki-Oulu tai laittaa S47 pysähtymään Parkanossa. Jotenkin hassua että aamulla kyllä pääsee etelään mutta ei pohjoiseen.
 
Takaisin
Ylös