Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En ole kuullut. Missäköhän olisi käyttöä sellaisesta? Tulee mieleen vain kehitysmaat tai ent. Neuvostoliitto tai Kiina.KMT sanoi:Onko missään maassa käytössä semmoista veturia/moottorivaunua , johon mahtuu kymmenittäin matkustajia sisälle sekä että sen perään pystyttäisiin tarvittaessa liittämään runsaasti tavaravaunuja?
Jostain muistikuvista tulee mieleen että Norjassa ja Tanskassakin olisi harrastettu sekajunia moottorivaunuilla. Mutta junat eivät ole olleet pitkiä siinä tapauksessa, ja tämä on tapahtunut viimeksi joskus 1970-luvulla.JE sanoi:Neuvostoliitossa sellaisia tuskin on ollut tavarajunat ovat siellä niin usein liiaan massiivisia moottorivaunulla vedettäviksi. Sveitsissä tällaisia moottorivaunuja sen sijaan on ollut (ja tietyssä laajuudessa on yhä), mutta kyse on tyypillisesti matkatavaramoottorivaunuista, ei matkustajia kuljettavista moottorivaunuista. Ruotsissa lättähattuja seuranneita Y1-dieselmoottorivaunuja on käytetty myös veturin virassa mm. Ruotsin puoleisella Ylitornion radalla, silloin kun se vielä oli jäljellä. Kyse oli tällöin kuitenkin tyypillisesti vain yhdestä tavaravaunusta.
Kyllähän Dm4-henkilöjunissa on kulkenut viimeisenä tavaravaunu(ja). Vaunussa on kuljetettu kappaletavaraa junan määräasemalle. Olen itsekin sellaisilla junilla matkustanut.R.Silfverberg sanoi:Periaatteessahan VR:n vanhat Dm4 -moottorivaunut olivat niin voimakkaita että niiden perään pystyi liittämään useita vaunuja. Tavarasellaisia en ole koskaaan kuullut liitettävän.
Kouvola-Kotka välilläkö?Compact sanoi:Kyllähän Dm4-henkilöjunissa on kulkenut viimeisenä tavaravaunu(ja). Vaunussa on kuljetettu kappaletavaraa junan määräasemalle. Olen itsekin sellaisilla junilla matkustanut.
Rhätische Bahnin osuudella Castione-Cama (lakkautettu viime tai toissa vuonna) oli loppuvuosina vain tavaraliikennettä (ja museoliikennettä). Vetureita radalla ei ollut, joten matkustajista tyhjä sähkömoottorivaunu veti radan kaikki tavarajunat.SD202 sanoi:Sveitsissä Rhätische Bahnin matkustajajunien perässä on myös tavaravaunuja - ainakin Pontresina-Tirano -välillä. Tosin RhB:n matkustajunissa on tuolla pätkällä jo muutenkin yleensä sekä veturi, matkustajavaunuja että moottorivaunu.