VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Jaa-a, soitin sinne ja sanoivat etteivät pysty varata sitä... Junalla pitää olla välitön jatkoyhteys. Kuulemma sarjalippuun on merkitty niin että se kelpaa tietyissä junissa (eli suorat Helsinki - Rovaniemi junat ja vaihtoyhteydet).. Mutta kuulemma pitäisi kelvata tuollaisenaan Helsinki - Oulu välillä, mutta eivät kyllä varmuudella uskaltaneet luvata..
 
Viimeksi muokattu:
Joskus 2005 tuli reissattua samalla lipulla Oulu-Ylivieska-Iisalmi-Pieksä-Tampere-Turku ja suoran lipun hinnalla.
Vain 1 Turun lipunmyyjistä pystyi sellaisen mulle myymään, piti kuulema vaan laittaa sopivat asetukset.
Lienee siis vähän tyypistä kiinni miten erikoisempia lippuja saa, tosin silloin oli eri lippusysteemi.
 
Junatyyppejä on muuttunut tuonne "raskaamman" suuntaan nyt kesän alkajaisiksi. Esim. junapari H405 & H410 muutettu pikajuniksi, vaikka matka-aika piteni eli kulku hidastui. Ravintolavaunua ei edelleenkään kummassakaan, eikä varmaan mitään muutakaan palveluitten parantumisia liene.

Samaten on Kajaanin vastaavan tyypin junapari muuttunut henkilöjunasta (nykyään taajamajuna) pikajuniksi. Nykyisellään P712 & P719 (tämän nro varmaan ollut H711). Viimeisen lähtö hieman entisestä aikaistunut, noin 15 min verran.
 
Meikäläinen on matkustanut kaukojunalla pitkään säännöllisen epäsäännöllisesti lauantaisin ennen tämän syksyn alennusta. Nyt on tullut mentyä 10 euron lipulla pari kertaa ja lisää on varattuna. Lauantaijunat ovat olleet ainakin Pääradalla täynnä, ja muutaman vieruskaverin kanssa käydyn keskustelun perusteella matkustajia on tullut myös autoilijoista nimenomaan tarjouslipun ansiosta. Ensimmäistä kertaa ymmärrän myös tarjouksen logiikan: alennus on niin suuri ja ennakoitavissa, että se varmasti ohjaa matkustajien käyttäytymistä, VR saa oletettavasti myytyä suht paljon meno/paluun toisen suunnan lippuja täydellä hinnalla, ja melkoinen joukko ihmisiä on rekisteröitynyt kanta-asiakkaiksi. VR julkaissee sitten jotain lukuja matkustajamääristä.
 
Meikäläinen on matkustanut kaukojunalla pitkään säännöllisen epäsäännöllisesti lauantaisin ennen tämän syksyn alennusta. Nyt on tullut mentyä 10 euron lipulla pari kertaa ja lisää on varattuna. Lauantaijunat ovat olleet ainakin Pääradalla täynnä, ja muutaman vieruskaverin kanssa käydyn keskustelun perusteella matkustajia on tullut myös autoilijoista nimenomaan tarjouslipun ansiosta. Ensimmäistä kertaa ymmärrän myös tarjouksen logiikan: alennus on niin suuri ja ennakoitavissa, että se varmasti ohjaa matkustajien käyttäytymistä, VR saa oletettavasti myytyä suht paljon meno/paluun toisen suunnan lippuja täydellä hinnalla, ja melkoinen joukko ihmisiä on rekisteröitynyt kanta-asiakkaiksi. VR julkaissee sitten jotain lukuja matkustajamääristä.

Miksi täydellä hinnalla? Jos palaa samana päivänä niin samaan hintaanhan se on, eli 10e ;) Itse olen todella monta 10euron reissua tehnyt tuolla tarjouksella, ja yhden sunnuntai reissunkin tyttöystävän luo Kotkaan ;)

Itse olen seuraavat reissut tehnyt tasan yhdellä kymmenellä eurolla: Helsinki - Kuopio - Helsinki, Helsinki - Joensuu - Pieksämäki - Helsinki ja sunnuntain puolella Helsinki - Kotka.
20eurolla, eli kahdella 10euron lipulla samana päivänä: Helsinki - Oulu - Helsinki, Helsinki - Rovaniemi - Turun satama - Helsinki.

Vielä yhden 10euron menopaluureissuja tulossa :cool:
 
Oletettavasti VR:n tavoite oli jotain muuta kuin pelkästään myydä Helsinki-Rovaniemi -lippuja 10 eurolla, mutta juu, totta kai alennuksella on tehty paljon viikonlopun päiväretkiä.

...Mutta jos nämä Hki-Roi -harrastajamatkustajat ovat vinkanneet mahdollisuudesta parille kaverilleen, jotka ovat sitten liittyneet tuohon känsäasiakasjärjestelmään, VR on hyötynyt heistäkin.
 
VR:n duo-lipuilla on jo jonkin aikaa saanut bussimatkat Helsingistä Lohjan ja Porvoon-Loviisan suuntiin noin puoleen hintaan. Matkahakuun vain vaikka Tampere - Lohja las., ja matka löytyy. Kotkasta, Imatralta, Savonlinnasta alkavan tai näihin päättyvän junamatkan yhteydessä verkkokauppa tarjoaa mahdollisuutta ostaa paikallisliikenteen liityntälippu 1,50 eurolla.

Onko näistä käyttökokemuksia? Lähinnä kiinnostaa, millä laitteella ja kuinka kuljettaja tarkistaa verkkokaupasta ostetun lipun bussissa, junassa saanee konnarilta tulosteen, joka käynee sinällään automatkalle. Etenkin Helsingin sisääntulotiet ovat jokseenkin ruuhkaherkkiä. Jos asiakas ostaa vaikkapa Lohja - Oulu -matkalipun kohtuullisen tiukalla vaihdolla Helsingissä eikä vaihto onnistu, kuinka asia hoidetaan?

Nyt huomasin VR:n verkkokaupassa matkahaun löytävän myös Helsingin lentoaseman, jonne yhteydet hoituvat Tikkurilan ja Helsingin kautta. Ilmeisesti kohtuullisen uusi juttu, en ole nähnyt missään mainostettavan. Miten linjan 61 kuljettaja käsittelee verkkokaupasta ostamaani junalippua? Matkahaku antaa ruuhka-aikaankin yhteyksiä, joissa juna lähtee Tikkurilasta jo 32 minuutin päästä bussin lähtöajasta. Tällöin on tosin linja 61V. Kuitenkin esim. Jumbon joulunalusruuhkat puurouttavat koko Vantaanportin tiestön niin täysin, että linja 61 kulkee ihan miten sattuu. Kukas tässä tapauksessa vastaa kustannuksista, kun asiakas on ostanut palvelun paikasta toiseen, mutta yhteys ei toteudukaan?
 
Kukas tässä tapauksessa vastaa kustannuksista, kun asiakas on ostanut palvelun paikasta toiseen, mutta yhteys ei toteudukaan?

Eiköhän se VR ole silloin. VR on velvollinen hoitamaat jatkoyhteydet matkustajille. Esim. jos juna on myöhässä, ja olet vaihtamassa toiseen junaan, niin tämä toinen juna odottaa sitten, tai jatkoyhteys järjestetään toisella tavalla kohtuullisessa ajassa. Luulisi että sama toimii tässäkin asiassa. Eri asia on sitten se, että miten konnari on yhteydessä liikenneohjauksen kautta bussiin, eli mistä tiedetään että bussi, johon matkustajalla on osoitettu lippu, on ajoissa tai myöhässä.

Tätä voisi ehkä verrata kaupunkibussiin, jos kuvitellaan että tämä I-juna olisi kaupunkibussi. Menin kerran Turenkiin Tapanilasta. Lippuuni oli osoitettu tietty I-juna ja vaihto Tikkurilassa Tampereelle jatkavaan R:ään. I-juna, mihin oli tarkoitus mennä, tuli n. 12min myöhässä Tapanilaan. Ongelmia oli sinä päivänä, mutta enhän niistä tiennyt ennen kuin asemalle pääsin. Prioriteetti oli mennyt siten, että ekana hoidetaan "kaukoliikenteen"raiteilta menevät junat, ja sen jälkeen kaupunkiradan junat, eli kaupunkiradan junat "saavat" olla myöhässä. Noh, siinä sitten odottelin kun katsoin että "Siinähän se mun R-juna menikin..". I-juna saapui, ja heti ensimmäisenä menin konduktöörin kanssa juttelemaan asiasta ja opastettiin Tikkurilan lipputiskille. Siellä juttelit, näytin lippuani, ja koska mulle oli lipussa näytetty tietty juna, joka oli ollut myöhässä, ja sen takia myöhästynyt R-junasta ja siihen ei oltu saatu yhteyttä, niin virkailija lupasi hoitaa kyydin. Liikenteenohjauksesta sanottiin, että juoksen nopeesti laiturille 2, jossa on lähdössä juuri Oulun Pendolino. Tämä pysähtyy Turenkiin minua varten. Ja niinhän siinä lopulta kävikin, VR korvasi yhteyden laittamalla minut heti seuraavan Pendolinoon, joka pysähtyi vuokseni Turengissa. Oikeasti olin siellä n. 5min ennen R-junaa jopa.

Siinä oli pieni esimerkki miten VR:lle toimitaan noissa tapauksissa. Omasta mielestäni voi verrata kaupunkirataa kaupunkibussiin, jossa menee kulkuväline useasti, mutta sinulla silti siihen tiettyyn vuoroon osoitettu lippu. Jos tämä tietty vuoro myöhästyy, eikä sen takia ehdi vaihtoyhteyteen, niin luulisi kyllä että VR toimii tässä asiassa samalla tavalla, kuin esimerkissäni ja miten heillä on ollut tapana.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012102416238603_uu.shtml

Konnareille hatunnosto, muulle asiakaspalvelulle ei oikeastaan.

Iltalehti sanoi:
- Miksi teillä on myynnissä tuote mitä ei ole olemassa? mies tiedusteli asiakaspalvelusta.

Vastaukseksi hänelle oli sanottu, että vaihtoehdon poistaminen automaatista on liian hankalaa.

Törmäsin samankaltaiseen tapaukseen itsekin taannoin, kun verkkokauppa tarjosi alelippua lähdölle, jolle ei oikeasti ollut alennusta. Verkko-ostoksen myöhemmässä vaiheessa palvelu sitten ilmoitti, että valittua lippua ei voi ostaa. Valitin VR:n puhelinneuvontaan ja ongelma oli kuulemma tiedossa. Systeemi on selvästi jotenkin liian kankeasti suunniteltu, kun tälläisia ei saada korjattua, vaika vika on tiedossa. Lienee taattua Accidenture-laatua.

Pari päivää sitten Turun Sanomissa oli tämmöinen: Junalippujen pimeäkaupasta yli 53 000 euron tappiot VR:lle

TS sanoi:
Tuomiolle saatiin neljä miestä, jotka ostivat matkaliput ulkomailta varastetuilla luottokorttitiedoilla. Jutun 24-vuotias päätekijä ehti ostaa VR:n matkalippuja yli 53 000 eurolla. Lisäksi hän yritti ostaa niitä lähes 210 000 euron arvosta epäonnistuen kuitenkin ostoissaan.

Varastetut luottokorttitiedot eivät tietysti ole VR:n vika, mutta aika isoa laskua saa näköjään tehdä, ennen kuin hälytyskellot soi.
 
Kyllähän tuollainen lippu kelpaa, pitää vain kiertää Toijalan kautta. ( R ja pikajuna)

Tämä onkin keskeinen kysymys. Pitäisikö automaatin kieltää sarjalipun ostaminen tälle reititykselle? Varmaankin pitäisi varoittaa, että tarjolla on vain hyvin kiertävä reitti. Tämän toteuttaminen ei ole mahdotonta, mutta on kuitenkin hankalampaa kuin tunnistaa yhteysvälit, joille lippu ei kelpaa lainkaan.

Toinen onglematilanne voisi syntyä, jos asiakas haluaisi ostaa sarjalipun yhteydelle, joka on vasta tulossa esimerkiksi seuraavassa aikataulukauden vaihteessa. Pitäisikö asiakasta kieltää ostamasta lippua, koska yhteyttä ei vielä ole? Ehkä varoitus olisi tässäkin paikallaan, mutta hieman saisi miettiä miten sen muotoilisi ymmärrettävästi.
 
Pitäisikö automaatin kieltää sarjalipun ostaminen tälle reititykselle?

Varoittaa varmaan pitäisi siitä, että yhteys on Toijalan kautta. Se, mitä pitäisi lippujärjestelmän suhteen tehdä, on korjata varsinainen vika, eli se, että pika- ja taajamajunan lippu kelpaa IC:ssä ja Pendolinossa. Tällöin asia selviäisi lipuntarkastuksessa ja konnari myisi uuden lipun sille matkalle. Ei tietysti mikään miellyttävä tilanne matkustajalle tuokaan, mutta sitten voisi ainakin selvästi sanoa, että oma moka.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:03 ----------

Pitäisikö asiakasta kieltää ostamasta lippua, koska yhteyttä ei vielä ole? Ehkä varoitus olisi tässäkin paikallaan, mutta hieman saisi miettiä miten sen muotoilisi ymmärrettävästi.

Miksipä tuo olisi vaikeaa? Automaatin ruutuun iso ilmoitus, että (taajama/pikajuna)liikenne reitillä alkaa silloin ja silloin ja voimassaolopäivä sarjalippuun.
 
Takaisin
Ylös