VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Miksi lippu on junasta ostettuna kalliimpi, vaikka aseman lipunmyynti on kiinni?
Tarjoamme hyvin monipuoliset tavat hankkia junalippu ennen junan lähtöä: verkkokauppa, palveluasemien lipunmyynti, lippuautomaatit, matkatoimistot ja muut jälleenmyyjät (myös R-kioski, kun lippu on varattu VR Asiakaspalvelusta) sekä VR Asiakaspalvelu. Vaikka asema olisikin kiinni, junalipun voi ostaa lippuautomaatista tai soittamalla VR Asiakaspalveluun, jolloin lippu voidaan toimittaa sähköpostiin tai matkapuhelimeen.
Lisäksi junalippu on aina suositeltavaa ostaa ennen matkaa. Näin voit matkustaa mukavasti koko matkan omalla istumapaikalla. Lipun hinta on aina edullisempi etukäteen hankittuna. Haluamme ohjata asiakkaamme ostamaan lipun etukäteen verkkokaupasta, aseman lipunmyynnistä, lippuautomaatista, jälleenmyyjiltä tai puhelimitse VR Asiakaspalvelusta.

Eli jos aikoo matkustaa kylmältä seisakkeelta ilman lipunmyyntiä on parasta olla femma ekstraa.
 
Suurin piirtein ainoa asia, jossa kaukojuna on kilpailukykyinen vaihtoehto, on ollut lippujärjestelmän joustavuus. Tietysti aikanaan tullut pakollinen paikkalippu jo rajoitti tuota etua, mutta nyt VR lopettaa sen kertaheitolla.

Jatkossa yhä useampi matkustanee lyhyet matkat autolla ja pitkät lentokoneella.
 
Jatkossa yhä useampi matkustanee lyhyet matkat autolla ja pitkät lentokoneella.

Iltalehden kyselyssä - joskin varsin pieniotoksisessa - lähes kaikki kertoivat, että matkustavat jatkossa todennäköisesti enemmän junalla. Ehkä otokseen sattui poikkeuksellisen optimistista porukkaa, tai sitten nettisivustoilla kommentoijat ovat poikkeuksellisen pessimistejä. :)
 
Iltalehden kyselyssä - joskin varsin pieniotoksisessa - lähes kaikki kertoivat, että matkustavat jatkossa todennäköisesti enemmän junalla. Ehkä otokseen sattui poikkeuksellisen optimistista porukkaa, tai sitten nettisivustoilla kommentoijat ovat poikkeuksellisen pessimistejä. :)

Ensimmäinen reaktio kadunmiehellä varmasti on, että kivaa, nyt saa lippuja halvemmalla. Kestää hieman aikaa ennen kuin muutosehtojen kiristys ja sen vaikutukset hiipivät tajuntaan. Näin käytännössä otetaan saman tien pois se etu, mitä suureen ääneen on lupailtu, ja vielä heikenetään aiemmin voimassa olleita etuja. Matkustamisen joustavuuden katoaminen on valitettavaa. Ja ihan turha sanoa että saahan sitä joustavuutta rahalla, kun ei innosta maksaa lisähintaa jostain mikä aiemmin oli osa perustuotetta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan moni matkustaja on oikeasti muuttanut lippuja niiden ostamisen jälkeen? Koska lipun ostaminen on helpompaa kuin sen muuttaminen, olen minä ainakin ostanut lipun aina vasta siinä vaiheessa, kun tiedän millä junalla matkustan.
 
Kuinkahan moni matkustaja on oikeasti muuttanut lippuja niiden ostamisen jälkeen? Koska lipun ostaminen on helpompaa kuin sen muuttaminen, olen minä ainakin ostanut lipun aina vasta siinä vaiheessa, kun tiedän millä junalla matkustan.

Kyllä itsekkin ostan joko etukäteen tiettyyn junaan kun tiedän milllä junalla menen tai juuri ennen junan lähtöä. Mutta aina ei ole ollut mahdollista, ja kyllä silloin on tultu matkustettua eri junayhteydellä kuin mitä lippuun on merkitty...

Ja tuo puhelimitse lipun tilaaminen: 1. soittaminen pelkästään maksaa joku euron. 2. maksutapoina taitavat käydä Visa ja Mastercard jos oikein muistan. 3. kaikilla ei ole mitään älypuhelinta (itselläni on) minkä nuo VR:n matkapuhelinliput ovat ainakin aikasemmin vaatineet, niissä ollut jokin koodiruudukko tms. mikskä nyt kutsuttiinkaan, aamulla ei muista nyt mitään.
 
Iltalehden kyselyssä - joskin varsin pieniotoksisessa - lähes kaikki kertoivat, että matkustavat jatkossa todennäköisesti enemmän junalla. Ehkä otokseen sattui poikkeuksellisen optimistista porukkaa, tai sitten nettisivustoilla kommentoijat ovat poikkeuksellisen pessimistejä. :)

VR:n matkustajamäärät ovat käsittääkseni olleet pienessä nousussa kaikesta huolimatta ja jopa parin viime talven jälkeen. Ilmeisesti suomalaiset suostuvat nielemään aikamoiset annokset huonoa palvelua. Pitemmillä matkoilla itse ajaminen tai bussi ovat tietty matkustusmukavuuden kannalta tuntuvasti junaa huonompia. Osin on varmaan kyse siitä, että väestö edelleen keskittyy kaupunkeihin, jolloin junasta tulee käyttökelpoinen useammille ihmisille.
 
Kuinkahan moni matkustaja on oikeasti muuttanut lippuja niiden ostamisen jälkeen? Koska lipun ostaminen on helpompaa kuin sen muuttaminen, olen minä ainakin ostanut lipun aina vasta siinä vaiheessa, kun tiedän millä junalla matkustan.

Olen muuttanut useita kertoja. Tyypillisesti tämä on tarpeen pitkillä matkoilla, esim. Tampere-Oulu, ja jos on erikoisvaatimuksia kuten lastenrattaat mukana. Tampere-Helsinki -välillä voi yksin matkustaessaan ostaa lipun vaikka heti ennen lähtöä. Tosin tässäkin harmittaa se, että etukäteen ostettu joustava lippu olisi kätevä junaan kiireellä juostessa erityisesti silloin kun ei tiedä mihin junaan ehtii. Erityisesti näin jos vaihtaa lähijunasta tiukalla aikataululla. Mutta ei lisämaksusta. Ei sellaisia tykkää työnantajakaan maksella.
 
Iltalehden kyselyssä - joskin varsin pieniotoksisessa - lähes kaikki kertoivat, että matkustavat jatkossa todennäköisesti enemmän junalla. Ehkä otokseen sattui poikkeuksellisen optimistista porukkaa, tai sitten nettisivustoilla kommentoijat ovat poikkeuksellisen pessimistejä. :)

Mun täytyy toki myöntää, etten tähänkään asti ole oikeastaan koskaan käyttänyt kaukojunia. Sellaiset 200 km matkat menevät kätevimmin omalla autolla ja pitkät, yli 400 km matkat lentokoneella. Tuohon väliin jää harmaa alue, jossa automatka on liian pitkä=epämukava ajettavaksi mutta lentokoneen nopeushyöty on mitätön. Syksyllä olisi tarkoitus käydä Jyväskylässä, mistä tullee sitten vuoden ainoa kaukojunamatka. Mutta ei se junan houkuttelevuus siitä ainakaan kasva, että juna yrittää leikkiä lentokonetta joustamattomuudellaan.

---------- Viesti lisätty kello 11:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:30 ----------

Kuinkahan moni matkustaja on oikeasti muuttanut lippuja niiden ostamisen jälkeen?

Ei kai niitä lippuja kukaan lähde muuttamaan, mutta ne kelpaavat ilman muuttamisia muissakin junissa kuin mihin ne on ostettu. Tyypillisimmillään kai niin, että henkilö ostaa menopaluun ja matkustaa kohteeseen sillä junalla millä on tarkoituskin. Mutta kohteessa asiat hoituvatkin suunniteltua nopeammin tai niissä menee kauemmin kuin oli tarkoitus, jolloin voi sitten palata sopivimmalla junalla.
 
Sitä taasen en ymmärrä, miksi ihmiset nyt valittavat, että olisi jotenkin vähemmän joustavaa matkustaa uudella systeemillä. Ihan entiseen tapaan voi vasta viime tingassa päättää millä junalla menee, ja sitten ostaa siihen junaan lipun. Aiemmin sen lipun on toki voinut ostaa etukäteen, mutta en näe muutosta nyt mitenkään kovin radikaalina, kun siihen lipun ostoon menee aikaa se pari minuuttia.

Monet perjantai-iltapäivän junat Helsingistä pohjoiseen (ja vastaavasti sunnuntai-iltana takaisinpäin) ovat siinä määrin täynnä, että niihin ostaa mielellään lipun jo päiviä etukäteen varmistaakseen mieleisensä paikan (esimerkiksi Pendolinossa naama menosuuntaan). Aikaisemmin on systeemissä ollut sen verran joustoa, että jos vaikka iltapäivän viimeinen luento on peruuntunut, on voinut (ainakin yrittää) vaihtaa lippunsa aikaisempaan junaan. Jatkossa tämä ilmeisesti onnistuu vain business-luokan lipulla.

Suurin piirtein ainoa asia, jossa kaukojuna on kilpailukykyinen vaihtoehto, on ollut lippujärjestelmän joustavuus. Tietysti aikanaan tullut pakollinen paikkalippu jo rajoitti tuota etua, mutta nyt VR lopettaa sen kertaheitolla.

Pakollinen paikkalippu oli opiskelijoiden (ja kai muidenkin alennusryhmien?) kannalta edullinen uudistus sikäli, että siitäkin alkoi saada alennusta. Ennen uudistusta esimerkiksi Helsingin ja Oulun välillä oli paikkalippu pakollinen enemmistössä junia, mutta siitä ei saanut alennusta.
 
Hieman ihmettelen kritiikkiä. Minusta tässä on monopolioperaattori osoittanut halua matkustajien eduksi järjestettyyn hinnoitteluun. Lisäksi tavalla, joka on lentoliikenteessä osoittautunut käsittääkseni nimenomaan matkustajien suosimaksi menettelyksi, johon kilpailutilanne on pakottanut alan kaikki yrittäjät.

Lipun vaihto junasta toiseen tuntuu nyt olevan suuri ongelma. Aiemmin ainoa suuri ongelma oli hinta. Nyt on tarjolla halvempaa hintaa, mutta sillä ei olekaan väliksi, koska paikkalipun vaihto onkin ongelma. Itse en edes ymmärrä sen ongelmaa, koska en ole juuri koskaan tarvinnut moista palvelua sen vertaa, että olisin edes tullut tietoiseksi siitä, että paikkalippu on ollut pakollinen, mutta sillä ei olekaan ollut mitään merkitystä.

Lentoliikenteen ennakkohinnoittelutapa on ollut minusta OK, mukaanlukien paikkalipun vaihtorajoitus. Minusta se on yhtä OK junaliikenteessä. Pidän täysin kohtuullisena, että halvalla ennakkoon ostettua lippua ei vaihdeta. Juuri siitä syystä olen alennukseni saanut. Jos haluan ostaa enemmän palvelua, olen valmis myös maksamaan enemmän.

Antero
 
Lentoliikenteen ennakkohinnoittelutapa on ollut minusta OK, mukaanlukien paikkalipun vaihtorajoitus. Minusta se on yhtä OK junaliikenteessä. Pidän täysin kohtuullisena, että halvalla ennakkoon ostettua lippua ei vaihdeta. Juuri siitä syystä olen alennukseni saanut. Jos haluan ostaa enemmän palvelua, olen valmis myös maksamaan enemmän.

Kyllä, mutta nythän vaihtorajoitetuksi muuttuu myös vanhaa 2. luokan lippua vastaava peruslippu. Eli maksamalla saman kuin ennen saakin lipun, jota ei enää voi vaihtaa maksutta ja jonka takaisinmaksusta ryöstetään 10 euroa aikaisemman 4 euron sijasta. Ja ennen kaikkea aikaisemmin sama lippu kävi vaihtamattakin muissa junissa, mutta ilman paikkavarausta. Nyt ei kelpaa. Nämä ovat selkeitä heikennyksiä.
 
Lipun vaihto junasta toiseen tuntuu nyt olevan suuri ongelma. Aiemmin ainoa suuri ongelma oli hinta. Nyt on tarjolla halvempaa hintaa, mutta sillä ei olekaan väliksi, koska paikkalipun vaihto onkin ongelma.

Eiköhän se ole vähän niin, että meitä on moneen junaan. Yhdelle ratkaisee hinta, toiselle joustavuus, kolmannella hinta on keskeisempi juttu mutta joustavuuttakin pitää olla ja neljännelle joustavuus on ykkösasia mutta se ei saisi maksaa maltaita. No, ykköstapaus tietysti hyötyy tästä uudistuksesta. Muut eivät.

Minulle joustavuutta on se, että jos päivän hommat saa valmiiksi odotettua nopeammin, voi suunnistaa ilman sen kummempia byrokratioita rautatieasemalle ja hypätä junaan.

Lentoliikenteen ennakkohinnoittelutapa on ollut minusta OK, mukaanlukien paikkalipun vaihtorajoitus. Minusta se on yhtä OK junaliikenteessä. Pidän täysin kohtuullisena, että halvalla ennakkoon ostettua lippua ei vaihdeta. Juuri siitä syystä olen alennukseni saanut. Jos haluan ostaa enemmän palvelua, olen valmis myös maksamaan enemmän.

Kuten sanoin, en pahemmin kaukojunilla matkusta. Kuitenkin matkustan jatkuvasti tilanteissa, joissa joustavuudesta on etua ja jossa sitä tulee käytettyä. Kun olin Hongkongissa ja kävin tutustumassa Macaoon kantosiipialuksella, niin Macao tulikin aika pikaisesti nähdyksi enkä viitsinyt enää odottaa kahta tuntia sitä paluupaattia, johon lippuni oli. Ei ongelmaa: paatteja lähti kai puolen tunnin tai tunnin välein, ja kun ne matkustajat olivat nousseet laivaan, joilla oli juuri siihen vuoroon oikeuttava lippu, niin standby-jonosta otettiin jonotusjärjestyksessä lisää porukkaa laiva täyteen.

Amerikan sisäisillä lennoilla American Airlines sallii statuskorttilaisille standbyn eli vastaavan jonotusmahdollisuuden saman päivän lennoille ilman lisämaksua, joten kun kentälle kuitenkin pitää tulla hyvissä ajoin, niin sännöllisesti ehtii esim. tuntia aikaisemmin menevälle lennolle, kunhan siellä on tilaa. Finnair ei ole yhtä joustava. Kun esim. tulin elokuun alussa Norrköpingistä ns. työmatkalta, niin olin Arlandalla siten, että olisin hyvin ehtinyt edelliselle lennolle. Mutta kun ei siellä kentällä ollut edes lipunmyyntihenkilökuntaa, joka olisi osannut tehdä lippuun lisämaksullisen muutoksen, niin sitten odoteltiin.

Tallinnassa tuskailen jatkuvasti saman ongelman kanssa, kun päivätyön vuoksi sinne ei oikein ehdi muutoin kuin kalliisti lentäen eikä paluulentoa uskalla ottaa liian tiukaksi, jos perillä kuluukin enemmän aikaa kuin on kuvitellut. No, jos aikaa ei kulukaan ns. liikaa, niin sitten sitä aikaa pitää tappaa lennujaamalla.

Tallinnan muutoskelvoton, lyhyellä varoitusajalla ostettu lippu maksaa noin 250 e ja muutoskelpoinen 400 e. Eli ei ihan kannata satsata siihen muutoskelpoiseen. Jos halpa ennakkolippu junaan maksaa kolmasosan siitä mitä ekan luokan lippu tai nykyisin ns. joustava lippu, niin voi vaan kysyä, onko se joustavuus aito vaihtoehto.

Eli kuten sanottu, meitä on moneen junaan. Minun matkustustottumuksiini ja odotuksiini tuo uusi VR-hinnoittelu ei sovi ollenkaan. Mutta eipä sen tarvitsekaan sopia, kun en muutenkaan käytä junaa. Niin että ehkä tuo uudistus on ihan hyvä, ei ne ainakaan minun eurojani sillä menetä :)
 
Hieman ihmettelen kritiikkiä. Minusta tässä on monopolioperaattori osoittanut halua matkustajien eduksi järjestettyyn hinnoitteluun. Lisäksi tavalla, joka on lentoliikenteessä osoittautunut käsittääkseni nimenomaan matkustajien suosimaksi menettelyksi, johon kilpailutilanne on pakottanut alan kaikki yrittäjät.

Koska suurin osa matkustajista ei hyödy uudistuksesta pätkääkään, sen sijaan suurin osa menettää mahdollisuuden hypätä edelliseen tai seuraavaan junaan.

Lentoliikenteeseen ei oikein kotimaan junamatkoja ole hyvä verrata; On eri asia varata lennot kaksi kuukautta etukäteen muutama kerta päivässä lennettävälle Pariisin lennolle, kuin muutama kerta tunnissa ajettavaan Tampereen junaan. Vaihtoehtona lennolle on toinen lentoyhtiö, junamatkalla kilpailijana oma auto, joka kyllä yleensä käynnistyy tasan halutessa.

Toki junissakin on hyvä pyrkiä tasoittamaan kysyntää eri vuorojen välille, joka väistämättä vähentää joustavuutta. Tämä uudistus tosin ei ymmärtääkseni tee edes sitä, kun ruuhka-ajan junat ovat saman hintaisia kuin hiljasenkin ajan. Mikäli liput ostetaan anonyymeinä on tässä kyllä hyvä mahdollisuus jonkin enemmän tai vähemmän virallisen matkatoimiston tarjota edullisia lähtöjä ostettavaksi vielä matkapäivänä.
 
Lentoliikenteeseen ei oikein kotimaan junamatkoja ole hyvä verrata; On eri asia varata lennot kaksi kuukautta etukäteen muutama kerta päivässä lennettävälle Pariisin lennolle, kuin muutama kerta tunnissa ajettavaan Tampereen junaan. Vaihtoehtona lennolle on toinen lentoyhtiö, junamatkalla kilpailijana oma auto, joka kyllä yleensä käynnistyy tasan halutessa.
Minä en ymmärrä tätä vaihtamisen ongelmaa kotimaan junaliikenteessä juuri siksi, että tilanne on eri kuin kansainvälisillä lennoilla. Koska lennot ovat kysyttyjä ja suosituimmat vuorot täyttyvät useinkin pari viikkoa ennakkoon, paluulipun ennalta ostamiseen on tietynlainen pakko. Itse en yleensä koskaan osta junan paluulippua ennakkoon juuri siksi, etten voi olla varma siitä, millä junalla palaan. Koska junissa on tilaa ja lippuja voi ostaa viime kädessä konduktööriltä, miksi ottaisin sen riesan, että ostan lipun ennalta. Lisänä vielä se, että paluuliput ovat eri hintaisia junatyypistä riippuen. Senkin kannalta on typerää ostaa lippua, vaikka sillä olisikin vaihto-oikeus.

Oma auto ei ole minulle vaihtoehto. On tuossa pihassa yksi, mutta vältän sen käyttöä, koska ajaminen on epämukavaa hukkaan heitettyä elämää. Ymmärrän myös autoilun todellisen hinnan enkä petä itseäni pelkkien bensakulujen laskemisella. Se ei tarkoita sitä, ettenkö ymmärrä, milloin juna- ja lentopiput ovat kalliita. Mutta kas, minä annan ajalleni arvon toisin kuin useat autoilijat, jotka eivät anna, vaikka kuitenkin perustelevat autoiluhankkeita arvokkaalla ajallaan.

Antero
 
Takaisin
Ylös