VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Varmasti kyseinen lentoyhtiö on vaikuttanut paljonkin VR:n asiakkaisiin, mutta tämä tarkoittaa vain sitä että VR:n kannattaisi tosiaan lopettaa mokaileminen ja yrittää tosissaan tarjota jotain vaihtoehtoa lentämiselle. Olen kyllä valmis maksamaan Oulu-Helsinki-välistä esimerkiksi sen 30 euroa, mutta jos on esimerkiksi jotain tärkeää tekemistä määränpäässä, ei uskalla luottaa junan olevan perillä ajoissa. Se on tällä hetkellä itselleni suurin ongelma..

http://www.kaleva.fi/uutiset/ekologisuus-haviaa-hinnalle-nayta-kommentit/906849

Tällä hetkellä Norwegian kyllä vie ja VR vikisee Oulu-Helsinki välin matkustajista kilpailussa matka-aikojen suhteen. Totta on myös se, että VR kuljettaa Oulusta Seinäjoelle ja Tampereelle asiakkaita nopeammin kuin lentäen. Tämä näkyy myös matkustajamäärissä jonkin verran. Lisäksi Pendolino- ja InterCity-junilla kuljetetaan asiakkaita Tampereelta Helsinkiin edellä mainittujen matkustajien lisäksi, jolloin lipputuloja tulee enemmän kuin enemmän kuin Oulu-Helsinki matkustajista tulisi.

Omat lentokokemukset Helsingin ja Oulun välillä eivät ole paljoa lentomatkustelun puolesta puhuneet. Norwegianin lento Oulusta Helsinkiin oli 3 tuntia myöhässä, Blue1 Helsingistä Ouluun 2 tuntia... Se vain on matkailun kanssa joskus sellaista, että turvallisuuden vuoksi täsmällisyys kärsii - niin maalla, merellä kuin ilmassakin...
 
Tällä hetkellä Norwegian kyllä vie ja VR vikisee Oulu-Helsinki välin matkustajista kilpailussa matka-aikojen suhteen. Totta on myös se, että VR kuljettaa Oulusta Seinäjoelle ja Tampereelle asiakkaita nopeammin kuin lentäen. Tämä näkyy myös matkustajamäärissä jonkin verran. Lisäksi Pendolino- ja InterCity-junilla kuljetetaan asiakkaita Tampereelta Helsinkiin edellä mainittujen matkustajien lisäksi, jolloin lipputuloja tulee enemmän kuin enemmän kuin Oulu-Helsinki matkustajista tulisi.

Omat lentokokemukset Helsingin ja Oulun välillä eivät ole paljoa lentomatkustelun puolesta puhuneet. Norwegianin lento Oulusta Helsinkiin oli 3 tuntia myöhässä, Blue1 Helsingistä Ouluun 2 tuntia... Se vain on matkailun kanssa joskus sellaista, että turvallisuuden vuoksi täsmällisyys kärsii - niin maalla, merellä kuin ilmassakin...
Totta: Omien vähäisten kokemusteni mukaan Helsingin ja Oulun/Rovaniemen välisissä Ic-junissa matkustajat "vaihtuvat" eniten juuri kahdella väliasemalla eli Tampereella ja Seinäjoella. Tampereen ja Seinäjoen yhteydessä matkustajamääriin vaikuttavat myös tarjolla olevat lukuisat vaihtoyhteydet muiden junien kanssa.

Kumma juttu muuten, että lentokoneiden myöhästely ei aiheuta samanlaisia otsikoita keltaisessa lehdistössä kuin junien myöhästely. ;)
 
Totta on myös se, että VR kuljettaa Oulusta Seinäjoelle ja Tampereelle asiakkaita nopeammin kuin lentäen. Tämä näkyy myös matkustajamäärissä jonkin verran. Lisäksi Pendolino- ja InterCity-junilla kuljetetaan asiakkaita Tampereelta Helsinkiin edellä mainittujen matkustajien lisäksi, jolloin lipputuloja tulee enemmän kuin enemmän kuin Oulu-Helsinki matkustajista tulisi.

Mutta miksi ihmeessä VR ei sitten edes yritä palvella hyvin Tampereelta Ouluun kulkevia työmatkailijoita? Olen vuosikausia urputtanut VR:lle suoraan sekä tällä foorumilla siitä kuinka vuosituhannen alkuvuosina oli mahdollista tehdä päivämatka Tre-Oulu-Tre klo 7.00 Pendolinolla, joka saapui Ouluun klo 11.14, ja paluujunalla klo 16 tai klo 18 maissa, jolloin parhaimmillaan saapuminen takaisin Tampereelle oli jo klo 20 maissa, huonoimmillaan klo 22 maissa. Mutta sitten VR itse tuhosi tämän päivämatkamahdollisuuden muuttamalla aamu 7.00 Pendolinon klo 8.00 IC:ksi joka saapuu Ouluun vasta lähempänä klo 13. Se on liian myöhään. Kukaan ei käytännössä enää tee päivämatkaa junalla tuolla välillä näillä ehdoilla. :mad:
 
Kumma juttu muuten, että lentokoneiden myöhästely ei aiheuta samanlaisia otsikoita keltaisessa lehdistössä kuin junien myöhästely. ;)

Matkustajien myöhässäolon kriteerit ja ärsytyskynnykset näyttävät palautteiden ja uutisoinnin mukaan menevän näin: lentokoneet myöhästyvät vuorokausia, junat tunteja ja bussit minuutteja.:lol:
 
5 euron lisämaksun periminen suorassa taajamajunayhteydessä aiheuttuu joissain junissa järjestelmävirheestä johtuen. Konduktöörillä ei ole mahdollista poistaa lisämaksua hinnasta, valitettavasti. Asiaa kyllä ehdotettiin jo järjestelmän koulutusvaiheessa, mutta sitä ei haluttu toteuttaa ja tässä sitä nyt ollaan... No, toivottavasti se poistetaan myöhemmin (kalliin) järjestelmämuutoksen yhteydessä...

Pahoittelut tästä junahenkilökunnan puolesta, vaikka syyttömiä asiaan olemmekin.

Kerropas mitä tapahtuu jos matkustan taajamajunalla vaikka Tampereelta Helsinkiin ja otan mukaan täsmälleen junalipun hinnan verran mukaan rahaa, ostan lipun junasta eikä minulla ole mukana tarpeeksi rahaa maksaakseni 5€ virheellistä lisämaksua. Jos kerran konduktöörillä ei ole mahdollisuutta poistaa lisämaksua hinnasta niin kumpi seuraavista toteutuu:

a) Minut heitetään ulos junasta vaikka minulla on ollut rahat junalippuun ja halukkuus lipun ostoon junasta
b) Minun annetaan matkustaa ilmaiseksi Helsinkiin.

Odotan mielenkiinnolla vastausta!
 
a) Minut heitetään ulos junasta vaikka minulla on ollut rahat junalippuun ja halukkuus lipun ostoon junasta

Eikös se ole tullut selväksi, että tämä a) on VR:n toimintatapa. Jos et suosiolla häivy, niin poliisi tulee saattamaan.
 
Eikös se ole tullut selväksi, että tämä a) on VR:n toimintatapa. Jos et suosiolla häivy, niin poliisi tulee saattamaan.

Noh haluan vielä kuulla tämän foorumin konduktööriltä vastauksen, että heitetäänkö minut todella junasta ulos vaikka minulla on ollut rahat junalipun ostoon (muttei aiheettomien lisämaksujen ostoon).
 
Noh haluan vielä kuulla tämän foorumin konduktööriltä vastauksen, että heitetäänkö minut todella junasta ulos vaikka minulla on ollut rahat junalipun ostoon (muttei aiheettomien lisämaksujen ostoon).

Kannattaisi kysyä asiaa mieluummin suoraan VR:n asiakaspalvelusta josta saisit virallisen vastauksen, sitten voisit jakaa saamasi tiedon myös tällä foorumilla.
 
Noh haluan vielä kuulla tämän foorumin konduktööriltä vastauksen, että heitetäänkö minut todella junasta ulos vaikka minulla on ollut rahat junalipun ostoon (muttei aiheettomien lisämaksujen ostoon).

Joo, mun kitkerän kommentin tarkoitus ei ollut dissata sua vaan VR:n toimintatapoja.
 
Tuli sitten kokeiltua kännykkälipun toimivuus Nokia 2330 Classic -tyhmäkapulalla. Vehkeessä on GPRS/EDGE-yhteys ja Opera Mini -selain, hintaa vuosi sitten muistaakseni 60 e. Lipun vastaanottaminen onnistui aivan helposti tekstiviestin linkkiä seuraamalla ja lipun sai talteen kännykkään, joten verkkoyhteyden ei tarvitse toimia silloin, kun konnari on kohdalla. Uusittu verkkokauppa suostuu myös lähettämään kännykkälipun vaihdolliselle matkalle toisin kuin vanha. Samassa tekstiviestissä on useampi linkki webbilippuihin. Konnari ei sitten kuitenkaan onnistunut lukijallaan skannaamaan koodikuviota puhelimen ruudulta. Yritti muutaman kerran ja päätyi käsittääkseni näppyttelemään koodin alla olevan kirjainsarjan laitteeseensa. Joka tapauksessa valitus siitä, että hommaan tarvitaan älypuhelin, lienee vähän liioiteltua. Näitä Symbian S40 ja vastaavia kapuloita on todella paljon, eikä niitä mielletä älypuhelimiksi. Lipun noutamiseen webistä ei myöskään tarvita mitään datasopimusta liittymään. Yksittäisen lipun lataamisen hinta tavallisen puheliittymän datahinnoittelulla on häviävän pieni. Tietty nettiyhteys pitää olla puhelimessa konfiguroituna, mikä ei varmaan ole asian laita läheskään kaikilla, joilla olisi mahdollisuus.

Viitsisivätkö foorumia lukevat konduktöörit kommentoida lukijalaitteen toimivuutta kännyköiden ruudulta koodeja skannailtaessa? Paperille kotona printatut liput tuntuvat toimivan hyvin, kännyköiden kanssa näyttäis arpapeliltä. Saatan kyllä helposti kuvitella, että kiiltävän muovipinnan takana oleva nestekidenäyttö on skannerin kannalta muutamaa kertaluokkaa hankalampi kuin mustekuvio paperilla.
 
Paperille kotona printatut liput tuntuvat toimivan hyvin, kännyköiden kanssa näyttäis arpapeliltä. Saatan kyllä helposti kuvitella, että kiiltävän muovipinnan takana oleva nestekidenäyttö on skannerin kannalta muutamaa kertaluokkaa hankalampi kuin mustekuvio paperilla.

Itselläni on konnari pystynyt lukemaan lipun hyvinkin. Mutta taitaakin johtua siitä näyttötekniikasta joka omassa älypuhelimessani on. Itselläni on konduktöörin laite pystynyt lukemaan Super amoled plus -näytössä, super amoled, amoled ja tft -näytöistä. Eli kaikista älypuhelimista mitä itselläni on ollut ja yhdestä vähän tyhmemmästäkin puhelimesta. Mutta tuossa kuvaamassasi puhelimessa se näyttö on kuitenkin sen verran pieni että vaikeempi siitä on skannata kuin esimerkiksi 4,3" näytöstä.
 
Huomenna on hieman surullinen hetki. Helsinkiin olisi asiaa, mutta kulkuvälineeksi taitaa asettua linja-auto. Muutenhan mulla on kaikenlaiset laitteet, mutta printteri puuttuu. Kun tänään aamulla rupesin miettimään, että jos ostaisi netistä junalipun, niin missä sen printtaisin. Vaikka kännykässä kyllä on netti, niin en kyllä uskalla luottaa, että sen kanssa kaikki menee putkeen, kun en ole kännykälläni juuri leikkinyt. Kun sitten vielä mietin, mihin aikaan palaisin Helsingistä palaisin, niin päätin vain antaa periksi: menen linja-autolla, kun lipun saan suoraan kuskilta ja palata voin sitten kun huvittaa. Helsingissä kun käy, niin ei voi tietää kuinka kauan viihtyy. Nyt ei oikein uskalla luottaa siihen, että lipun hankinta onnistuu asemalta hetkeä ennen junan lähtöä.

Linja-autolla on tietysti tylsempi mennä ja matka-aikakin pidempi, mutta lippu on onneksi hieman halvempi kuin junassa.
 
Mutta tuossa kuvaamassasi puhelimessa se näyttö on kuitenkin sen verran pieni että vaikeempi siitä on skannata kuin esimerkiksi 4,3" näytöstä.

Selaimen zoomilla koodikuvion saa sen kokoiseksi, että se täyttää näytön lähes laidasta laitaan ja on arviolta vähintään yhtä suuri kuin automaatista printatuissa lipuissa. Jotenkaan en usko, että tuo jäisi koosta kiinni. Resoluutio on tietysti huonompi kuin paperilla ja selaimella katsoessa kuviossa on harmaasävyjä mustan ja valkoisen lisäksi, joten selain tekee ehkä jonkun dither- tai antialias-operaation tms. Opera Minissä on näköjään sitten vielä semmoinen kommervenkki, että ruudulla saattaa killua 'hiiripointteri'. Siitä pääsee eroon kelaamalla sivua alas ja ylös, mutta mustavalkoinen pointteri jää varmasti helposti huomaamatta, jos se on pistekuviopuuron keskellä, ja epäilemättä kuvion skannaus menee tällöin pieleen.

Muoks: Jatkoyhteysjunassa konnari ei ryhtynyt skannerin kanssa ensinkään, vaan pyysi kuviota tarjotessani kelaamaan kapulan ruutuun junan numeron ja päivän. Nämä nähtyään sanoi kiitos. Tän lipunko nyt sitten vois perua? Joka tapauksessa Nokian peruskapulan saldo on tähän mennessä yksi epäonnistunut skannaus ja yksi konnari, joka ei edes meinannut yrittää.



---------- Viesti lisätty kello 19:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:26 ----------

Nyt ei oikein uskalla luottaa siihen, että lipun hankinta onnistuu asemalta hetkeä ennen junan lähtöä.

Jos asemallasi on lippuautomaatti, niin ne ovat kyllä havaintoni mukaan toimineet sen jälkeen kun systeemi saatin ylös. Käyttöliittymä ei ole mikään Euroopan paras, mutta olen kyllä onnistunut lippuja ostamaan kiiressäkin parissa minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos asemallasi on lippuautomaatti, niin ne ovat kyllä havaintoni mukaan toimineet sen jälkeen kun systeemi saatin ylös. Käyttöliittymä ei ole mikään Euroopan paras, mutta olen kyllä onnistunut lippuja ostamaan kiiressäkin parissa minuutissa.

Muuten hyvä, mutta kun minä en omista minkäänlaisia kortteja, ei edes pankkikorttia. Maksan joko kotoa verkkopankissa taikka sitten käteisellä. Tämä on kyllä ensimmäinen kerta, kun selvän käteisen käyttö ei näytä kelpaavan. Jos osa masiinoista hyväksyisi setelit, niin näyttäisi jo vähän toiselta. Tuollainen muutos olisi kyllä paikallaan, jos lähdetään siitä, että tiskiltä ei lippua osteta. Jos vanhan mallin mukaan lipunmyynti palvelee hyvin, niin ymmärrettävästi lippuautomaatin ei tarvitse palvella kaikkia matkustajia, mutta...
 
Takaisin
Ylös