VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Tiedote VR:n lippu-uudistuksesta löytyy nyt netistä:
http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110901085340.html

Tämä kommentti kiinnitti erityisesti huomion:

VR sanoi:
Kysyntää pyritään jatkossa ohjaamaan yhä enemmän hinnoittelun keinoin, koska lisäraiteiden rakentaminen ja sen myötä junavuorojen lisääminen erityisesti Etelä-Suomeen ei ole lähiaikoina todennäköistä. Osa junavuoroista on varsinkin työmatka-aikoina erittäin kysyttyjä ja jopa ruuhkaisia. Tavoitteena on parantaa matkustusmukavuutta ja väljentää ruuhkavuoroja tarjoamalla asiakkaille mahdollisuus valita myös hinnaltaan sopivin junavuoro.

Näemmä tässäkin yhteydessä on pakko valehdella, että ratakapasiteetti muka olisi rajoittava tekijä. Jos VR haluaisi tarjota lisäpaikkoja esim. klo 7.02 Tampereelta Helsinkiin, vuoro ajettaisiin Pendolinon sijaan 14 IC2-vaunun veturijunalla. Ja taatusti mahtuisivat kaikki halukkaat kyytiin, vaikkei rataa rakennettaisi metriäkään lisää.
 
Kieltämättä selitys ratakapasiteetista ontuu. Tulee semmoinen vaikutelma, että uudistuksen tarkoituksena ei ole yrittää täyttää ruuhkan ulkopuolella ajavia junia halvempien hintojen avulla, vaan pelkästään rahastaa ruuhkajunien paikoista enemmän. Osmo Soininvaara kirjoitti tästä joskus ja hommanhan pitäisi kai olla ihan tavallinen hinnoitteluharjoitus (itse en ole opiskellut bisnestä yhtään). Ruuhkan ulkopuolella VR:n lipputulojen maksimi on jollain hintatasolla ja täyttöasteella, ja tyhmempi luulisi, että optimihinta olisi selvästi nykyistä edullisempi ja täyttöaste suurempi. Ei taida olla näköpiirissä tämmöisen toteutuminen.
 
Tulee semmoinen vaikutelma, että uudistuksen tarkoituksena ei ole yrittää täyttää ruuhkan ulkopuolella ajavia junia halvempien hintojen avulla, vaan pelkästään rahastaa ruuhkajunien paikoista enemmän.

Aamulehti oli saanut käsiinsä joitain hintoja:

Aamulehti sanoi:
Esimerkiksi paikka puoli viiden pendolinoon Tampereelta Helsinkiin maksaa peruslipulla 35,07 euroa ja joustavalla lipulla 47,34 euroa, mutta viikkoa etukäteen ostettuna hinta putoaa 31,56 euroon, ja jos lipun ostaa vielä kuusi viikkoa aiemmin, sen saa 17,54 eurolla.

Nykyinen toisen luokan lippu samaan junaan maksaa 34,90 euroa. Peruslippu siis vastaa nykyistä kakkosluokan lippua, ja sen hinta on noussut tuossa esimerkissä huimat 17 senttiä. Tuohon hintaan ei tosin enää saa muutosoikeutta, joka on heikennys entiseen. Sen sijaan ennakkoon ostetun lipun saa parhammillaan puoleen hintaan, mikä on varmasti monien mieleen, joskin viikko ennen matkaa alennus on enää muutaman euron.

Joustava lippu vastaa siis nykyistä business-luokan lippua, joka näyttäisi olevan suurinpiirtein entisissä hinnoissaan.

Lippujen hinnat ilmeisesti jatkossa vaihtelee myös ajankohdan mukaan, ja tuskin tuo puoli viiden Tampere-Helsinki-pendo on sieltä halvimmasta päästä, vaikkakin kulkee kyllä pääasiallista ruuhkasuuntaa vastaan. En yllättyisi, mikäli keskelle päivää 6 viikkoa etukäteen ostettu "alkaen"-hinta olisi vielä edullisempi.

Joka tapauksessa, nyt vasta päästään suurin piirtein samalle viivalle hintavertailuissa lentoliikenteeseen nähden. Siellähän noiden halvimpien lippujen ehdot ovat aina olleet vieläkin tiukempia.
 
Aamulehti oli saanut käsiinsä joitain hintoja:

Kappas, kiitoksia tästä. Tuon perusteella 7 päivää etukäteen varaamalla saa alennusta n. 10 %, minkä en kyllä usko vaikuttavan junien täyttymiseen sitä tai tätä. Itse pystyisin ehkä useimmiten tekemään varauksen viikon etukäteen, mutta tuolla alennuksen asteella ei rupea. Homma menee turhan hankalaksi jos tulee aikatauluun muutoksia. 6 viikkoa etukäteen en minä ainakaan pysty varaamaan käytännössä koskaan. Sen sijaan pystyisin kyllä lyhyemmällä välillä joustamaan lähtöajan suhteen aika paljonkin, ja usein nykyiselläänkin olen matkustanut tarkoituksella ruuhkan ulkopuolella, jotta saan olla junassa väljästi. Ajankohdan suhteen pitäisi vaan olla aika tuntuvia alennuksia, luulen, ennen kuin se vaikuttaa selvästi täyttöasteeseen.
 
Kuusi viikkoa ennen reissua ostetut junaliput, mahtaa tulla varsinainen hittituote :p Bussilippu Aamulehden "huippu"journalismin esiin kaivamalle yhteysvälille irtoaa 25,30 eurolla, ja sen voi ostaa minuutin ennen lähtöä.
 
Kuusi viikkoa ennen reissua ostetut junaliput, mahtaa tulla varsinainen hittituote :p Bussilippu Aamulehden "huippu"journalismin esiin kaivamalle yhteysvälille irtoaa 25,30 eurolla, ja sen voi ostaa minuutin ennen lähtöä.

Niinpä. VR ei tajua että niiden pääasiallinen kilpailija ei ole kankeudessaan järkyttävä (halpa)lentoliikenne vaan joustavat vaihtoehdot, ensisijaisesti henkilöauto, toissijaisesti bussi. VR ei nopeudessa pärjää ollenkaan lennoille niillä väleillä, joissa halpaliikennettä on. Joten miksi edes yrittää ja samalla tuhota ainoa todellinen etu, lippujen joustavuus?
 
Mielestäni tarjous "Junalippu puoleen hintaan, jos ostaa 60 päivää etukäteen." kuulostaa hyvältä. Käsitykseni mukaan halvimmat lentoliput esimerkiksi Oulunsalo-Vantaa-reitille myydään puoli vuotta etukäteen (tai jotain sinnepäin) eikä niitäkään voi muuttaa tai peruuttaa.
 
Niinpä. VR ei tajua että niiden pääasiallinen kilpailija ei ole kankeudessaan järkyttävä (halpa)lentoliikenne vaan joustavat vaihtoehdot, ensisijaisesti henkilöauto, toissijaisesti bussi. VR ei nopeudessa pärjää ollenkaan lennoille niillä väleillä, joissa halpaliikennettä on. Joten miksi edes yrittää ja samalla tuhota ainoa todellinen etu, lippujen joustavuus?

Tässä kiteytyy mun ensivaikutelmani uudistuksesta paremmin kuin mitä itse osaisin muotoilla. Sääliksi käy VR:ää.
 
Näemmä tässäkin yhteydessä on pakko valehdella, että ratakapasiteetti muka olisi rajoittava tekijä. Jos VR haluaisi tarjota lisäpaikkoja esim. klo 7.02 Tampereelta Helsinkiin, vuoro ajettaisiin Pendolinon sijaan 14 IC2-vaunun veturijunalla. Ja taatusti mahtuisivat kaikki halukkaat kyytiin, vaikkei rataa rakennettaisi metriäkään lisää.
Totta maar. Saksassa lisätään työmatkaliikenteen juniin vaunuja ja vetureita sen mukaan, miten paljon matkustajia on tarjolla. Silloin vielä, kun Hampuri - Lyypekki -väli oli sähköistämätön (eli 2000-luvun puoliväliin saakka), BR218 -vetoisiin, yksikerroksisiin RegionalExpress -juniin lisättiin sekä aamu- että iltaruuhkassa lisää vaunuja ja toinen veturikin normaaliin junarunkoon niin, että joskus saattoi olla esim. kokoonpano veturi - pari vaunua - veturi - normaali junarunko. Sitä en tosin tiedä, miten asia nykyään hoidetaan, kun vakiokalustossakin on rutkasti sähköistämätöntä aikakautta enemmän kapasiteettia kaksikerrosvaunujen sekä sarjan 112.1 -sähköveturin muodossa?

Lisäksi ainakin Belgiassa ajetaan tietyillä pätkillä normaalien, tunnin välein kulkevien InterRegio - ja InterCity -junien lisäksi ruuhka-aikoina vanhemmasta kalustosta koostuvia pikajunia.

VR:n puolustukseksi sanottakoon vielä, että taitaahan tosin nykyäänkin aamuruuhkan Ic162 olla huomattavasti muita, Mansen ja Helsingin välillä liikennöiviä Ic -junia pitempi...
 
Näemmä tässäkin yhteydessä on pakko valehdella, että ratakapasiteetti muka olisi rajoittava tekijä. Jos VR haluaisi tarjota lisäpaikkoja esim. klo 7.02 Tampereelta Helsinkiin, vuoro ajettaisiin Pendolinon sijaan 14 IC2-vaunun veturijunalla. Ja taatusti mahtuisivat kaikki halukkaat kyytiin, vaikkei rataa rakennettaisi metriäkään lisää.

Toisaalta jos halutaan Pendolinoja ylipäätään ajaa, niitä on pakko ajaa sen pituisina kuin ne ovat. Pendolinot tuntuvat menevän asiakkaille paremmin kaupaksi ja vielä korkeampaan hintaan. Siksi liiketaloudellinen optimi voi olla ajaa mieluummin se Pendolino kuin vaikka 6-vaunuinen IC2 (14-vaunuinen ehkä voisi olla vielä parempi, mutta niin paljon kysyntä tuskin edellyttäisi). Vielä parempi voisi olla ajaa molemmat, mutta sehän ei ole mahdollista. Näin siis vain arvailuna, kun lukuarvoja on mahdoton saada laskelmien tekoon, ihan vain vastapainoksi taas "VR:ssä kaikki ovat idiootteja" -selitysmallille "entä jos eivät olekaan" -selitysmalli.
 
Tiedote VR:n lippu-uudistuksesta löytyy nyt netistä:
http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20110901085340.html

Alunperin kirjoittanut VR:
"Kysyntää pyritään jatkossa ohjaamaan yhä enemmän hinnoittelun keinoin, koska lisäraiteiden rakentaminen ja sen myötä junavuorojen lisääminen erityisesti Etelä-Suomeen ei ole lähiaikoina todennäköistä. Osa junavuoroista on varsinkin työmatka-aikoina erittäin kysyttyjä ja jopa ruuhkaisia. Tavoitteena on parantaa matkustusmukavuutta ja väljentää ruuhkavuoroja tarjoamalla asiakkaille mahdollisuus valita myös hinnaltaan sopivin junavuoro."

Näemmä tässäkin yhteydessä on pakko valehdella, että ratakapasiteetti muka olisi rajoittava tekijä. Jos VR haluaisi tarjota lisäpaikkoja esim. klo 7.02 Tampereelta Helsinkiin, vuoro ajettaisiin Pendolinon sijaan 14 IC2-vaunun veturijunalla. Ja taatusti mahtuisivat kaikki halukkaat kyytiin, vaikkei rataa rakennettaisi metriäkään lisää.

Oikea syy tietysti on, että vr haluaa juniinsa tasaisemman täyttöasteen. Kalustomäärä täytyy kuitenkin mitoittaa ruuhkahuipun mukaan, ja jos se on terävä, niin vaunujen keskimääräinen täyttöaste, taikka käyttöaste, jos junarunkoja muutetaan kesken päivän, jää huonoksi. Tällaiseen pyrkiminen taas on aivan luonnollista, lähes kaikki yritykset pyrkivät tähän, kaikilla toimialoilla. Esimerkkejä en viitsi edes ryhtyä luettelemaan. Joten todellakin hämmentää, miksi tätä tarvitsee peitellä. Kirjaimellisesti tuossa ei valehdella, koska lausunnossa ei suoraan sanota, että vr ei pysty lisäämään tarjontaa nykyisestä, mutta annetaan ymmärtää, että ainoa keino olisi lisätä junavuoroja. Eli kyse on harhaanjohtamisesta.

Eli vr johtaa harhaan, vaikka varsinaista tarvetta ei olisi, ilmeisesti pelkästä periaatteesta. Viesti tosiasiassa antaa ymmärtää, että vr on tekemässä jonkinlaista heikennystä asiakkaiden asemaan. Asiaa tuntematon ei valheellista perustelua välttämättä tajua, mutta retoriikka, missä ollaan taas kerran pakon edessä, haiskahtanee melkein kenen tahansa nenään. Vr on ikään kuin jo valmiiksi puolustusasemissa muutoksensa kanssa. Ja ehkä ei syyttä, sillä hinnoittelusysteemi on suoraan kopioitu lentoyhtiöiltä jopa bisnesluokan vaihtokelpoisine lippuineen, eikä lentoyhtiöiden malli sellaisenaan rautateille ilman muuta sovi. Sinällään on ihan terve ajatus antaa tavalla tai toisella alennusta ihmisille, jotka ovat valmiita matkustamaan hiljaisina aikoina. *)

Lentoyhtiöiden on melkein pakko toimia näin, sillä niillä ei ruuhka-aikaan oikeasti ole joustonvaraa, kiitoratatilaa ruuhka-aikaan on rajallisesti. Ongelmia monimutkaisesta hinnoittelusta ei kuitenkaan juuri ole, sillä lentoyhtiöt kilpailevat lähinnä toisten lentoyhtiöiden kanssa ja näillä on täsmälleen sama ongelma. Lentoyhtiö voi pitää hinnoittelun helppona ja joustavana vain, jos lippuhinnat kautta linjan ovat korkeita. (Kuten takavuosina tapasi olla.) Rautatieyhtiöt perinteisesti ovat ratkoneet ongelmaa käyttämällä ruuhka-aikaan lisävaunuina vanhoja vaunuja, jotka ovat jo kuoletettu. Silloin niiden varalla seisottamisesta ei synny pääomakuluja ja uusi kalusto on tehokkaassa käytössä. Näin vr:kin tapasi ennen toimia ja esimerkiksi lähiliikenteen punaisia matkustajavaunuja näki viikonloppuisin pikajunissa antamassa lisää kapasiteettia. Kun vanhasta kalustosta on hankkiuduttu eroon, niin näin ei voi enää toimia.

*) Itse toteuttaisin alennuksen näin: vr tietänee kohtuullisen tarkasti yksittäisten junavuorojen täyttöasteen vuoden eri päivinä. Näin ollen joka junasta voi laskea hukkakapasiteetin. Laskennallinen hukkakapasiteetti reilulla varamarginaalilla voitaisiin myydä etukäteen puoleen hintaan ja myynti lopettaa muutamaa viikkoa ennen lähtöä, taikka näiden paikkojen tultua loppuunmyydyksi.
 
Vr on ikään kuin jo valmiiksi puolustusasemissa muutoksensa kanssa.

Jotenkin ei hirveästi yllätä, että kaiken sen riepottelun jälkeen, jonka kohteeksi VR on joutunut, siellä ollaan jo valmiiksi karvat pystyssä.

Mutta ihmettelen todella, että kaiken riepottelun jälkeen VR-kokki kehtaa esitellä tällaisen joustamattoman systeemin sattumiksi jo pahasti pohjaan palaneeseen VR-soppaan. Mahtaa olla kokki kännissä kuin Kaurismäen leffassa.

Mitäs sitten, kun minulla on lippu klo 18 lähtevään junaan, ja kaikki junat ovat pari tuntia myöhässä lumisateen, vesisateen, ukkosen, auringonpaisteen, tuulen, asetinlaitteen, vaihteiden, henkilökuntapulan, ylityökiellon, jäätyneiden vaihteiden, jäätyneiden vaunujen, sulaneiden ajolankojen, yliajetun ilveksen, allehypänneen kamikazen tai jonkun muun syyn vuoksi? Klo 16 lähteväksi määrättyyn, tosiasiallisesti klo 18 lähtevään junaan ei näemmä olisi mitään asiaa, vaan pitäisi odotella klo 20 asti. Luulen, että kuluttajaviranomaisten kanta asiaan voi olla hiukan toinen kuin VR:n.
 
Toisaalta jos halutaan Pendolinoja ylipäätään ajaa, niitä on pakko ajaa sen pituisina kuin ne ovat. Pendolinot tuntuvat menevän asiakkaille paremmin kaupaksi ja vielä korkeampaan hintaan. Siksi liiketaloudellinen optimi voi olla ajaa mieluummin se Pendolino kuin vaikka 6-vaunuinen IC2 (14-vaunuinen ehkä voisi olla vielä parempi, mutta niin paljon kysyntä tuskin edellyttäisi). Vielä parempi voisi olla ajaa molemmat, mutta sehän ei ole mahdollista. Näin siis vain arvailuna, kun lukuarvoja on mahdoton saada laskelmien tekoon, ihan vain vastapainoksi taas "VR:ssä kaikki ovat idiootteja" -selitysmallille "entä jos eivät olekaan" -selitysmalli.

No, esimerkiksi Tampereelta 7.02 lähtevän Pendon perään lähtee heti 7.07 IC-juna, jolla olisi varaa olla vaikka kuinka pitkä.

Pendolino kelpaa vain nopeutensa vuoksi. Mutta todistettavasti IC-juna pääsee lähes samaan matka-aikaan samalla pysähtymiskäyttäytymisellä (vrt. Vaasan IC). Eli oikeastaan koko Pendolinolla on varsin vähän mitään etua Suomessa.
 
Minä ainakin yritän välttää pendoilla matkustamista aina kun voin juuri sen kalleuden vuoksi, varsinkin kun kalliimmalle hinnalle ei saa enää juurikaan vastinetta edes matka-ajassa, tässä esimerkki väliltä Helsinki-Jämsä jota käytin viime kesänä lomareissuun:

Pendolino, matka-aika 2,44, hinta 48,20€.
Intercity, matka-aika 2,57, hinta 42,50€.
Intercity+pikajuna (vaihto Tampereella) matka-aika 2,58, hinta 40,90€.
Intercity+Pendolino (vaihto Tampereella) matka-aika 2,52, hinta 46,20€.

Itse käytin tietenkin halvinta IC+P vaihtoehtoa ja säästin 7€, matka-aika 15min. pidempi mutta eipä lomalla ollut mihinkään kiire. Mun mielestä nuo IC+P ja IC+S vaihtoehdot joissa kummassakin on vaihto Tampereella, ei ole kyllä mitenkään synkassa keskenään, matka-ajassa vain 6min ero ja suurin osa matkasta, eli Hki-Tre väli matkustetaan IC-kalustolla ja loppumatka Tre-Jämsä pendolla niin hinta onkin 5€ kalliimpi.
Mitä tulee tähän lippu-uudistukseen niin itse en ainakaan uskaltaisi ostaa lippua kuutta viikkoa aiemmin vaikka kuinka hinta olisi puolet halvempi, juuri niistä syistä joita 339-DF tuossa aiemmassa viestissä luetteli, viikkoa ennen voisin lipun ehkä hankkia mutta tällöin alennus taitaa jäädä aika minimaaliseksi. Ei tämä "lippu-uudistus" nyt kovin isoja intohimoja ainakaan minussa herätä.
 
Eli vr johtaa harhaan, vaikka varsinaista tarvetta ei olisi, ilmeisesti pelkästä periaatteesta.
Niinpä. Lippu-uudistus on aivan oikea ja kuluttajan sekä kestävän kehityksen mukainen toimenpide. Miksi VR-Yhtymä pilaa sitä tökeröllä viestinnällä? Ja miksi asian toteuttaminen on kestänyt vuosikausia siitäkin, kun olin itse TV-haastattelussa ja esitin, että juuri näin pitäisi tehdä ja Antti Jaatinen vastasi, ettei tarvitse, kun junat ovat viikonloppuisin täynnä ilmankin.

Asiantilaa kuvaavaa on minusta, että ihmisten hintamielikuva lentoliikenteestä on nykyyän se, mitä maksaa 1–2 kk ennakkoon ostettu halpalentolippu. Mutta VR-Yhtymän lippu-uudistuksen viestinnän jälkeen edelleen korostuu se, että junaliikenteessä normaalihinta on kallein hinta.

Todelliset lentohinnat ovat aivan toista, jos olet asialla päiviä tai vain viikon pari ennen lähtöä, mikä on tyypillistä esim. liikelennoille. Junamatkustaminen on toki keskimäärin impulsiivisempaa. Mutta eiköhän jotkut Oulun ja Rovaniemen matkat suunnitella ihan yhtä paljon ennakkoon, tehdään matka lentäen tai junalla.

Lisäksi suuri osa junamatkoista tehdään opiskelija- ja eläkeläislipuilla, eli 50 % alennuksella. VR-Yhtymän keskimääräinen lipputulo on siis huomattavasti alhaisempi kuin entinen 2. luokan ja nyt siis peruslippu. Kuitenkaan näiden suurien asiakasryhmien, opiskelijoiden ja eläkeläisten, hintataso ei vaikuta hintamielikuvaan. Siinä olisi hyvää imagokampanjointia VR-Yhtymälle sen sijaan, että joka välissä pitää muistuttaa, että viat ovat valtion ratahallinnossa, ei VR-Yhtymässä.

Rautatieyhtiöt perinteisesti ovat ratkoneet ongelmaa käyttämällä ruuhka-aikaan lisävaunuina vanhoja vaunuja, jotka ovat jo kuoletettu. Silloin niiden varalla seisottamisesta ei synny pääomakuluja ja uusi kalusto on tehokkaassa käytössä. Näin vr:kin tapasi ennen toimia ja esimerkiksi lähiliikenteen punaisia matkustajavaunuja näki viikonloppuisin pikajunissa antamassa lisää kapasiteettia. Kun vanhasta kalustosta on hankkiuduttu eroon, niin näin ei voi enää toimia.
Tässä nähdään, miten sairaalloinen kilpailun pelko on yhtymän omaksi vahingoksi. Sen sijaan, että pelkää kilpailijoita, pitää kehittää omaa toimintaa niin, ettei kilpailijoita ja kilpailua tarvitse pelätä. Vanhan kaluston reservi on valtava arvo, jota ei ole millään muulla liikennemuodolla. Joustovara kapasiteetissa on käytännössä ilmaista, koska vaunujen lisäys junaan ei lisää edes henkilökuntaa. Mutta pakkomielteinen pikaromutus ja moottorijunaperiaate kaukoliikenteessä kääntävät tämän edun VR-Yhtymän heikkoudeksi, kun joustavuuden sijalle tulee joustamattomuus ja heikko häiriönsietokyky.

Antero
 
Takaisin
Ylös