VR:n lippu-uudistus 14.9.2011

Lajunen taitaa olla kuljettaja. Lari Nylund tällä foorumilla ainakin on konduktööri. Molemmat siis avoimesti kertoneet tästä täällä, en tietääkseni mitään uutta tietoa julkista.

Joo, pitää paikkansa. Lari osannee kertoa lippujutuista tarkemmin, kuljettajilla kun ei kerry kokemusta junalipuista edes asiakkaan näkökulmasta.

Tahdon kuitenkin tarkentaa, että kirjoitan täällä - ja kaikilla muillakin alan nettisivustoilla - yksityishenkilönä, en ammattikuntani tai työnantajani edustajana.
 
Lajunen taitaa olla kuljettaja. Lari Nylund tällä foorumilla ainakin on konduktööri. Molemmat siis avoimesti kertoneet tästä täällä, en tietääkseni mitään uutta tietoa julkista.

Meni henkilöt vähän sekaisin, pahoitteluni! :)


Joo, pitää paikkansa. Lari osannee kertoa lippujutuista tarkemmin, kuljettajilla kun ei kerry kokemusta junalipuista edes asiakkaan näkökulmasta.

Tahdon kuitenkin tarkentaa, että kirjoitan täällä - ja kaikilla muillakin alan nettisivustoilla - yksityishenkilönä, en ammattikuntani tai työnantajani edustajana.

Eikö se yleensä näin mene? Itse en epäilytkää että kirjoittaisit täällä työnantajasi edustajana tms. muutakaan.. :)
 
Kännykkälippukin on sitten uudistettu ja toimii vain älypuhelimissa. Ne, jotka tätä eivät ole tienneet ja ovat menneet kännykkälipun ostamaan älyttömään puhelimeensa, VR on ystävällisesti heittänyt junasta pihalle ja kertonut, ettei se voi kaikkia miellyttää. Way to go! http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/k...kkia-ei-voi-miellyttaa/art-1288421678015.html

VR – Venaa Rauhassa. Vaiko VR – V***uun Rautateiltä?
 
VR:n liiketoiminnan ratkaisujen päällikkö Jani Jääskeläinen sanoi:
Kaikkia ei voi miellyttää. Silloin 2004, kun mobiililippu tuli, niin valitettiin, ettei sitä voi tilata lankapuhelimeen.

Ensin ryssitään, ja sitten vielä päälle kuittailua. Täysin käsittämätöntä. Vallitseeko VR:llä oikeasti tuollainen henki, että heitä nyt median taholta sorsitaan ja asiakkaatkin ovat tyhmiä, niin kyllä tässä kelpaa vähän kuittailla pahoittelujen sijaan?

Jos VR:llä olisi homma hanskassa, niin tällaisessa tilanteessa olisi määräys, etteivät kaiken maailman jääskeläiset saisi kommentoida mitään yhtiön asioita julkisesti, vaan ulkoinen viestintä olisi yksinomaan yhtiön tiedotuksen ja toimitusjohtajan harteilla.

VR:llä on kyllä erittäin pahoja ongelmia muuallakin kuin lipunmyynnissä. Organisaatio on täysin rikki, ei tämä muuten selity.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mobiililippuhan muuttui jo aikaisemmin kuin 14.9.2011. Lippua tilatessa kerrotaan kyllä selkeästi vaatimukset kännykälle, joten ei mielestäni ole kohtuutonta vaatia, että lipun tilanneelta asiakkaalta löytyy sopiva kännykkä.
 
Mobiililippuhan muuttui jo aikaisemmin kuin 14.9.2011. Lippua tilatessa kerrotaan kyllä selkeästi vaatimukset kännykälle, joten ei mielestäni ole kohtuutonta vaatia, että lipun tilanneelta asiakkaalta löytyy sopiva kännykkä.

No ei se kyllä kovin hyvää asiakaspalvelua ole edellyttää juuri tietyillä ominaisuuksilla varusteltua kännykkää. Kaikilla ei sellaista ole eivätkä kaikki osaa sellaista käyttää, vaikka oikeanlainen puhelin löytyisikin. Se että asiasta infotaan on puhdas minimivaatimus, ei hyvää palvelua. Varsinkin kun teknisesti ei ole mitenkään vaativaa tarjota laajempaa tukea. Ja kaikkein törkeintä on heittää junasta lippunsa maksaneita matkustajia, jotka eivät ole tätä kaikkea hallinneet. Muotomääräykset ovat vain VR:n toiminnan helpottamiseksi. Jos lippu on maksettu, periaatteessa matkustusoikeus on olemassa, ja jos tämä on ilmeistä jonkun matkustajan kohdalla, niin junasta poistaminen muotoseikan vuoksi on törkeää asiakkaan simputusta. Sitä ei voi puolustella kuin tsaarinaikainen hallintobyrokraatti - liiketaloudellisesti toimivassa firmassa ei voisi olla sijaa tuollaiselle pohjattomalle typeryydelle. Asiasta kuittailu julkisuudessa on sitten vielä toisen asteen typeryyttä, joka näyttää henkistä sormimerkkiä kaikille vuosikymmenten aikana vakiintuneille markkinointiopeille.
 
Asiakkaat ovat usean palvelualan toimijan todellinen haaste. Ilman heitä ei tulisi valituksia.
 
Kännykkälippukin on sitten uudistettu ja toimii vain älypuhelimissa.

Itse asiassa nykyinen kännykkä"lippu" on vain linkki, ja tuon linkin takaa löytyy sitten (jos on löytyäkseen) varsinainen lippu. Hölmö systeemi, minusta, kun älypuhelimella on yleensä helpompaa kaivaa se lippu sähköpostista - minne sen saa kokonaisena. Hesarin verkkoversion mukaan uudenmallinen kännykkälippu on otettu käyttöön mm. sen vuoksi, ettei vanha olisi toiminut esim. iPhonessa. Uudenmallinen kaksiulotteinen viivakoodi puolestaan on kuulemma niin iso, ettei se enää tekstiviestiin mahdu. Miksi sitä sitten ei lähetetä multimediaviestinä?
 
Mistä johtuu esimerkiksi se, että Oulu-Helsinki väli on nyt melkein puolet kalliimpi kuin ennen? Myös opiskelijalle ja ajasta huolimatta.. En ymmärrä uudistusta..
 
Mistä johtuu esimerkiksi se, että Oulu-Helsinki väli on nyt melkein puolet kalliimpi kuin ennen? Myös opiskelijalle ja ajasta huolimatta.. En ymmärrä uudistusta..

VR luottaa tuotteeseensa. Junailu on niin mukavaa, että toki sen pitää maksaa enemmän kuin lento, matkastahan saa nauttiakin kaksinkertaisen ajan. Lentoyhtiöt kiittävät. Helsinki-Oulu junalla eestaas 160 euroa. Huh. huh.
 
Multimediaviesti on linkki internet-osoitteeseen.

Näin siis puhelimilla, jotka eivät kykene multimediaviestejä vastaanottamaan. Multimediaviestivastaanottotaitoisissa puhelimissakin sikäli, että MMS-viestin lähetysprosessissa, joka sisältää useita edestakaisia viestejä, on yksi viesti viestikeskuksesta vastaanottajalle, joka sisältää viestin URIn MMSC:n HTTP-frontendissä.

Käyttäjän kannalta - mikä minusta on tässä tärkeintä - multimediaviesti kuitenkin tulee puhelimeen kokonaisena siinä missä tekstiviestikin (jos siis puhelin niitä pystyy vastaanottamaan). On tyystin eri asia konduktöörin lippua kysellessä avata multimediaviesti kuin avata tekstiviesti, seurata linkkiä ja odotella, että viesti latautuu.
 
Mistä johtuu esimerkiksi se, että Oulu-Helsinki väli on nyt melkein puolet kalliimpi kuin ennen? Myös opiskelijalle ja ajasta huolimatta.. En ymmärrä uudistusta..

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, hinnat ovat muuttuneet korkeintaan muutamalla eurolla. Luulisin ettei Oulu lipun hinta ole juuri muuttunut.
 
5 euron lisämaksun periminen suorassa taajamajunayhteydessä aiheuttuu joissain junissa järjestelmävirheestä johtuen. Konduktöörillä ei ole mahdollista poistaa lisämaksua hinnasta, valitettavasti. Asiaa kyllä ehdotettiin jo järjestelmän koulutusvaiheessa, mutta sitä ei haluttu toteuttaa ja tässä sitä nyt ollaan... No, toivottavasti se poistetaan myöhemmin (kalliin) järjestelmämuutoksen yhteydessä...

Pahoittelut tästä junahenkilökunnan puolesta, vaikka syyttömiä asiaan olemmekin.
 
Varmasti kyseinen lentoyhtiö on vaikuttanut paljonkin VR:n asiakkaisiin, mutta tämä tarkoittaa vain sitä että VR:n kannattaisi tosiaan lopettaa mokaileminen ja yrittää tosissaan tarjota jotain vaihtoehtoa lentämiselle. Olen kyllä valmis maksamaan Oulu-Helsinki-välistä esimerkiksi sen 30 euroa, mutta jos on esimerkiksi jotain tärkeää tekemistä määränpäässä, ei uskalla luottaa junan olevan perillä ajoissa. Se on tällä hetkellä itselleni suurin ongelma..

http://www.kaleva.fi/uutiset/ekologisuus-haviaa-hinnalle-nayta-kommentit/906849
 
Takaisin
Ylös