Sivu 1 / 15 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/217

Viestiketju: Konduktöörien poistaminen lähijunista

  1. #1

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Konduktöörien poistaminen lähijunista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Käsittääkseni rautatieliikenteessä konduktööri on pakollinen. Tosin riittää 1 per juna, loput voivat olla näitä "junamyyjiä" eli rahastajia.
    Todetaan jälleen, että viranomaismääräysten mukaan konduktööriä ei tarvita. Määräysten mukaan kuljettajalla pitää olla tieto junan lähtövalmiudesta, ja kieltämättä nykyään osa siitä tiedosta perustuu konduktöörin tähystyksen (ja veturivetoisissa ovien sulkemisen) jälkeiseen ilmoitukseen, mutta asian voisi määräyksiä rikkomatta toteuttaa toisinkin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.09.2011 kello 20:53. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Todetaan jälleen, että viranomaismääräysten mukaan konduktööriä ei tarvita.
    Jos tämä todella on näin (en epäile että olet väärässä, mutta virheellinen käsitys on kyllä ollut sitten todella monella), niin ilmeisesti ainoa este konduktöörien poistamiselle lähijunista (tai edes poikkeustilanteissa ilman ajaminen) on sitten ammattiliitot. Ja siihen ratkaisu löytynee paljon kivuttomammin siirtämällä liikennöinti jollekin toiselle yhtiölle, jolla ei ole tätä painolastia harteillaan.

  3. #3

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    ilmeisesti ainoa este konduktöörien poistamiselle lähijunista (tai edes poikkeustilanteissa ilman ajaminen) on sitten ammattiliitot.
    En sanoisi ainoaksi esteeksi, kun tosiaan määräys vaatii sen, että kuskilla on oltava tieto junan lähtövalmiudesta.

  4. #4

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    En sanoisi ainoaksi esteeksi, kun tosiaan määräys vaatii sen, että kuskilla on oltava tieto junan lähtövalmiudesta.
    Kaksi monitoria ja kaksi kameraa lisää asemille ei luulisi olevan mahdoton asia toteuttaa.

  5. #5

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Myös ne ovivalot, jotka jo nyt kaikista samien ohjaamoista löytyvät, kertovat lähtövalmiuden. Sm1/2:sta vaan puuttuu tekninen järjestelmä joka kertoisi ovien sulkemisvalmiuden tai sulkisi ne kuljettajan puolesta. Mutta ykköset ja kakkoset eivät muutenkaan ole lähijunia, vaan taajamajunia, ja vielä vanhentuneita sellaisia.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Myös ne ovivalot, jotka jo nyt kaikista samien ohjaamoista löytyvät, kertovat lähtövalmiuden. Sm1/2:sta vaan puuttuu tekninen järjestelmä joka kertoisi ovien sulkemisvalmiuden tai sulkisi ne kuljettajan puolesta. Mutta ykköset ja kakkoset eivät muutenkaan ole lähijunia, vaan taajamajunia, ja vielä vanhentuneita sellaisia.
    Mitäs jos Sm1- ja Sm2-junissa olisi konnarit mutta uudemmissa ei? Kyllä ammattiliitto tuohon suostuu kun pannaan suostumaan. Saatiin rahastajat ratikoistakin pois, mutta jokaiselle löydettiin uusi työtehtävä.

    Sinänsä tuossa ei kyllä ole kyse vain talouspuolesta. Jos puhtaasti taloudella perusteltaisiin, niin rahastajat melkeinpä kannattaisi palauttaa raitiovaunuihin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä ammattiliitto tuohon suostuu kun pannaan suostumaan.
    Ja kärsimme monta viikkoa junalakosta, jonka aikana lakossa ovat konduktöörit, kuljettajat ja kohta koko AKT? VR:hän on ammattiliittojen vahvimpia linnakkeita, jossa oli hirveän vääntämisen takana jo se, että junia päästiin ajamaan yhdellä kuljettajalla. Finnair on kärsinyt samasta ties kuinka monta vuotta jo. Sonerassa ihme kyllä järkeistäminen onnistui.

    Kaikkein helpointa olisi VR:n tehdä finnairit ja perustaa oma halpajunayhtiö Aeron tapaan. Se voisi hoitaa kaiken lähijunaliikenteen ja keskittyisi sen parantamiseen. Jos se toimisi tehokkaasti, ei kilpailutusta tarvittaisi. Se sopisi VR:n kilpailuntorjumisstrategiaankin, mutta voisi silti roimasti parantaa HSL:nkin tilannetta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos puhtaasti taloudella perusteltaisiin, niin rahastajat melkeinpä kannattaisi palauttaa raitiovaunuihin.
    Öö??? Jos se olisi taloudellisesti kannattavaa, ihan varmasti ne rahastajat niissä ratikoissa silloin myös olisivat. Millä sitten muka perustellaan rahastajien poissaoloa ratikoista jollei taloudella?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja kärsimme monta viikkoa junalakosta, jonka aikana lakossa ovat konduktöörit, kuljettajat ja kohta koko AKT? VR:hän on ammattiliittojen vahvimpia linnakkeita, jossa oli hirveän vääntämisen takana jo se, että junia päästiin ajamaan yhdellä kuljettajalla. Finnair on kärsinyt samasta ties kuinka monta vuotta jo. Sonerassa ihme kyllä järkeistäminen onnistui.
    Eihän ne junat muutenkaan kulje, niin että senkus menevät lakkoon vaan. Matkustaja ei ainakaan huomaa mitään eroa. Vähän vakavammin: sen verran pitää työnantajalla olla pelisilmää, että tällaiset asiat osataan neuvotella. Ei ay-liike tunnu sanovan siitäkään mitään, että konnareiden sijaan palkataan halpatyövoimaa ns. junamyyjiksi. Kyllä minä ay-pomona näkisin mieluummin lisää konnareita palkattavan, mutta ei ne silti ole lakkoon menneet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    JKaikkein helpointa olisi VR:n tehdä finnairit ja perustaa oma halpajunayhtiö Aeron tapaan. Se voisi hoitaa kaiken lähijunaliikenteen ja keskittyisi sen parantamiseen. Jos se toimisi tehokkaasti, ei kilpailutusta tarvittaisi. Se sopisi VR:n kilpailuntorjumisstrategiaankin, mutta voisi silti roimasti parantaa HSL:nkin tilannetta.
    Aika äkkiä Finnairkin sen Aeronsa kuoppasi. Pikemminkin VR:n kannattaisi ulkoistaa lähijunaliikenne jollekin ulkopuoliselle halpisoperaattorille mallia FlyBe, joskaan en olisi kovin varma siitä, että tuo FlyBe-systeemi on kovin pitkäikäinen sekään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    JÖö??? Jos se olisi taloudellisesti kannattavaa, ihan varmasti ne rahastajat niissä ratikoissa silloin myös olisivat. Millä sitten muka perustellaan rahastajien poissaoloa ratikoista jollei taloudella?
    Tää perustuu muutaman vuoden takaiseen laskuharjoitukseen, jossa arvioitiin muistaakseni 400 rahastajaa, 0 lipuntarkastajaa, 0 vartijaa, pummilla matkustavista aiheutuvat lipputulomenetykset 0 e, ilkivaltakulut 0 e, kertalippuautomaattien hankintakulut 0 e. Suurin piirtein tasan se meni. Tarkempi laskenta antaisi tarkemman tuloksen. (Silloin 70-luvulla, kun päätökset tehtiin ja epäilemättä taloudellisin perustein, ei ymmärretty, että tulee vartiointi- ja ilkivaltakuluja, liikenteen hidastumista ym.)

    Ja hei, jos Helsingin joukkoliikennettä hoidettaisiin taloudellisuus etunenässä, niin meillä olisi aika paljon nykyistä nopeampi ratikkaliikenne ja iso kasa busseja olisi korvattu ratikoilla. Mutta kun ei ole, niin täytyy uskoa, ettei taloudellisuudella loppujen lopuksi ole kovin suurta merkitystä, vaikka H/K-lukuja tykätäänkin esittää. Mietipä, kuinka monta miljoonaa palaa savuna ilmaan joka vuosi, kun ratikat matelee Manskulla 20 km/h ja seisoo liikennevaloissa minkä kerkeää.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #9

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tää perustuu muutaman vuoden takaiseen laskuharjoitukseen, jossa arvioitiin muistaakseni 400 rahastajaa, 0 lipuntarkastajaa, 0 vartijaa, pummilla matkustavista aiheutuvat lipputulomenetykset 0 e, ilkivaltakulut 0 e, kertalippuautomaattien hankintakulut 0 e. Suurin piirtein tasan se meni. Tarkempi laskenta antaisi tarkemman tuloksen. (Silloin 70-luvulla, kun päätökset tehtiin ja epäilemättä taloudellisin perustein, ei ymmärretty, että tulee vartiointi- ja ilkivaltakuluja, liikenteen hidastumista ym.)
    Eihän tuo nyt realistinen laskema ole. Ei busseistakaan ole tarkastusten tarve poistunut vaikka kuski rahastaa. Ja pitkässä vaunussa ilkivaltaakin tapahtuu niin sisä- kuin ulkopuolellakin, oli siellä työntekijöitä yksi tai kaksi. Rahastajahan ei pysty vaunua valvomaan yhtä kattavasti kuin vapaasti liikkuvat vartijat, vaan hänellä on oma työpisteensä ja päätehtävänsä kuten kuljettajallakin.

    Mutta nyky-kolmosella rahastaja kyllä säästäisi palkkansa nopeutuneina ajoaikoina, kun turistineuvonta hoituisi liikkeessä.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Eihän tuo nyt realistinen laskema ole.
    Jep. Lisäksi laskelmasta puuttuu vaikutus ajoaikoihin ja sen arvioiminen ei olekaan helppoa. Aikanaan kierrosajat pitenivät (mikä tuli HKL:lle yllätyksenä) mutta nyt en olisi niin varma siitä, että ne vastaavasti lyhenisivät. Avorahastus ja vapaus käyttää kaikkia ovia on kuitenkin nopeampaa kuin se, että pakotetaan kaikki sisälle yhdestä ovesta. Tietysti avorahastus ja liikkuva rahastaja voisi nopeuttaa kulkua, mutta sitten pummillakin matkustajia olisi jne.

    Tuo pitäisi tietysti laskea kunnolla ja kaikki muuttujat luotettavasti huomioiden, jos rahastajien palauttamista jossain instanssissa harkittaisiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Mutta nyky-kolmosella rahastaja kyllä säästäisi palkkansa nopeutuneina ajoaikoina, kun turistineuvonta hoituisi liikkeessä.
    Minä kun luulin että se kolmosen turistineuvonta ja lippujärjestelmien selostus on ulkoistettu Stadin Ratikoille. Siltä ainakin tuntuu Kauppatorilla museoratikan luona seistessä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #11

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aika äkkiä Finnairkin sen Aeronsa kuoppasi.
    Toinen mahdollisuus on Finncomm-malli. Finncommhan on, jollei nyt de facto tytäryhtiö, niin ainakin Finnairin strateginen kumppani.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tää perustuu muutaman vuoden takaiseen laskuharjoitukseen, jossa arvioitiin muistaakseni 400 rahastajaa, 0 lipuntarkastajaa, 0 vartijaa, pummilla matkustavista aiheutuvat lipputulomenetykset 0 e, ilkivaltakulut 0 e, kertalippuautomaattien hankintakulut 0 e.
    + rahastajien vartiointilisä
    + rahastajien myyntilaitteet

    Toki jos tarkoitat, että jokaisen ratikkaan tulevan pitää näyttää rahastajalle lippunsa (muutenhan pummimenetykset eivät voi olla 0 euroa), niin toki silloin mennään muutenkin kuin talous edellä eli matkustajien vaivattomuus edellä. Paitsi että silloin rahastajat hidastavat ratikoita niin tuhottomasti, että ratikoiden liikennöintikulut kasvaisivat varmaan 10 % ja lipputulot laskisivat saman verran.

    Rajoitetusti rahastajia ehkä kannattaisi palkata, esim. Lasipalatsin ja Kaivokadun pysäkeille ja lentoasemalle (nopeuttaisi 615:n matkaa viidellä minuutilla).

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Toinen mahdollisuus on Finncomm-malli. Finncommhan on, jollei nyt de facto tytäryhtiö, niin ainakin Finnairin strateginen kumppani.
    Finncommia ei oikeastaan enää ole, AY ja FlyBe ostivat sen ja tekivät siitä tämän FlyBeNordicin, johon yllä viittasin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    + rahastajien vartiointilisä
    Maksetaan saman verran kuin bussinkuljettajille eli 0 e.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    + rahastajien myyntilaitteet
    Siirretään ne kuljettajan pömpelistä rahastajan pömpeliin, kuskihan ei niitä enää tarvitse.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Toki jos tarkoitat, että jokaisen ratikkaan tulevan pitää näyttää rahastajalle lippunsa (muutenhan pummimenetykset eivät voi olla 0 euroa), niin toki silloin mennään muutenkin kuin talous edellä eli matkustajien vaivattomuus edellä. Paitsi että silloin rahastajat hidastavat ratikoita niin tuhottomasti, että ratikoiden liikennöintikulut kasvaisivat varmaan 10 % ja lipputulot laskisivat saman verran.
    Ei sun kannata tästä nyt hernettä nenään vetää, en mä ole tuomassa ratikoihin rahastajia takaisin. Ei tuollainen alustava laskuharjoitus kerro mitään muuta kuin sen, että asia ei ole mitenkään itsestään selvä suuntaan eikä toiseen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #13

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Finncommia ei oikeastaan enää ole, AY ja FlyBe ostivat sen ja tekivät siitä tämän FlyBeNordicin, johon yllä viittasin.
    Aa, tämä onkin tapahtunut juuri nyt kesällä. Ei ole silmiin osunut. Sinänsä tilanne ei muutu; FlyBe on nyt se Finnairin strateginen kumppani, joka hoitaa sen toiminnan tehostamisen, joka Finnairin itsensä on vaikea tehdä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Maksetaan saman verran kuin bussinkuljettajille eli 0 e.
    No siinä tapauksessahan ei tarvita nykyisinkään ratikoissa vartijoita, kun siellä ovat ne raitiovaununkuljettajat... Mutta hetkinen, eihän se nyt niin mennytkään.

    Ja tämänhän takia kohta ovat ne bussinkuljettajatkin lakossa. Jos rahastajilla ei ole vartijakoulutusta, vartijoiden tarve ei poistu mihinkään. Ratikat nyt ovat vieläpä alttiimpia järjestyshäiriöille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Siirretään ne kuljettajan pömpelistä rahastajan pömpeliin, kuskihan ei niitä enää tarvitse.
    Eikös Buscomilla ollut joku yhteys Helmiin? Uusia laitteita tulisi kai hankittavaksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei sun kannata tästä nyt hernettä nenään vetää
    En minä nyt näin helpolla hernettä mistään nenään vedä. Kunhan vain kommentoin sitä, että jos rahastajat palkataan lipuntarkastajaksi, on niistä roimasti haittaakin. Eikä rahastajilla voida poistaa vartijoita, mahdollisesti lievästi vähentää. Ja sama pätee juniin ja metroihinkin. Konduktööri ei vähennä pummilla ajamista, koska olisi mahdoton ajatus, että kaikkien liput tarkastettaisiin ovella. Ja junahan on vain kuin pidempi ratikka: matkustajapenkkiä kohden tarvitaan yhtä paljon rahastajia. Mutta vertaus junaan auttaa miettimään, miksi se taloudellisen kannattavuuden saaminen olisi täysin mahdotonta, koska silloin se on niin ilmiselvää.

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kaikkein helpointa olisi VR:n tehdä finnairit ja perustaa oma halpajunayhtiö Aeron tapaan. Se voisi hoitaa kaiken lähijunaliikenteen ja keskittyisi sen parantamiseen. Jos se toimisi tehokkaasti, ei kilpailutusta tarvittaisi. Se sopisi VR:n kilpailuntorjumisstrategiaankin, mutta voisi silti roimasti parantaa HSL:nkin tilannetta.
    Aika hyvä idea. Kas kun ei kellään aikaisemin ole käynyt mielessä? Hennkilökunta Virosta ja junatkin voidaan rekisteröidä Viron puolelle jos niiden lähtö ja määräpaikka on siellä. Olisi kansainvälistä liikennetä nimittäin!. Tarvitaan vain junalautta joka tuo junarungot joka aamu Helsinkiin ja vie ne joka ilta pois.

    t. Rainer

  15. #15
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Aika hyvä idea. Kas kun ei kellään aikaisemin ole käynyt mielessä? Hennkilökunta Virosta ja junatkin voidaan rekisteröidä Viron puolelle jos niiden lähtö ja määräpaikka on siellä. Olisi kansainvälistä liikennetä nimittäin!. Tarvitaan vain junalautta joka tuo junarungot joka aamu Helsinkiin ja vie ne joka ilta pois.
    Junat voidaan ajaa Haaparantaan ilman mitään junalauttoja ja henkilökunta palkata silti Virosta. Ja liikennehän on kansainvälistä eli muutkin kuin VR saavat ajaa sitä vaikka heti, ja lisäksi tämä saa - edelleen kansainvälisenä liikenteenä - ykkösprioriteetin rataverkolla eli ohittaa tärkeydessä kaikki VR:n junat. Yhdistyvät kaikki hyvät puolet tässä.

Sivu 1 / 15 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. ALV:n poistaminen lippuhinnoista?
    kirjoittanut jtm foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 17.06.2010, 19:18
  2. Konduktöörien tekemät lipuntarkastukset lähijunissa
    kirjoittanut konnaripoika foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 24.09.2009, 10:30

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •