Konduktöörien poistaminen lähijunista

Eri lipunmyyntikäytännöt ovat oman aikakautensa tuotteita. Konduktöörilipunmyynti junissa on hyvin vanhaa perua oleva käytäntö. Metron automaatteihin perustuva lipunmyynti taas on olettavasti suunniteltu joskus 1970-luvulla. Nyt konduktöörilipunmyynti on tullut niin kalliiksi, että se on lopetettu, ja tilalle on luotu uusi käytäntö 2010-luvun suunnitteluperusteilla. Käteisen rooli on nykyisin paljon pienempi kuin 1970-luvulla, minkä vuoksi tällä vuosikymmenellä voidaan luoda käytäntöjä, joissa käteisellä lipun ostaminen on vaikeampaa kuin kortilla tai mobiilimaksamisella. Veikkaanpa, että jos konduktöörilipunmyynti olisi lopetettu vaikka 15 vuotta sitten, niin asemilla olisi myös käteistä hyväksyvät automaatit.
Ei käteisellä toimiva automaatti välttämätön ole (enkä niin ole edes väittänyt), vaan jokin muu käteistä huoliva myyntikanava, kuten R-kioski junien liikennöintiajat kattavine aukioloaikoineen asemien välittömässä läheisyydessä, riittää.

Mielenkiinnolla seuraan, miten "2010-luvun suunnitteluperustetta" sovelletaan Länsimetron asemilla... ;)
 
Ei käteisellä toimiva automaatti välttämätön ole (enkä niin ole edes väittänyt), vaan jokin muu käteistä huoliva myyntikanava, kuten R-kioski junien liikennöintiajat kattavine aukioloaikoineen asemien välittömässä läheisyydessä, riittää.

Ei tarkastusmaksulaissa ole vaatimusta, että käteistä hyväksyvän lipunmyynnin pitäisi olla aseman välittömässä läheisyydessä tai junassa pitäisi olla auki koko liikennöintiajan. Siinä vaaditaan vain, että on mahdollisuus ostaa lippu ennen matkaa.

Lippu on mahdollista ostaa mobiilisovelluksella kortilla 24h vuorokaudessa, ennen matkaa ja käteisellä R-kioskeilta ja muista myyntipisteistä niiden aukioloaikoina eli myös ennen matkaa. Minusta tuo jo täyttää lain vaatimuksen, että lippu on mahdollista ostaa ennen matkaa.

Se ettei matkustaja ole ostanut lippua käteislipunmyynnin aukioloaikana eikä hän osaa tai halua käyttää älypuhelinta lipunostoon ei tarkoita sitä, ettei matkustajalla olisi ollut lain tarkoittamaa kohtuullista mahdollisuutta ostaa lippua.
 
Viimeksi muokattu:
...eikä hän osaa tai halua käyttää älypuhelinta lipunostoon...

Edelleen: Entä jos matkustajalla EI OLE älypuhelinta? Onko kohtuullista velvoittaa matkustajaa hankkimaan sellainen vain jotta hän pystyisi ostamaan junalipun? Sanoittepa te kännykkänörtit mitä tahansa niin minusta se EI OLE kohtuullista!.
 
Edelleen: Entä jos matkustajalla EI OLE älypuhelinta? Onko kohtuullista velvoittaa matkustajaa hankkimaan sellainen vain jotta hän pystyisi ostamaan junalipun? Sanoittepa te kännykkänörtit mitä tahansa niin minusta se EI OLE kohtuullista!.

Matkustajan ei ole pakko hankkia älypuhelinta eikä sitä vaadita. Hän voi myös ostaa lipun lipunmyyntipisteestä niiden aukioloaikoina tai automaatista, siellä missä automaatteja on. Se on vapaa valinta. Mahdollisuus ostaa lippu ennen matkaa matkustajalla kyllä on.

Kuinka yleinen tämä yhdistelmä on, jos ei olla lentoasemalla, laivaterminaalissa tai rautateiden kaukoliikenteen asemilla, joissa on käteisen hyväksyvät automaatit?

1) Matkustaja kulkee lipunmyyntipisteiden(R-kioskien) aukioloaikojen ulkopuolella tai kohtuuttoman kaukana lipunmyyntipisteistä JA
2) Matkustajalla ei ole voimassa olevaa kausilippua tai matkakorttia, jossa on arvoa JA
3) Matkustajalla ei ole lipunostoon sopivaa älypuhelinta ja -korttia JA
4) Matkustaja on oikeaan aikaan asemalla ja löytää oikeaan liikennevälineeseen. (Ilman älypuhelinta on vaikeaa löytää reittejä ja aikatauluja varsinkin hiljaiseen aikaan vieraalla alueella.)

Tuollaisia matkustajia lienee promillen murto-osia joukkoliikenteen matkustajista. Nyt on kuitenkin kyse joukkoliikenteestä, jossa palvellaan massoja.

Toki lippuautomaatteja tarvitaan nykyistä enemmän, mutta muutaman harvan erityispalveluita matkustajan toivovan matkustajan takia ei sellaisia kannata joka paikkaan asentaa. Tämä koskee varsinkin käteisen hyväksyviä automaatteja.
 
Viimeksi muokattu:
Leinelään on tänään saatu lippuautomaatti. Kilometrin säteellä asemasta ei ole mitään paikkaa, josta saisi lippuja (tai ladattua matkakorttia), joten tämä oli tarpeen.
 
Ei tarkastusmaksulaissa ole vaatimusta, että käteistä hyväksyvän lipunmyynnin pitäisi olla aseman välittömässä läheisyydessä tai junassa pitäisi olla auki koko liikennöintiajan. Siinä vaaditaan vain, että on mahdollisuus ostaa lippu ennen matkaa.
En ole lainopillisesta näkökulmasta asiaa kommentoinutkaan - pitäisi kai olla itsestäänselvyys, että HSL:n kaltainen toimija ne kriteerit sentään täyttää edes rimaa hipoen. Sitä vastoin vertasin aiemmassa viestissäni lähijunien nykyistä ja metrossa pitkän aikaa käytössä ollutta lipunmyyntiperiaatetta asiakasnäkökulmasta katsottuna. Metron kaikilla asemilla on vähintään luottokortilla toimiva lippuautomaatti, lähijunien kaupunkiratojen asemilla aina ei edes niitäkään (tätä kirjoitettaessa). Toissijaisena näkökohtana pidin ja pidän edelleenkin, että mahdollisimman monelta asemalta tai niiden välittömästä läheisyydestä voisi ostaa lipun käteisostonakin. Sekin kuuluu mielestäni hyvään asiakaspalveluun, vaikka käteismaksaminen vähenee kaikkialla tasaiseen tahtiin.
 
Leinelään on tänään saatu lippuautomaatti. Kilometrin säteellä asemasta ei ole mitään paikkaa, josta saisi lippuja (tai ladattua matkakorttia), joten tämä oli tarpeen.

Vastaavia asemia ovat mm. Ilmala ja Valimo. Esimerkiksi Valimossa lähin lipunmyyntipiste on Pitäjänmäentien varressa oleva R-kioski, jonne on yli kilometri matkaa. llmalasta pitää mennä Pasilaan. Aika kohtuutonta ja surkeasti HSL.lta hoidettu.
 
Mielenkiinnolla seuraan, miten "2010-luvun suunnitteluperustetta" sovelletaan Länsimetron asemilla... ;)

Länsimetro on samaa metrolinjaa kuin nykymetro, joten minusta siellä on perusteltua olla samat käytännöt koko linjan varrella.
 
Leinelään on tänään saatu lippuautomaatti. Kilometrin säteellä asemasta ei ole mitään paikkaa, josta saisi lippuja (tai ladattua matkakorttia), joten tämä oli tarpeen.

Leinelään on tulossa muistaakseni jo tämän vuoden puolella Alepa.
 
Hallinto-oikeuden professori Olavi Mäenpää katsoo, ettei tarkastusmaksua voi määrätä, jos juna-asemalla ei ole lipunostomahdollisuutta. Höseli toki vastustaa. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005313855.html

Hesari on myös kysynyt ministeriön kantaa, mutta ministeriö ei sano oikein juuta eikä jaata. Aikoo kuitenkin lehden yhteydenoton jälkeen seurata tilannetta.
 
Hallinto-oikeuden professori Olavi Mäenpää katsoo, ettei tarkastusmaksua voi määrätä, jos juna-asemalla ei ole lipunostomahdollisuutta. Höseli toki vastustaa. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005313855.html

Hesari on myös kysynyt ministeriön kantaa, mutta ministeriö ei sano oikein juuta eikä jaata. Aikoo kuitenkin lehden yhteydenoton jälkeen seurata tilannetta.

Ihan hyvä, että asiasta kirjoitellaan. Toi proffan lausunto oli kyllä vähän semmoinen kaikkien-asioiden-päivystävä-dosentti-tasoa. Kuten nyt täälläkin on lakia jo luettu, LVM on myöntänyt HSL:lle oikeuden määrätä tarkastusmaksuja. Yksittäisen tarkastusmaksun kohdalla ei siis voida vedota siihen ettei lippujen ostaminen ollut tarpeeksi yksinkertaista. Juridisesti LVM:n pitäisi peruuttaa HSL:n oikeus määrätä tarkastusmaksuja (kokonaan tai osittain) mikäli nykyinen tapa ei ole riittävän yksinkertainen. Mutta jos LVM ei viitsi tehdä mitään, niin silloin se valitus pitää tehdä LVM:n toimista tai passiivisuudesta eikä yksittäisestä tarkastusmaksusta.
 
Näiden nyt olemassaoevien lipunmyyntikanavien lisäksi ehdotan seuraavaa:

HSL:n Kertalipuja voisi ostaa netistä ja tulostaa ne paperille, kuten kaukojunissa, kaukobusseissa ja lento ja laivaliikenteessä toimitaan.
Yhden lipun koko ei tarvitse olla kokonainen A4 vaan esim kahdeksasosa, eli jos tulostaa itselleen monta lippua, niitä mahtuu sitten monta yhteen arkkiin.

Tämä voisi olla toimiva vaihtoehto turisteille ja ulkopaikkakuntalaisille jotka haluavat ennakkoon ostaa lippuja ilman jonottamista ja kioskin etsimistä.

Jos en muista värin niin Tukholmassa se on yksi vaitoehto, en tosin kerennyt käyttää sitä kun viimeksi kävin

t. Rainer
 
Ihan hyvä, että asiasta kirjoitellaan. Toi proffan lausunto oli kyllä vähän semmoinen kaikkien-asioiden-päivystävä-dosentti-tasoa. Kuten nyt täälläkin on lakia jo luettu, LVM on myöntänyt HSL:lle oikeuden määrätä tarkastusmaksuja. Yksittäisen tarkastusmaksun kohdalla ei siis voida vedota siihen ettei lippujen ostaminen ollut tarpeeksi yksinkertaista. Juridisesti LVM:n pitäisi peruuttaa HSL:n oikeus määrätä tarkastusmaksuja (kokonaan tai osittain) mikäli nykyinen tapa ei ole riittävän yksinkertainen. Mutta jos LVM ei viitsi tehdä mitään, niin silloin se valitus pitää tehdä LVM:n toimista tai passiivisuudesta eikä yksittäisestä tarkastusmaksusta.

Ei liene hankalaa päätellä, kumpi on enemmän kaikkien asioiden päivystävä dosentti - sinä, vaiko Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan hallinto-oikeuden professori. Mäenpää on arvostettu asiantuntija ja todellinen guru omalla oikeudenalallaan.

Nimenomaisesti yksittäisen tarkastusmaksun kohdalla voidaan ja tuleekin vedota siihen, ettei lipun ostaminen ollut mahdollista. Julkisyhteisö ei voi laittaa asiakkaita siten epäyhdenvertaiseen asemaan, että esimerkiksi älylaitetta omistamaton pyörätuolilla liikkuva lippuautomaatitomalta asemalta kyytiin nouseva matkustaja olisi ollut pakotettu hankkimaan lipun jonkin muun kanavan kautta kuin mikä muilla asemilla on mahdollista, muttei juuri tällä asemalla ole mahdollista.

Ei LVM:n tietenkään tarvitse peruuttaa HSL:n oikeutta määrätä tarkastusmaksuja. Kyseessä on ainoastaan viranomaisen tapa tulkita voimassaolevaa lainsäädäntöä. Sen tulisi luonnollisesti olla hallinto-oikeuden yleisten oppien mukaisesti hallinnon asiakasta, HSL:n tilaamassa liikenteessä matkustavaa, suosivaa. Näin ei nyt haluta tehdä, minkä vuoksi tarkastusmaksusta voi toki valittaa - ja kannattaakin, mikäli ei todella lippua ole voinut ostaa.
 
Tuollaisia matkustajia lienee promillen murto-osia joukkoliikenteen matkustajista.

Niinpä. Tämä on se älämölön määrä, joka vähemmistön elämän hankaloittamisesta syntyy. Asia olisi varmaan ollutkin etusivun katastrofi pidemmän aikaa, jos olisi sössitty enemmistön lipunosto (vrt. VR:n uuden järjestelmän takkuaminen pari ensimmäistä viikkoa jokunen vuosi sitten).

Sivuhuomiona, niinkin eksoottisella paikkakunnalla kuin Turku näyttäis olevan edistyneempi mobiililippu kuin HSL:llä. Palvelusta saa aikuisten ja lasten kertalippuja ja kaikkia 1-14:n vuorokauden matkailijalippuja. Ite en ole HSL:n appia käyttänyt, joten en osaa vertailla käyttöliittymiä.
 
Takaisin
Ylös