Konduktöörien poistaminen lähijunista

Hiukan ylimielinen ote, muttei kuitenkaan niin paha kuin olisi voinut olettaa. Luettelevat kaikenlaista, mutta mainitsematta jää lukuisia ryhmiä, joiden lipunostomahdollisuudet lähenevät olematonta. Etenkin lapset, wifin ulottumattomissa olevat ulkomaalaiset sekä älypuhelimettomat ja maksuhäiriömerkintäiset. Mielenkiintoista nähdä, mitä LVM toteaa. HS varmasti seuraa.
 
Tarkastusmaksulakia tulisi muuttaa, jotta konduktööreille voitaisiin antaa oikeus kirjoittaa tarkastusmaksuja (voi tosin olla perustuslain näkökulmasta ongelmallista, jos yksityisen yrityksen työsuhteiset työntekijät voisivat kirjoittaa suoraan perintäkelpoisia hallintomaksuja).
Tai sitten harkita yksityisten pysäköinninvalvontafirmojen tavoin kylttejä, joissa lukee isolla ”80€” ja ”astumalla sisään hyväksyt ehdot”. :lol:

Ruotsin tarkastusmaksulaista voisi ottaa myös mallia, siinä maksu on julkisoikeudellisen maksun sijaan yksityisoikeudellinen ”lisämaksu”, kuitenkin toimivaltaisen lupaviranomaisen vahvistama.
 
Tai sitten harkita yksityisten pysäköinninvalvontafirmojen tavoin kylttejä, joissa lukee isolla ”80€” ja ”astumalla sisään hyväksyt ehdot”. :lol:

Tuo olisikin hauskaa! Näen jo sieluni silmin tilanteet, joissa tällainen privasakottaja yrittää vängätä pummilta henkkaria, jota tämä ei esitä, koska ei ole pakko, kun toinen osapuoli ei ole viranomainen. Kirjoita siinä sitten maksumääräys "noin 180 cm pitkälle, tummatukkaiselle mieshenkilölle, jolla on suuret silmälasit" ja yritä periä niitä oikeudessa :lol:
 
HS mielipide 29.8: Konduktöörit ajoivat lapseni ulos junasta - hän jäi vieraalle asemalle tietämättä mitä tehdä ja mistä voisi ostaa lipun setelillään http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005343594.html 13 vuotias poika siis matkusti ensimmäistä kertaa yksin lähijunalla Helsingistä Hyvinkäälle. Poika ei tiennyt ettei lippuja enää myydä junassa ja jäi setelinsä kanssa odottamaan lipunmyyjää. Keravan jälkeen vaunuun astuivat konduktöörit, poika halusi ostaa junalipun Hyvinkäälle. "Junissa ei enää myydä lippuja, sun täytyy nyt jäädä tossa Järvenpäässä pois. Käyt ostamassa lipun ja jatkat seuraavalla junalla". Poika yritti hädissään selittää ettei omista maksukorttia, jolla voisi ostaa lipun, mutta tarkastajanainen ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa vaan lähti vastaamatta jatkamaan matkaansa.

Järvenpään lipunmyynti oli Sunnuntaina suljettu ja lippuautomaattiin ei käy käteinen. Lähin R-kioski on aika kaukana Sibeliuksenkadulla ja varmasti vaikea löytää jos seutu ei ole tuttua. Ei nyt mennyt ihan putkeen tuo konduktöörin "asiakaspalvelu". Kyseessä nuori matkustaja joten olisi kyllä pitänyt käyttää sitä harkintaa ja ainakin mun mielestä antaa matkustaa ilman lippua määränpäähänsä. Kyseessähän ei edes ollut pummilla matkustava henkilö koska se raha oli varattuna lipun ostoon. Pojalla oli puhelimessaan onneksi vähän akkua jäljellä ja sai soitettua kotiin tilanteestaan.
 
Touhu itse junissa on siis aivan yhtä mielivaltaista, kuin lipunmyynnin muutokset muutenkin.

Piipahdin eilen Keravan asemalla ja katsoin epäuskoisesti aseman R-kioskin aukioloaikoja: ma – pe 05:00 – 18:30, la 08:00 – 18:00 ja su 09:00 – 15:00. Aivanko aikuisten oikeastiko HSL ja VR katsovat, että lipunmyynnin voi jättää jälleenmyyjien varaan, kun aukioloajat ovat tällaiset?

HSL:n lipun voi sentään ostaa ennakkoon etukäteen ja käyttää kun käyttää. Mutta VR:n lippua ei voi ostaa etukäteen, mikäli tarkka matkustaminen ajankohta ei ole jo ostohetkellä tiedossa.
 
Piipahdin eilen Keravan asemalla ja katsoin epäuskoisesti aseman R-kioskin aukioloaikoja: ma – pe 05:00 – 18:30, la 08:00 – 18:00 ja su 09:00 – 15:00. Aivanko aikuisten oikeastiko HSL ja VR katsovat, että lipunmyynnin voi jättää jälleenmyyjien varaan, kun aukioloajat ovat tällaiset?

Aivan noin hankala ei tilanne Keravan asemalla ole. 70 m päässä asemalaiturista on myös toinen R-kioski, joka on auki pidempään: ma-to 06:30-21, pe 06:30-21:30, la 8:00-21:30, su 8:00-21:00. Asemarakennuksen ärrällä on myös (yrittäjän asettama) lappu, jossa kerrotaan tästä tästä pidempään auki olevasta kioskista.
 
On tämä yhteiskuntamma niin köyhä ettei alaikäisen perille vieminen ole mahdollista ilman lippua. Kannattaisi nyt VR:n tilata 10 miljoonaa maksava konsulttiselvitys terveen maalasijärjen käytöstä.
 
HS mielipide 29.8: Konduktöörit ajoivat lapseni ulos junasta - hän jäi vieraalle asemalle tietämättä mitä tehdä ja mistä voisi ostaa lipun setelillään http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005343594.html 13 vuotias poika siis matkusti ensimmäistä kertaa yksin lähijunalla Helsingistä Hyvinkäälle. Poika ei tiennyt ettei lippuja enää myydä junassa ja jäi setelinsä kanssa odottamaan lipunmyyjää. Keravan jälkeen vaunuun astuivat konduktöörit, poika halusi ostaa junalipun Hyvinkäälle. "Junissa ei enää myydä lippuja, sun täytyy nyt jäädä tossa Järvenpäässä pois. Käyt ostamassa lipun ja jatkat seuraavalla junalla". Poika yritti hädissään selittää ettei omista maksukorttia, jolla voisi ostaa lipun, mutta tarkastajanainen ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa vaan lähti vastaamatta jatkamaan matkaansa.

Järvenpään lipunmyynti oli Sunnuntaina suljettu ja lippuautomaattiin ei käy käteinen. Lähin R-kioski on aika kaukana Sibeliuksenkadulla ja varmasti vaikea löytää jos seutu ei ole tuttua. Ei nyt mennyt ihan putkeen tuo konduktöörin "asiakaspalvelu". Kyseessä nuori matkustaja joten olisi kyllä pitänyt käyttää sitä harkintaa ja ainakin mun mielestä antaa matkustaa ilman lippua määränpäähänsä. Kyseessähän ei edes ollut pummilla matkustava henkilö koska se raha oli varattuna lipun ostoon. Pojalla oli puhelimessaan onneksi vähän akkua jäljellä ja sai soitettua kotiin tilanteestaan.

Hienosti menee lippu-uudistus. Jos tässä esitetty pitää paikkansa, niin tuleepa mieleen, että Amerikassa rautatieyhtiö joutuisi maksamaan miljoonakorvauksia tällaisesta mielensä pahoittaneelle asiakkaalle.

Eikö myöskään VR:n automaatit ota vastaan rahaa? Tämähän ei ole HSL-aluetta enää.
 
Järvenpään lipunmyynti oli Sunnuntaina suljettu ja lippuautomaattiin ei käy käteinen.
Onko Järvenpäässä muka oikeasti vielä lipunmyynti toiminnassa?!?!? Luulin, ettei sellaista ole lähiliikennealueella enää missään Helsingin ja Tikkurilan lisäksi...
 
Onko Järvenpäässä muka oikeasti vielä lipunmyynti toiminnassa?!?!? Luulin, ettei sellaista ole lähiliikennealueella enää missään Helsingin ja Tikkurilan lisäksi...

Aseman lipunmyynti palvelee arkisin klo. 6.30 - 17.00 https://www.vr.fi/cs/vr/fi/jarvenpaa_fi

---------- Viestit yhdistetty klo 18:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:06 ----------

VR myöntää että konduktöörin harkinta petti kun 13-vuotias poika ohjattiin junasta ulos Järvenpäässä. http://www.vantaansanomat.fi/artikk...-ulosheittoon-konduktoorin-harkintakyky-petti
 
Miten vanhan lapsen voi sitten nostaa junasta pakkaseen? 14-vuotiaan? 15-vuotiaan? Entäpä raskaana olevan naisen? Taikka muistisairaan vanhuksen? Juopuneen mieshenkilön?

Menee kyllä mahdottomaksi.

Jos tässä joltain on harkintakyky pettänyt niin vanhemmalta joka ei varmastanut, että lippu on etukäteen ostettu. Tästä uudistuksesta on nyt niin paljon ollut juttua, että ei kukaan liikennöintialueella asuva voi väittää ettei asiaa tiedä. Ja onhan junissakin selvät merkinnät, että lippuja ei myydä. Jos aikuinen päästää tuon ikäisen lapsen matkustamaan yksin, niin samalla luovuttaa osan omasta harkintavallastaan lapselle. Tässä tapauksessa junan merkintöjen ymmärtäminen epäonnistui ja en näe miten se voisi olla VR:n vika. Vapauden mukana tulee vastuu ja aina ei voi syytellä muita.
 
Jos tässä joltain on harkintakyky pettänyt niin vanhemmalta joka ei varmastanut, että lippu on etukäteen ostettu. Tästä uudistuksesta on nyt niin paljon ollut juttua, että ei kukaan liikennöintialueella asuva voi väittää ettei asiaa tiedä.

Markus, me elämme joukkoliikennekuplassa. Onhan tuo meille tuttu tilanne nyt, ja tuntuu, että joka tuutista toitotetaan yhtä ja samaa.

Mutta kaikki eivät elä kuin me. Ei tämän lapsen täti ole välttämättä kulkenut junilla vuosikausiin tai vuosikymmeniin, eikä liioin poikansa. Hesariakaan ei enää lueta kuten ennen – se on harvojen lystiä nykyään.

Kyllä se raha kourassa on tuossa tilanteessa ihan riittävä todiste siitä, että liikkeellä ollaan hyvin aikein.

San Franciscossa seurasin kerran commuter trainissa vastaavaa tilannetta, ja siinä konduktööri talutti sitten asemalaiturille lippuostoksille. Juna odotti. Toivottavasti noita ei siellä kovin usein satu. Tosin tässä tapauksessa tuokaan ei olisi auttanut, kun sitä lippua ei rahalla saa.
 
Ei. Lapsen, hänen vanhempiensa eikä sukulaisten harkintakykyky ei pettänyt. Lapsellehan oli annettu lippuraha mukaan.

Se mikä petti, on VR:n mielivaltainen lippujärjestelmä. Ei auta, vaikka matkustaja osaisi lippujärjestelmän perinpohjin, siltikään Järvenpäästä ei pääse jatkamaan matkaa junalla kello 21 jälkeen käteisellä mitenkään. Vielä vaikeampi tilanne on, jos lippujärjestelmä ja lipunmyyntipaikat eivät ole tuttuja.

Olen matkustanut itsenäisesti bussilla kuusivuotiaasta alkaen, ilman luottokorttia, puhelinta, tietokonetta tai verkkopankkitunnuksia. Mitään nykyisen kaltaisia ongelmia matkustamisessa ei ollut. Sarjalippu kelpasi sellaisenaan ja jos ne olisivat päässeet loppumaan, matkan olisi voinut maksaa myös käteisellä.

Projisoidaanpa tilanne nykypäivään. Säästöpankki, Osuuspankki ja S-Pankki eivät myönnä maksukorttia kuusivuotiaalle. Käytännössä VR onkin sulkenut palvelunsa kuusivuotiailta. Jonkun kortin voi saada jo seitsemänvuotiaana, mutta toisiin tarvitaan vähintään 15 - 16 vuoden ikä.

Kolmetoistavuotiaalta ei voida edellyttää maksukortin käyttöä maksutapana.

Mikäli VR:n palvelut on tarkoitettu vain aikuisille, asemille on syytä lisätä selkeät K-18 merkinnät. Samalla lastenliput tulee poistaa hinnastoista, ohjeista ja myynnistä.
 
Takaisin
Ylös