Konduktöörien poistaminen lähijunista

Jos vastaanottajalla on älypuhelin ja internet-yhteys, voit itse lähettää nettisivulta saamasi tiedoston vastaanottajan puhelimeen: sähköposti, pikaviestin, http, ftp, mikä hyvänsä protokolla, joka vain toimii sinun ja vastaanottajan välillä.

Mikäli vastaanottaja pystyy käymään paikassa, jossa on internet-yhteys ja tulostin, hän voi myös tulostaa pdf:n paperille ja matkustaa paperilapulla, ilman älypuhelinta, internetiä ja sähköä.

Ja jos ei ole (sellaisiakin on, vaikka se joidenkin mielestä tuntuukin käsittämätöntä olevan...) tai ei pysty käymään paikassa jossa voi tulostaa niin mitäpä tuo silloin auttaa? Ei niin mitään.
 
Käytän joukkoliikennettä paljon mutta en osaa muodostaa kantaa siitä, että pitäiskö olla mahdollisuus lippu ennakkoon käteisellä ja kuinka lähellä itse asemaa. Ketjussa on esitetty hyviä perusteluja sille että mahdollisuus käteisellä ostoon pitää olla. Mutta myös kaikki tietävät että rahaa sisältävä automaatti joutuu helpommin ilkivallan kohteeksi, jolloin se korjausta odottamassa taas poistaa lipunostomahdollisuuden.

Onkos siinä ajatuksessa kohtuuttomuuden tuntua, että pääkaupunkiseudun jokaisessa perheessä olisi vaikkapa yksi haltijakohtainen matkakortti, johon oli ladattu 30 euroa arvoa satunnaisia matkoja varten, jos perheessä pääasiassa käytetään yksityisautoa ?

Kun itse matkustan busseissa olen pannut merkille että 90 % maksaa matkan matkakortilla. Jos juna-asema ei kuulu HSL-alueeseen, niin nyt näyttää olevan mahdollisuus myös lähiliikenteen kertalipun ostoon verkkokaupassa.

Kuka sen viimeisen sanan sanoo, mikä on riittävän selkeä ja kohtuullinen mahdollisuus lipun hankkimiseen ?
 
Käytän joukkoliikennettä paljon mutta en osaa muodostaa kantaa siitä, että pitäiskö olla mahdollisuus lippu ennakkoon käteisellä ja kuinka lähellä itse asemaa. Ketjussa on esitetty hyviä perusteluja sille että mahdollisuus käteisellä ostoon pitää olla. Mutta myös kaikki tietävät että rahaa sisältävä automaatti joutuu helpommin ilkivallan kohteeksi, jolloin se korjausta odottamassa taas poistaa lipunostomahdollisuuden.

Automaatti junaan, niin ilkivalta- ja murtoriski pienenee ja rahojen keräyskin sujuu kätevästi varikolla. Ei se sen vaikeampaa ole.

Kuka sen viimeisen sanan sanoo, mikä on riittävän selkeä ja kohtuullinen mahdollisuus lipun hankkimiseen?

Liikenne- ja viestintäministeriö. Toistaiseksi Höselin touhu on johtanut harvinaiseen, käsittääkseni ainoaan tarkastusmaksulain olemassaolon aikana tehtyyn, selvityspyyntöön, johon Höseli on nyt vastannut. Hyväksyykö LVM vastauksen, sitä emme vielä tiedä.
 
HSL-alueen ulkopuolella voi junalipun ostaminen tulla ongelmalliseksi. Kaikilla, varsinkaan lapsilla ei ole pankkikorttia. Kaikilla ei ole älypuhelinta. Onko aseman luona kioskia josta voi ostaa lipun? Vai onko muita tapoja ostaa lippu käteisellä?
 
Hyvin muotoiltu tiedote. Käytännössä ministeriö kieltää määräämästä junissa tarkastusmaksuja niissä tilanteissa, joita tässä topikissa on lueteltu.

Sitä tuolla ei ole erikseen sanottu, onko lipun oltava hankittavissa myös käteisellä lähtöhetkellä.
 
Ritva ei matkustanut lähijunassa, mutta luulen, että hän tuskin panee pahakseen, jos konduktöörien asiakaspalvelu loppuu kaukopuolellakin: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710262200490353_u0.shtml Uutisessa kerrotaan, miten konnari "alkoi suorastaan räyhätä minulle ja sanoi kovaan ääneen, että ei tällaisella puhelimella mitään lippuja ostella, ei tällaisia puhelimia ole enää kellään". Ritvan lippu oli tekstiviestimuodossa, mikä on edelleen aivan käypä muoto. Epäselväksi siis jäi, miksi konnari näin toimi.

Eilen matkustin pitkästä aikaa junalla. Menomatkalla ei asiakaspalvelua näkynyt, mutta paluumatkalla kaksi väsyneen oloista jantteria laahusti neonkeltaisissa liiveissä junan päästä päähän pari kertaa samalla kännykkää näpläillen. Olin todella otettu siitä, että minua asiakkaana sillä tavalla palveltiin :D
 
Takaisin
Ylös