Konduktöörien poistaminen lähijunista

Saisivat laittaa ne lipunmyyntiautomaatit junien aulaan. Vähentäisi ilkivaltaa siellä kylmällä seisakkeella. Sarjalippuja voisi ostaa kivemmin kun ei tarvitse odotella sen koneen hidasta tulostamista (VR-sarjalippu).

Herää myös kysymys, että kuinka kivaa on vakiomatkustajillle kk-lipulla olla (lähes) joka aamu näyttämässä sitä lippua sen sijaan, että nuokkuu tai lukee kirjaa rauhassa.
 
Ymmärsinkö oikein että matkakortinlukijat, siis mustat tai siniset mötikät poistetaan junista sisältä. Itselläni on esimerkiksi helsingin sisäinen lippu ja matkustan sillöin tällöin Espooseen tai Vantaalle. silloin ostan seutulipun matkakortin arvolla. Jos matkakortilla ostetaan asemalla eikä laite toimi, niin mitä sitten seuraavaksi. Jäädänkö junasta pois.

Vai onko niin että matkakortin lukijat säilyvät junien sisätiloissa ?
 
Ei kai sentään Höselikään ihan niin tunari ole, että ottaisi ne kortinlukijat junista pois.
 
Ymmärsinkö oikein että matkakortinlukijat, siis mustat tai siniset mötikät poistetaan junista sisältä. Itselläni on esimerkiksi helsingin sisäinen lippu ja matkustan sillöin tällöin Espooseen tai Vantaalle. silloin ostan seutulipun matkakortin arvolla. Jos matkakortilla ostetaan asemalla eikä laite toimi, niin mitä sitten seuraavaksi. Jäädänkö junasta pois.

Vai onko niin että matkakortin lukijat säilyvät junien sisätiloissa ?
Sellaisesta muutoksesta en ole nähnyt missään puhuttavan. Konduktöörit poistuvat junista, joten kertalippujen myynti loppuu.
 
Yhtiön mukaan esimerkiksi lippuja ei saa enää ostaa lähijunasta, koska lipunmyynti lähijunaliikenteessä lopetetaan.

Näin siis VR:n sivuilla. Matkakortilla arvolla maksaminenhan on lipun ostamista. Toisaalta myös vertaaminen metroon, jossa selkeästi lippu ostetaan ennen junaan nousua.

Ymmärrän kyllä jossain määrin ajatusta, tuo ostotapahtuma on monesti monelle käynnissä kun tarkastajat työskentelevät viereisessä vaunussa.

Ei se välttämättä niin pahalta kuulosta jos joka asemalla on kaikissa sääolosuhteissa toimivat laitteet ja joihin ei muodostu jonoja.
 
Yhtiön mukaan esimerkiksi lippuja ei saa enää ostaa lähijunasta, koska lipunmyynti lähijunaliikenteessä lopetetaan.

Näin siis VR:n sivuilla. Matkakortilla arvolla maksaminenhan on lipun ostamista. Toisaalta myös vertaaminen metroon, jossa selkeästi lippu ostetaan ennen junaan nousua.

Ymmärrän kyllä jossain määrin ajatusta, tuo ostotapahtuma on monesti monelle käynnissä kun tarkastajat työskentelevät viereisessä vaunussa.

Ei se välttämättä niin pahalta kuulosta jos joka asemalla on kaikissa sääolosuhteissa toimivat laitteet ja joihin ei muodostu jonoja.

Lähijuna-asemat poikkeavat metroasemista melkoisesti. Metroasemien laiturialueille kuljetaan aina katettujen lippuhallien kautta kun taas iso osa juna-asemista on hyvin avoimia jolloin matkakortinlukijoiden sijoitteleminen voisi olla haasteellista. Esimerkkeinä Kannelmäki, Myyrmäki ja Espoo. Eiköhän ne lukijat siis jatkossakin säily siellä vaunujen eteisauloissa.
 
Tiedotteiden sanamuoto ei ehkä ollut onnistunein mahdollinen. Lähijunien uusi lippukäytäntö ei vastaa yksi yhteen metron lippukäytäntöjä, uutisoinnista voisi joukkoliikennettä satunnaisemmin käyttävä niinkin päätellä. Kuten aki kertoi, metroon mennään aina kortinlukijoin ja lipunmyyntiautomaatein varustettujen tilojen kautta. Metrossa voimassa oleva lippu pitää olla jo laiturialueelle tultaessa.

Lähijunissa on toinenkin ero metroon verrattuna: osa reiteistä jatkuu HSL-alueen ulkopuolelle. Ymmärtääkseni ei ole kesän muutosajankohtaan mennessä tulossa sellaista lippua, jonka voisi matkakortilta maksaa esimerkiksi Tikkurilasta Ryttylään. Käteinen eikä pankkikorttikaan riitä, vaan on oltava jokin etukäteen ostettu VR:n lippu junaan astuttaessa. Etukäteen ostaminen tarkoittaa siis lipun hankkimista kioskilta, aseman lipunmyyntiautomaatista tai VR:n verkko- /mobiilipalveluista .
 
Voimme siis todeta että Lähijunia käytettäessä matkakortin arvolla voi edelleen ostaa lipun junan sisällä. Siten tieto siitä lippu pitäisi olla ostettuna ennen junaan nousua ei koske kaikkia lipputyyppejä.
 
Miten siispä lippu ostetaan käteisellä esimerkiksi Haarajoella tai Jorvaksessa? Vai asennetaanko jokaiselle maitolaiturille uudet automaatit, joille kelpaa myös käteinen ja joista saa sekä HSL:n että VR:n lippuja? Ymmärtääkseni nykyisille automaateille kelpaa vain korttimaksu sillä perusteella, että käteisellä lipun saa konnarilta. Lipunmyynti on lakkautettu lähes kaikilta asemilta, eikä R-kioskeja ole monellakaan asemalla. Ja jos on, kuka pakottaa R-Kioskin pitämään kiskaa auki tarpeeksi kattavin ajoin? Esimerkiksi Kauniaisten Ärrä on auki 7-21:30 / 8-21:30 / 9-21:30, kun junia taas lähtee lähes ympäri vuorokauden 4:22-1:23 / 5:58-4:23 / 6:23-1:23.
 
Miten siispä lippu ostetaan käteisellä esimerkiksi Haarajoella tai Jorvaksessa? Vai asennetaanko jokaiselle maitolaiturille uudet automaatit, joille kelpaa myös käteinen ja joista saa sekä HSL:n että VR:n lippuja?

Kyllä kovasti ovat luvanneet, että automaatit tulee. Sitä en tiedä, mikä maksutapa niissä käy, mutta en ihmettelisi vaikka ainoa vaihtoehto olisi Diners Club. Tai mikäs se kiinalainen luottokortti on, jonka muutama suomalainen liike turistiyuanien toivossa jo hyväksyy? :D

Noin puhtaan rahallisesti olisi varmaan halvempaa todeta, että asemilta X, Y ja Z alkavat vaihdottomat matkat ovat maksuttomia. Noiden automaattien hankinta- ja huoltokulut ovat taatusti suuremmat kuin niistä saatavat lipputulot. Ja käytännössä kaikki noiden asemien käyttäjät matkustavat päivittäin ja tulevat tietysti takaisinkin, eli kausiliputhan niillä olisi kuitenkin.

Minun mielestäni tarkastusmaksulaissa oli joskus sellainen pykälä, että jos lipun hankkiminen ei ole ollut kohtuudella mahdollista, niin maksua ei voida kirjoittaa. Mutta ei siellä kyllä sellaista ainakaan nyt ole. Ehkä se onkin ollut joku HKL:n sisäinen ohje joskus. Kieltämättä nuo tilanteet ovat mielenkiintoisia, joissa liikenteen harjoittaja edellyttää jokaiselta omaa (ei työnantajan) älypuhelinta, että voi kulkea joukkoliikenteellä.
 
Onkohan tuossa Rehtorin linkittämässä kartassa kaikki pallukat merkitty oikein? Ainakin tähän asti Huopalahden asemalla on ollut sellainen automaatti, jolla on voinut ladata matkakorttiin arvoa ja kautta.
 
Miten siispä lippu ostetaan käteisellä esimerkiksi Haarajoella tai Jorvaksessa? Vai asennetaanko jokaiselle maitolaiturille uudet automaatit, joille kelpaa myös käteinen ja joista saa sekä HSL:n että VR:n lippuja?

Haarajoki ei kuulu HSL-alueeseen, joten riittää jos sieltä voi ostaa VR-lippuja. Ja VR:n automaatti siellä on jo nyt. Tosin VR:n automaatteihin ei taida käydä käteinen missään.

Sama tilanne on Ainolassa, jossa kuitenkin paikalliset raportoivat (asun Järvenpäässä, mutta en käytä Ainolan asemaa) automaatin olevan toistuvasti ilkivallan kohteena. Mielenkiintoista onkin tosiaan, että kuinka kannattavia nuo automaatit ovat jos niihin kohdistuu ilkivaltaa useinkjin ja miten käy junamatkustajan jos automaatti on rikottu.

Eräs muu kuriositeetti on minua myös mietityttänyt, mutta saa nähdä uudistaako VR vielä lippujen hinnoittelua ennen tuota: polkupyörälippu. Olettaisin, että polkupyöriä kuljetetaan junassa enemmän viikonloppuna. Mutta ehkäpä VR ottaa lähijunissa saman käytännön kuin HSL ja luopuu erillisestä polkupyörälipusta ihan vain järjestelmän yksinkertaistamiseksi.
 
Yhteenvetona voisi todeta, että lipunoston suhteen asiat ovat aika mukavasti jos käytettävissä on älypuhelin, pankkikortti ja matkakortti.

Onkohan sitten niin että lipunmyyntijärjestelmien suunnittelijat lähtevät siitä, että kohtuudella voidaan odottaa että matkustajalla on vähintään yksi noista kolmesta.

Se on varmaan aika realismia, että ainakin ulkotiloissa rahaa sisältävä automaatti on siirtymässä historiaan.
 
Minun mielestäni tarkastusmaksulaissa oli joskus sellainen pykälä, että jos lipun hankkiminen ei ole ollut kohtuudella mahdollista, niin maksua ei voida kirjoittaa. Mutta ei siellä kyllä sellaista ainakaan nyt ole. Ehkä se onkin ollut joku HKL:n sisäinen ohje joskus.

10 §: "Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana."

Olettaisin, että lipunhankintamahdollisuus olisi mainittu nimenomaan tuossa pykälässä, jos se joskus on ollut erikseen mainittuna. Pykälän nykyinen sanamuoto on kuitenkin ilmeisesti peräisin jo vuodelta 1982. Mielestäni lipunoston mahdottomuus menee kyllä pykälän "muihin syihin" ihan mainiosti. Sikäli voisi hyvinkin olla joku HKL:n ohje.
 
Takaisin
Ylös