Etuajassa väliasemilta lähtevät lähijunat

Liittynyt
3 Marraskuu 2005
Viestit
252
Olen kolme kertaa tänä syksynä huomannut matkustavani N-junassa joka on lähtenyt väliasemalta ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Kaksi kertaa näin on tapahtunut Tapanilasta pohjoiseen mennessä; Tänään pe 16.9 klo 15.09 Pukinmäestä etelään matkustaessa. Olen ollut tapauksissa junan kyydissä ja kellottanut kuinka junan liikkellelähtöajan matkakortin lukijasta. Tuloksista olen saanut 25-55 sekunttia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Jos joku asiantunteva joukkoliikennefoorumin jäsen osaisi vastata kysyisin
1) Maksaako HSL korvauksia etuajassa väliasemalta lähteneestä junasta?
(Juna voi tasata aikaansa joka pysäkillä toisin kuin bussi; Konduktööri voi helposti tarkistaa kellonajan matkakortinlukijasta; Vai pitääkö matkustajan olla jatkossa etukäteen asemalla?) mielestäni pitäisi em. syin.
2) Voiko asiakas vaatia korvauksia etukäteen lähteneestä junasta esim. kuukausilipun hinnasta tai taksikuluista jos seuraavalla junalla matkustaessa (10 min odotus) myöhästyy (esim. jatkobussista Tikkurilasta)?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Olen kolme kertaa tänä syksynä huomannut matkustavani N-junassa joka on lähtenyt väliasemalta ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Kaksi kertaa näin on tapahtunut Tapanilasta pohjoiseen mennessä; Tänään pe 16.9 klo 15.09 Pukinmäestä etelään matkustaessa. Olen ollut tapauksissa junan kyydissä ja kellottanut kuinka junan liikkellelähtöajan matkakortin lukijasta. Tuloksista olen saanut 25-55 sekunttia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

Itse olen kiinnittänyt tähän myös huomiota, ja olen myös sen huomioinut että ainakin arkisin on Malmi-Tapanila väliä aikataulussa pidennetty 2minuutista 3minuuttiin. Ennen oli niin että Tapanila-Malmi väli oli N- ja I-junilla 3minuuttia, nykyään 2min, kun toiseen suuntaan on pidennetty aikaa. Tapanila-Malmi välillä juna odotti aina Malmilla, nyt kun junalla olisi yleensä odotusta Tapanilassa niin juna vain jatkaa matkaa samantien... Syy tähän olisi kiva tietää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Olen kolme kertaa tänä syksynä huomannut matkustavani N-junassa joka on lähtenyt väliasemalta ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Kaksi kertaa näin on tapahtunut Tapanilasta pohjoiseen mennessä; Tänään pe 16.9 klo 15.09 Pukinmäestä etelään matkustaessa. Olen ollut tapauksissa junan kyydissä ja kellottanut kuinka junan liikkellelähtöajan matkakortin lukijasta. Tuloksista olen saanut 25-55 sekunttia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

Pidän mahdollisena, että juna on saattanut joskus lähteä etuajassa joltain asemalta. Ihmisiä sielläkin on kuljettajina, onneksi. Kuitenkin, olen myös huomannut, että matkakortinlukijoiden kello ei ole välttämättä oikeassa ajassa. Oma rannekelloni on ns. "radio controlled", eli se laittaa itsensä aikaan öisin radiosignaalista. Kun olen vertaillut rannekelloni aikaa esim. yleisradion äänimerkkiin tai GPS-laitteisiin, niin eroavaisuus on ollut niin pieni, ettei sitä havaitse. Sen sijaan, kun olen verrannut rannekelloni aikaa matkakortinlukijoihin, niin niiden aika on ollut aina useita sekunteja pielessä, yleensä jäljessä todellista aikaa. En siis matkakortinlukijoiden perusteella lähtisi tekemään arviota junan ajallaankulusta.

Sama pätee myös asemien kellotauluihin, ne näyttävät usein minuuttitolkulla pieleen. Esim. Keravalla oli pitkään (ehkä vieläkin) kellot melko tasan kaksi minuuttia edellä.

---------- Viesti lisätty kello 19:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:01 ----------

Itse olen kiinnittänyt tähän myös huomiota, ja olen myös sen huomioinut että ainakin arkisin on Malmi-Tapanila väliä aikataulussa pidennetty 2minuutista 3minuuttiin.

Ei ole pidennetty.

Seuraavassa N-junien lähtöaikojen väliset minuuttierot asemien välillä:

Helsinki-5-Pasila-3-Käpylä-2-Oulunkylä-2-Pukinmäki-2-Malmi-2-Tapanila-2-Puistola-3-Tikkurila-2-Hiekkaharju-3-Koivukylä-2-Rekola-3-Korso-3-Savio-3-Kerava, yht 37 min

Kerava-3-Savio-3-Korso-2-Rekola-2-Koivukylä-3-Hiekkaharju-3-Tikkurila-2-Puistola-2-Tapanila-2-Malmi-2-Pukinmäki-2-Oulunkylä-2-Käpylä-3-Pasila-5-Helsinki, yht 36 min

Suunnan Kerava-Helsinki yhteiskesto oli aiemmin N-junalla myös 37 min, mutta Tapanila-Malmi tosiaan pudotettiin kahteen minuuttiin kolmesta. Lisäksi Savion ja Korson väliltä siirrettiin minuutti Koivukylän ja Hiekkaharjun väliin.

I-junilla pohjoiseen asemavälit ovat N-junien kanssa identtiset, mutta etelään päin kuljetaankin N-junaan verrattuna 2 minuuttia hitaammin. Ensin heti Tikkurila-Puistola menee kolmeen minuuttiin (siinä on hyvä olla väljyyttä, että mahdollisesti myöhässä kulkeva K-juna ehtii karkuun paremmin), ja lisäksi I-juna säilytti myös välin Tapanila-Malmi kolmeminuuttisen (tarpeen, koska ruuhka-aika).

Koska lähtöajat on aina tasaminuutteja, osa asemaväleistä on ns. tiukkoja, kun taas osa on enemmän tai vähemmän väljiä. Tiukka asemaväli tarkoittaa sitä, että vaikka edelliseltä asemalta lähtisi sekunnilleen ajallaan, ei seuraavalta asemalta käytännössä ehdi lähtemään ajallaan, koska ajoaika+seuraavan aseman matkustajatoiminnot vievät aikataulun mukaista aikaväliä kauemmin. Väljät asemavälit taas ovat sellaisia, että ajamalla normaaliripeästi asemalta toiselle, ollaan seuraavalla asemalla valmiita lähtemään ennen kuin aikatauluaika täyttyy. Kuljettajasta ja tilanteesta riippuen joko tuhlataan aika seisomalla asemalla tai ajamalla väli hitaammin (tai näiden yhdistelmä).

No, koska osa asemaväleistä on (yli-)tiukkoja, ja muutoinkin on siellä täällä hyvä olla väljyyttä aikataulussa, niin siellä täällä on "ylimääräisiä" minuutteja, jotka ruuhka-ajan ulkopuolella saattavat tuntua turhilta. Tällaiset yleensä sijoitetaan mieluummin matkan loppupuolelle, ja ennen sellaisia asemia, joilla vilkkaus vaihtelee vuorokaudenajasta riippuen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Ei ole pidennetty.

Seuraavassa N-junien lähtöaikojen väliset minuuttierot asemien välillä:

Helsinki-5-Pasila-3-Käpylä-2-Oulunkylä-2-Pukinmäki-2-Malmi-2-Tapanila-2-Puistola-3-Tikkurila-2-Hiekkaharju-3-Koivukylä-2-Rekola-3-Korso-3-Savio-3-Kerava, yht 37 min

Kerava-3-Savio-3-Korso-2-Rekola-2-Koivukylä-3-Hiekkaharju-3-Tikkurila-2-Puistola-2-Tapanila-2-Malmi-2-Pukinmäki-2-Oulunkylä-2-Käpylä-3-Pasila-5-Helsinki, yht 36 min

Onpa muuten outoa... Jossakin aikasemmin nimittäin ihan selkeästi näin aikatauluun merkittynä tuon välin olevan kolme minuuttia, ja saman todisti aseman näytöt kun itse sitä ihmettelin. Oliko juurikin varttia vailla yhdeksän aikoihin lähtenyt N-junan vuoro, eikä siitä ole kuin muutama minuutti... Eiku joo, se oli se FLIRT-ssä niissä näytöissä näkyvä vuoron aikataulu, siinä näkyi aikataulun mukaisina lähtöaikana sellainen kolmen minuutin väli Malmi-Tapanila. En tiedä onko korjattu vai ei, mutta ainakin 20:46 vuorossa Helsingistä olen tämän nähnyt...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Eiku joo, se oli se FLIRT-ssä niissä näytöissä näkyvä vuoron aikataulu, siinä näkyi aikataulun mukaisina lähtöaikana sellainen kolmen minuutin väli Malmi-Tapanila.

Vaikuttaa virheeltä Sm5:n infonäytöissä. Tämä selittäisi myös Hupun aiemman havainnon Tapanilan liian aikaisista lähdöistä. Oikeasti tuo väli on ollut "ainakin jo vuosia" 2 minuuttia.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011

Vaikuttaa virheeltä Sm5:n infonäytöissä. Tämä selittäisi myös Hupun aiemman havainnon Tapanilan liian aikaisista lähdöistä. Oikeasti tuo väli on ollut "ainakin jo vuosia" 2 minuuttia.

Sen tiedän että on ollut jo vuosia tuon verran, kun olen vuosia matkustanut sitä väliä :) Ajattelin vain että olisi muuttunut, olen nimittäin aika tarkasti luottanut noihin Sm5:en näyttöihin, mutta virheitä sattuu kaikille.
 
Malmista keskustaan, ainakin koko kesän, muulloin en ole seurannut, kaikki Malmilla pysähtyvät junat lähtivät ainakin ruuhka-aikaan 45-90 sekuntia etuajassa.
 
Malmista keskustaan, ainakin koko kesän, muulloin en ole seurannut, kaikki Malmilla pysähtyvät junat lähtivät ainakin ruuhka-aikaan 45-90 sekuntia etuajassa.

No, sanotaan nyt suoraan, että en usko. Esimerkiksi K-junan tapauksessa tämä olisi tarkoittanut sitä, että juna olisi lähtenyt sekä Puistolasta että Tikkurilasta etuajassa. Ja kun vielä kyseessä on ollut ruuhka-aika, niin uskon vielä vähemmän. Vaatisi melkeinpä jonkin aseman väliinjättämisen, että edes teoriassa onnistuisi. Mihin kelloon vertasit?
 
Malmista keskustaan, ainakin koko kesän, muulloin en ole seurannut, kaikki Malmilla pysähtyvät junat lähtivät ainakin ruuhka-aikaan 45-90 sekuntia etuajassa.

Itselläni juurikin päinvastaisia kokemuksiani. K-juna saapunut usein juuri lähtöaikaan, matkustajat ulos ja sisään ja lähtö heti, useimmiten kymmeniä sekuntteja myöhässä. I- ja N-juna: yleensä ajanut alennetulla nopeudella Tapanilasta Malmille että aikaa kuluisi enemmän ja Malmilla odotusaika lyhenisi, odottanut Malmilla lähtöaikaa ja lähtenyt sen tultua.

Kellona käytetty netistä ajan hakevaa kännykelloa (joka muuten täsmää muutaman sekunnin tarkkuudella oikeassa olevan matkakortinlukijan kanssa, verrattu moniin kortinlukijoihin).
 
No, sanotaan nyt suoraan, että en usko. Esimerkiksi K-junan tapauksessa tämä olisi tarkoittanut sitä, että juna olisi lähtenyt sekä Puistolasta että Tikkurilasta etuajassa. Ja kun vielä kyseessä on ollut ruuhka-aika, niin uskon vielä vähemmän. Vaatisi melkeinpä jonkin aseman väliinjättämisen, että edes teoriassa onnistuisi. Mihin kelloon vertasit?

Minulla on muistoja muutaman vuoden takaa, että kaikki junat lähtivät Malmilta lähtöaikaa edeltävällä minuutilla. Ajat katsoin aina aseman kelloista. Ero oli selvä, lähemmäs tasan minuutti.
 
Minulla on muistoja muutaman vuoden takaa, että kaikki junat lähtivät Malmilta lähtöaikaa edeltävällä minuutilla. Ajat katsoin aina aseman kelloista. Ero oli selvä, lähemmäs tasan minuutti.

Selitys lihavoituna yllä. Eiköhän tämäkin asia nyt ratkennut. Keravalla tosiaan aseman kellojen perusteella junat lähtivät aiemmin - ja ehkäpä vieläkin - melko tasan kaksi minuuttia etuajassa, kun oikeasti lähtivät ajallaan. Ainakin pari kertaa tulkitsin, että matkustajia myöhästyi junasta tästä syystä, mikä on toki harmillista.

Luulisi, että nykyaikana ei olisi liian kallista varustaa tuollaiset "viralliset" kellot tarkan ajan pitävällä laitteistolla, kuten GPS-vastaanottimella.
 
Itselläni juurikin päinvastaisia kokemuksiani. K-juna saapunut usein juuri lähtöaikaan, matkustajat ulos ja sisään ja lähtö heti, useimmiten kymmeniä sekuntteja myöhässä. I- ja N-juna: yleensä ajanut alennetulla nopeudella Tapanilasta Malmille että aikaa kuluisi enemmän ja Malmilla odotusaika lyhenisi, odottanut Malmilla lähtöaikaa ja lähtenyt sen tultua.

Kellona käytetty netistä ajan hakevaa kännykelloa (joka muuten täsmää muutaman sekunnin tarkkuudella oikeassa olevan matkakortinlukijan kanssa, verrattu moniin kortinlukijoihin).
Itse vertasin laiturinäytön lähtöaikaa ja kelloa toisiinsa. YLE:n mobiili-Teksti-Tv:n kello näytti samaa asiaa. Menin kylläkin lähes aina samalla I-junavuorolla (noin 8:30), mutta se tuli ja lähti myöskin aina vähitään 45s etuajassa. Onko junaliikenteessä samalla vuorolla aina sama kuski, jospa hän oli jättänyt Tapanilasta Malmille-välin hidastelun tekemättä?
 
Itse vertasin laiturinäytön lähtöaikaa ja kelloa toisiinsa. YLE:n mobiili-Teksti-Tv:n kello näytti samaa asiaa. Menin kylläkin lähes aina samalla I-junavuorolla (noin 8:30), mutta se tuli ja lähti myöskin aina vähitään 45s etuajassa. Onko junaliikenteessä samalla vuorolla aina sama kuski, jospa hän oli jättänyt Tapanilasta Malmille-välin hidastelun tekemättä?

Itse olen huomannut kännykän netissä, että mobiilitekstitv:ssä on bugi. Näin ainakin minulla. Eli kun välillä nettiyhteys tökkii, niin kellonaika pysähtyy, 10 sekunnin kuluttua se jatkaa kuitenkin samasta kohdasta, eli on yhtäkkiä 10 sekuntia myöhässä. Toinen tökkäys, niin kello on jo 20 sekuntia myöhässä, ja juna saman verran "etuajassa". Sama bugi oli myös ylen live-stream lähetyksissä, eli kun netti tökkäsi, niin futismatsi jäi sitä mukaa oikeaa matsia jälkeen, puoliajan tultua live-stream peliä oli jäljellä vielä 10 minuuttia. Johtuuko jostain puskurointi asetuksista vai muusta, en osaa sanoa, koska en ole kovin guru näissä.

Kuskit ei aja samoja junia, vaan vuorot vaihtelee. En usko että kaikilla kuskeilla olisi rannekello jäljessä juurikin 45 sekuntia, ei millään. Jo todennäköisyysmatematiikan perusteisiin vedoten.

En oikein luottaisi nettikelloihin, en myöskään asemakelloihin, ei kännykän, jne. Ainoa luotettava ajan tarkistus taitaa olla ylen radioitten äänimerkki, joka kajahtaa aina tasatunnein. Edes telkkarin tekstitv ei ole aina täsmälleen aikamerkin ajassa, johtuuko digi-digi:stä. Maikkarin tekstitv on myös kymmenen sekuntia eri ajassa. Äänimerkki tulee sen sijaan vielä radioaaltoja pitkin, jonka viive on vain muutamia millisekunteja. Rannekello ei myöskään pysy kauaa ajassa, se täytyy tarkistaa ainakin viikon välein.
 
Viimeksi muokattu:
Rannekello ei myöskään pysy kauaa ajassa, se täytyy tarkistaa ainakin viikon välein.

Itse tosin olen huomannut, että konduktööri katsoo asemalla lähtöaikaa usein omasta rannekellostaan ja sen takia on välillä lähdetty lähes minuutinkin etuajassa.
 
Itse tosin olen huomannut, että konduktööri katsoo asemalla lähtöaikaa usein omasta rannekellostaan ja sen takia on välillä lähdetty lähes minuutinkin etuajassa.

Junan aikataulun mukainen lähtö AINA kuskin vastuulla. Konduktööri antaa vain ilmoituksen lähtövalmiudesta, jos ilmoitus tulee etuajassa, ei se automaattisesti tarkoita, että juna lähtisi etuajassa, mikäli kuskilla on kello oikeassa ajassa kuten säädökset velvoittavat. Konduktöörillä on vain osavastuu.
 
Takaisin
Ylös