Veturinkuljettajaksi?

Vs: Veturikuskiksi?

Lari Nylund sanoi:
Tuo on valitettava tosiasia nykyisissä VR:n koulutuksissa, että ne ovat palkattomia. Jotain positiivista jos asiasta haetaan, niin se löytyy varmasta ja vakituisesta työpaikasta koulutuksen jälkeen.

Valitettavaa on, että myös opettajaksi, lääkäriksi ja insinööriksi opiskellessa opiskeluaika on palkatonta kelan korvauksilla elämistä. Eikä edes työpaikka ole varma. Mistä opiskelusta nykyään yleensä saisi rahaa???
 
Vs: Veturikuskiksi?

Lari Nylund sanoi:
VR:n koulutuksissa on todella hyvä tilanne sikäli, että kaikki koulutuksen kunnialla hoitaneet työllistetään.

Olen lukenut Metro-lehdestä, että myös kaikki pääkaupunkiseudulle bussinkuljettajiksi kouluttautuneet saavat varman työpaikan joltain näistä suurista bussiyhtiöistä. Työpaikka on varmaankin varma, koska koko ajan on kuljettajapulaa. Kyllä osaavalle kuljettajalle töitä löytyy. Työolosuhteista tai palkasta en mene sanomaan mitään, mutta työt eivät kesken lopu. Pääkaupunkiseudulta julkinen liikenne tuskin loppuu ikinä, on tämä vaan sen verran suuri seutu, ettei pikkuautoilu tai pyöräily pelaisi ainoana kulkumuotona.
 
Vs: Veturikuskiksi?

Kannattaa hakea. Palkkaus on hyvä. Ilman ylitöitä palkka on lisineen bruttona noin 2700-2800 euroa kuukaudessa. Siis vastavalmistuneella kuljettajalla. Palkkaus nousee uravuosien karttuessa, vanhoilla kuljettajilla brutto on tällä hetkellä noin 3500 euroa kuukaudessa, ilman ylitöitä.
 
Vs: Veturikuskiksi?

Murzu sanoi:
Valitettavaa on, että myös opettajaksi, lääkäriksi ja insinööriksi opiskellessa opiskeluaika on palkatonta kelan korvauksilla elämistä. Eikä edes työpaikka ole varma. Mistä opiskelusta nykyään yleensä saisi rahaa???
Itse olen suorittanut palkallisen linja-autonkuljettajakurssin keväällä 1997. Ja palkka oli niinkin hyvä kuin 27 mk/h. Eipä siitä säästöön jäänyt, mutta ei toisaalta tarvinnut syödä entisiä säästöjä. Voi olla, että HelB ei enää palkallisia kursseja järjestä.
 
Onko veturinkuljettajia eri "asteisia" ts. onko joillakin pätevyys ainoastaan lähiliikennejuniin vai ajavatko kaikki myös pitkän matkan junia.

Miten konnaripuollella, aloitetaanko lähiliikenteestä ja noustaan kaukoliikenteeseen, onko tavarajunissa vielä konnarit.
 
Jusa sanoi:
Miten konnaripuollella, aloitetaanko lähiliikenteestä ja noustaan kaukoliikenteeseen, onko tavarajunissa vielä konnarit.
Näin olen ymmärtänyt asian, että pääkaupunkiseudulla aloitetaan lähiliikenteessä ja myöhemmin tulee mahdollisuus kaukoliikenteeseen. Muualla Suomessa kun on vain kaukoliikennettä, joten se on ainoa mahdollisuus ylipäätään aloittaa konnarinura. Tavarajunissa on myös konduktöörit (joita sanotaan myös vaihtotyönjohtajiksi), jotka itse asiassa saavat parempaa palkkaa kuin henkilöliikenteen konnarit. Tavarapuolella henkilöliikenteen konduktöörejä kutsutaan hieman loukkaavasti "lipunleikkaajiksi" viitaten tehtäväkentän erilaisuuteen.
 
ultrix sanoi:
Tavarajunissa on myös konduktöörit (joita sanotaan myös vaihtotyönjohtajiksi), jotka itse asiassa saavat parempaa palkkaa kuin henkilöliikenteen konnarit. Tavarapuolella henkilöliikenteen konduktöörejä kutsutaan hieman loukkaavasti "lipunleikkaajiksi" viitaten tehtäväkentän erilaisuuteen.
Uteliaana lisäkysymys; Matkustavatko nämä vaihtotyönjohtajat junan mukana (veturissa?), vai toimivatko he ainoastaan ratapihoilla järjestelytehtävissä.
Ennenhän oli erillisiä konduktöörivaunuja, mutta nythän ei enää ole.
(Serkkupoika oli Asemapäälikönpoikana Lahdessa vaihtotyönjohtajana ja vaari Heinolan junan konduktöörinä)
 
Takaisin
Ylös