Arvausketju: Mihin liikenteeseen uudet kaksikerrosvaunut päätyvät?

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Transtechiltä on tullut tämän vuoden aikana kymmenen uutta Edfs-vaunua ja nyt tehdään 30 vaunun Ed-sarjaa. Edb-vaunuja ollaan ilmeisesti muuttamassa lisää vanhemmista Ed-vaunuista, ks. kuva. Näistä vaunuista saa muodostettua uusia IC2-runkoja, mutta mihin käyttöön?

Joulukuussa ei liene vielä suuria muutoksia luvassa aikataulurakenteeseen, mutta kesäkuun alun vaihdokseen saattaa jo tullakin. Yksi potentiaalinen rataosa saattaisi olla Turku-Tampere-Pieksämäki, sillä liikkuu vielä sinistä kalustoa. Entä riittäisikö rataosan Kuopio-Oulu matkustajamäärät sinisten vaunujen korvaamiseen IC2-rungoilla? Lisääntyisikö Porin IC2-tarjonta? Vaasaan alkaa olla jo melko pitkä matka Helsingistä ilman ravintolapalveluita ja tupakkahyttiä. Poistuvatko Pendolinot kokonaan Turun liikenteestä? :)

Arvailu ja spekulointi alkakoon. Parhaalle arvaukselle luvassa mainetta ja kunniaa.
 
Veikkaan että Turku-Pieksämäki tosiaan muuttuu entistä enemmän IC2-radaksi. Muiksi ehdokkaiksi minäkin tarjoaisin toisaalta Porin rataa, toisaalta vaihdollisten Helsinki - Kouvola - Kuopio -yhteyksien muuttumista vaihdottomiksi IC2-juniksi. Tähän liikenteeseen ja Turku-Pieksämäki -välillekin ohjausvaunut saattavat löytää käyttöä, vaikka Helsingin aseman tilanahtautta hellittämään niille myös on tarvetta.
 
Veikkaan että Turku-Pieksämäki tosiaan muuttuu entistä enemmän IC2-radaksi. Muiksi ehdokkaiksi minäkin tarjoaisin toisaalta Porin rataa, toisaalta vaihdollisten Helsinki - Kouvola - Kuopio -yhteyksien muuttumista vaihdottomiksi IC2-juniksi. Tähän liikenteeseen ja Turku-Pieksämäki -välillekin ohjausvaunut saattavat löytää käyttöä, vaikka Helsingin aseman tilanahtautta hellittämään niille myös on tarvetta.

Osaako joku sanoa, pystyykö sekarunkoja eli sellaisia joissa on 1-kerrosvaunuja välissä (esim vanhanmallisia ravintolavaunuja) ajamaan ohjausvaunuista käsin niin että veturi työntää? Jos ei pysty niin uusia IC2-runkoja ei taida syntyä ainakaan Helsinki-Kuopio reitille.

t. Rainer
 
Osaako joku sanoa, pystyykö sekarunkoja eli sellaisia joissa on 1-kerrosvaunuja välissä (esim vanhanmallisia ravintolavaunuja) ajamaan ohjausvaunuista käsin niin että veturi työntää? Jos ei pysty niin uusia IC2-runkoja ei taida syntyä ainakaan Helsinki-Kuopio reitille.

Onhan IC2-ravintolavaunujakin jo tilattu samalla kuin niitä ohjausvaunujakin.
 
Osaako joku sanoa, pystyykö sekarunkoja eli sellaisia joissa on 1-kerrosvaunuja välissä (esim vanhanmallisia ravintolavaunuja) ajamaan ohjausvaunuista käsin niin että veturi työntää? Jos ei pysty niin uusia IC2-runkoja ei taida syntyä ainakaan Helsinki-Kuopio reitille.

t. Rainer

Ymmärtääkseni ei pysty, läpi kun ei kulje veturin etäohjaukseen sopivaa kaapelointia. Toisaalta olen myös ymmärtänyt, että erinäisistä syistä johtuen edes "vanhempia" kaksikerrosvaunuja ei voi käyttää työntöjunissa, mutta uudemmissa tulevat työntöjunat on otettu huomioon.
 
Oma arvaukseni on, että pikajunakaluston syrjäytyessä pikajunia aletaan ajaa yksikerroksisilla IC-vaunuilla, ja että nykyisen malliset IC-junat (sekarunkoiset) muuttuvat kokonaan kaksikerroksisiksi uusien vaunujen myötä.

Tämä menee nyt vähän offtopiciksi, mutta olen monta kertaa kysynyt VR:ltä, että millä kalustolla aletaan ajaa taajamajunavuoroja kun siniset poistetaan kokonaan - eiväthän Dm12:t enää riitä, ja onhan taajamajunavuoroja myös sähköradoilla muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. No, mielenkiintoiset ~15 vuotta ovat tulossa :)
 
Ymmärtääkseni ei pysty, läpi kun ei kulje veturin etäohjaukseen sopivaa kaapelointia. Toisaalta olen myös ymmärtänyt, että erinäisistä syistä johtuen edes "vanhempia" kaksikerrosvaunuja ei voi käyttää työntöjunissa, mutta uudemmissa tulevat työntöjunat on otettu huomioon.

Kaapelin lisääminen tuskin on vaikea homma, joten tuntuisi fiksulta, että ne aikanaan lisätään kaikkeen ic-kalustoon. Tätä ei tietenkään kannata nyt heti tehdä, koska kaikille uusille ohjausvaunuille kyllä saadaan sopivat rungot. Mutta peruskorjausten myötä sitten. Ja kun kriittinen raja ylittyy, kannattaa loppukin kalusto kaapeloida. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että kaapeli on helposti lisättävissä, mutta vaikea kuvitella siihen liittyvän jotain ongelmaa.
 
No, nuo edellisessä viestissäni mainitut "erinäiset syyt" koskenevat vanhempien kaksikerrosvaunujen lisäksi myös yksikerrosvaunuja. Esimerkiksi sivupuskimet eivät ilmeisesti sovellu työntöjuniin. En tiedä miksi ei, tai miten hankalaa olisi vaihtaa tilalle soveltuvat. Lisäksi työntöjunia pyrittäneen ajamaan EP-jarruilla, joita ei yksikerrosvaunuista löydy. Toisaalta, EP-jarrujen toimimattomuus ei nykyiselläänkään estä ajamasta IC²-junia perinteisellä jarruohjauksella.

Arvausketjun henkeen kuitenkin arvaan, ettei yksikerrosvaunuja tulla näkemään työntöjunissa.
 
Viimeaikaisten tiedotteiden perusteella veikkaan, että uutta kalustoa hankitaan myös, koska Tampereen ja Helsingin asemille asetetaan yhdet rungot "monuiksi".

Oma arvaukseni on, että pikajunakaluston syrjäytyessä pikajunia aletaan ajaa yksikerroksisilla IC-vaunuilla, ja että nykyisen malliset IC-junat (sekarunkoiset) muuttuvat kokonaan kaksikerroksisiksi uusien vaunujen myötä.

Tämä menee nyt vähän offtopiciksi, mutta olen monta kertaa kysynyt VR:ltä, että millä kalustolla aletaan ajaa taajamajunavuoroja kun siniset poistetaan kokonaan - eiväthän Dm12:t enää riitä, ja onhan taajamajunavuoroja myös sähköradoilla muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. No, mielenkiintoiset ~15 vuotta ovat tulossa :)
Pessimisti veikkaa, että ne lakkautetaan.
Optimisti veikkaa, että VR hankkii uutta moottorijunakalustoa (Dm- ja Sm-junia) tai remonteeraa Sm2-junia taajamajunakäyttöön niiden poistuessa HSL-alueelta.
Realistin veikkaus on jotain tältä väliltä. Ehkä niin, että VR lakkauttaa ne, mutta niiden tilalle yritetään saada joku muu liikennöitsijä modernilla kalustolla.

Todennäköisesti junatyyppi "pikajuna" lakkaa olemasta, ja tulevaisuudessa on taajamajunia, IC-junia (lyhyen matkan IC2, pitkän matkan perus-IC) ja Pendolinoja. Pikajuna-junatyyppi on oikeastaan epämääräinen reliikki, jota kalustoa käytetään taajamajunissa, joka hinnoitellaan kuin taajamajuna, mutta joka pysähtyy vähän kuin IC2.
 
Eikös IC2-junat ole rajallisen mittaisilla reiteillä lähinnä sen takia, että kaksikerroksisia / 200 km/h ravintolavaunuja ei ole ollut? Nythän tuo tilanne muuttuu.
 
On, mutta kuvittelisin että ne laitetaan niille vuoroille joissa nyt on vanhoja ravintolavaunuja.

Öö, eli kun kysyit mitä tehdään junille, joissa on vanhanmallisia ravintolavaunuja ja nyt sitten itsekin vastasit, että ne korvataan uusilla IC2-ravintolavaunuilla, niin eikö asia siis ollut jo selvä? Eli IC2-vaunujen välissä ei tule olemaan 1-kerroksisia ravintolavaunuja.

---------- Viesti lisätty kello 21:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:19 ----------

Esimerkiksi sivupuskimet eivät ilmeisesti sovellu työntöjuniin.

Arvaus, mutta liittyisikö se kaarteessa ajoon, jolloin työntövoima kohdistuu vain sisäkaarteen puskimeen?
 
Käsite "vanhanmallinen ravintolavaunu" voidaan tulkita jossain mielessä kahdella tavalla. Joillekin kaikki nyt käytössä olevat ravintolavaunut ovat vanhanmallisia, onhan niillä ikää vähintään noin 20 vuotta (Rx), osalla sitä huomattavastikin enemmän (Rk, Rkt, Rbkt). IC-junissa käytetään laajasti sekä Rx- että Rk-sarjojen ravintolavaunuja. Rk:ista (nykyään taitavat olla kaikki IC-värisiä) nk. tavismatkustajat tuskin edes huomaavat, että kyseessä on rakenteellisesti nk. sininen vaunu. Rx:t sitä vastoin edustavat samaa sukupolvea kuin Ex:t ja Expt:t.
 
Käsite "vanhanmallinen ravintolavaunu" voidaan tulkita jossain mielessä kahdella tavalla.

Kyllä, mutta käsittäisin Rainerin viestin, että "ne laitetaan niille vuoroille joissa nyt on vanhoja ravintolavaunuja [sen sijaan että ne laitetaan juniin joissa ei nyt ole ollenkaan ravintolavaunuja]".
 
Rainer voi halutessaan tarkentaa, miten hän ajatteli tämän "vanhemman mallisen" ravintolavaunun.

Oma arvaukseni (arvausketjuksi tämä oli haluttu) VR:n motiiviksi hankkia uusia kaksikerroksisia ravintolavaunuja on kaksijakoinen: A) ne IC-junat, joissa on todellakin vanha ravintolavaunu (Rk, joka on siis sinisten sukupolvea), varustetaan ajanmukaisemmalla ravintolalla B) lisätään ravintolapalvelut joillekin pidempimatkaisille IC2-junille (kuten Helsinki - Jyväskylä). IC2-junien verkko saattaa laajentua samalla. Kaiken kaikkiaan siniset* vaunut luultavasti (makuuvaunuista en tiedä) tullaan poistamaan muutaman vuoden sisällä kokonaan. Ne korvattaneen ensi sijassa IC/IC2-kalustolla, mutta on ollut keskustelua siitäkin, että VR olisi kiinnostunut selvittämään Flirtien hankintaa taajamajunaliikenteeseen. Ehkäpä tähän liittyen Z-junissa (sn 160 km/h) tultaneen kokeilemaan JKOY:n Sm5:sia jo tulevan talven aikana (Resiina 3 / 2011).

Minun mielestäni vanha ravintola on siis sinisten vaunujen sukupolvea, kun taas Rx on ikään kuin välimallia, ei uusi muttei ikivanhakaan. Kuva Rk-ravintolavaunusta, tässä Rk on sijoitettu yöpikajunaan. Niitä liikkuu siis aktiivisesti IC:issäkin, eikä ihmiset niitä luultavasti erota yksikerroksisista IC-vaunuista ollenkaan.

*tarkoitan sinisillä vaunuilla kaikkia niitä teräskorisia matkustajavaunuja, jotka ovat uusina tulleet sinivalkoisina (Ein, Eip, Ei, Eipt, Rbkt, Rkt, Rk, EFit, EFiti, Fot, Eifet jne...)
 
Takaisin
Ylös