Arvausketju: Mihin liikenteeseen uudet kaksikerrosvaunut päätyvät?

Arvaan, että uusilla kaksikerroksisilla vaunuilla muutetaan osa IC-junista kokonaan kaksikerroksisiksi. Näistä junista jää paljon yksikerroksisia IC-vaunuja, joista saadaan rakennettua uudet junat sinisten tilalle. Ja näitä yksikerroksisia IC-vaunuista koostuvia junia voidaan sitten ajaa Turusta Pieksämäelle tai Helsingistä Poriin ja Vaasaan joko ravintolavaunulla tai ilman.

Tiedän, että arvaukseni ei ole ihan looginen. Tuossahan olisi kokokaan kaksikerroksisia junia, joissa joissakin olisi ravintolavaunu. Pitäisikö näitä nimittää IC-juniksi ilman numeroa kaksi? Entä sitten ne mahdolliset yksikerroksiset IC-junat, joissa ei olisi ravintolavaunua? Olisiko niiden nimitys IC2? Vai kutsuttaisiinko niitä pikajuniksi?

En haluaisi arvata niiden IC-junien numeroita, jotka muutetaan kokonaan kaksikerroksisiksi. Ehkä kuitenkin pitkät Oulun junat (IC55) ja Kouvolassa jaettavat junat (IC77) voisivat olla ensimmäisiä.
 
Olen minäkin Rattivaunun linjoilla siinä suhteessa, että sinisten vaunujen aikakausi on päättymässä. En usko että aivan kaikki (alun perin) siniset vaunut, muutkaan kuin makuuvaunut, lähivuosina katoavat, ainakin makuujunissa uskon sinisillä olevan vielä tulevaisuutta. Sama voi päteä myös joihinkin erikoisvaunuihin sekä mahdollisesti, aggregaattivaunutarpeen hillitsemiseksi, liikenteeseen Pieksämäki-Joensuu. Mutta päiväpikajunien aika sähköistetyillä radoilla on aivan varmasti ohi muutamien vuosien kuluessa. Pitäydyn aiemmassa ennustuksessani, mutta tämä huomioiden en ihmettelisi, jos junanvaihdot myös Kuopiosta ja Kajaanista vähitellen vähenisivät, ja Kuopion/Kajaanin IC-junia jo muutaman vuoden sisään jatkettaisiin pikajunia korvaten Ouluun. Ja vastaavalla tavalla pääradan IC-junia Oulusta Rovaniemelle.
 
Rainer voi halutessaan tarkentaa, miten hän ajatteli tämän "vanhemman mallisen" ravintolavaunun.
Tarkoitin niillä kaikkia nyt käytössä olevia 1-kerrkoksisia. Eli kysymykseni koski sitä, voiko niitä liittää ohjausvaunulliseen junaan jota veturi työnää, ja joku jo vastasi että ei. Eli ne vanhat ravintolat siirtynevät vuoroihin joissa ohjausvaunuja ei käytetä tai joista ei ole hyötyä kuten Hki-Oulu-Lappi tai Hki-Jopensuu välille, ja kaikkein vanhimmat ehkä romutetaan tai muutetaan konferenssi tai diskovaunuiksi tms. Uudet laitetaan mahdollisesti Savon radalle ja Keski-Suomen radalle jossa juna vaihtaa suuntaa kesken matkaa ja mahdollisesti Pohjanmaan vilkkaimpiin IC-juniin.

t. Rainer
 
Itse näkisin, että IC:n ja IC²:n ero on ensisijaisesti palveluissa, ei niinkään kerrosten määrässä. Suurin erohan näillä on se, että IC:ssä on ravintolavaunu ja tupakointimahdollisuus, IC²:ssa ei kumpaakaan.

Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen: tuleeko kokonaan kaksikerrosvaunuista koostuvaan ravintolavaunulliseen junaan tupakointimahdollisuutta? Jos tulee, luultavasti junat pysyvät IC-junina, jos ei, niin jaa-a... :)
 
Tällä hetkellähän siis IC:ssä on tupakkakoppi ja ravintolavaunu, ja IC2:sta nämä puuttuvat. Tämä voisi kokonaan kaksikerroksisten IC-junien myötä muuttua niin, ettei IC-junissa enää olisi tupakointimahdollisuutta. Yksikerroksisissa IC2-junissa tupakkakoppi tietysti olisi, mutta näistä junista puuttuisi ravintola...
 
Rk:ista (nykyään taitavat olla kaikki IC-värisiä) nk. tavismatkustajat tuskin edes huomaavat, että kyseessä on rakenteellisesti nk. sininen vaunu. Rx:t sitä vastoin edustavat samaa sukupolvea kuin Ex:t ja Expt:t.
Viimeinen sininen Rk sai punavalkoiset värit jo 2007. Nyt ei ole aivan tuoreita havaintoja, mutta aikaisemmin on ollut liikkeellä 16 IC-runkoa, joista 10:ssä on ravintolana Rx (vaunuja yhteensä 12) ja lopuissa kuudessa Rk (vaunuja yhteensä 11). Rk-vaunuja on käytetty myös yöjunaparissa 265/274. Kolme on siis vielä varallakin.
 
Viimeinen sininen Rk sai punavalkoiset värit jo 2007. Nyt ei ole aivan tuoreita havaintoja, mutta aikaisemmin on ollut liikkeellä 16 IC-runkoa, joista 10:ssä on ravintolana Rx (vaunuja yhteensä 12) ja lopuissa kuudessa Rk (vaunuja yhteensä 11). Rk-vaunuja on käytetty myös yöjunaparissa 265/274. Kolme on siis vielä varallakin.
Ja näiden väsymättömien Rk:iden alkuperä juontaa juurensa sarjaan Rkt. Niitä on hankittu kolmessa erässä 1970-luvun puolessa välissä, 1982 ja 1986 (yhteensä 40 vaunua). Rk:iksi muuttamattomista osa on jo poistettu. Tuon sarjan vaunuja ymmärtääkseni seisoo aika lailla jouten. Osa taitaa liikkua Turun ja Pieksämäen välisessä pikajunaliikenteessä? Taitaa Rkt:idenkin päivät olla luetut, kun uudet kaksikerrosvaunut on saatu täysilukuisesti käyttöön.

Mutta vielä Rkt:itäkin vanhempia (mutta toisaalta voimakkaasti remontoituja) ravintoloita on edelleen käytössä Rbkt:iden muodossa. Kuvan vaunu oli valmistunut Eikt-kahvilana (puolet vaunusta 2. luokkaa) jo vuonna 1966... Kauanko noita vielä kulkee kiskoillamme?
 
Ja näiden väsymättömien Rk:iden alkuperä juontaa juurensa sarjaan Rkt. Niitä on hankittu kolmessa erässä 1970-luvun puolessa välissä, 1982 ja 1986 (yhteensä 40 vaunua). Rk:iksi muuttamattomista osa on jo poistettu. Tuon sarjan vaunuja ymmärtääkseni seisoo aika lailla jouten. Osa taitaa liikkua Turun ja Pieksämäen välisessä pikajunaliikenteessä? Taitaa Rkt:idenkin päivät olla luetut, kun uudet kaksikerrosvaunut on saatu täysilukuisesti käyttöön.
Ja kaikki Rk:t ovat juuri tätä vanhinta sarjaa vuosilta 1975 ja 1976. Ne on kyllä toisaalta konepajakorjattu vain noin viisi vuotta sitten ja sisustushan on tosiaan uusittu. Rkt-vaunuja on vielä jäljellä käsittääkseni 18 kpl (väliltä 23822-23840). Kymmenkunta pyörii sinisissä rungoissa Turku-Pieksämäki-Kouvola/Oulu-Rovaniemi-akselilla. Loput ovat yöjunissa. Sesongin aikaan taitavat lähes kaikki olla käytössä. Jotenkin kuvittelisi, että vuonna 1986 rakennetulle sarjalle (23831-23840) löytyisi vielä käyttöä jatkossakin.

Mutta vielä Rkt:itäkin vanhempia (mutta toisaalta voimakkaasti remontoituja) ravintoloita on edelleen käytössä Rbkt:iden muodossa. Kuvan vaunu oli valmistunut Eikt-kahvilana (puolet vaunusta 2. luokkaa) jo vuonna 1966... Kauanko noita vielä kulkee kiskoillamme?
Arvaan, että Rbkt-vaunut lähtevät ensimmäisinä hautausmaalle. Niiden etuna on vain 160 km/h nopeus. Rungot alkavat olla todella vanhoja.
 
Tässä LVM:n tiedotteessa valotetaan asiaa hiukan. Esteettömän liikkumisen edellytykset paranevat rataosalla Kuopio-Kajaani-Oulu. Eli jollakin tavalla sinisiä runkoja korvataan uudella kalustolla tuolla suunnalla. Jotenkin tuntuisi, ettei ravintolapalveluita voida noin pitkältä matkalta kuitenkaan kokonaan poistaa. Toki matkustajamäärätkään eivät siellä kovin korkeita ole eli onko ravintolavaunujen myynti kovin suurta siellä tälläkään hetkellä? Järjesteltäisiinkö IC-runkojen käyttöä siten, että ne voivat jatkaa Kuopiosta ja Kajaanista Ouluun asti vai tuleeko nykyisten sinisten yhteysjunien tilalle IC2-junia? Kuusivaunuisessa IC-rungossa kuvittelisi olevan ylikapasiteettia ainakin Kajaanin yläpuolella. Tuleeko tuonne kolmivaunuisia IC2-runkoja? :)
 
Järjesteltäisiinkö IC-runkojen käyttöä siten, että ne voivat jatkaa Kuopiosta ja Kajaanista Ouluun asti vai tuleeko nykyisten sinisten yhteysjunien tilalle IC2-junia? Kuusivaunuisessa IC-rungossa kuvittelisi olevan ylikapasiteettia ainakin Kajaanin yläpuolella. Tuleeko tuonne kolmivaunuisia IC2-runkoja? :)

Vai yksittäin ajettavia Sm4-runkoja? Ne ovat esteettömiä ja niitä lienee liikaa. Lisäksi niiden poistoaika ei liene vielä ohi eli näin saadaan kätevästi nostettua ostoliikenteen kustannustasoa verrattuna käytännössä lähes ilmaisiin sinisiin vaunuihin (joita päästään taas romuttamaan muutama lisää) ja osoitettua se varmasti tappiolliseksi. Tappiollisuus saadaan varmistettua silläkin että Sm4 on "mukavuudeltaan" diabolinen verrattuna sinisiin vaunuihin eli matkustajiakin kaikkoaa ja lipputulot vähenevät. Näin saadaan kirnuttua lisää rahaa LVM:ltä tulevina vuosina ennen kuin vähän ajan päästä junaliikenne rataosalla lopetetaan kokonaan. Vai olenko vain pessimisti?

Miksi ihmeessä VR haluaisi sijoittaa tuonne uusinta ja parasta kalustoaan, jonka kapasiteetista tai ominaisuuksista ei ole siellä mitään hyötyä (VR:n itsensä kannalta arvioituna)?
 
Vai yksittäin ajettavia Sm4-runkoja? Ne ovat esteettömiä ja niitä lienee liikaa.


Eipä niitä liikaa ole, VR vaan hinnoittelee niiden käytön taivaisiin. Paljon lähiliikennettä ajetaan yhä Sm1 ja Sm2 romuilla. Toki Sm5:ia kyllä tulee jatkuvasti lisää, mutta nekään eivät taida kokonaan korvata vanhaa kalustoa. Aikoinaan Sm5 hankintaan taidettiin ottaa liian pieni optio, joten mahdollisesti joudutaan vielä uuteen kilpailutukseenkin. Nyt kun Sm5:ia on tullut liikenteeseen vanhat lähijunat vaikuttavat entistäkin surkeammilta, uskoisin, että Sm1 ja Sm2 romutetaan nopeutetussa aikataulussa.
 
HSL pitäisi SM4:ia ihan mielellään liikenteeseen, jos VR hinnoittelisi Sm4:t samaan kustannustasoon kuin Sm5:t kapasiteettiin suhteutettuna. Toiminnallisestihan Sm4 ja Sm5 ovat melkein samanarvoista kalustoa. Sm5 toki toimii hiukan paremmin kaupunkiliikenteessä, muttei ero ole kovin suuri.

Nyt VR hinnoittelee kaiken kalustonsa kalliiksi. Toki ei hullu ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.
 
Tässä LVM:n tiedotteessa valotetaan asiaa hiukan. Esteettömän liikkumisen edellytykset paranevat rataosalla Kuopio-Kajaani-Oulu. Eli jollakin tavalla sinisiä runkoja korvataan uudella kalustolla tuolla suunnalla. Jotenkin tuntuisi, ettei ravintolapalveluita voida noin pitkältä matkalta kuitenkaan kokonaan poistaa. Toki matkustajamäärätkään eivät siellä kovin korkeita ole eli onko ravintolavaunujen myynti kovin suurta siellä tälläkään hetkellä?

Tarkoittaisiko tuo silti, että ennemminkin Helsingistä Kuopioon tai Iisalmeen päättyviä InterCityjä jatketaan Ouluun asti, ja samalla poistetaan vastaava pikajuna? Tai jokin Kouvolan vaihtoyhteyspikajuna jakaantuisi ja jatkaisi Ouluun?

Miksei tuonne voisi tulla myös pari uutta IC2-ravintolavaunua? Ja ovathan IC-junatkin yksikerroksisin ravintolavaunuin esteetöntä palvelua, koska niissäkin on IC2-vaunuja mukana. Eikö joissakin IC-junissa ole vanhoja sinisiä ravintolavaunuja punaiseksi maalattunakin?
 
Tarkoittaisiko tuo silti, että ennemminkin Helsingistä Kuopioon tai Iisalmeen päättyviä InterCityjä jatketaan Ouluun asti, ja samalla poistetaan vastaava pikajuna? Tai jokin Kouvolan vaihtoyhteyspikajuna jakaantuisi ja jatkaisi Ouluun?
Aikataulua tutkimalla selviää seuraavaa:
Klo 08.12 Helsingistä lähtevä IC71 saapuu Kajaaniin klo 14.40 ja lähtee takaisin IC78:na klo 15.20 saapuen takaisin Helsinkiin klo 21.48. Tätä junaa ei kannattaisi jatkaa Ouluun saakka, sillä vaunurunko on melkein parhaimmassa mahdollisessa hyötykäytössä yhden päivän aikana.
Klo 11.12 Helsingistä lähtevä IC73 saapuu Kuopioon klo 15.37 ja lähtee takaisin IC66:na klo 16.05 saapuen takaisin Helsinkiin klo 20.48. Helsingin lähtöajan huomioon ottaen varsin hyvä optimointi tälläkin junarungolla. Ajetaanko tämä junarunko muuten lauantaisin tyhjävaunujunana jonnekin (esim. Jyväskylään), koska IC73 on kulussa joka päivä? IC66 ei puolestaan kulje lauantaisin.

Entäs toiseen suuntaan?
Klo 06.20 Kajaanista lähtevä IC74 saapuu Helsinkiin klo 12.48. Lähteekö tämä sama runko takaisin kohti Kainuuta klo 16.12 junan IC77 muodossa? Ainakin Kajaanissa IC77:n on pakko kääntyä takaisin seuraavan aamun IC74:ksi. ;)
edit: mistäs muuten IC68:n runko tulee Kuopioon, josta se lähtee kohti Helsinkiä joka päivä klo 11.20?

Pikajunarunkojen kierrosta Savon radalla en tiedä vasta kuin tämän verran: P706 Oulu 09.43 - Kouvola 17.14 -> P709 Kouvola 18.45 - Pieksämäki 20.37 -> P714 Pieksämäki 21.05 - Kouvola 22.59. Lähtenee sitten seuraavana aamuna (paitsi sunnuntaisin) klo 06.25 P701:n muodossa kohti Rovaniemeä jonne saavutaan klo 17.31?
Eli pikajunarunkojen kierto taitaa ajoittua useammalle päivälle...? Lisäksi pikajunissa on Savon radalla jonkin verran poikkeamia viikonpäivästä riippuen. Loppukaneetti: pikajunien kierto on sen verran monimutkainen vyyhti, että ainakin pikajunien vaunukierto menisi totaalisen uusiksi, mikäli junien kulkua muutettaisiin.

Eikö joissakin IC-junissa ole vanhoja sinisiä ravintolavaunuja punaiseksi maalattunakin?
Kyllä vain - ainakin junaparissa IC73/66 lähes poikkeuksetta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös