Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Sm5 13 kolarissa

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Sm5 13 kolarissa

    Sm5:ttä numero 13 Suomeen kuljettanut kuljetus on ajanut ulos viime yönä Saksassa.

    Neue Westfälische Zeitungin uutinen saksaksi

  2. #2
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    OHO mitenkäs se nyt tuolleen sattui ja peräti numero 13, ettei musta kissa olisi jossain kävellyt tien yli

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa


  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.

    t. Rainer

  5. #5

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.
    Tai ainakin junanneljänneksiä.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.
    Eipä tuo raideleveys näytä auttavan. HKL:n M100-junat kävivät korjattavana Otanmäessä kuorma-autokyydillä, vaikka molemmissa päissä pääsee raidetta pitkin sisälle halliin. Ja kuulin, että olipa VR-Yhtymä siirtämässä omat vaunuhankintansakin kuorma-autokyytiin kun oli sitä mieltä, että ei kannata uusia vaunuja Otanmäestä kiskoja pitkin rataverkolle kuljettaa. On se monopolifirman palvelu liian kallista jopa itselleen.

    Antero

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eipä tuo raideleveys näytä auttavan. HKL:n M100-junat kävivät korjattavana Otanmäessä kuorma-autokyydillä, vaikka molemmissa päissä pääsee raidetta pitkin sisälle halliin. Ja kuulin, että olipa VR-Yhtymä siirtämässä omat vaunuhankintansakin kuorma-autokyytiin kun oli sitä mieltä, että ei kannata uusia vaunuja Otanmäestä kiskoja pitkin rataverkolle kuljettaa. On se monopolifirman palvelu liian kallista jopa itselleen.
    Mulla on sellainen muistikuva että metrot vietiin Otanmäelle rekoilla siksi että juuri silloin ei huoltoraidetta ollut rautatieverkon ja metrovarikon välillä. Olisikohan bussi-Jokerin rakennustyöt olleet kesken tai jokin muu syy? Muistaako kukaan tarkemmin?

    t. Rainer

  8. #8
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mulla on sellainen muistikuva että metrot vietiin Otanmäelle rekoilla siksi että juuri silloin ei huoltoraidetta ollut rautatieverkon ja metrovarikon välillä. Olisikohan bussi-Jokerin rakennustyöt olleet kesken tai jokin muu syy? Muistaako kukaan tarkemmin? t. Rainer
    Tarkemmin en muista muuta kuin, että vaunujen käyttö Otanmäellä oli niin pitkäaikainen prosessi, että huoltoraide ei ole voinut olla läheskään koko aikaa poissa käytöstä.
    Muistikuvani mukaan kumipyöräliikennöitisijä tarjosi edullisemman hinnan kuin VR. Rahastahan se on vain kiinni.

  9. #9

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.
    Itsekin nostin esiin tämän seikan, johon eräs foorumilainen nokkelasti totesi, että vaunut voi tilata idästäkin.
    Mutta juu, junat omilla pyörillä Manner-Euroopan halki Tukholmaan ja junalautalla yli, sanon minäkin!

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Itsekin nostin esiin tämän seikan, johon eräs foorumilainen nokkelasti totesi, että vaunut voi tilata idästäkin.
    Mutta juu, junat omilla pyörillä Manner-Euroopan halki Tukholmaan ja junalautalla yli, sanon minäkin!
    Ajattelitko avartaa eurooppalaisia tunneleita ja muuttaa asemien laiturirakenteita? Nuo Sm5:t kun ovat vajaa puoli metriä leveämpiä kuin esim. sveitsiläiset vastaavat RABe-sarjalaiset.

  11. #11

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ajattelitko avartaa eurooppalaisia tunneleita ja muuttaa asemien laiturirakenteita?
    Toki!

    Ei vainenkaan. Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet. Metritavarana hyllyltä tilattuna on kuitenkin yleensä edullisempaa, myös joukkoliikennevälineet. Suomessa kuitenkin tämä on onnistuttu tekemään mahdollisimman vaikeaksi, oli kyse sitten metrojunista, lähijunista tai raitiovaunuista. Aina tarvitaan erikoistilausta. Jossain vaiheessa standardisointi kuitenkin maksaisi itsensä takaisin.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ei vainenkaan. Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet. Metritavarana hyllyltä tilattuna on kuitenkin yleensä edullisempaa, myös joukkoliikennevälineet. Suomessa kuitenkin tämä on onnistuttu tekemään mahdollisimman vaikeaksi, oli kyse sitten metrojunista, lähijunista tai raitiovaunuista. Aina tarvitaan erikoistilausta. Jossain vaiheessa standardisointi kuitenkin maksaisi itsensä takaisin.
    Sun olis kannattanut esittää näkemyksesi Venäjän keisarille runsaat 150 vuotta sitten. Mä olen kyllä tyytyväinen, että suomalaisissa junissa on väljemmät tilat ja esim. kaksikerrosvaunuissa on yläkerrassakin kunnon tilat (vrt. vaikkapa saksalaisiin vastaaviin). Meillä Sr2:set on eurooppalaisen standardin mukaisia ja niiden leveydessä on selvä ero vaikkapa matkustajavauuihin verrattuna.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Toki!

    Ei vainenkaan. Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet.
    3200 mm leveitä FLIRT-junia on tilattu JKOY:n hankinnan lisäksi Valkovenäjälle ja Norjaan ainakin, ilmeisesti vielä muuallekin (esim. Baltian maihin). Ei Sm5 täysin ainutkertainen ole, vaikkakin Valkovenäjän Flirtien paikallisjunaversiota kutsutaan "FLIRT Helsinki" -nimellä. NSB:n (Norja) Flirtit näyttäisivät kuvien perusteella olevan kaikista ainutkertaisimpia korin muotojensa puolesta (toki maalauksellakin on oma osuutensa asiaan).
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 03.12.2011 kello 13:09.

  14. #14

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Toki!
    Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet.
    Kuinkahan paljon Helsinki-Flirtin tapauksessa teli eroaa normaaliraideleveyden versiosta? Taisi tulla aika tuntuvat muutokset jo siitä johtuen.

    Käsittääkseni myös Viroon on tulossa Flirtejä leveille raiteille.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Sm5 13 kolarissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Kuinkahan paljon Helsinki-Flirtin tapauksessa teli eroaa normaaliraideleveyden versiosta? Taisi tulla aika tuntuvat muutokset jo siitä johtuen.
    Taisi olla suurin ero suurempi pyörän halkaisija. Muuten ei 1435–1524 -ero ole kovin merkittävä. Ja kiskokalustoteollisuus varautuu jopa isompaankin eroon Espanjan ja Portugalin vielä suuremman raideleveyden vuoksi.

    Antero

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •