Sm5 13 kolarissa

OHO mitenkäs se nyt tuolleen sattui ja peräti numero 13, ettei musta kissa olisi jossain kävellyt tien yli :)
 
Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.

t. Rainer
 
Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.
Eipä tuo raideleveys näytä auttavan. HKL:n M100-junat kävivät korjattavana Otanmäessä kuorma-autokyydillä, vaikka molemmissa päissä pääsee raidetta pitkin sisälle halliin. Ja kuulin, että olipa VR-Yhtymä siirtämässä omat vaunuhankintansakin kuorma-autokyytiin kun oli sitä mieltä, että ei kannata uusia vaunuja Otanmäestä kiskoja pitkin rataverkolle kuljettaa. On se monopolifirman palvelu liian kallista jopa itselleen.

Antero
 
Eipä tuo raideleveys näytä auttavan. HKL:n M100-junat kävivät korjattavana Otanmäessä kuorma-autokyydillä, vaikka molemmissa päissä pääsee raidetta pitkin sisälle halliin. Ja kuulin, että olipa VR-Yhtymä siirtämässä omat vaunuhankintansakin kuorma-autokyytiin kun oli sitä mieltä, että ei kannata uusia vaunuja Otanmäestä kiskoja pitkin rataverkolle kuljettaa. On se monopolifirman palvelu liian kallista jopa itselleen.
Mulla on sellainen muistikuva että metrot vietiin Otanmäelle rekoilla siksi että juuri silloin ei huoltoraidetta ollut rautatieverkon ja metrovarikon välillä. Olisikohan bussi-Jokerin rakennustyöt olleet kesken tai jokin muu syy? Muistaako kukaan tarkemmin?

t. Rainer
 
Mulla on sellainen muistikuva että metrot vietiin Otanmäelle rekoilla siksi että juuri silloin ei huoltoraidetta ollut rautatieverkon ja metrovarikon välillä. Olisikohan bussi-Jokerin rakennustyöt olleet kesken tai jokin muu syy? Muistaako kukaan tarkemmin? t. Rainer

Tarkemmin en muista muuta kuin, että vaunujen käyttö Otanmäellä oli niin pitkäaikainen prosessi, että huoltoraide ei ole voinut olla läheskään koko aikaa poissa käytöstä.
Muistikuvani mukaan kumipyöräliikennöitisijä tarjosi edullisemman hinnan kuin VR. Rahastahan se on vain kiinni.
 
Tällaista se on kun meillä on niin mahtavan hieno raideleveys, niin kokonaisia junia pitää rekalla tuoda koko Euroopan läpi.

Itsekin nostin esiin tämän seikan, johon eräs foorumilainen nokkelasti totesi, että vaunut voi tilata idästäkin. :)
Mutta juu, junat omilla pyörillä Manner-Euroopan halki Tukholmaan ja junalautalla yli, sanon minäkin!
 
Itsekin nostin esiin tämän seikan, johon eräs foorumilainen nokkelasti totesi, että vaunut voi tilata idästäkin. :)
Mutta juu, junat omilla pyörillä Manner-Euroopan halki Tukholmaan ja junalautalla yli, sanon minäkin!
Ajattelitko avartaa eurooppalaisia tunneleita ja muuttaa asemien laiturirakenteita? Nuo Sm5:t kun ovat vajaa puoli metriä leveämpiä kuin esim. sveitsiläiset vastaavat RABe-sarjalaiset. :p
 
Ajattelitko avartaa eurooppalaisia tunneleita ja muuttaa asemien laiturirakenteita?

Toki! :)

Ei vainenkaan. Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet. Metritavarana hyllyltä tilattuna on kuitenkin yleensä edullisempaa, myös joukkoliikennevälineet. Suomessa kuitenkin tämä on onnistuttu tekemään mahdollisimman vaikeaksi, oli kyse sitten metrojunista, lähijunista tai raitiovaunuista. Aina tarvitaan erikoistilausta. Jossain vaiheessa standardisointi kuitenkin maksaisi itsensä takaisin.
 
Ei vainenkaan. Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet. Metritavarana hyllyltä tilattuna on kuitenkin yleensä edullisempaa, myös joukkoliikennevälineet. Suomessa kuitenkin tämä on onnistuttu tekemään mahdollisimman vaikeaksi, oli kyse sitten metrojunista, lähijunista tai raitiovaunuista. Aina tarvitaan erikoistilausta. Jossain vaiheessa standardisointi kuitenkin maksaisi itsensä takaisin.
Sun olis kannattanut esittää näkemyksesi Venäjän keisarille runsaat 150 vuotta sitten. Mä olen kyllä tyytyväinen, että suomalaisissa junissa on väljemmät tilat ja esim. kaksikerrosvaunuissa on yläkerrassakin kunnon tilat (vrt. vaikkapa saksalaisiin vastaaviin). Meillä Sr2:set on eurooppalaisen standardin mukaisia ja niiden leveydessä on selvä ero vaikkapa matkustajavauuihin verrattuna.
 
Toki! :)

Ei vainenkaan. Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet.
3200 mm leveitä FLIRT-junia on tilattu JKOY:n hankinnan lisäksi Valkovenäjälle ja Norjaan ainakin, ilmeisesti vielä muuallekin (esim. Baltian maihin). Ei Sm5 täysin ainutkertainen ole, vaikkakin Valkovenäjän Flirtien paikallisjunaversiota kutsutaan "FLIRT Helsinki" -nimellä. NSB:n (Norja) Flirtit näyttäisivät kuvien perusteella olevan kaikista ainutkertaisimpia korin muotojensa puolesta (toki maalauksellakin on oma osuutensa asiaan).
 
Viimeksi muokattu:
Toki! :)
Vaikken nyt niin tosissani olekaan, Flirtit olisi tietenkin pitänyt siinä tapauksessa tilata juuri sellaisina kuin ne on muuallekin menneet.

Kuinkahan paljon Helsinki-Flirtin tapauksessa teli eroaa normaaliraideleveyden versiosta? Taisi tulla aika tuntuvat muutokset jo siitä johtuen.

Käsittääkseni myös Viroon on tulossa Flirtejä leveille raiteille.
 
Kuinkahan paljon Helsinki-Flirtin tapauksessa teli eroaa normaaliraideleveyden versiosta? Taisi tulla aika tuntuvat muutokset jo siitä johtuen.
Taisi olla suurin ero suurempi pyörän halkaisija. Muuten ei 1435–1524 -ero ole kovin merkittävä. Ja kiskokalustoteollisuus varautuu jopa isompaankin eroon Espanjan ja Portugalin vielä suuremman raideleveyden vuoksi.

Antero
 
Takaisin
Ylös