Sm5 13 kolarissa

Sm5 on Stadlerin käyntikortti 1520 mm -maailmalle ja mahdollisti ovien avautumisen kokonaan uusille, kohtuullisen neitseellisille markkinoille. Arvelisin, että JKOY on tämän takia saanut junansa suunnilleen samaan hintaan kuin keskieurooppalaisflirt olisi maksanut, leveämpää versiota kun ei tarvinnut tehdä yksin Suomea varten, vaan Suomeen tavallaan tuotiin leveämmän standardiversion ensimmäiset kappaleet.
 
3200 mm leveitä FLIRT-junia on tilattu JKOY:n hankinnan lisäksi Valkovenäjälle ja Norjaan ainakin, ilmeisesti vielä muuallekin (esim. Baltian maihin).
Flirtien kokonaismäärään nähden maailmalla, juu. Mutta yleisesti Stadlerin juniin nähden yleensä leveäkoristen tilattu määrä on toistaiseksi melko pieni.

Arvelisin, että JKOY on tämän takia saanut junansa suunnilleen samaan hintaan kuin keskieurooppalaisflirt olisi maksanut, leveämpää versiota kun ei tarvinnut tehdä yksin Suomea varten, vaan Suomeen tavallaan tuotiin leveämmän standardiversion ensimmäiset kappaleet.
Aiheellinen huomio ja järkevä perustelu. Stadlerin juna on kuitenkin kilpailutuksessa kokonaishinnaltaan halvimmaksi todettu, joten mahdollisesti siellä pistettiin hintalappua vähän sen mukaan, mitä kauppa voi tuoda tullessaan. Ja toihan ilmeisesti Helsingin leveäraide-(ja -kori)referenssi jo Valko-Venäjän ja Viron Stadlerin asiakkaiksi. Nykyään kun Suomen lisäksi muuallakin Itä-Eurooppaa saa ajella länsijunia. :)

Ja kiskokalustoteollisuus varautuu jopa isompaankin eroon Espanjan ja Portugalin vielä suuremman raideleveyden vuoksi.

Espanjan kanssa on ehkä vähän niin ja näin, kun taitavat tällä hetkellä tilata enemmän 1435-kalustoa.
 
Vs: Sm5 13 Kolarissa

Espanjan kanssa on ehkä vähän niin ja näin, kun taitavat tällä hetkellä tilata enemmän 1435-kalustoa.

Espanja kuulemma aikoo siirtyä jollain aikavälillä kokonaan 1435 mm raideleveyteen, mutta tällä hetkellä jako on sellainen, että 1435 mm radat ovat suurnopeusjunille (ja muutamille Ranskan suunnan tavarajunalle?) ja leveäraideradat "normaaleille" junille ja suurimmalle osalle tavarajunista.

Paikallis- ja alueliikennettä Espanjassa ei tulla vielä pitkään aikaan ajamaan 1435 mm -raiteilla, vaan sikäli kun perinteisempää junakalustoa on tarvetta uusia, tarvitaan vastakin uutta leveäraidekalustoa.
Jos Flirt-junia siis tulisi Espanjaan, ne ajaisivat nimenomaisesti noilla mammuttiraiteilla, 300 kmYh kun on Flirteiltä vähän liikaa vaadittu.
 
Takaisin
Ylös