Hyviä kysymyksiä, joista on kirjoiteltu jo foorumilla toisaallakin.Alunperin kirjoittanut JMerlin
Vertauksesi metroon on osuva. Helsingin kapasiteetti kuluu nykyään junien seisottamiseen Hesan raiteilla sekä kahteen kertaan ajamiseen siinä tapauksessa, että saapuva runko viedään välillä Ilmalaan ja lähtevä tuodaan sieltä odottamaan lähtövuoroaan.
Maailmalla on paljon päättyvien raiteiden asemia, joissa tällaista hölmöilyä ei tehdä. Höyryvetureiden aikana tällaiselle oli jotain perustetta, kun veturit piti hiilestää, vesittää ja voidella. Sähkövedolla ei näitä murheita ole, vaan junat ovat valmiit lähtemään tulosuuntaansa jopa 4 minuutin päästä, kun JKV:n suunnanvaihto on ohjelmoitu. Tästä syystä käytetään moottorivaunujunia ja veturijunissa ohjausvaunuja.
Helsinkiin tulee nykyään 8 raidetta, 4 rantaradalta ja toiset 4 pääradalta. Periaatteessa Helsingin kapasiteetti päättyvien raiteiden asemana on noin 40 kääntyvä junaa tunnissa jos lasketaan niin, että 4 min on junan suunnanvaihto ja 2 min vaihteiden asetus raiteenvaihtoa varten. Asemalla tarvitaan tähän vain 4 puskuriin päättyvää raidetta. Lisää raiteita tarvitaan heti, jos junat eivät palaa tulosuuntaansa mahdollisimman nopeasti vaan jäävät seisoskelemaan asemalle.
Nyt siellä seistään tuntikaupalla, joten ei ole ihme, ettei aseman kapasiteetti riitä neljän tuloraiteen junamäärälle. Matka.fi:n mukaan Helsingistä lähtee ensi maanantaina klo 16-17 välillä 29 junaa, joten kapasiteettia on vielä tyrkyllä.
Metrojunia muuten lähtee Ruoholahden 2-raiteiselta asemalta samaan ajankohtaan 15 kappaletta, joten Ruoholahden metroasema vastaa siis puolta Helsingin rautatieasemaa.![]()
Antero