Sivu 5 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/113

Viestiketju: Helsingin ratapihan ahtaus

  1. #61

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Juna seisoo paikoillaan aikataulunmukaisesti 6 minuuttia, ja edellisen junan lähdön jälkeen 4 minuutin päästä on seuraavan junan saapumisaika. I-juna käyttäytyy Tikkurilassa samoin.
    Toisin sanoen, jos Anteron esittämästä systeemistä haluaisi Helsingissä saada jotain hyötyä, pitäisi seisontaa vähentää muuttamalla joidenkin junien liikennöintitapa heiluriksi siten, että Helsingissä raideparilla tulisi kääntöjä tiuhempaan.

  2. #62

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Japanissa näitä nopeita kääntymisiä on tullut seurattua mm. Tokion asemalla, jossa lähijunat kääntyvät 90-180 sekunnissa. Tämä toki tarkoittaa sitä, että kuljettajalla on oltava pääsy suoraan ohjaamoon sivuovesta - ei matkustamon kautta. Lisäksi lähtevän kuljettajan on oltava laiturilla odottamassa saapuvaa junaa, vielä mieluiten juuri oikeassa pysähdyspaikassa.

    Järjestelmä kyllä toimii Japanissa, mutta sen häiriöherkkyys ja sitä kautta sopivuus esimerkiksi Helsingin lähiliikenteeseen voisi olla melkoinen haaste... Kun yksi juna myöhästyy, niin jo aiemminkin mainitsemani "rautatiedomino" eli myöhästymisketju alkaa.

    Tuo Topin mainitsema "Vantaankosken normaalitilanne", että junat käyttävät vain läntistä raidetta on ihmetyttänyt. Olisi mukava tietää, että mitä sillä on tavoiteltu ja toisaalta saavutettu. Onhan se toki nopeampi lähteä Vantaankoskelta liikkeelle "vihreillä" kuin "aja 35", mutta veikkaisin päivittäin tilanteen olevan sellainen, että saapuva juna joutuu odottelemaan lähtevää Martinlaaksossa perille pääsemiseksi tälle "normiraiteelle". Vaihteen kuluminen on takuuvarmaa ainakin nyt 99% käytettävien osien kohdalta, kun taas toinen puoli on kuin uusi...

  3. #63

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Seisonta-aika on 109 sekuntia, mikä riittää varsin hyvin.
    Otin aikaa Helsingin asemalla kun 60-70 % täysi lähijuna tyhjeni, tyhjentymisessä meni aikaa 60 sekuntia. Sitten vielä matkustajat sisään. Jos keskustassa on vain yksi asema, se on ylikuormitettu, jolloin vuoroväli pitenee.

  4. #64

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Otin aikaa Helsingin asemalla kun 60-70 % täysi lähijuna tyhjeni, tyhjentymisessä meni aikaa 60 sekuntia. Sitten vielä matkustajat sisään. Jos keskustassa on vain yksi asema, se on ylikuormitettu, jolloin vuoroväli pitenee.
    Helsinkiin saapuvan lähijunan tyhjentymisnopeuden suurimpia ongelmia on runkoon epätasaisesti jakautuneet asiakkaat. Lähijunissa saa päivittäin kuulla palautteita, että "junat ovat aina täynnä". Kyllähän se pitää paikkaansa - junan Helsingin asemaa lähimmäksi saapuvassa osassa. Perällä harvassa ovat ne kerrat, joilloin ei istumaan olisi mahtunut... Kun jakautumisprosentti etu- ja takaosan välillä on noin 70/30 tai 60/40, niin edessä on vielä kymmeniä asiakkaita poistumassa junasta takaosassa matkustaneen asiakkaan ollessa jo kaukana matkalla kohti asemaa... Huom! Tämän viestin tarkoitus ei ole syyllistää asiakkaita, vaan kertoa toisenlaisesta näkökulmasta tilanteeseen.

    Tämä kirvoitti kerran jopa palautteen, kun asiasta oltiin informoitu kuulutuksella "junan takaosassa olevan päivittäin tilaa". Palautteessa ehdotettiin, että "jos siellä takana kerran on tilaa päivittäin, niin miksei kyseistä vaunua siirretä siihen junan etuosaan"
    Viimeisin muokkaaja Lari Nylund; 30.03.2010 kello 09:59.

  5. #65
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Tämä kirvoitti kerran jopa palautteen, kun asiasta oltiin informoitu kuulutuksella "junan takaosassa olevan päivittäin tilaa". Palautteessa ehdotettiin, että "jos siellä takana kerran on tilaa päivittäin, niin miksei kyseistä vaunua siirretä siihen junan etuosaan"


    Minulle riitti lopulliseksi "suuren yleisön" älyn ja ymmärryksen osoitukseksi vuoden -93 Munkkiniemen raitiotien kiskojenvaihtourakka. Tuolloin koko Munkkiniemen radan kiskot vaihdettiin ja raitiolinja 4 ajoi Mannerheimintietä suoraan Kuusitien lenkkiin. Korvaavana yhteytenä Munkkiniemeen oli bussilinja 4X Töölön Halli-Munkkiniemi.

    Kerran pisti silmään, kun Putkinotkon ratikkapysäkillä oli noin parikymmentä ihmistä, jotka odottivat raitiovaunua. Pysäkkikatoksesta oli asianmukaisesti otettu pysäkkimerkit pois, lisäksi katoksessa oli tiedotteet poikkeusjärjestelyistä. Eipä siinä mitään, eihän tuollaisia asioita välttämättä huomaa, jos pysäkkiä päivittäin käyttää. Mutta sekään, että pysäkin kohdalla ei ollut edes kiskoja ja kaivinkone kaivoi radan pohjaa parikymmentä metriä pysäkistä raitiovaunun normaaliin tulosuuntaan, ei aiheuttanut noissa ihmisissä minkäänlaista ajatusta, että kaikki ei nyt ole aivan kuin pitää...

  6. #66
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Kun jakautumisprosentti etu- ja takaosan välillä on noin 70/30 tai 60/40, niin edessä on vielä kymmeniä asiakkaita poistumassa junasta takaosassa matkustaneen asiakkaan ollessa jo kaukana matkalla kohti asemaa... Huom! Tämän viestin tarkoitus ei ole syyllistää asiakkaita, vaan kertoa toisenlaisesta näkökulmasta tilanteeseen.
    Tosiaan, laiturisuunnittelu on monilla asemilla tehty päin P:tä. Tarkoitan näitä asemia, joissa portaikko laiturille tulee laiturin päistä. Suurin osa ihmisistä jää odottamaan junaa portaikon kohdille. Suunnittelussa pitäisi kyetä ottamaan huomioon ihmisvirrat, ja sijoittaa portaikko mieluummin tulemaan suunnilleen laiturin keskiosan kohdalta, tai siis junan pysähtymiskohdalta. Esim Koivukylän asema on todella hyvin suunniteltu, Puistola taas todella huonosti. Lisäksi ihmisten jakautumista koko junan mitalle pitäisi helpottaa mm. laiturinäytöissä näkyvällä junan pituudella, sekä laiturialueelle merkityillä lyhyen ja pitkän junan pysähdysmerkeillä. Mitään sektorimerkkejä ABCD ei tule ottaa käyttöön, ne toimivat ainoastaan pitkissä kaukojunissa. Miksi se opastus on Suomessa niin vaikeata ja vastenmielistä, myös monissa muissa paikoissa, kaupungeissa, jne?

  7. #67
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    No toivottavasti vanha Sm1-2 kalusto paalattaisiin hyvin nopeasti ja kaikki korvattaisiin Flirteillä. Noissa vanhoissa romuissa on haittapuolena 550mm laiturit ja monet ahtaat ovet junan sisällä. Junan purkuaika näinollen nopeutuu uudella kalustolla huomattavasti.

  8. #68
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki Näytä viesti


    Minulle riitti lopulliseksi "suuren yleisön" älyn ja ymmärryksen osoitukseksi vuoden -93 Munkkiniemen raitiotien kiskojenvaihtourakka. Tuolloin koko Munkkiniemen radan kiskot vaihdettiin ja raitiolinja 4 ajoi Mannerheimintietä suoraan Kuusitien lenkkiin. Korvaavana yhteytenä Munkkiniemeen oli bussilinja 4X Töölön Halli-Munkkiniemi.

    Kerran pisti silmään, kun Putkinotkon ratikkapysäkillä oli noin parikymmentä ihmistä, jotka odottivat raitiovaunua. Pysäkkikatoksesta oli asianmukaisesti otettu pysäkkimerkit pois, lisäksi katoksessa oli tiedotteet poikkeusjärjestelyistä. Eipä siinä mitään, eihän tuollaisia asioita välttämättä huomaa, jos pysäkkiä päivittäin käyttää. Mutta sekään, että pysäkin kohdalla ei ollut edes kiskoja ja kaivinkone kaivoi radan pohjaa parikymmentä metriä pysäkistä raitiovaunun normaaliin tulosuuntaan, ei aiheuttanut noissa ihmisissä minkäänlaista ajatusta, että kaikki ei nyt ole aivan kuin pitää...
    Samanlaisen "ilmiön" minäkin havaitsin kun raitiolinja h8 siirrettiin edesmenneeltä yksiraiteiselta osuudeltaan Porkkalankadun vierestä kulkemaan nykyiselle reitilleen Itämerenkadulle Ruoholahdessa. Vanhan osuuden pysäkin molemmista päistä oli kiskot jo poikki ja ajolankakin roikkui hervottomana ja pysäkkikin oli jo huputettu (sekä "ei käytössä"-kyltti), mutta matkustajat odottivat kiltisti aamuruuhkassa ratikkaa tulevaksi. Kaiken huippuna raitiovaunu meni linjalla h8 näiden odottavien matkustajien selkien takana uutta reittiään.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #69

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki Näytä viesti
    Kerran pisti silmään, kun Putkinotkon ratikkapysäkillä oli noin parikymmentä ihmistä, jotka odottivat raitiovaunua. Pysäkkikatoksesta oli asianmukaisesti otettu pysäkkimerkit pois, lisäksi katoksessa oli tiedotteet poikkeusjärjestelyistä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Vanhan osuuden pysäkin molemmista päistä oli kiskot jo poikki ja ajolankakin roikkui hervottomana ja pysäkkikin oli jo huputettu (sekä "ei käytössä"-kyltti), mutta matkustajat odottivat kiltisti aamuruuhkassa ratikkaa tulevaksi.
    Tämä jos joku kertoo raidekertoimesta! Ensin mainitussa tapauksessa ei ollut kiskoja laisinkaan, mutta pelkä jälki maassa riittää!

  10. #70

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Ilmiönä tämä taitaa olla se, että mieluummin ollaan porukalla väärässä kuin yksin oikeassa. Toisin sanoen kukaan ei uskalla olla se ensimmäinen, joka kyseenalaistaa tilanteen, vaikka tosiasiat ovat ilmiselviä ja silmien edessä. Mutta varmaan ovat kummatkin tapaukset olleet koomisia näkyjä ja piristäneet mukavasti päivää.
    Ville

  11. #71
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Järjestelmä kyllä toimii Japanissa, mutta sen häiriöherkkyys ja sitä kautta sopivuus esimerkiksi Helsingin lähiliikenteeseen voisi olla melkoinen haaste... Kun yksi juna myöhästyy, niin jo aiemminkin mainitsemani "rautatiedomino" eli myöhästymisketju alkaa.
    Helsingin metrohan kulkee varsin usein hiukan aikataulustaan myöhässä huolimatta tätä minimiä selvästi pidemmistä kääntöajoista. Vuoroväli on kuitenkin niin tiheä, että matkustajilta myöhässä ajaminen jää usein huomaamatta. Kaikki vuorot kulkevat myös suhteellisen tasaisesti myöhässä, joten systeemi pelaa kokonaisuutenakin oikein hyvin, kun haarautumiskohtiakin on vain yksi.

    Kaupunkiradoilla tyypillinen ruuhkan vuoroväli on kymmenen minuuttia, joten aikataulua täytyy noudattaa. Haarautumis- ja konfliktikohtia on myös useita ja kaikissa niissä on hyvä olla pelivaraa. Jo nyt melko pienikin häiriö sotkee esimerkiksi A- ja M-junien yhdistymiskohdan Huopalahdessa ja kummankin linjan junat saavat jonotella.

    Teknistä minivuoroväliä voitaisiin tietysti laskea muuttamalla kulunvalvontaa sekaliikenteen järjestelmästä paikallisliikentelle optimoiduksi järjestelmäksi. Tiukempien vuorovälien sijasta tämän voisi sitten halutessaan ulosmitata pienempinä marginaaleina. Jos vielä lisäksi Tokion tapaan kahdennettaisiin kaikki keskeiset laitteet, voitaisiin pienentää järjestelmätason häiriön riskiä ja sitä kautta taas tinkiä marginaaleista.

  12. #72
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Jo nyt melko pienikin häiriö sotkee esimerkiksi A- ja M-junien yhdistymiskohdan Huopalahdessa ja kummankin linjan junat saavat jonotella.
    Tietääkseni A- ja M-radat toimivat parhaiten kaupunkiradoista, eikä noilla radoilla ole kovinkaan usein juuri mitään häiriötä, (mennyt talvi toki poikkeus). Sen sijaan K- ja I-junilla esiintyy häiriöitä lähes päivittäin, johtuen junien nopeuseroista.

  13. #73

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Tietääkseni A- ja M-radat toimivat parhaiten kaupunkiradoista, eikä noilla radoilla ole kovinkaan usein juuri mitään häiriötä, (mennyt talvi toki poikkeus). Sen sijaan K- ja I-junilla esiintyy häiriöitä lähes päivittäin, johtuen junien nopeuseroista.
    A- ja M-junien häiriöherkimmät kohdat ovat omien kokemusten perusteella Helsingin ratapiha (risteävät kulkutiet, ajoajoissa pelivaraa kuitenkin Hki-Psl välillä = ei vaikutusta), Huopalahti (välillä Pohjois-Haagan suunnasta saapuva odottaa edessä kulkevan A-junan poistumista jaloista) ja Martinlaakso/Mäkkylä (odotetaan edellisen poistuvan Vantaankoskelta/Leppävaarasta).

    Näissä mainituissa tapauksissa odotukset ovat kuitenkin korkeintaan parinkymmenen sekunnin luokkaa, joten erittäin onnistuneena pitäisin kyseisten ratojen aikataulusuunnittelua.

  14. #74

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Näissä mainituissa tapauksissa odotukset ovat kuitenkin korkeintaan parinkymmenen sekunnin luokkaa, joten erittäin onnistuneena pitäisin kyseisten ratojen aikataulusuunnittelua.
    Viiden minuutin vuoroväli on niin pitkä, että mitään häiriöitä ei pitäisi olla. Ja Helsingin ja Pasilan välillä on aikataulussa minuuttitolkulla löysää. Onnistumisesta ei kannata hihkua kun vuoroväliä on tuplasti hyvällä kulunvalvonnalla ja liikennöintikäytännöllä saavutettavaan minimivuoroväliin (2-2,5 minuuttia) verrattuna.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 07.04.2010 kello 15:30.

  15. #75
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin ratapihan ahtaus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Onnistumisesta ei kannata hihkua kun vuoroväliä on tuplasti hyvällä kulunvalvonnalla ja liikennöintikäytännöllä saavutettavaan minimivuoroväliin (2-2,5 minuuttia) verrattuna.
    Mutta jos kulunvalvonnan tekninen vuoroväli on 5 minuuttia, liikennöinti ei voi olla tiheämpää ja 5 minuutin vuoroväleillä ei silloin ole mitään pelivaraa. Eli jos joku juna jää myöhään esim. 2 minuuttia, seuraava ei voi lähteä 3 minuutin kulutta vaan vasta 5 minuutin kuluttua. Ainoa keino korjata virhe on, jos jollain ”tolpanvälillä” on mahdollista ajaa nopeammin eli lyhyemmässä ajassa kuin aikataulussa on suunniteltu.

    Paikallisjunat eivät siis voi korjata viivästymistä tilapäisellä vuorovälin lyhentämisellä kuten metro. Metron normaalivuoroväli on 4 min. ja tekninen vuoroväli 2,5 min. (vaikka muuta eräissäkin dokumenteissa väitetään), joten vuorovälissä metrolla on pelivaraa. Junissa ei ole, joten jos ne kumminkin pitävät aikataulunsa, se on hyvä suoritus.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 26.01.2011, 16:26
  2. Tampereen ratapihan kapasiteetin kasvattaminen?
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 04.08.2008, 10:20
  3. HS: Helsingin ratapihan kapasiteetista keskustelu
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.02.2007, 08:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •