Tasatahtiaikataulujen mahdollisuudet Suomessa

vompatti sanoi:
Mikko Laaksonen sanoi:
Tasatahtiaikataulun kannalta ei ole välttämätöntä että kaikki "tasatunnit" ovat tasalta. "Tasatunti" voi olla jollakin risteysasemalla myös puolelta.
Voi, mutta tällöin junien on kuljettava tunnin välein. Mikäli junat kulkevat kahden tunnin välein, kohtaavat eri suuntiin kulkevat junat toisensa tunnin välein. Jos risteysasema sattuu puolen tunnin matkan päähän, siellä on vain toiseen suuntaan menevä juna eivätkä kaikki mahdolliset vaihdot toteudu. Riittääkö meillä kysyntää tunnin välein kulkeville pikajunille?
Tunnustan virheeni. Laaksonen oli taas kerran oikeassa. Kahden tunnin välein kulkevilla junilla voi olla vaihtoaika myös puolelta - tai sitten ihan milloin vain. Tässä esimerkkejä visioistani:
  1. Risteysasemalla, jolle junat tulevat neljästä eri suunnasta (ja jokainen juna myös jatkaa eri suuntaan), pitää junien saapua tasalta kahden tunnin välein ajettaessa. Tunnin välein ajettaessa junat kohtaavat joko tasalta tai puolelta. Esimerkki tällaisesta asemasta on Pieksämäki, jolla kohtaavat aina esimerkiksi nämä neljä junaa: Kuopio-Helsinki, Helsinki-Kuopio, Joensuu-Jyväskylä ja Jyväskylä-Joensuu.
  2. Risteysasemalla, jolle junat tulevat vain kolmeasta suunnasta, voivat junat pysähtyä mihin aikaan vain. Esimerkiksi:
    • Toijala. Turusta ja Helsingistä tulevat junat ajavat Tampereelle samaa nopeutta. Tällöin niiden pitää olla Toijalassa samaan aikaan, jos meinaavat Tampereella olla tasalta. Toijalassa pitää siis vaihtaa junaa puolelta.
    • Ylivieska. Kokkola-Oulu ja Haapajärvi-Oulu -junat eivät kulje samaa nopeutta Ouluun, sillä toinen junista on taajamajuna. Vaihto voi olla mihin aikaan vain. Esimerkiksi Haapajärven taajamajunalla matka Oulusta Ylivieskaan voisi kestää 75 minuuttia ja Pendolinolla Ylivieskasta Ouluun 45 minuuttia, jolloin junaa vaihdettaisiin Ylivieskassa 15 yli tasan.
    • Kouvola. Junat Helsingistä Mikkeliin ja Lappeenrantaan kulkevat kahden tunnin välein. Yhdessä nämä junat muodostavat junayhteyden Helsingistä Kouvolaan tunnin välein. Tällöin vaihto näiden junien välillä voi olla tasalta tai puolelta. Jotta Kotkan junista pääsisi sekä Lappeenrantaan että Mikkeliin, pitää niiden kulkea tunnin välein! Jos Kotka-Kouvola ja Helsinki-Kouvola -junat ajetaan vain joka toinen tunti, pitää junien kohdata Kouvolassa tasalta.
    [/list:eek::1ec7a86849]
 
vompatti sanoi:
2. Risteysasemalla, jolle junat tulevat vain kolmeasta suunnasta, voivat junat pysähtyä mihin aikaan vain. Esimerkiksi:

a) Toijala. Turusta ja Helsingistä tulevat junat ajavat Tampereelle samaa nopeutta. Tällöin niiden pitää olla Toijalassa samaan aikaan, jos meinaavat Tampereella olla tasalta. Toijalassa pitää siis vaihtaa junaa puolelta.
Toijalassa idea on vaihtaa Turun junasta kohti Helsinkiä ja Helsingin junasta kohti Turkua. Se tarkoittaa, että Turusta tulevan junan tulee olla Toijalassa sopivasti ennen Tampereelta tulevaa Helsingin junaa ja Helsingin junan sopivasti ennen kuin Turun juna on tullut Tampereelta Toijalaan. Tasatahtiaikataulu tarkoittaa vain sitä, että näin tapahtuu aina tunnin välein, jokainen samalla minuuttiluvulla. Se, että se tapahtuu noin puolen aikaan molemmilla junilla, on vain sattumaa ja johtuu siitä, että matka-aika Helsinkiin on n. 1,5 h.

Tasatahtiaikataulun idea ei ole, että Turun ja Helsingin junat lähtisivät Tampereelta samaan aikaan. Tasatahtiaikataulu ei merkitse sitä, että täytyisi suosia noin tasalta ja puolelta lähteviä junia. Se merkitsee ainoastaan sitä, että junat lähtevät tunnin välein, lähtöminuutin ollessa mikä tahansa, mutta joka kerta sama.

Tasatahtiaikataulun tasa-sana ei merkitse "tasan klo 12", vaan "tasaisin välein". Edit: ehkä paremminkin "tasan tunnin välein".

Kun aikataulut sovitetaan tasatahtiin siten, että vaihtoyhteys syntyy yhdellä tunnilla, se syntyy myös kaikilla muilla tunneilla. Se on sen kantava idea. Etelä-Suomen tasatahtiaikatauluissa vaihtoyhteys syntyy Turussa, Toijalassa ja Riihimäellä. Helpoimmin ne näkee VR:n aikatauluista 1 ja 16.
 
Elmo Allen sanoi:
Tasatahtiaikataulun idea ei ole, että Turun ja Helsingin junat lähtisivät Tampereelta samaan aikaan.
Eikö muka? Jos nämä junat Tampereelta lähtevät eri aikaan, pitää Porista ja Jyväskylästä tulevien odotella vaihtoyhteyttään ainakin toiseen junaan. Parasta on, että asemalle junat saapuvat suunnilleen samaan aikaan joka suunnasta, ja lähtevät suunnilleen samaan aikaan joka suuntaan.

Elmo Allen sanoi:
Tasatahtiaikataulun tasa-sana ei merkitse "tasan klo 12", vaan "tasaisin välein".
Jollekin asemalle aina sattuu se, että junat kulkevat tasan kello 12. :) Tällaiseksi asemaksi on parasta valita jokin risteysasema, esimerkiksi Tampere. Olen kaikissa viesteissäni yksinkertaistanut asiaa ja olettanut, että junat lähtevät suurimmilta asemilta tasalta aivan kuten Sveitsissä.
 
vompatti sanoi:
Eikö muka? Jos nämä junat Tampereelta lähtevät eri aikaan, pitää Porista ja Jyväskylästä tulevien odotella vaihtoyhteyttään ainakin toiseen junaan. Parasta on, että asemalle junat saapuvat suunnilleen samaan aikaan joka suunnasta, ja lähtevät suunnilleen samaan aikaan joka suuntaan.
Halusin vain sanoa, että se ei ole itseisarvoltaan mitenkään tavoiteltavaa. Toki on hyvä asia, että Tampereelta lähtee juna Turkuun pian Helsingin junan jälkeen, koska silloin todella saadaan vaihtoyhteys Jyväskylän, Seinäjoen ja Porin junien kanssa. Vaihtoyhteys merkitsee, ei lähtöminuutti sinänsä.

vompatti sanoi:
Jollekin asemalle aina sattuu se, että junat kulkevat tasan kello 12. :) Tällaiseksi asemaksi on parasta valita jokin risteysasema, esimerkiksi Tampere. Olen kaikissa viesteissäni yksinkertaistanut asiaa ja olettanut, että junat lähtevät suurimmilta asemilta tasalta aivan kuten Sveitsissä.
Lähtöminuutti 00 voidaan valita vain yhden aseman yhteen suuntaan lähteville junille. Kaikki muut sitten riippuvat siitä. Ei ole yleensä mahdollista laittaa samaa lähtöminuuttia edes saman aseman muihin suuntiin lähteville junille. Valinta on siten lähes yhdentekevä. Rantaradan junat Turusta näyttävät lähtevän :00, joten voi olla, että aikataulujen rakentaminen on aloitettu siitä. En usko, että matkustuspäätökseen sinällään vaikuttaa se, lähteekö juna aina tasalta vai kolme minuuttia yli, koska aikatauluja täytyy joka tapauksessa katsoa käytännössä aina.
 
Elmo Allen sanoi:
En usko, että matkustuspäätökseen sinällään vaikuttaa se, lähteekö juna aina tasalta vai kolme minuuttia yli, koska aikatauluja täytyy joka tapauksessa katsoa käytännössä aina.
Eihän tuo vaikutakaan. Kolme yli on tavalliselle matkustajalle suunnilleen sama kuin tasan - tai ainakaan minä en tule asemalle viime tipassa. Junat kuitenkin kohtaavat toisensa joko tunnin tai puolen tunnin välein, ja tällöin on kätevää valita risteysasemille junien lähtöajaksi minuutit noin 00 ja noin 30. Tasatahtiaikataulussa nämä minuutit tulevat lähes kaikkien risteysasemien minuuteiksi.
 
Tastahtiaikataulun idea on nimenomaan kuten Elmo kirjoitti, että tulo- ja lähtöajat ovat aina samalla minuuttilukemalla. Risteysasemilla on välttämätöntä, että tulo- ja lähtöaikojen väli on luokkaa 4-8 minuuttia, jotta vaihtaminen junien kesken on mahdollista.

Näin ollen itseasiassa lähtöminuutti 00 (nolla nolla) ei tavallaan toteudu koskaan, vaan tällä tarkoitetaan tasatahdin käsitteistössä sitä, että tulo- ja lähtöajat ovat symmetrisesti minuuttiarvon 00 molemmin puolin.

Tasatahtiaikataulun etu matkustajan kannalta on, ettei tarvitse muistaa kuin yksi minuuttiluku, ja tietää aina, milloin yhteys on tarjolla. Tämä suosii junan käyttöä, koska se on näin helppoa. Samasta syystä kaupunkiliikenteessä pitäisi myös noudattaa tasatahtiaikataulua, joskin vuoroväli vain on lyhyempi kuin tunti. Esim. siten, että tietää, että omalta pysäkiltä pääsee aina 15 min välein, ja ensimmäinen lähtö on esim. 7 minuuttia yli tasan.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Tastahtiaikataulun idea on nimenomaan kuten Elmo kirjoitti, että tulo- ja lähtöajat ovat aina samalla minuuttilukemalla.
Lienee syytä tarkentaa tähän että SAMALLA REITILLÄ samalla minuuttilukemalla.

Eri reiteillä sen sijaan tavoitteena on vaihtojen mahdollisuus. Eri reiteillä ei myöskään ole mahdollista jäännöksettä lähteä samaan aikaan, koska usein osa matkaa kuljetaan samaa rataa (esim Tampereelta sekä Porin / Seinäjoen että Turun / Helsingin suunta) jolloin lähdöt on porrastettava.

Tämän vuoksi risteysasemalla eri reittien tulo- ja lähtöajat ovat jonkin ajan, esim. tasatunnin ympärillä.
 
Erottakaamme toisistaan teoria ja käytäntö.
Esim Tampereelta Hkiin kulkeva IC (aikataulu lähtö -27 Toijalasta) odottaa Turusta tulevaa pikajunaa/IC:tä Ei sen takia, että raiteilla olisi ruuhkaa, vaan että kaikki kolme (! ) Turusta suunnasta vaihtavaa matkustajaa ehtisivät junaan. Ja taas 300 henkeä odottaa !

Henkeni ei salpaannu kolmesta minuutista eikä maailmani vilistä ohi eikä mulla ole mihinkään kiire. Jotenkin vain tuntuu, että pari matkustajaa määrää aika lailla enemmistön elämästä.
 
Palvelua, palvelua! VR:n keskeisiin menestystekijöihin ja arvoihin kuuluu myös palvella tällaisissa junanvaihtotapauksissa. Humppilasta oli nyt tällä kertaa vain noin vähän matkustajia Hämeenlinnaan :)
 
Kyllähän laadukkaaseen liikenteeseen kuuluu, että luvattuihin vaihtoyhteyksiin voi luottaa, vaikka vaihtajia olisi sitten vaikka vain yksi.
 
Mielestäni ei ole hyvää palvelua se, että 300 ihmisen matka viivästyy kolmen matkustajan takia. Olkoonkin, että se ei ole myöhästyvien eikä odottavien vika.
Rautateillä liikkuu yhä enemmän sellaisia matkustajia, jotka ovat työn puolesta matkan päällä. Näiden nopea ja sujuva kulku on VR:n elinehto.
 
Compactin viesti oli kyllä harhaanjohtava. Ei kyse ole Urjalan vaan Turun yhteyksistä.

Turusta usein nopein yhteys mm. Lahteen, Kouvolaan ja Lappeenrantaan kulkee Toijalan ja Riihimäen kautta. Kun olen tällä yhteydellä kulkenut, vaihtajia on kyllä ollut useampia kuin kolme.

Toijalan vaihtoyhteyttä ei ole läheskään kaikilla Tampereen ja Helsingin välisillä junilla. Voi valita myös sellaisen junan, jolla ei ole tätä vaihtoyhteyttä, jos viivästyksen mahdollisuus haittaa.

Toki nyt uuden ja ihmeellisen oikoradan myötä tämäkin vaihto siirretään Pasilaan ...
 
Mikon lausahduskin on harhaanjohtava, jos kerran minunkin oli. Eiväthän junat ole herranaikaan pysähdelleet Urjalassa.

Pilke silmäkulmassa tuon Humppilan ja Hämeenlinnan tuohon laitoin. Kyllähän minä nyt varsin hyvin tiedän nuo Suomen rautateiden liikennevirtojen reitit. Ehkä parhaiten täällä jutustelevista harrastelijoista :)

On vaan niin perin rentouttavaa seurata tätäkin kirjoittelua.
 
Kiitos Compactille ... täällä tulee keskusteltua välillä vähän turhan vakavissaan. No, mutta tulevaisuudessa Urjalasta päässee taas ... ja Humppilan ja Hämeenlinnankin yhteydet paranevat.
 
Urjalan asemakylä eli siis oikeasti kylä, jonka nimi on HUHTI, voisi olla runsaalla tuhannella asukkaallaan varsin potentiaalinen pysähdyspaikka taajiksille.
 
Takaisin
Ylös