Junahavaintoja 2012

4.6.

Pakko pistää havainnoksi kun tälläistä ei ihan joka päivä näe: äsken viiletti Malmin ohi 4yksikköinen täysvihreä Sm4 pötkö ;) Näytti muuten upealta kun aurinko paistoi täysin vihreän pötkön kylkeenä. Juna oli ilmeisesti 07:52 Riihimäeltä lähtenyt R-juna.
 
Tänään tein kaksi hieman erikoista havaintoa. Ensimmäinen havainto oli se, kaksi Sm5-yksikköä yhdistettiin jossain Myyrmäki-Vantaankoski välillä (nämä yksiköt lähtivät aiemmin Helsingistä eri aikaan, mutta tulivat samassa pötkössä takaisin). Sitten toinen havainto, jota ei ihan joka päivä tehdäkkään oli se, että Helsingissä raiteella 17 oli kolme Flirttiä peräkkäin, vaikka raide 18 oli pitkään tyhjänä.
 
Ke 6.6.

Noin klo 8.38 Mäkkylässä Leppävaaran suuntaan A-juna kolmella Sm1/2-yksiköllä.
 
Ke 6.6.

Noin klo 8.38 Mäkkylässä Leppävaaran suuntaan A-juna kolmella Sm1/2-yksiköllä.

Saattoi tai aika varmasti johtui turvalaiteviasta joka vaivasi rantarataa aamulle. Joitakin vuoroja peruttiin ja kalustoja yhdisteltiin. Olisiko ollut tuosta seuraava vuoro joka oli Helsingin päästä peruttu muttei Leppävaara. Eli taidettiin tuilla vuorolla viedä samalla Leppävaaraan seuraavan vuoron kalusto.
 
Junarata kun on niin sopii varmaan tänne. Metron yhdysraidetta oltiin jo purkamassa, kiskot on jo irroitettu Viikintien ja Viilarintien risteyksessä. Bussilla äsken menin ohi ja siinä täytettiin jo koloa jossa kiskot olivat olleet. Muualta ei oltu vielä kiskoja purettu.
 
Junarata kun on niin sopii varmaan tänne. Metron yhdysraidetta oltiin jo purkamassa, kiskot on jo irroitettu Viikintien ja Viilarintien risteyksessä. Bussilla äsken menin ohi ja siinä täytettiin jo koloa jossa kiskot olivat olleet. Muualta ei oltu vielä kiskoja purettu.

Kiskoja olikin määrä purkaa vain Viikintien ja Viilarintien risteyksestä ja Koetilan kohdalta Viikintieltä. Loput puretaan vasta vuonna 2014. Ja ne Viikintien ja Viilarintien kiskot puretaan 15.6. mennessä, koska siellä alkaa katutyöt.
 
Jättikö ne pöllit asvaltin alle? Joko Oulunkylän vaihde on otettu pois?
 
Menin taas bussilla paikan ohi, nyt näki paremmin mitä purettu. Viikin suunnasta tultaessa rata pistetty poikki heti Viikintien ylittävästä kohdasta mistä menee kävelytie. Viilarintien puolelta ainakin n. 50-100 metriä purettu Viikintieltä metron porteille asti. Ko. paikallehan aletaan rakentaa liikenneympyrää.
 
Jyväskylä-Suolahti -radan alkuperäinen vuoden 1897 ratalinja nyky-Jyväskylän alueella alkaa olla historiaa. Jäljellä on enää VR Track Jyväskylän varikon alueen raiteet sekä raide entisen Sulun pysäkin kohdalla. Näiden kahden kohteen väliset kiskot/pölkyt on poistettu ilmeisesti viime kuussa, paikoilleen on jätetty vain 350 metrin pätkä Sulussa. Tuota pätkää tuskin puretaan, koska siellä seisoo neljä entistä VR:n puumatkustajavaunua.

Vuonna 1964 lakkautettu osuus Sulusta pohjoiseen näkyy hyvin vielä maastossa. Kiskot on toki poistettu, mutta Ankeriasjärven länsipuolen osuudella pölkyt on jätetty maahan. Ovat ihmeen hyvässä kunnossa, vaikka ovat olleet säiden armolla lähes 50 vuotta.
 
Takaisin
Ylös