Junahavaintoja 2012

Pendolino S91 on tätä kirjoitettaessa kulussa kokoonpanolla IC-kalusto eli Ei 27015 + Ex 29946 + Ex 29944 + Rbkt 26904 + Ex 29942 + Ehft 29902. Veturina on Sr2 (ainakin Helsingistä lähdettäessä). Vaunuista neljä on ollut aiemmin Sibelius-junan kalustoa.
 
Pendolino S91 on tätä kirjoitettaessa kulussa kokoonpanolla IC-kalusto eli Ei 27015 + Ex 29946 + Ex 29944 + Rbkt 26904 + Ex 29942 + Ehft 29902. Veturina on Sr2 (ainakin Helsingistä lähdettäessä). Vaunuista neljä on ollut aiemmin Sibelius-junan kalustoa.
Kiitos vinkistä! Täytyihän moista näkyä mennä katsomaan pääteasemalleen: Sr2 säilyi vetovoimana ihan Kuopioon saakka, sillä Sr2 3206 toi junan Kuopioon aika tarkalleen klo 22.00 eli noin 15 minuuttia myöhässä normaalista aikataulusta.
 
Tänään klo 23 jälkeen Manskulla ajoi Expressbus-teippauksin varustettu PL:n bussi, jonka destinaatiokilvissä luki VR Salo-Turku. Onko tämä junaa korvaava bussi ja jos niin miksi?
 
Tänään klo 23 jälkeen Manskulla ajoi Expressbus-teippauksin varustettu PL:n bussi, jonka destinaatiokilvissä luki VR Salo-Turku. Onko tämä junaa korvaava bussi ja jos niin miksi?

Kirkkonummen ja Karjaan välille kosahti lähijuna, ja liikenne oli poikki ilmeisesti jonkin aikaa.
 
Tänään klo 23 jälkeen Manskulla ajoi Expressbus-teippauksin varustettu PL:n bussi, jonka destinaatiokilvissä luki VR Salo-Turku. Onko tämä junaa korvaava bussi ja jos niin miksi?
Kirkkonummen ja Karjaan välille kosahti lähijuna, ja liikenne oli poikki ilmeisesti jonkin aikaa.

9.7.-11.8. korvataan IC2 973 bussilla päivittäin (23:02 Helsingistä). Pysähtyy Espoon, Salon ja Kupittaan asemilla. Lähijunalla pääsee Kirkkonummelle, josta 00:10 linja-autoyhteys Siuntioon ja Karjaalle meneville matkustajille.
10.7.-12.8. on korvattu aamu IC2 941 Turun satamaan bussilla. Pysähtyy Salon ja Kupittaan asemilla. Karjaalta on linja-autoyhteys Salon ja Kupittaan kautta Turkuun ja Turun satamaan klo 05:30.

Niin ja siis syynähän on ratatyöt.
 
29.7.

N-junien poikkeuksellisen kulun takia on N-junissa Keravan suuntaan lauantai-iltasi ja sunnuntaisi tehty poikkeukselliset kilvet ja sisänäyttö tekstit. Kuulutukset eivät kuulu ollenkaan, ja sisänäyttö näyttää näin: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/20120729_214047.jpg
Ulko ja sivukilvet näyttävät tälläisiltä: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/20120729_213219.jpg
Ja vielä sisäkilpi: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/20120729_213313.jpg

Eli se normaali N-tunnus hävinny ja korvattu vaa kirjoittamalla N - KERAVA

Ps. Nyt kun matka on edenny jo Pukinmäkeen nii huomasin ettei myöskään noi sisänäytöt näytä seuraavaa asemaa vaan ainoastaa N - KERAVA.

Näköhään ulkosivunäytöissä vaihteli teksti N - KERAVA ja SERVICEKÖRNING (mitä ikinä sitten onkaan suomeksi).
 
Viimeksi muokattu:
29.7.
Näköhään ulkosivunäytöissä vaihteli teksti N - KERAVA ja SERVICEKÖRNING (mitä ikinä sitten onkaan suomeksi).

Siinä on käyttöliittymässä pieni epäkohta: vaikuttaisi siltä, että mikäli ruotsinkielisen "käsitekstin" jättää tyhjäksi, sinne jää entinen ruotsinkielinen teksti päälle. Siinä oli ilmeisesti ennen N-KERAVA-tekstin kirjoittamista lukenut HUOLTOAJO / SERVICEKÖRNING, johon on käyttöliittymässä pikavalinta.

Sm5:ssä normaalit reittikilvet, sisänäytöt ja kuulutukset toimivat yhdellä esiohjelmoidulla toiminnolla, eikä niitä pysty käsin säätämään. Tämä koskee myös ulkonäyttöjen suuria reittikirjaimia, joita ei siis voi käsin asettaa lainkaan, siksi tuo reittitunnus on täytynyt siirtää "vapaatekstikenttään".
 
Eivätkö edes huulikuulutukset, joilla kerrotaan X-busseista ja saviolaisten tarpeesta koukata Keravan kautta? Pitäisi nimittäin periaatteessa kuulua.

Näistä ei vielä havaintoa (ihan kotimatkalla muualta olin)... Ensi sunnuntaina tarkotus mennä näitä kuvaamaan, ja silloin toki videolle matka Puistolasta suoraan Keravallekki, eli mahdolliset kuulutukset kuuluisi silloin myös.
 
3.8.

Sm5 #15 näyttäisi olevan Helsingin puoleisin päädyn etukilvi pimeenä (tuli vastaan Malmilla klo 21:52 lähdöllä Helsinkiin).
 
4.8.

Perinnejuna Valtteri ajeli/ajelee tänään seuraavilla numeroilla:

P667 Helsinki - Tikkurila klo 9:55
P668 Tikkurila - Helsinki klo 10:40
P669 Helsinki - Tikkurila klo 11:55
P670 Tikkurila - Helsinki klo 12:40
P671 Helsinki - Tikkurila klo 13:55
P672 Tikkurila - Helsinki klo 14:40

Helsingin asemalla kuului myös erikoinen kuulutus kun automaattikuulutus kuulutti Valtterin näin: "Pikajuna 667 Tikkurilaan lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 11".Myös ennen jokaista lähtöä kuului "Pikajuna 6xx Tikkurilaan, lähtee raiteelta x"
 
Erikoinen kokemus eilen sunnuntaina kun istuin N-junassa joka ohitti kaikki asemat välillä hiekkaharju-savio ja nopeutta täydet 160 km/h
 
Takaisin
Ylös