Junahavaintoja 2012

Ainakin M-junissa kulkee Sm1-kalustoa myös ruuhkien ulkopuolella, mm. Ke 11.1 oli päivällä ajossa 6017/6217+6034/6234, To 12.1 oli 6007/6207+Sm2

No aika monesti Sm1:nen ajaa vuoron 23.03 Keskustasta. Muuten taitaa ollakkin Sm5:a liikkeellä.
 
No aika monesti Sm1:nen ajaa vuoron 23.03 Keskustasta. Muuten taitaa ollakkin Sm5:a liikkeellä.
M:n viimeiset lähdöt Hki:stä su - to ovat 23:03 ja 23:33. Ainakin arki-iltaisin molemmat ovat korkeita eli Sm1-2. Ja siis Sm1:kin on niissä lähdöissä ihan tavallinen. Viime yönä (joka oli siis vkl:n pitkää liikennöintiä) näin Sm1 6041:n Huopalahden asemalla klo 00:14 M-reitillä.
 
M:n viimeiset lähdöt Hki:stä su - to ovat 23:03 ja 23:33. Ainakin arki-iltaisin molemmat ovat korkeita eli Sm1-2. Ja siis Sm1:kin on niissä lähdöissä ihan tavallinen. Viime yönä (joka oli siis vkl:n pitkää liikennöintiä) näin Sm1 6041:n Huopalahden asemalla klo 00:14 M-reitillä.

Ei sinänsä mikään ihme, sillä juuri noilla vuoroillahan liikkuu huumehörhöt, juopot ja graffitimaalarit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Keravan ja Järvenpään välillä kulkee etelän suuntaan tyhjä kolmen rungon Sm2-juna arkipäivisin noin kello 15.10. Täsmälleen samassa kohtaa kulki aiemmin kello 15.05 Saunakalliosta lähtevä G-juna, joten minun on vaikea ymmärtää lakkautuksen hyötyä. Miksei tällaisia vakituisia kalustosiirtoja voida ajaa matkustajajunina?
 
Keravan ja Järvenpään välillä kulkee etelän suuntaan tyhjä kolmen rungon Sm2-juna arkipäivisin noin kello 15.10. Täsmälleen samassa kohtaa kulki aiemmin kello 15.05 Saunakalliosta lähtevä G-juna, joten minun on vaikea ymmärtää lakkautuksen hyötyä. Miksei tällaisia vakituisia kalustosiirtoja voida ajaa matkustajajunina?

Helsingin ratapihan rauhoittamiseksi tehtiin eräitä toimenpiteitä. Yksi sellainen on ajaa täysimittaisia N-junia myös ruuhkien välissä. Toiseksi aiemmin Helsingistä/Helsinkiin tehdyt kalustomäärien muutokset tehdäänkin nyt Tikkurilaan/-sta/Keravalta/-lle.

Yhden siirtotarpeen aikana kuitenkin päärata on Helsingin suuntaan sen verran ruuhkainen, että Keravalta ajetaankin aamuruuhkan päätteeksi yksi letka Riihimäelle seisomaan. Letka palautetaan iltapäivällä takaisin Keravan kaupunkiradalle, ja tämä palautus on se juna jonka näit.

Mikäli juna ajettaisiin kaupallisena Riihimäki-Kerava, niin se ei oikein istuisi mihinkään nykyiseen linjatunnukseen ("Tämä on H-juna Keravalle ja Keravalta K-juna Helsinkiin"?). Ehkäpä se myös pysähdellessä jäisi jonkin kaukojunan jalkoihin. Ja tuskinpa sitä matkustajatkaan käyttäisi, kun nopeampiakin junia kulkee.

Ja niin, on siinä letkassa varmasti toisinaan myös Sm1-yksiköitä, ei ykkösiä ja kakkosia erotella kalustokierroissa mitenkään.
 
Tänään 18.1. ajettiin IC2 85 Helsingistä Jyväskylään sinisillä vaunuilla. Kuudesta vaunusta (myyntinot 2:sta ylöspäin) yksi oli ravintolavaunu, kun tavallisesti Ma-To ajetaan viiden kerrosvaunun letkalla (myyntinot 1-4 + suljettu no 5).

Ei taida VR korvata "laatutason" heikennystä (Ecomatkailua Extrahintaan). Seuraavaksi VR varmaan keksii kokeilla sinisiä vaunuja "intialaisina IC2 junina". "Yläkerrassa" matkustetaan sinisen vaunun katolla. Pitää vain istua tarpeeksi kaukana ajojohtimesta sekä näin talvella pukeutua tarpeeksi lämpimästi. :mrgreen:
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli juna ajettaisiin kaupallisena Riihimäki-Kerava, niin se ei oikein istuisi mihinkään nykyiseen linjatunnukseen ("Tämä on H-juna Keravalle ja Keravalta K-juna Helsinkiin"?). Ehkäpä se myös pysähdellessä jäisi jonkin kaukojunan jalkoihin. Ja tuskinpa sitä matkustajatkaan käyttäisi, kun nopeampiakin junia kulkee.

Edellinen juna on Riihimäeltä kello 14.14 lähtevä H-juna ja seuraavat kello 14.52 lähtevä R-juna ja 15.09 lähtevä IC-juna. Jos tämä juna lähtisi Riihimäeltä esimerkiksi kello 14.39 ja se pysähtyisi kaikilla asemilla Keravalle asti, se ei jäisi minkään junan jalkoihin, mutta palvelisi niitä asemia, joilla nyt pysähtyy juna tunnin välein, eli tässä tapauksessa kello 14.14 ja 15.14 Riihimäeltä lähtevät H-junat. Vuoroväleiksi H-juniin nähden tulisi 25 ja 35 minuuttia. Junan saapuessa Keravalle kello 15.14 pystyisi siitä helposti vaihtamaan kello 15.20 Helsinkiin lähtevään R-junaan. Linjatunnusta ei välttämättä tarvita, koska VR:n aikatauluihin on merkitty lähtöaika jokaiselta asemalta. Aikataulusta näkee myös helposti Keravan vaihtomahdollisuuden. Juna keräisi neljältä asemalta (Nuppulinna, Purola, Saunakallio ja Kyrölä) suunnilleen saman verran matkustajia kuin H-juna yleensä kerää. Kaiken lisäksi junan kustannukset olisivat vain konduktöörin palkka noin puolen tunnin ajalta.
 
23.1.

Vaihdevika iski Helsingin ratapihalle iltaruuhkan lopuksi. Klo 17:31 N-juna pääsi lähtemään n. klo 17:40 ja lähti laiturilta 8. Ainakaan 17:39 tulleen kuulutuksen mukaan klo 17:41 Z-junalla ei ollut vielä lähtölaituria.
 
Yle uutisoi K-junien kytkentäongelmista: http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/01/k-junilla_ongelmia_ruuhka-aikaan_3197769.html Jutun mukaan junien jatkaminen ruuhkaliikennettä varten yksiyksikköisistä kaksiyksikköisiksi on kestänyt liian pitkään eikä vuoroja ole enää viivästyksen vuoksi voitu ajaa lainkaan! Mä luulin että näitä junia ei enää lyhennetä ruuhkien välillä, eikös tämä nimenomaan ollut yksi HSL:n ja VR:n sopimista lähijunaliikenteen luotettavuuden parantamiskeinoista? Aina vaan näyttää löytyvän uusia ongelmia jotka aiheuttavat lähijunien peruutuksia/myöhästymisiä.
 
Yle uutisoi K-junien kytkentäongelmista: http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/01/k-junilla_ongelmia_ruuhka-aikaan_3197769.html Jutun mukaan junien jatkaminen ruuhkaliikennettä varten yksiyksikköisistä kaksiyksikköisiksi on kestänyt liian pitkään eikä vuoroja ole enää viivästyksen vuoksi voitu ajaa lainkaan! Mä luulin että näitä junia ei enää lyhennetä ruuhkien välillä, eikös tämä nimenomaan ollut yksi HSL:n ja VR:n sopimista lähijunaliikenteen luotettavuuden parantamiskeinoista? Aina vaan näyttää löytyvän uusia ongelmia jotka aiheuttavat lähijunien peruutuksia/myöhästymisiä.

Hauskintahan oli että VR:n ja HSL:n tiedotteiden mukaan K - ja M -junat myöhästyy, syy sääolosuhteet. Tiedote annettu klo 18:30 suunnillee... Eihän K-junat enään kulje tuohon aikaan ;) Mukavaa että VR tietää omista junistaan mitkä kulkee mihinkin aikaan...

Ps. Flirtit yhdistetään ja katkaistaan ruuhkien välissä Keravalla. Muuten ajetaan vakio kokoonpanoilla päivällä. Illalla sitten pistetään kaikki junat palasiksi.
 
24.1.

Mikä on kuvassa näkyvä vuoro H9402? http://zige94.1g.fi/kuvat/20120124_135338.jpg klo 14:25 Tapanilan asemalta Helsinkiin. Tuolla paikalla pitäisi olla N-juna.

Lienee sen N-junan nelinumeroinnin tunnus jollainen on jokaisella lähiliikenteen junavuorolla, hyvä kysymys miksi se on infonäyttöön eksynyt. Aiemmin nuo tunnukset näkyivät Vr:n aikatauluhaussa, mutta nyt jos klikkaa valitsemansa junavuoron kohdalta vaikka "lähijuna N" niin tarkempi aikataulu jossa on ohitusajat väliasemilla ei avaudu, muistaakseni tuo junatunnus näkyi aina tässä aikataulussa. Jostain syystä myöskään aikatauluhaku ei avaa haettua aikataulua ensimmäisellä kerralla, eli jos kirjoitan lähtö -ja määränpääaseman niin ensimmäisellä yrittämällä tulee vain ilmoitus "etsimääsi sivua ei löydy" ja vasta kun menee takaisin ja yrittää uudelleen niin aikataulusivu aukeaa, että hyvin toimii!
 
Samankaltainen nelinumeroinen, kohti Keravaa kulkeva henkilöjuna esiintyi myös Malmin aseman näytöissä klo 16.30 tienoilla.

Seitsemäntoista jälkeen tänään oli Sandiksen infotaulussa menossa Stadiin peruskirjainjunien joukossa nelinumeroinen juna, H9846 taisi olla numero. Olisikohan ollut tuon mainitsemasi junan paluu?
 
Takaisin
Ylös