Junahavaintoja 2012

Pitääkö paikkansa, että flirtittejä ajetaan tulevaisuudessa myös E-linjalla? ainakin muistan lukeneeni jotain tällaista?
 
Pääseekö nelosellta muka rantaradalle muuten kuin kitkuttelemalla edes takaisin raiteelta toiselle? Vai oliko kyseessä N-juna? Tai jotain kummallisesti typotettua?

Siellä on vielä ennen Pasilaa huoltoraiteilta kohti Pasilan alapihan yhteyttä vaihdekuja - vain tähän suuntaan. Sitä käyttämällä pääsee vaikka Helsingin ykköseltä Pasilan ysille. Aiemmin vaihdekujan tilalla oli rinnakkain yksinkertaisia vaihteita, joita käyttämällä pääsi vain yhden raiteen verran vasemmalle.
 
Raiteella 4 oli 2 flirttiä, jotka molemmat olivat tulleet N-junasta (jostain syystä flirtit vaihdetaan vklp-iltasin Sm4:iin). Oma arvaukseni olisi tyyliin, että ns. normaali kalusto olisi hajonnut, ja nelosraiteella lojui 2 tyhjää flirttiä (linjalta jo poistuneet) ja siitä napattiin etummainen korvaavaksi kalustoksi.

Ne kaksi Flirttiä raiteelle neljä tulivat kello 22.03 saapuvasta M-junasta, jossa itse olin kyydissä. Eläintarhan urheilukentän kohdalla juna ajoi läpi sn 35 vaihteesta pari raidetta idemmäksi Espoon-junien raideparille, mutta sen jälkeen mielestäni seuraavat raiteenvaihdot olivat vasta Linnunlaulun kohdalla, jossa juna ajoikin melkein koko ratapihan läpi. M-juna siis saapui ja lähti raiteelta neljä, ja siellä otettiin pois linjalta aseman puoleinen yksikkö.

Kiinnitin lisäksi huomiota kuulutuksiin junassa. Linnunlaulussa junan seistessä noin minuutin kuulutettiin automaattisesti kolmella kielellä, että juna ei ole vielä saapunut asemalle, vaan odottaa vapautuvaa raidetta, ja asemalle saavuttaessa automaattinen kuulutus ilmoitti junan menevän huoltoraiteelle ja pyydettiin matkustajia poistumaan, tämäkin kolmella kielellä. VR on kyllä parantanut kuulutuksiaan todella paljon; aiemmin kai juna vaan on yksinkertaisesti lähtenyt Ilmalaan ja kaikkien matkustajien on oletettu poistuneen sieltä sitä ennen.
 
VR on kyllä parantanut kuulutuksiaan todella paljon

Kyllä vain, vr on panostanut enemmän kuulutuksiin, mutta muistuu myös eräs huvittava tapaus kun N-junassa tuli automaattikuulutus "Hyvät matkustajat: ravintolavaunu on tänään suljettu" :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
30.4.

K-juna pysähtyi Tapanilan asemalle mystisesti. Junalla oli keltainen opastin, joten opastin ei voi olla syynä pysähdykseen. Lisäksi kuljettaja avasi ovien lukituksen mutta ketään ei kuitenkaan jäänyt myöskään pois, ainoastaan konduktööri tuli ulos ja hyppäsi samantien sisään ja juna sitten jatkoi matkaa. Kuljettaja puhui puhelimeen, oma veikkaukseni on että kuljettaja luuli ajavansa N-junaa, ja tämän vuoksi pysähtyi. Video vielä todisteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
7.-8.5. yö

Pakettikatkojuna (H229 ja H220) kulki kokoonpanolla dv12 2556 + dv12 2720 + eifet 25303 + eil 25040 + 25013, eli eilf vaunu oli korvattu ylimääräusellä eil:llä, joten matkakorttin lukijan eivät toimineet.
 
08.05.2012 Havaitsin Dieselit Dv12 2720 ja Dr14 18XX Keravalla raiteella 6 klo 14.29. Dv12 vetäessä Dr14 kuului "Helinää". Lopulta tämä yhdistelmä siityi muun liikenteen jaloista pois, veturitallin viereiselle raiteelle johon Dv12 hylkäsi Seepran ja lähti painelemaan kohti etelää liikennetilanteen salliessa klo15.05. http://youtu.be/hjZOE2lPklw
 
Takaisin
Ylös