Junahavaintoja 2012

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
1.1.2012 Pasilaan pysähtyi IC-juna (kulkuajan perusteella kaiketi IC68), jonka ravintolavaununa oli Rbkt-sarjan vaunu. Vieläpä sinisenä se kyllä erottui hyvin muusta kalustosta. Rbkt:n sijoittaminen IC-junaan ei sinänsä ole suuren suuri sensaatio, mutta joka tapauksessa mukava kuriositeetti näin vuoden 2012 alkuun.
 
1.1.2012 Pasilaan pysähtyi IC-juna (kulkuajan perusteella kaiketi IC68), jonka ravintolavaununa oli Rbkt-sarjan vaunu. Vieläpä sinisenä se kyllä erottui hyvin muusta kalustosta. Rbkt:n sijoittaminen IC-junaan ei sinänsä ole suuren suuri sensaatio, mutta joka tapauksessa mukava kuriositeetti näin vuoden 2012 alkuun.
Onkohan junarunkojen kokoonpanoihin tullut hieman sekoitusta, koska olen parina viime viikonloppuna havainnut Savon radan pikajunarungossa puna-valkoisen ravintolavaunun. Ainakin jouluaattona tuli nähtyä Kouvolassa seisovassa pikajunarungossa puna-valkoinen Rk 27815. Uudenvuodenaattona tuli tehtyä samanlainen havainto (mutten valitettavasti nähnyt Rk:n numeroa eli en tiedä onko kyseessä sama runko/ravintolavaunu).

Sr1 3084 näyttää muuten vihertyneen - oli eilen P31:n vetotehtävissä.
 
Jo hieman haalistuneessa maalissa oleva Sr1 3021 tarvitsi tänä aamuna vetoapua junan P274 vetämiseen, sillä Sr2 3226 oli valjastettu vetotehtäviin junan keulille. Sr1 3021 seurasi kiltisti "Alppiruusun" perässä - virroittimet luonnollisesti alhaalla.
 
Aamun T-juna jonka väliaika Keravalla on 05.15 on jo kolmena päivänä peräkkäin lähtenyt raiteelta 6, ennen vuoden vaihdetta kyseisen junan lähtöraide on ollut raide 5. Näinä aamuina raiteelle 5 on tullut kahdesta Sm5 koostuva lähijunarunko, tänä aamuna kyseinen juna tuli ennen T-junaa, raiteelta 5 lähtee 05.45 N-juna Helsinkiin, hyvissäajoin tuo N-juna keravalle on tuotu yli puolituntia ennen lähtöaikaa. Kun olen jäänyt Koivukylän asemalla pois junasta niin toiseen suuntaan kulkee aamun ensimmäinen N-juna, tämä kyseinen runko kääntyi ennen vuodenvaidetta ilmeisesti Keravalla 05.45 lähteväksi N-junaksi. Tänä aamuna Koivukylässä Helsingistä tulevan N-junarungon ohitti toinen N-tunnuksin varustettu lähijunarunko 2-raidetta pitkin.
 
Aamun T-juna jonka väliaika Keravalla on 05.15 on jo kolmena päivänä peräkkäin lähtenyt raiteelta 6, ennen vuoden vaihdetta kyseisen junan lähtöraide on ollut raide 5.

Erikoista. Ei vuoden vaihteessa (tai sen tienoilla) kaluston kiertoon ole ymmärtääkseni tullut muutoksia.

Lisäys: ...paitsi että on. Joulusta loppiaiseen kun ei ajeta I-junia (ja K=N), niin tokihan nyt on tilapäiset muutokset voimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista. Ei vuoden vaihteessa (tai sen tienoilla) kaluston kiertoon ole ymmärtääkseni tullut muutoksia.

Lisäys: ...paitsi että on. Joulusta loppiaiseen kun ei ajeta I-junia (ja K=N), niin tokihan nyt on tilapäiset muutokset voimassa.

Itse olin sanomassa samaa! :) Myös vähän ennen iltaruuhkaa on monia N-juna -yksiköitä ajettu kakkosraidetta pitkin Keravan suuntaan. Ja tämä havainto jo 27päivä.
 
9.1.

VR on vihdoin onnistunut tavoitteissaan... Junat ivat havaintojeni mukaan kulkeneet tänään paikoitellen normaalisti. Aamuruuhka sujui normaalisti. Eli nyt VR kulkee, bussit ei. Tänään ollut jokaisella linjalla etenkin pitkillä linjoilla huomattavia myöhästymisiä: h72 20-30min myöhässä, vähä ennen kymmentä körötteli kolme vuoroa peräkkäin Pukinmäen asemalla ja niiden perässä 4kpl 69:ä... Joten kiitos VR:lle hyvin sujuneista junamatkoista tältä päivältä kun muut ei kulje.

Eikö jossain muuten puhuttu että Sm1:t liikennöisivät enään ruuhka-junissa?
 
9.1.

VR on vihdoin onnistunut tavoitteissaan... Junat ivat havaintojeni mukaan kulkeneet tänään paikoitellen normaalisti. Aamuruuhka sujui normaalisti. Eli nyt VR kulkee, bussit ei. Tänään ollut jokaisella linjalla etenkin pitkillä linjoilla huomattavia myöhästymisiä: h72 20-30min myöhässä, vähä ennen kymmentä körötteli kolme vuoroa peräkkäin Pukinmäen asemalla ja niiden perässä 4kpl 69:ä... Joten kiitos VR:lle hyvin sujuneista junamatkoista tältä päivältä kun muut ei kulje.

Eikö jossain muuten puhuttu että Sm1:t liikennöisivät enään ruuhka-junissa?

Kun nyt yleistät "huomattavat myöhästelyt" lähes jokaiselle linjalle niin eipä tuollaista ongelmaa ainakaan poikkeusliikennetiedotteiden mukaan ole aamun ruuhkaliikenteessä ollut, koko aamun ruuhkaliikenteessä ainoastaan neljä peruttua lähtöä, jos sulla on havaintoja linjojen h69 ja h72 myöhästelyistä niin ei se nyt vielä kuvasta koko HSL-alueen tilannetta!

Mun ymmärtääkseni tuo Sm1:n käyttö ainoastaan ruuhka-ajan liikenteessä oli vain HSL:n toivomus, en ole vielä ehtinyt seurata esim. M-junien kokoonpanoja mutta olisihan se aikamoinen saavutus VR:ltä jos se pystyisi järjestämään kalustokierrot ja kokoonpanot niin että Sm1:ä ei ruuhkien ulkopuolella näkyisi!:)
 
Kun nyt yleistät "huomattavat myöhästelyt" lähes jokaiselle linjalle niin eipä tuollaista ongelmaa ainakaan poikkeusliikennetiedotteiden mukaan ole aamun ruuhkaliikenteessä ollut, koko aamun ruuhkaliikenteessä ainoastaan neljä peruttua lähtöä, jos sulla on havaintoja linjojen h69 ja h72 myöhästelyistä niin ei se nyt vielä kuvasta koko HSL-alueen tilannetta!

Mun ymmärtääkseni tuo Sm1:n käyttö ainoastaan ruuhka-ajan liikenteessä oli vain HSL:n toivomus, en ole vielä ehtinyt seurata esim. M-junien kokoonpanoja mutta olisihan se aikamoinen saavutus VR:ltä jos se pystyisi järjestämään kalustokierrot ja kokoonpanot niin että Sm1:ä ei ruuhkien ulkopuolella näkyisi!:)

Eipä ollut poikkeusliikennetiedotteissa mitään ja sitä itsekkin ihmettelen. Mutta oli muitakin peräkkäisiä vuoroja peräkanaa ajelemassa joten kyllä se aikalailla koko HSL-alueeseen vaikutti...

Selvä. Kyllä kuiteniin nuo Sm1:t ovat vähentyneet huomattavasti, eri asia sitten minkä vuoksi. Ainakin osa juttu on se että n. puolet nykyisistä N-junista on Sm5 -kalustolla, itseni kohdalla osuu aina Sm5 vaikka eri vuoroilla menen, joten uskallanko heittää villin veikkauksen että yli puolet kalustosta olisi N-junina.
 
9.1.
Eikö jossain muuten puhuttu että Sm1:t liikennöisivät enään ruuhka-junissa?

Ainakin M-junissa kulkee Sm1-kalustoa myös ruuhkien ulkopuolella, mm. Ke 11.1 oli päivällä ajossa 6017/6217+6034/6234, To 12.1 oli 6007/6207+Sm2
 
Myös 13.1. kello 14.41 Helsingistä lähtevä juna oli Sm5. Varsin erikoista ajaa Sm5-junaa HSL-alueen ulkopuolelle.

Sm5-junat ajavat muutamia Z-linjan lähtöjä testiajoina, koska HSL ja VR haluavat saada kokemuksia Sm5-junasta, kun sillä ajetaan 160 km/h:n nopeudella.
 
Takaisin
Ylös