Junahavaintoja 2012

Vuonna 1964 lakkautettu osuus Sulusta pohjoiseen näkyy hyvin vielä maastossa. Kiskot on toki poistettu, mutta Ankeriasjärven länsipuolen osuudella pölkyt on jätetty maahan. Ovat ihmeen hyvässä kunnossa, vaikka ovat olleet säiden armolla lähes 50 vuotta.
Ratalinjalle upotettiin kymmenkunta vuotta sitten tekopohjavesiputki Laukaasta Jyväskylään. Siinä yhteydessä linja tuli paljon selvemmin näkyviin. Silloin tuli näkyviin myös Sulun pohjoispuolinen varsin jyrkkä nousu. Eteläpuolellahan oli 20 promillen nousu Jyväskylästä päin, mutta tämän pohjoispuolisen nousun jyrkkyydestä ei minulla ole tietoa.

Ratapölkyt olivat vielä ennen tuota tekopohjavesiputkea jäljellä lähes koko matkalla. Kiskotkin jatkuivat 80-luvulla pidemmälle kuin loppuaikojen päätepuskimen kohdalle. Päätepuskimen asennettiin vasta 80-luvulla. Sitä ennen ei ollut mitään selvää päätekohtaa ennen kuin kiskot loppuivat.
 
Ratalinjalle upotettiin kymmenkunta vuotta sitten tekopohjavesiputki Laukaasta Jyväskylään. Siinä yhteydessä linja tuli paljon selvemmin näkyviin. Silloin tuli näkyviin myös Sulun pohjoispuolinen varsin jyrkkä nousu. Eteläpuolellahan oli 20 promillen nousu Jyväskylästä päin, mutta tämän pohjoispuolisen nousun jyrkkyydestä ei minulla ole tietoa.

Laskeskelin hieman promilleja. Mikäli Karttapaikkaan on luottamista, niin Yritystien jälkeen Laukaaseen päin laskua olisi keskimäärin hieman alle 25 promillea. "Pahimmassa" kohdassa promillelukemaksi tuli 45.
 
3.7.2012

IC109 lähti Helsingistä yli tunnin myöhässä. Kalusto oli: Sr1 3105, Ei 27018 (sininen, aiemmin CEi, alkujaan CEhit), Ex 29946 (punavalkoinen, Sibeliuksen aikana Exy), Ex 29944 (vihreävalkoinen, Sibeliuksen aikana Exy), Rbkt 26904 (sininen, alkujaan Eikt 23605 vm. 1966), Ex 29942 (vihreävalkoinen, Sibeliuksen aikana Exy) ja Ehft 29902 (punavalkoinen teräskorinen vaunu keltaisella yläraidalla, Sibeliuksen aikana Chfy, aiemmin sinivalkoinen, ennen Sibeliusta Cht, alunperin Eht). Junasta on kuvia kuvastossani.

IC77:n Kajaaniin menevässä vaunustossa oli ravintolavaununa Rk 29981. Vaunu oli Sibeliuksen ravintolavaunu eräässä vaiheessa litteran ollessa Rky.

IC2 955 Hki - Tku oli Sr1-vetoinen.
 
3.7.2012IC77:n Kajaaniin menevässä vaunustossa oli ravintolavaununa Rk 29981. Vaunu oli Sibeliuksen ravintolavaunu eräässä vaiheessa litteran ollessa Rky.
Onkohan jonkin sortin vakiosijoitus, koska sama ravintolavaunu oli Ic77:ssa myös paria päivää aikaisemmin...?
 
Onkohan jonkin sortin vakiosijoitus, koska sama ravintolavaunu oli Ic77:ssa myös paria päivää aikaisemmin...?
Itse asiassa taisin nähdä sen tuossa junassa ensimmäisen kerran jo viime viikolla. Eiköhän tuo ole Rk siinä missä mikä tahansa muukin ja sijoittelu on sen mukaista. Pointti aiemmassa viestissä oli, että kun IC109:ään oli haalittu useita entisiä Sibeliuksen vaunuja, mutta ei ravintolaa (vaan 109:n ravintolana oli Rbkt), niin tämä "puuttunut" ex Rky lähti vain tuntia myöhemmin Helsingistä - sekin Kouvolan suuntaan.
 
Itse asiassa taisin nähdä sen tuossa junassa ensimmäisen kerran jo viime viikolla. Eiköhän tuo ole Rk siinä missä mikä tahansa muukin ja sijoittelu on sen mukaista. Pointti aiemmassa viestissä oli, että kun IC109:ään oli haalittu useita entisiä Sibeliuksen vaunuja, mutta ei ravintolaa (vaan 109:n ravintolana oli Rbkt), niin tämä "puuttunut" ex Rky lähti vain tuntia myöhemmin Helsingistä - sekin Kouvolan suuntaan.

Veri vetää itään päin :)
 
10.7.

Teräspyörän? Dr35? ohitti Tapanilan aseman kaupunkiradan itäistä raidetta pitkin Helsingin suuntaan klo 18:48 (ajeli N-junan perässä). Mikä tämä on ja mikä sen edessä ollut on?

Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
 
10.7.

Teräspyörän? Dr35? ohitti Tapanilan aseman kaupunkiradan itäistä raidetta pitkin Helsingin suuntaan klo 18:48 (ajeli N-junan perässä). Mikä tämä on ja mikä sen edessä ollut on?

Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4

Näyttäisi olevan raiteentukemiskone ja Plasser& Theurerin valmistetta, joskin tarkempi tyyppi hakusessa. Yhdistelmä taisi ajella Kouvolasta Oikorataa Pk-seudun suuntaan.
 
Sanottiinkos jossain, että Pendolinojen kallistusmekanismi on toistaiseksi pois käytöstä? Ainakin sunnuntaina 8. 7. Helsinki-Seinäjoki -välillä Pendolino kallisteli perin vilkkaasti. Oman perstuntumani mukaan keikkuminen oli epätavallisen runsasta, kun kori kallistui pienillä nopeuksilla ratapihojen vaihteissakin.
 
Näyttäisi olevan raiteentukemiskone ja Plasser& Theurerin valmistetta, joskin tarkempi tyyppi hakusessa. Yhdistelmä taisi ajella Kouvolasta Oikorataa Pk-seudun suuntaan.

Taitaa samaa alkuperää olevaa konetta olla nykyään: MoVe66, Tla, Dr17?? (vai oliko tolla tunnuksella vain MoVe67) ja Dr35 nimillä, ellen pahasti erehdy.
 
Sm5 #17 on liikkunut Vantaankoskenradalla 20.7.2012 M-tunnuksin. Iltapäivällä yksikkö oli kytketty yhteen Sm5 #07:n kanssa.
 
To 19.7.2012 oli Kirkkonummella Turkuun päin: MoVe66 (en tiia oliko Dr35..) ja venäläisii sepelivaunuja, ne Hyyryläisen keltaset ja sit irti kytkettynä matalalaitasii vihreitä venäläisvaunuja samalla raiteella.
 
Takaisin
Ylös