Junahavaintoja 2012

20.9.

H227 ajettiin veturia lukuunottamatta täysvihreänä jälleen. Omien havaintojeni perusteella on koko päivän H227 ja sen vastapari ajettu täysvihreänä, veturia lukuunottamatta: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Muut+junat/20120920_163933.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 19:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:13 ----------

20.9.

P672 vieraili Helsingin päärautatieaseman raiteella 11, klo 16:30. Saapui Hyvinkäältä. Kuvat alkaen tästä: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Muut+junat/20120920_164037.jpg

Ja vorgissa sainkin vastauksen, eli: "UIMC:n kongressiin liittynyt tilausjuna. UIMC: http://www.uic.org/spip.php?article804#o​util_sommaire_0 "
 
20.9.2012

Sm4 6x08 / Z (21:41 Helsingistä)
Astuessani junan eteiseen lähellä Mäntsälää, otin kiinni kiinnipitotangosta lähellä ovinappeja. Juna kaarsi vaihteeseen ja nojauduin taaksepäin sen johdosta. Paneeli, jossa tanko oli kiinni, avautui.
 
Astuessani junan eteiseen lähellä Mäntsälää, otin kiinni kiinnipitotangosta lähellä ovinappeja. Juna kaarsi vaihteeseen ja nojauduin taaksepäin sen johdosta. Paneeli, jossa tanko oli kiinni, avautui.

Taattua CAF-laatua, jota lienee luvassa jatkossa Helsingin Metrossakin? :p

Noiden luukkujen kiinnitykset ovat heppoisia, ja kun iso muoviovi pääsee hetkumaan eri suuntiin, niin pienet lukituslipareet eivät aina jaksa pitää ovea kiinni.
 
Taattua CAF-laatua, jota lienee luvassa jatkossa Helsingin Metrossakin? :p

Noiden luukkujen kiinnitykset ovat heppoisia, ja kun iso muoviovi pääsee hetkumaan eri suuntiin, niin pienet lukituslipareet eivät aina jaksa pitää ovea kiinni.

Ja kun laiskuuttaan ei voi pistää kuin yhden kolmiolukon kiinni.
 
Ja kun laiskuuttaan ei voi pistää kuin yhden kolmiolukon kiinni.

Tjaa, eipä junahenkilökunnalle tunnu kukaan maininneen siitä, että nuo lukot eivät pysy kiinni. Täytyy tsekkailla, että ovat kunnolla kiinni ja mainita tarpeen mukaan kolleegoille. Sinänsähän se ei välttämättä ole laiskuutta sanan perinteisessä merkityksessä jättää kolmesta lukosta yksi tai kaksi auki, jos on syytä uskoa oven pysyvän ongelmitta kiinni yhdelläkin.
Itse olen kyllä tykännyt pistää luukut kiinni jokaisesta kohdasta, koska en pidä siitä, jos luukun ylä- tai alaosa pääsee heilumaan edes parin millin verran ;)
 
Ja kun laiskuuttaan ei voi pistää kuin yhden kolmiolukon kiinni.

Osassa luukuista on kiinnitysversio, jossa vain keskimmäisessä reiässä on lukituskara, ja oven takana kulkee tangot jotka yrittävät kääntää ylä- ja alasalpoja samaan tahtiin. Varsin usein mekanismi ei toimi turhan hyvin, saattaa jäädä yksi tai kaksikin salpaa jää sulkeutumatta. Olenpa törmännyt sellaiseenkin oveen, jota ei saanut millään kiinni - kaikki salvat ja tangot olivat sen verran kierossa että alkoi lähes naurattamaan.

Tarina ei kerro, millainen lukitusversio mainitussa tapahtumassa oli.
 
Lieköhän noissa Sm4:ssa yhtä laadukkaat kolmiolukot kuin Pendolinoissa? Jos oikein muistan, muutamasta vanhemmasta Pendosta käytiin aikoinaan vaivihkaa vaihtamassa yläpanelointia ja monesta vaunusta vaihdettiin kolmiolukot uusiin. Jos kolmio ei ollut mennyt pyöreäksi, salpa ei millään yltänyt kiinnikkeeseen, vaikka kuinka olisi työnnellyt lukittaessa. Aukihan niitä pitää silloin tällöin jättää, kun ei mitkään teippiviritelmätkään niitä pitele.
 
Itse itselleni vastaten, kyllä tulee olemaan vielä tänä viikonloppuna. Tarkistin asian itse. Eli lauantaina ja sunnuntaina, jos sama aikataulu niin la klo 18 - su klo 15 kaikki pääradan junat ajetaan Pasilassa raiteilla 1 ja 2, vaihtavat takaisin omille raiteille Oulunkylän vaihteissa. Yöpikajunat käyttävät raidetta 5B, sekä muut lähtevät junat tarvittaessa, josta ajetaan autojenlastausalueen kautta Käpylään ja sieltä sivuraidetta pitkin (tässä taisi olla sn50?) ja Oulunkylän vaihteissa takaisin omille raiteilleen. Syynä on vaihteiden vaihto pohjoispäässä (vaihde 405), joka on tehty, ja eteläpään vaihteet 401, 402 ja 403. Poikkeusjärjestely tietty loppuu aikasemmin, jos työt on saatu valmiiksi. Tämän viikonlopun pitäisi olla viimeinen.

Ja jatketaan vielä, eli tänä viikonloppuna tätä on venytetty pidemmälle. Työt merkattu jatkuvaksi maanantaille klo 05:30 saakka.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:27 ----------

Ja jatketaan vielä, eli tänä viikonloppuna tätä on venytetty pidemmälle. Työt merkattu jatkuvaksi maanantaille klo 05:30 saakka.

Ja kuvat paikalta: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Rataty%C3%B6t,+poikkeustilanteet+ja+onnettomuudet/Rataty%C3%B6+Pasilan+asema+22.9.-23.9.2012/
 
24.9

Sm5 94 10 2081 019 koeajossa, ohitti Malmin klo 16:11 Pohjoiseen päin raidetta 2pitkin, kilvissä "HUOLTOAJO" & samma på svenska.
 
24.9

Sm5 94 10 2081 019 koeajossa, ohitti Malmin klo 16:11 Pohjoiseen päin raidetta 2pitkin, kilvissä "HUOLTOAJO" & samma på svenska.
No tämä varmaan sitten oli se Flirt, joka tuli IC 77:ä vastaan läntistä raidetta hiukan myöhemmin. En itse pystynyt tietysti täydestä vauhdista yksilöä tunnistamaan. :)
 
7.10.

VR:n vanhat Joensuun makasiinit tulessa. Hätäkeskus saanut hälytyksen keskisuureen rakennuspaloon klo 02:10.
 
7.10.

VR:n vanhat Joensuun makasiinit tulessa. Hätäkeskus saanut hälytyksen keskisuureen rakennuspaloon klo 02:10.

Ja nyt kun on uutisetkin aiheesta. Makasiinit tuhoutui kokonaan, tai siis se mitä niistä oli jäljellä.

YLE: http://yle.fi/uutiset/vrn_makasiini_tuhoutui_lahes_taysin_joensuun_keskustassa/6324906?origin=rss
Iltalehti: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012100716169056_uu.shtml
Helsingin Sanomat: http://www.hs.fi/kotimaa/Makasiinirakennus+paloi+Joensuussa++junaliikenne+poikki/a1305603993304
Iltalehti: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012100716168971_uu.shtml

VR:n liikennetiedote kertoo että junaliikenne on korvattu busseilla Joensuun ja Kiteen välillä. Syynä palon aiheuttamat vahingot sähköradan rakenteille Joensuun ratapihalla. Joensuu - Pieksämäki ja Joensuu - Nurmes junat ajavat normaalisti. Joensuun ratapiha on kokonaan poissa käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös