Junahavaintoja 2012

28.10.2012

S 91 Helsinki - Kuopio, liikennöitiin poikkeuksellisesti yksikerroksisilla Intercity -ja pikajunakalustoilla. Juna lähti Helsingistä 10min myöhässä aikataulusta.

Ja huomenna saattaa S84 (05:36 Kuopio - Tampere - Helsinki 10:25) olla vararungolla kanssa (S91:n kalusto lähtee takaisin S84:na)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:06 ----------

27.10.
IC 50 (Seinäjoki - Helsinki) ajetaan poikkeukselliesti pendolino-kalustolla, tarkemmin sanottun 2yksikköisellä pendolinolla.
Kuva: http://zige94.1g.fi/kuvat/Junakuvat/Muut+junat/IMG_0818.JPG

Tähän vielä:

S61 Seinäjoki - Vaasa ajettiin pikajunakalustolla ja S62 Vaasa - Helsinki ajettiin Vaasa - Tampere välin pikajunakalustolla ja Tampereelta matka jatkui IC2 180:lla Tampereelta Helsinkiin. Kalustona S61/S62:ssa oli siis Tampereen vararunko, ei ravintolavaunua.
 
Tähän vielä:

S61 Seinäjoki - Vaasa ajettiin pikajunakalustolla ja S62 Vaasa - Helsinki ajettiin Vaasa - Tampere välin pikajunakalustolla ja Tampereelta matka jatkui IC2 180:lla Tampereelta Helsinkiin. Kalustona S61/S62:ssa oli siis Tampereen vararunko, ei ravintolavaunua.

Ja lisää löyty muistiinpanoista samalle päivälle. S52 ajettiin IC -kalustolla (50:n runko varmaankin)
 
2.11

Tänä aamuna on osa M-junista on kääntynyt takaisin jo Louhelassa, syynä muutoksiin on ratatöiden yhteydessä sattunut kaapelivika http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/m-junat_myohastelevat_kaapelivian_takia/ Ihmettelen miksi nyt voitiin ajaa Louhelaan asti, mutta 21.10 tehtyjen ja viivästyneiden ratatöiden takia osa junista käännettiin 22.10 aamuruuhkassa jo Malminkartanossa? Muistelen jossakin viestiketjussa Tlajusen selittäneen aiempaa poikkeusjärjestelyä sillä, ettei Louhela ole varsinainen liikennepaikka, vaan seisake, minkä takia junia ei voi siellä kääntää.
 
31.10-01.11. yö

IC-junaan murtauduttiin yöllä Jyväskylässä (KeskiSuomalainen)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:47 ----------

2-3.11. yö

K-team päivien tilaus yöpikajuna P608 on nyt kulussa Rovaniemeltä Turkuun. Näkyy Junat Kartalla -palvelussa. Tulee siis P266:n perässä ja Pännäisissä päästää P274:n ohitseen ja tämän perässä jatkaa Tampereelle, josta jatkaa P904:n perässä Turkuun. Pysähtyy seuraavalla aikataululla:

Rovaniemi 18:40
Kemi 20:30
Oulu 22:15
Vihanti 23:45
Ylivieska 00:43
Kokkola 01:58
Pännäinen 02:33
Seinäjoki 04:50
Tampere 06:30
Turku HK Areena 08:50
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen jossakin viestiketjussa Tlajusen selittäneen aiempaa poikkeusjärjestelyä sillä, ettei Louhela ole varsinainen liikennepaikka, vaan seisake, minkä takia junia ei voi siellä kääntää.

Käsitykseni on sen suuntainen, että poikkeustilanteessa voidaan ohjata junia kulkemaan melkein miten tahansa. Mutta kun suunnitellaan etukäteen joitain poikkeusliikennejärjestelyjä, niin laaditaan uudet aikataulut ja ne täytyy laatia tarkkojen ohjeistusten mukaan, yms.

Mahdollisia lähtöasemia rajaa esimerkiksi se, että radassa on rataosan suurimman sallitun nopeuden osoittavia baliiseja harvakseltaan. Oikeastaan ilmeisesti ei juuri enempää kuin on tarpeen. Tästä johtuen jos lähetetään junia liikennepaikkojen väliltä, niin JKV-veturilaite ei tiedä rataosan suurinta sallittua nopeutta ennen kuin seuraava sen kertova baliisi sattuu kohdalle.

Tiedän tapauksia, joissa JKV-veturilaite on kylmän viileästi näyttänyt nopeusrajoitukseksi 160 km/h, vaikka ollaan oltu 80 km/h kaarrerajoituksen kohdalla. Kuljettaja on toki ollut skarppina ja ymmärtänyt JKV:n näyttävän väärin. Näissä on kuitenkin olemassa inhimillisen erehdyksen riski, ja tästä syystä käsittääkseni mahdollisia junien lähtöpaikkoja on rajallisesti.
 

Olin itse Päärautatieasemalla klo 15.30 menossa M-junaan, tuli kuulutus että M-juna klo 15.34 lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 16, klo 15.32 kuulutettiin että 15.34 juna on jouduttu perumaan. Tämän jälkeen ihmismassa alkoi kulkemaan kohti laituria 19 jossa seisoi valmiina Sm5 kilvitettynä "M Vantaankoski" Kuitenkin heti perään kuulutettiin että seuraava M-juna klo 15.44 lähtee raiteelta 16, osa ihmisistä oli jo ehtinyt tähän raiteella 19 seisovaan M-junaan joka ei siis ollut lähdössä seuraavaksi. Suurin osa ihmisistä kuitenkin kääntyi takaisin odottamaan raiteelle 16 saapuvaa junaa, 15.38 saapui yhden yksikön Sm5 joka tuli tupaten täyteen mutta lähti kuitenkin ajallaan 15.44, matkustajat olivat silminnähden ärtyneitä tilanteeseen, naiskondari kuitenkin kuulutti heti Helsingistä lähdettyä, että pari tuntia aiemmin oli Leppävaarassa henkilö jäänyt junan alle joka aiheuttaa edelleen viivästyksiä ja peruutuksia junaliikenteessä ja valitteli matkustajille koituvaa haittaa! Mielestäni todella fiksusti tehty kondarilta, nyt matkustajat saivat tiedon miksi aiempi juna oli peruttu ja varmasti jokainen käsitti ettei VR voinut tapahtuneeseen vaikuttaa. Pasilastakin kaikki mahtuivat ihme kyllä kyytiin mutta tunnelma oli kyllä todella tiivis! Pasilan jälkeen kondari vielä kuuluttamalla kehoitti tiivistämään käytävällä mahdollisuuksien mukaan ja antamalla tilaa poispyrkiville matkustajille vaikka poistumalla laiturille siksi aikaa, "juna kyllä odottaa asemalla jotta kukaan ei jää kyydistä" Kommentoi kondari:) Myyrmäkeen saavuttiin pitkittyneistä asemapysähdyksistä huolimatta vain neljä minuuttia myöhässä:) Itseäni hieman mietitytti miksei se raiteella 19 seissyt Sm5, joka oli kilvitetty M-linjalle, voinut lähteä klo 15.34, Kyseinen juna kuitenkin oli siellä jo, kun saavuin asemalle klo 15.30?
 
Itseäni hieman mietitytti miksei se raiteella 19 seissyt Sm5, joka oli kilvitetty M-linjalle, voinut lähteä klo 15.34, Kyseinen juna kuitenkin oli siellä jo, kun saavuin asemalle klo 15.30?

Todennäköisesti oli A-juna (15:38), kilvet unohdettu vaihtaa ja henkilökunta saattoi myös myöhässä olla onnettomuuden takia. Tuo onnettomuushan sekoitti hyvin A- ja M-junien vaunukierron. Flirtithän kiertää A- ja M-junien välille, eikä niille niin paljon jää kääntöaikaa Helsingissä, että tunnin myöhästyminen nopeesti kiinni saataisiin. Tuollaiset onnettomuudethan sekoittaa vaunukierron hyvin, eikä nyt ihan mistä vaan kuitenkaan yksiköitä voida ottaa. Esim. varayksiköitähän ruuhka-ajan jälkeen seisoo Helsingissä, ennenkuin lähtevät Ilmalaan jne. Niistä helposti saadaan kyllä korvaavat, mutta jos pitää toiselle linjalle lähteä, niin siitä ei ihan noin vain napatakkaan ekaa junaa mikä kohdalle osuu. Ja tästäkin ymmärtääkseni päättää liikenteenohjaus tms. (tlajunen ehkä osaa tarkentaa? tai joku muu VR:llä työskentelevä tai muu tietävä) :smile: Itse olen muutaman kerran myös ollut vastaavan onnettomuuden jälkeisessä N-junassa (sekin oli flirtti), olihan siellä täyttä ja se on varma että jos juna on "tuulilasikuormassa" niin pysäkkiajat venyy, mutta pääasia että pääsit perille pienillä myöhästymisillä. Nämähän ovat valitettavia tapauksia, ja useasti vaikuttavat junaliikenteeseen usean tunnin onnettomuuden jälkeen.
 
Todennäköisesti oli A-juna (15:38), kilvet unohdettu vaihtaa ja henkilökunta saattoi myös myöhässä olla onnettomuuden takia.

Ei ollut A-juna, tuo 15.38 A-juna lähti normaalisti viereiseltä raiteelta, lisäksi tuon raiteella 19 seisseen M-junan perään saapui myös toinen A-juna, Raiteella 19 seisoi siis peräikkäin M -ja A-junat, kummatkin flirttejä. Voi olla että tuo samalle raiteelle saapunut A-juna kytkeytyi edelläolevaan flirttiin ja lähti sitten 2-yksikköisenä M-linjalle klo 15.54, mene ja tiedä?
 
Ei ollut A-juna, tuo 15.38 A-juna lähti normaalisti viereiseltä raiteelta, lisäksi tuon raiteella 19 seisseen M-junan perään saapui myös toinen A-juna, Raiteella 19 seisoi siis peräikkäin M -ja A-junat, kummatkin flirttejä. Voi olla että tuo samalle raiteelle saapunut A-juna kytkeytyi edelläolevaan flirttiin ja lähti sitten 2-yksikköisenä M-linjalle klo 15.54, mene ja tiedä?

Okei. Tuo 15:38 A-juna perustui siihen, että normaalisti lähtisi raiteelta 19. Mutta kuten totesin, tuollainen onnettomuus voi sekoittaa liikenteen useammaksi tunniksi kyllä. Tulipa mieleen juuri, että jos ne nuo kaksi, oli tarkoitettu ajettavaksi tuplana klo 15:54, eikä haluttu toista lähettää menemään klo 15:34 vuoroon, niin tämän vuoksi ei ollut käytössä. Ja todennäköisesti tämän 15:34 vuoron kalusto oli jossain liikenteessä myöhässä kierrostaan, jonka vuoksi katsottiin parhaaksi perua se, että saadaan liikenne normaaliin tapaan pyörimään. Sinänsä yksi vuoron peruutus ei tunnu missään, kun vuoroväli on kuitenkin 10minuuttia :smile: Hyvin ymmärrän sen, jos N-junalta peruttaisiin vuoro vastaavasta syystä. Täällähän noita onnettomuuksia on sattunut vähän liikaakin, 4kuukauden sisällä tapahtui kaksi junan alle jääntiä 400metrin sisällä Tapanilassa (toinen Tapanilan aseman eteläpäässä joskus huhti-toukokuussa ja toinen Tapanilan aseman pohjois päässä syys-lokakuussa).

Mutta viestissäsi et ollut myöskään vihainen, vaan juuri ymmärtäväinen ja vähän kyseleväinen vain, miksei sitä otettu käyttöön :smile:
 
Ei ollut A-juna, tuo 15.38 A-juna lähti normaalisti viereiseltä raiteelta, lisäksi tuon raiteella 19 seisseen M-junan perään saapui myös toinen A-juna, Raiteella 19 seisoi siis peräikkäin M -ja A-junat, kummatkin flirttejä. Voi olla että tuo samalle raiteelle saapunut A-juna kytkeytyi edelläolevaan flirttiin ja lähti sitten 2-yksikköisenä M-linjalle klo 15.54, mene ja tiedä?

Jos tuo flirtti oltaisiin pistetty 15:34 lähdölle, niin se olisi sekoittanut kalustokiertoa entisestään. Tuo 15:34 lähtöhän on normaalisti tarkoitus ajaa Sm1/Sm2- kalustolla. :)
 
Flirtithän kiertää A- ja M-junien välille, eikä niille niin paljon jää kääntöaikaa Helsingissä, että tunnin myöhästyminen nopeesti kiinni saataisiin.

Tälleen ulkoa muistelemalla ilman lunttausta sanoisn, että ruuhka-aikaan M-junat jatkavat M-junina ja A:t A:na. Kääntyvät Helsingissä 10 minuutissa, mikä on häiriösietoisuuden kannalta hyvin lähellä minimiä.
Ruuhka-ajan ulkopuolella osittain M- ja A-junat vaihtavat tunnustaan Helsingissä.


Ja tästäkin ymmärtääkseni päättää liikenteenohjaus tms. (tlajunen ehkä osaa tarkentaa? tai joku muu VR:llä työskentelevä tai muu tietävä) :smile:

Ennen päätti, mutta nykyään kun liikenteenohjauksen on tarkoitus olla neutraali toimija (vrt. lennonjohto), ei sen tehtävänkuvaan enää kuulu yksittäisen operaattorin kalustokierron suunnittelu. Sitä varten on omat ukkelit, jotka tosin kätevästi työskentelevät samoissa tiloissa liikenteenohjaajien kanssa, jotta puhelinyhteyden sijaan voidaan näppärästi kommunikoida huutelemalla. Nämä siis työskentelevät VR:lle, kun taas liikenteenohjaajat työskentelevät Liikennevirastolle.
 
Kiitos tlajunen selvennyksestä :smile:

7.11.

Sm5 #20 N-junassa
Sm5 #15 ei näy N-tunnukset sivuilla, ainoastaan päädyissä
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös