Sivu 25 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51521222324252627 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 361-375/401

Viestiketju: Junahavaintoja 2012

  1. #361

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Ei pikajuna kalustolla, vaan IC-kalustolla, eli niin sanotulla Ilmalan vararungolla (Ei, Ex, Ex, Rbkt, Ex, Ehft) jonka tänään veti Sr2 3244.
    No, teknisesti ottaen tuossa vaunustossa on sekaisin sekä IC-aikakauden vaunuja että "sinisiä".

  2. #362

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    No, teknisesti ottaen tuossa vaunustossa on sekaisin sekä IC-aikakauden vaunuja että "sinisiä".
    Näinpä, mutta niin on monissa IC-junissakin Etenkin Turun ja Pieksämäen välisissä.

  3. #363

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Näinpä, mutta niin on monissa IC-junissakin Etenkin Turun ja Pieksämäen välisissä.
    "IC" kannattaakin nykyisellään ajatella ensisijaisesti palvelukokonaisuutena. Nykyään sellaiseen kuuluu esim. Ed(f)s-vaunun palvelut. Helsingin vararungosta sellainen puuttuu, joten mielestäni => pikajuna.

  4. #364

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    248

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    No, teknisesti ottaen tuossa vaunustossa on sekaisin sekä IC-aikakauden vaunuja että "sinisiä".
    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Näinpä, mutta niin on monissa IC-junissakin Etenkin Turun ja Pieksämäen välisissä.
    No, tässä maassa on jo noin 20 vuoden ajan ollut vakiintuneesti IC-junissa aina kaksikerrosvaunuja, joita ei tuossa vararungossa ole yhtään. Satunnainen matkustaja yhdistää IC:n kaksikerrosvaunuihin, jos sattuu olemaan sitä tyyppiä joka ylipäätään on silmät auki ja ajattelee. Jos hän taas ei ole sitä tyyppiä, ei vaikuta nimitys mihinkään, sama kuin lipussa lukisi vain että "juna".

  5. #365

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    "IC" kannattaakin nykyisellään ajatella ensisijaisesti palvelukokonaisuutena. Nykyään sellaiseen kuuluu esim. Ed(f)s-vaunun palvelut. Helsingin vararungosta sellainen puuttuu, joten mielestäni => pikajuna.
    Niin, toki jos sen noin ajattelee. Ja niin puuttuu Tampereenkin vararungosta (joka koostuu pelkistä sinisistä ilman ravintolavaunua) Mutta omien havaintojeni mukaan tuo vararunko on ajettu IC -tunnuksella sekä P-tunnuksella, ota siitä selvää. Mutta tänään oli ajettu jälleen kerran IC 57:na
    Viimeisin muokkaaja zige94; 18.12.2012 kello 00:26. Syy: kirjoituserhe

  6. #366
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Ongelman pitäisi olla korjattu, mutta näemmä se silti vielä paikka paikoin ilmenee. Hirveän hyvä tietää, niin tiedon saa eteenpäin. Pistin vastuuhenkilölle sähköpostia, katsotaan korjautuisiko ongelma. Missä vuorossa muuten, zige, osui kohdallesi tuo triplakuulutus? Voi olla tarpeellinen tieto, jos ongelma ilmenee jossain rungossa vain tietyillä junavuoroilla.
    Näitä voi kaiken järjen mukaan ilmoitella VR:n palautekanavankin kautta
    Tiistaina 11.12 tuli kuulutuksia triplana 07-Flirtissä.

  7. #367
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    No, tässä maassa on jo noin 20 vuoden ajan ollut vakiintuneesti IC-junissa aina kaksikerrosvaunuja, joita ei tuossa vararungossa ole yhtään.
    Noin 20 = 14, ensimmäiset kaksikerrosvaunut kun tulivat käyttöön 1998.

  8. #368

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Tänään 18.12 Helsingissä oli U-junan 15:37 lähdöllä jotain probleemaa kun matkustajat poistuivat kaksyksikköisestä junasta hieman ennen lähtöä ja tämä lössi säntäsi perimmäiseen (Pasilan puoleiseen) kaksyksikköiseen vaunuun. Tämäkään ei ilmeisesti lähtenyt aivan niinkuin piti ja lössi suuntasi yksyksikköiseen E-junaan (15:49) viereiselle raiteelle.. mahtoi olla tungosta

    Tuo U-juna lähti loppujen lopuksi ehkäpä noin 15-20 minuttiia aikataulusta myöhässä.

  9. #369

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Satunnainen matkustaja yhdistää IC:n kaksikerrosvaunuihin, jos sattuu olemaan sitä tyyppiä joka ylipäätään on silmät auki ja ajattelee. Jos hän taas ei ole sitä tyyppiä, ei vaikuta nimitys mihinkään, sama kuin lipussa lukisi vain että "juna".
    Enpä nyt tiedä. InterCityyn ehdittiin kolmisenkymmentä (joku taas voinee korjata, mitä 30 = ?) vuotta kouluttaa, että ne ovat niitä junia, joiden vaunut on maalattu punaiseksi ja joiden kyljessä lukee "InterCity".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Noin 20 = 14, ensimmäiset kaksikerrosvaunut kun tulivat käyttöön 1998.
    Ja siis tuolloin tulivat ensimmäiset kaksikerrosvaunut. Siitä varmasti meni vielä melko pitkä aika siihen, että jokaisessa IC-junassa oli kaksikerrosvaunuja.

    Nyt, kun kalusto on sekä vihreää että punaista että muutama sininenkin, en tiedä mihin satunnainen matkustaja IC:n lopulta osaisi yhdistää. Väittäisin kuitenkin, että ennemmin punaiseen väriin kuin kaksikerrosvaunuihin. Mahdollisesti sähköoviin. Jokaisessa ei-IC2:ssa taitaa edelleen olla Helsingissä kuitenkin ensimmäisenä (asemalta/nro 1) vaununa Cx, joten aika hassua olisi jos satunnainen matkustaja etsisi IC-junaansa sillä perusteella, että tähyilee kaksikerrosvaunuja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    "IC" kannattaakin nykyisellään ajatella ensisijaisesti palvelukokonaisuutena. Nykyään sellaiseen kuuluu esim. Ed(f)s-vaunun palvelut. Helsingin vararungosta sellainen puuttuu, joten mielestäni => pikajuna.
    Suurimmalle osalle matkustajia, ainakin suurimmalla osalla matkoista, Ed(f)s:n palvelut taitavat kuitenkin olla tarpeettomia. Satunnainen matkustaja siis tuskin osaa ajatella junaansa sillä perusteella, mitä palveluja Ed(f)s junaan tarjoaa. Tilannetta kuvastaa ehkä se, että en itsekään osaisi nimetä, mitä palveluja tuosta vaunusta nyt ylipäätään löytyy.

  10. #370
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tilannetta kuvastaa ehkä se, että en itsekään osaisi nimetä, mitä palveluja tuosta vaunusta nyt ylipäätään löytyy.
    Invapaikat, inva-wc, invaramppi ovilla, perhehytti, lasten leikkitila, 3 polkupyöräpaikkaa, 2 lumilautapaikkaa, 5 suksipaikkaa, 8 isoa ja 15 pientä matkatavaralokeroa.

  11. #371
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    joten aika hassua olisi jos satunnainen matkustaja etsisi IC-junaansa sillä perusteella, että tähyilee kaksikerrosvaunuja.
    täytyy sanoa, että minä kyllä olen aina luullut että nimenomaan kaksikerroksisin vaunuin varustettu juna on ic-juna. Muut ovat vain junia, lähijunia ja pendolinoja Tosin oma juna matkustaminen ja kiinostuneisuus rajoittuu lähinnä E, L, S ja U juniin välillä Espoon Asema - Leppävaara/Helsinki ja tämän ketjun lukemiseen, vaikka noista exfds merkinnöistä en mitään tajuakaan
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  12. #372

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Tiistaina 11.12 tuli kuulutuksia triplana 07-Flirtissä.
    No nyt tuli taas tripla kuulutukset samassa vuorossa kuin eilen jossa tuli yhden kerran. Juna H9595. Eilinen yksikkö jossa tuli kerran oli #19 ja äskeinen jossa tuli triplana #16.

  13. #373
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    IC:istä: Cx-vaunut muutettiin kakkosluokkaan UJA:n yhteydessä vuonna 2006. Tyyppimerkintä on sen myötä Expt. Helsingin päässä oleva kalliimman luokan (eli Ekstra) vaunu on kaksikerroksinen vaunu sarjasta Edb. Ekstraa ennen kalliimman luokan nimi oli IC:issä Business. IC2:issa kalliimpi luokka on toki alusta pitäen sijainnut kaksikerroksisessa Edb:ssä.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 19.12.2012 kello 05:09.

  14. #374

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    IC:istä: Cx-vaunut muutettiin kakkosluokkaan UJA:n yhteydessä vuonna 2006.
    OK, eli nykyään siis IC-junissa periaatteessa pitäisi ykkösvaununa aina olla kaksikerroksinen. Saattaa kyllä myös olla, että tämä mielikuva IC:istä kaksikerrosjunina vahvistuu tulevaisuudessa. Ex-vaunut taitavat olla sen verran vanhoja jo. Siksi kai vain niitä onkin tuossa vararungossa. Saa kyllä nähdä, katoaako koko pikajuna-junatyyppi tulevaisuudessa. Ei sinänsä haittaisi, koska se on minusta niin päällekkäinen IC:n kanssa.

  15. #375
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Selvyyden vuoksi, tavallisessa Helsingistä lähtevässä IC:ssä (ei IC2:ssa) ydinvaunusto on: Edb+Ed+Eds/Edfs+Rx/Rk+Ex+Expt. Pidemmissä versioissa voi olla Exiä vielä tuon äsken mainitun Expt:n "pohjoispuolella", pisimmissä jopa toinen satsi Ed-kaksikerrosvaunuja. Joissakin pitkissä kokoonpanoissa on vielä toinen ravintolakin, usein sininen Rbkt.

    Turku - Pieksämäki -IC:issä on vähän toisennäköinen runko: Edb+Ed+Edfs+Ex+Rkt (sininen)+Eipt (sininen). Viime kesänä vielä Ex ja Rkt olivat päinvastaisessa järjestyksessä, jolloin ko. junat olivat väriltään sangen kirjavia.

    Vaunut on lueteltu myyntinumeroiden mukaisessa järjestyksessä. Ensin mainitut vaunut kulkevat siis Helsingistä tai Turusta (Tampereen suuntaan) lähdettäessä junan häntäpäässä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Junahavaintoja 2011
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 217
    Viimeisin viesti: 28.12.2011, 13:14
  2. Junahavaintoja 2010
    kirjoittanut Epa foorumissa Junat
    Vastauksia: 102
    Viimeisin viesti: 28.12.2010, 10:13
  3. Junahavaintoja 2009
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 21.10.2009, 06:54
  4. Junahavaintoja 2008
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 65
    Viimeisin viesti: 28.12.2008, 16:28
  5. Junahavaintoja heinä - joulukuu 2008
    kirjoittanut JSL foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 13.10.2008, 23:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •