Sivu 9 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 567891011121319 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/401

Viestiketju: Junahavaintoja 2012

  1. #121

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Aikataulunäyttöjen mukaan Myyrmäestä Louhelaan kestää 1 min ja Louhelasta Myyrmäkeen 2 min. Eli esim. Myyrmäestä 14:00 lähtevä M juna on 14:01 Louhelassa, kun taas Louhelasta lähtevä M juna esim. 14:04 on Myyrmäessä 14:06. Miksi näin?

  2. #122

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    Aikataulunäyttöjen mukaan Myyrmäestä Louhelaan kestää 1 min ja Louhelasta Myyrmäkeen 2 min. Eli esim. Myyrmäestä 14:00 lähtevä M juna on 14:01 Louhelassa, kun taas Louhelasta lähtevä M juna esim. 14:04 on Myyrmäessä 14:06. Miksi näin?
    Myyrmäki-Louhela-Martinlaakso-Vantaankoski välin pysäkkiväli on niin tiheä, että tasaisella 2 min vuorovälillä menisi kulku tarpeettomaksi mateluksi. Kun rautateillä ei (ainakaan vielä) ole tasaminuuttia tarkempaa aikataulutusta, on keksitty tuollainen "mahdoton minuutti". Sellainen löytyy pohjoiseen mentäessä tosiaan Myyrmäestä Louhelaan ja etelään mennessä Vantaankoskelta Martinlaaksoon.

    "Mahdoton" siksi, että todellisuudessa tuota minuutin väliä ei pysty ajamaan (lähdöstä lähtöön) minuutissa, vaan siihen kuluu aikaa enemmän. Seuraavalla kahdella asemavälillä, joiden aika (lähdöstä lähtöön) on aikataulun mukaan 2 minuuttia, todellinen ajoaika on oikeasti lyhyempi, jolloin juna saa aikataulunsa kiinni viimeistään ryppään viimeisellä asemalla - yleensä jo edellisellä. Näin on saatu tuon ryppään ajoajaksi 5 minuuttia.

    On siis katsottu, että on kokonaisuuden kannalta fiksumpaa, että junat Louhelasta pohjoiseen ja Martinlaaksosta etelään lähtevät aina jonkin verran myöhässä, kuin että ne joutuisivat odottamaan "turhaan" seuraavaa lähtöminuuttia.

    Lähiliikenteessä on useita muitakin asemavälejä, joiden ajoaika eri suuntiin poikkeaa minuutin verran, samasta syystä.

  3. #123

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Lähiliikenteessä on useita muitakin asemavälejä, joiden ajoaika eri suuntiin poikkeaa minuutin verran, samasta syystä.
    mitä muita tällaisia tapauksia on? ei ainakaan tule heti mieleen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.05.2012 kello 20:33. Syy: lyhennetty lainausta

  4. #124

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    mitä muita tällaisia tapauksia on? ei ainakaan tule heti mieleen.
    I-juna: Tapanila - Malmi 3min, Malmi - Tapanila suunnassa 2min. Keskustan suuntaan tuota 3minuutin aikaa en kyllä ymmärrä, koska Tikkurila - Puistola väli on jo 3mmin, Puistola - Tapanila 2min, joten Tapanilassa se on kuitenkin ajoissa ja Tapanila - Malmi väli madellaan hitaasti, tai toinen mitä jotkut kuljettajat käyttää on että ajetaan normaalia vauhtia ja odotetaan Malmilla.
    N-junallahan kaikki nuo välit on 2min.

  5. #125

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    mitä muita tällaisia tapauksia on? ei ainakaan tule heti mieleen.
    Zige kertoikin välin Malmi-Tapanila.

    Muita ainakin:

    K-junalla Oulunkylä-Malmi 3 min, toiseen suuntaan 4 min
    K, N Puistola-Tikkurila 3 min, toiseen suuntaan 2 min
    K, N Tikkurila-Hiekkaharju 2 min, toiseen suuntaan 3 min
    K, N Rekola-Korso 3 min, toiseen suuntaan 2 min
    A Valimo-Pitäjänmäki 1 min, toiseen suuntaan 2 min
    S, U, E Pasila-Huopalahti 3 min, toiseen suutaan 4 min
    S, U, E Leppävaara-Kilo 2 min, toiseeen suuntaan 3 min
    S, U, E Kera-Kauniainen 3 min, toiseen suuntaan 2 min
    S, U Kauklahti-Mankki 1 min, toiseen suuntaan 2 min
    H Kerava-Kyrölä, en muista ulkoa minuutteja, mutta eroa on
    H Järvenpää-Saunakallio 2 min, toiseen suuntaan 3 min

    Nuo ainakin ulkomuistista lueteltuna. Muitakin luultavasti on.

    Yksi syy noihin aiemmin mainitun lisäksi on sekin, että minuuttimäärä sisältää ajoajan + seuraavan pysähdysajan. Näin ollen aikaa tarvitaan enemmän, mikäli saavutaan vilkkaammalle asemalle. Etenkin Tikkurilan kohdalla tämä selitys pätee hyvin. Lisäksi aikataulussa on hyvä olla siellä täällä löysyyttä, niin tällainen "löysyysminuutti" yleensä kannattaa laittaa vilkasta asemaa edeltävälle välille.

    ---------- Viesti lisätty kello 20:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    I-juna: Tapanila - Malmi 3min, Malmi - Tapanila suunnassa 2min. Keskustan suuntaan tuota 3minuutin aikaa en kyllä ymmärrä, koska Tikkurila - Puistola väli on jo 3mmin, Puistola - Tapanila 2min, joten Tapanilassa se on kuitenkin ajoissa ja Tapanila - Malmi väli madellaan hitaasti, tai toinen mitä jotkut kuljettajat käyttää on että ajetaan normaalia vauhtia ja odotetaan Malmilla.
    N-junallahan kaikki nuo välit on 2min.
    I-juna kulkee ruuhka-aikaan, joten se tarvitsee N-junaa enemmän pysähdysaikaa. 3 minuuttia tuolla välillä on kieltämättä melko löysä, mutta 2 min olisi taas turhan kireä.

  6. #126

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Sm5 15A+B tänään A-reitillä. Lähti Helsinki C:stä 13:39

  7. #127

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    Sm5 15A+B
    Oli siinä varmaankin myös keskimmäiset vaunut C ja D...

  8. #128

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Oli siinä varmaankin myös keskimmäiset vaunut C ja D...
    A toisessa päässä ja B toisessa päässä , eikös siinä ollut aina A pohjoiseen päin? vai B?

  9. #129

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    A toisessa päässä ja B toisessa päässä , eikös siinä ollut aina A pohjoiseen päin? vai B?
    Juu, A-vaunu taitaa olla pääasiassa pohjoispäässä, tosin joku yksikkö taisi olla ainakin aluksi toisin päin, kun se myrskyvaurioiden vuoksi hinattiin poikkeavaa reittiä pitkin Helsinkiin. Ja jatkossa Kehärata pyörittelee niitä miten päin sattuu, mutta yksikön kokoonpano on sellainen, ettei asennolla ole merkitystä.

    Ja Sm5-yksikkö on tosiaan 4-vaunuinen, C ja D löytyvät keskeltä junayksikköä. C on se jossa on WC. Helppo muistaa, koska kyseessä ei ole WD.

  10. #130
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Juu, A-vaunu taitaa olla pääasiassa pohjoispäässä, tosin joku yksikkö taisi olla ainakin aluksi toisin päin, kun se myrskyvaurioiden vuoksi hinattiin poikkeavaa reittiä pitkin Helsinkiin.
    Se yksikkö oli kolmonen. Pienen tovin se liikkui "väärin päin" kaupallisessakin ajossa, kunnes käännettiin toisin päin jossain. Ykkönen tuli aikanaan Sompasaaren kautta, kakkonen Vuosaaren, kolmonen Turusta Toijalan kautta ja vasta nelonen Turusta suoraan Rantarataa.

  11. #131

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Pistetääs tänne tämä kysymys, miksi uusissa Flirteissä ei ole laitettu Junakalusto Oy:n logoa, kuten ensimmäisissä (ainakin #1, #2, #3, #4) on?

  12. #132

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Pistetääs tänne tämä kysymys, miksi uusissa Flirteissä ei ole laitettu Junakalusto Oy:n logoa, kuten ensimmäisissä (ainakin #1, #2, #3, #4) on?
    Itse kysymykseen en tiedä vastausta, mutta sulkulisäykseen kommenttina, että logot on vain kahdessa ensimmäisessä yksikössä.

    (Ehdinpäs ennen Rattaria!)

  13. #133
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Pistetääs tänne tämä kysymys, miksi uusissa Flirteissä ei ole laitettu Junakalusto Oy:n logoa, kuten ensimmäisissä (ainakin #1, #2, #3, #4) on?
    Vastausta kysymykseesi en tiedä, mutta Sm5-yksiköiden päätylogohan on vain junissa #01 ja #02.

  14. #134

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    Kyllä vain, yksiköt 01 ja 02 ovat ainoat, joissa on Junakalusto Oy:n logo, ja nämä kyseiset yksiköt ovat myös väriltään hieman tummempia (minkäköhän takia?) kuin muut yksiköt. Erottuu hyvin, varsinkin jos 01/02 on kytketty jonkun muun yksikön kanssa.

  15. #135

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2012

    24.5.

    K-juna klo 15:51 jäi Helsingin asemalle ovivian takia. Joku ovista ilmoitti olevansa auki eikä kuljettaja useammalla ovien aikaisu ja sulkemis kerralla saanu ilmoitusta häviämään. Kaikki ovet olivat kuitenkin oikeasti kiinni. Konduktööri kuuluttu klo 15:57 että juna jää asemalle.

    Ylläolevan johdosta ainakin I-juna klo 16:05 lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 5. Todennäköisesti muutamilla muillakin junilla on poikkeuksia raiteilla, koska 3. raiteella seisoo se hajonnut 3. yksikön rykelmä, joista siis keskimmäisessä taisi olla se "viallinen" ovi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Junahavaintoja 2011
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 217
    Viimeisin viesti: 28.12.2011, 13:14
  2. Junahavaintoja 2010
    kirjoittanut Epa foorumissa Junat
    Vastauksia: 102
    Viimeisin viesti: 28.12.2010, 10:13
  3. Junahavaintoja 2009
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 21.10.2009, 06:54
  4. Junahavaintoja 2008
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 65
    Viimeisin viesti: 28.12.2008, 16:28
  5. Junahavaintoja heinä - joulukuu 2008
    kirjoittanut JSL foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 13.10.2008, 23:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •