Ote lähiliikennekonduktöörin kolmen viikon työjaksosta. Keskimääräinen työaikahan on 115 h/3 viikkoa jos ei ole mitään työaikaa lyhentäviä pyhiä.
Ma: vp
Ti: 07.25-17.50
Ke: 05.28-12.32
To: 07.25-17.50
Pe: vp
La: vp
Su: vp
______________________
Ma: 07.03-15.58
Ti: 05.28-12.32
Ke: 13.58-23.28
To: Vp
Pe: Vp
La: 07.15-17.47
Su: 14.02-24.12
________________________
Ma: 13.10-22.48
Ti: vp
Ke: vp
To-Pe yö: 20.38-08.08
Pe-La yö: 20.13-06.41
Että sellaista. Ja laitetaan tähän vielä sisältö vaikkapa jakson 2.viikolla olevan 13.58-23.28 olevan vuoron osalta:
Hki-Epo-Hki (E-juna)
Hki-Kkn-Hki (U-juna)
Hki-Lpv-Hki (A-juna)
-ruotauko-
Hki-Vks-Hki (M-juna)
Hki-Kkn-Hki (U/S-junat)
Kuten arvaattekin, nuo jakson lopussa olevat 2 pitkähköä yövuoroa tuottavat suuren osan tuosta jakson kokonaistuntimäärästä. Jos konduktööri ei tee yövuoroja, tulee työpäiviä luonnollisesti enemmän jaksoa kohti kun päivävuorot yleensä ovat yövuoroja lyhyempiä.
Ja nuo aloitus ja lopetusaikojen risat minuutit tulevat suoraan aikatauluista, eli jos eka juna lähtee vaikkapa 14.03 on aloitusaika 30 min. aikaisemmin, eli 13.33. Näin ollen vuorot harvoin päättyvät/alkavat esim. tasalta tai puolelta.